Mest prisvärda familjebilen mellan 50-100k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Körde för övrigt Volvo förut och gillar man att tanka så ska man absolut satsa på en sån.

En Volvo går att köra snålt beror självklart på modell, motor, årsmodell och körstil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Har en Accord 2009 idag med ett barn och den är trevlig på många sätt men stor är den inte. V60 är definitivt för liten. V70 är stor och bekväm men kvaliteten är inte på topp för den sista generationen och den är törstig. Superb är rätt trevlig men ganska smal, speciellt i förhållande till dess längd. Sitta tre i baksätet är inte så kul. C5 har inte bra kvalitet. S- eller C-max kan funka men personligen har jag för mycket dåliga erfarenheter av Ford för att kunna rekommendera dem. Jag hade nog kollat på en Toyota, typ Verso eller avensis. Tråkig som få men hög kvalitet, dock dyr. Passat kan funka också, de hade lite problem med dsg lådorna men de var ganska överdrivna i media, taxi hade problem för de körde hårt med många stopp och så men vanliga människor klarade sig för det mesta bra.

Permalänk
Medlem

En begagnad Kia Ceed SW (nya modellen som kom 2012) kan du nog få för runt 100k och har då kvar nybilsgaranti.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag har en v70 d2-13, och är väl rätt nöjd med den. Dom ligger antagligen kring 100k idag (+- beroende på utrustning och mil).

Fördelar med v70 är att man åker extremt skönt, d2 motorn är rätt snål (snittar typ 0,55 i stadstrafik).

En nackdel med d2 motorn är att den är aningen klen, men det är inget problem för oss (man är inte 18 längre). Kan också tillägga att om man räknar med två bakvända barnstolar i baksätet, så blir nästan v70 lite liten...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är trist att V70 är så pass liten i verkligheten då jag verkligen gillar den och dess bekvämlighet... Jämförde min Octavia med polarens V70 och det är minst en decimeter extra benutrymme i min.

Permalänk

Slår ett slag för en Ford Mondeo. Jämför utrustning med motsvarande V70 och du får mkt mer för pengarna.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Om bil var som dator delar att det fanns ett tydligt bästa val i en given prisklass men alla tycker olika. Blir svårt val. Kia ceed måste väl vara för liten? Betydligt mindre än de andra nämnda bilarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Provkör en sån här om du vill ha en helt ny suv med nybilsgarantier från 99.900. Fick bäst i test alldeles nyligen mot bla volkswagen, subaru mfl. https://www.dacia.se/duster/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Provkör en sån här om du vill ha en helt ny suv med nybilsgarantier från 99.900. Fick bäst i test alldeles nyligen mot bla volkswagen, subaru mfl. https://www.dacia.se/duster/

Faktiskt varit inne på det men man vill ju ha versionen med AC och då är man vips uppe i närmare 140k. 150k med diesel och då är man inne på dubbla jag hade tänkt och säkerheten är inte den bästa. Men visst skulle vara nice med ny bil. Men i många avseenden var min 20 år gamla passat jag hade mer lyxig. Versionen för 99k har mindre utrustning än min mammas 25 år gamla Corolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Faktiskt varit inne på det men man vill ju ha versionen med AC och då är man vips uppe i närmare 140k. 150k med diesel och då är man inne på dubbla jag hade tänkt och säkerheten är inte den bästa. Men visst skulle vara nice med ny bil. Men i många avseenden var min 20 år gamla passat jag hade mer lyxig. Versionen för 99k har mindre utrustning än min mammas 25 år gamla Corolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Men man får ju nackstöd på alla sittplatser i alla fall

Permalänk
Medlem

SAAB 9-3 eller 9-5 kombi är riktigt prisvärda i 50-100' kr intervallet, du får mycket bil för pengarna.

Ex här; https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_2_0t_BioPower_SportC...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Är det ett bra betyg att ha förbrukat 3 bilar på 9 år?

Verkligen inte, speciellt när man inte kört mer än drygt 2600 mil i snitt per år?

Skrivet av Ragnvlad:

Körde för övrigt Volvo förut och gillar man att tanka så ska man absolut satsa på en sån.

Finns ju egentligen ingen anledning att välja en modell med stor bränsletörstig motor.

Skrivet av FireFox:

Bilen drar inte mindre bränsle bara för att den är mer modern, tvärtom skulle jag säga så drar nya bilar mer än äldre bilar.

Absolut. All extra utrustning som finns på dagens nya bilar lägger ju till en hel del på vikten. Sedan så får man ju också tänka på att förbrukningen oftast är uppmätt utan att man använder några förbrukare som t.ex. AC/Klimatkontroll, stereo eller dylikt.

Skrivet av dagas:

Om bil var som dator delar att det fanns ett tydligt bästa val i en given prisklass men alla tycker olika. Blir svårt val. Kia ceed måste väl vara för liten? Betydligt mindre än de andra nämnda bilarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja när det gäller bilar så har ens egna preferenser mycket större betydelse. Man ska ju trivas med bilen på alla sätt, inte bara på det ekonomiska planet, vilket nog är vad man lättast kan ge råd inom.

Även om jag själv haft BMW, Mercedes, Audi och Volvo så skulle jag rekommendera något av de billigare märkena. Som t.ex. Toyota.

Flera av mina bekanta äger Toyota-modeller, som de inte har haft några speciella problem med. Det är i allmänhet bilar som är driftsäkra.

Premium-märkena som jag nämnde först är dyra, utan att ge så mycket mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera VW Touran framför Passat. Smidig bil, baserad på Golf-plattformen, med mycket plats och skön höjd. Vi har en Euro 5-diesel från 2011, den drar runt 0,5 och är billig i skatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tack för tipsen. Intressant att höra att A4 och V60 är för små de har ju vuxit mycket jämfört med tidigare A4 från innan 2008 eller V50. Hade en Passat B5 förut som kändes lagom stor och A4 är väl ungefär samma storlek numera som en gammal Passat.

Skickades från m.sweclockers.com

Tro mig, även om de har växt sedan tidigare, så är de fortfarande för små för barnfamiljer.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag hade en Honda fr-v i några år. En något udda fågel men en mycket bra familjebil.
Det finns 6 platser, 3 bak och 3 fram. Det är 3 separata stolar i baksätet och inte en hel soffa.
Med 3 barn i familjen så passade den perfekt, vi fick t.o.m in en barnvagn i bagagen. Stolarna i bilen är dock inte de skönaste, något grunda. Men som en kompakt familjebil passade den vår familj perfekt. Bara ett litet tips, Lycka till!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Känns som V70 är stabilt val. Finns många av dem och olika årsmodeller och allt från lågmilare till bilar som kört nästan 50k mil att välja på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en V70 -06 med automat och 13000 mil på mätaren hos handlare för drygt ett år sedan för 49.000kr.
Jag har "växt upp med volvo" då pappa har ägt flertalet under 2000-talet och just nu kör en V70 -16. Så jag visste vad jag köpte och jag är nöjd. Nackdelen med en äldre bil är ju att den är rätt törstig, min ligger på 0,88l/mil blandad körning, går ner när man har kört någon längre sträcka och upp efter att bara ha suttit och kört till jobbet ett par veckor. Men komforten och utrymmena i V70 är väldigt bra.

har du 75.000 eller mer att lägga hade jag dock gått på en nyare V70 för lite bättre driftkostnader samt modernare utrustning (min saknar tex blåtand vilket jag gärna hade haft), alternativt som flera föreslagit en Skoda superb, den har jag själv tittat mycket på tidigare.

Min bror har tjänstebil och har avverkat i tur och ordning
V70 2.0F 2008
V60 2011
Passat alltrack 2014
och är nu inne på en XC60 sedan ett drygt år

XC60 är nog den enda han varit riktigt nöjd med och han är småbarnsförälder, V70:n hade för klen motor det var därför han var missnöjd med just den variaten, V60 och Passat tyckte han var för små.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Ut och provkör och känn och kläm på bilarna tycker jag!

När jag bytte bil inför första barnet för 1,5 år sedan så stog det just då mellan, passat, insignia, v60 eller v70.

Kände och klämde på allt, skulle få plats med vagn plus massa packning.

Det slutade med en mindre rolig V70 2,4d. Men allt föll på just bagage! jag får in vagnen precis på längden men bredden på bagage var bättre än dem andra så då har jag i stort sett halva bredden på bagage kvar efter vagnen är inuti bilen.

Sen var det bra med benutrymme fram även med en stor besafe barnstol bakom!

Så kolla vad just du behöver i storlek, rabbla upp dem du skulle kunna tänka dig i denna storlek och sen ut och provkör och kläm, mät grejerna i verkligheten och få dig själv en bra uppfattning om vad som du tycker är roligt och passar dig perfekt!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Om du vill köra billigt med hög säkerhet och komfort med lite problem och låg värdeminskningen. (ok du kan få byta något hjullager och handbromsbackar)
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=v70+Classic&cg=1020&w=3...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Ska som ni säger prova för det är enda sättet att veta vad man tycker. Kan verka bra på pappret men trivs man inte att köra som jag inte kör i bilen jag har är det inte kul.

Är det värt att köpa någon från ställa med garanti? Finns 6mån på vissa sett till och med 3 år på vissa fast de är begagnade. Varudeklarerade osv. Eller är det bara sätt att sälja för högre pengar och om något händer täcks det inte av garantin ändå? Ska man insistera att få lämna bilen på oberoende undersökning? Blir dyrt att göra på alla men om det är en man verkligen tänkt köpa kanske det är värt det? Samtidigt vill välde flesta sälja så fort som möjligt och det kan vara svårt att låna bilen några timmar.

Är det värt att köpa på märkesställen? Om det ens är möjligt i prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Ford Mondeo MKIV / BA7

Äger en -08 som jag faktiskt skall sälja och byta då jag inte behöver ha en diesel längre pga ändrade förhållande. Varit sjukt nöjd med den och de är inte så farligt dyra i drift.

Kan starkt rekommendera facelift modellerna 2011 och framåt i ditt fall.

Visa signatur

Gammal men bra.