Windows beter sig helmärkligt?

Permalänk
Medlem

Windows beter sig helmärkligt?

Kör Win 10 64 bitar. Startade datorn idag och helt plötsligt är alla genvägar borta från verktygsfältet? Windowstangenten funkar inte samt att kör jag igång chrome för att sedan stänga webläsaren så är skärmen helt tom? Får starta om datorn för att komma åt skrivbordet? Allt har funkat perfekt tills idag? Någon som har några idéer?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Kör Win 10 64 bitar. Startade datorn idag och helt plötsligt är alla genvägar borta från verktygsfältet? Windowstangenten funkar inte samt att kör jag igång chrome för att sedan stänga webläsaren så är skärmen helt tom? Får starta om datorn för att komma åt skrivbordet? Allt har funkat perfekt tills idag? Någon som har några idéer?

Virus? skannat efter virus?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Ett par idéer på eventuella anledningar:

Korrupt användarkonto i Windows, lättast åtgärdat genom att skapa ett nytt och migrera eventuella dokument/filer. Kan vara värt att göra en felkontroll på hårddisken, checkdisk och sfc-kommando

Problem med grafikkortsdrivrutinen, testa uppdatera denna.

Windows läser in användarprofilen i ett defekt område på ram-minnet. Kontrollera minnet med Memtest86 eller liknande.

Antivirusprogram försöker arbeta på filerna för användarprofilen vid uppstart, testa köra utan antivirusprogram aktiverat ett tag för att se om problemet återkommer eller ej.

Permalänk
Medlem

Ska testa alla tips! Återkommer!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt nånting. Lyckas inte komma någonstans förutom till skrivbordet?! helskumt?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kör Win 10 64 bitar. Startade datorn idag och helt plötsligt är alla genvägar borta från verktygsfältet? Windowstangenten funkar inte samt att kör jag igång chrome för att sedan stänga webläsaren så är skärmen helt tom? Får starta om datorn för att komma åt skrivbordet? Allt har funkat perfekt tills idag? Någon som har några idéer?

Har du kollat om du råkat aktiverat "Surfplatteläge"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Har du kollat om du råkat aktiverat "Surfplatteläge"?

Hur kollar jag det?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

tryck på meddelande-knappen längst ner till höger på aktivitetsfältet

Permalänk
Medlem

ctrl+shift+esc för att starta aktivitetshanteraren, arkiv->kör ny aktivitet (bocka för med admin-rättigheter) -> cmd.exe

kör följande kommando:
net user administrator /active:yes

starta om maskinen, så ska du kunna logga in med adminkontot.
nu kan du antingen behålla detta konto aktivt eller skapa ett nytt användarkonto med adminbehörighet och inaktivera adminkontot igen.

för att inaktivera adminkontot startar du cmd.exe igen och kör:
net user administrator /active:no

Permalänk
Medlem

Låter som ransomware som snubblat halvvägs och missat att byta till bakgrundsbild med instruktioner för upplåsning, bara spekulationer dock.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Inget verkar funka? Dessutom beter sig datorn skitskumt vid inloggning. Det tar en evighet innan Widows startar? Känns ungefär som om man sitter med en mekanisk systemdisk vid uppstart. Får jag detta inte att funka så får jag helt enkelt göra en nyinstallation. Vore dock intressant att veta vad som hänt?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Kommer du åt startalternativen genom att spamma F8 innan Windows börjat ladda?

Om du kommer åt dessa kan du även komma åt kommandotolken i alternativen, där du kan köra både chkdsk /r och sfc /scannow
Om dessa inte lyckas hitta några fel så kan du även testa aktivera adminkontot eller skapa ett nytt användarkonto direkt.

Permalänk
Medlem

@elBenko:

Har kört SFC å scannat. Får upp att det finns korrupta filer. Startade om i felsäkert läge varvid jag får upp en ruta där det står följande:sihost.exe UNKNOWN Hard ERROR. Försöker jag skapa ett nytt konto så dyker följande upp: explorer.exe Klassen har inte registrerats

Även i felsäkert läge dyker först skrivbordet upp för att efter 3-4 min ersättas av en enfärgad bakgrund. (samma färg som skrivbordet) Alla ikoner å program försvinner och det enda som funkar är CTRL/ALT/DELETe

Edit*

Börjar misstänka att SSD:n är trasig? Har gjort en nyinstallation av WIN 10 men efter att ha kopierat alla filer samt startat om så står den bara å tuggar, med bootbilden från moderkortet men den kommer liksom inte vidare? Har aldrig varit med om det förut?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Ja det låter ju onekligen som problem med hårddisken. Har du tillgång till en annan burk så du kan skapa bootmedia med memcheck86 så hade jag kört ett par pass med det innan du shoppar efter ny hårddisk, så det inte är ramminnet som felar (kan ju visserligen vara både och). Tråkigt läge oavsett.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag har råkat ut för? Burken har ju bara rullat i flera år och nu helt plötsligt en massa trassel? Besöker förövrigt aldrig några märkliga webplatser eller dylikt.

Bytte ut SSD:n mot en sprillans ny Samsung EVO 860 men får samma resultat. Själva Installationen flyter snabbt men sedan fastnar det med följande tuggande efter att datorn startar om:

https://www.youtube.com/watch?v=LmYj6k8-O80

Datorn har nu stått såhär i tre timmars tid. Fattar inte riktigt vad som kan vara fel. Har aldrig upplevt något liknande.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vet inte vad jag har råkat ut för? Burken har ju bara rullat i flera år och nu helt plötsligt en massa trassel? Besöker förövrigt aldrig några märkliga webplatser eller dylikt.

Bytte ut SSD:n mot en sprillans ny Samsung EVO 860 men får samma resultat. Själva Installationen flyter snabbt men sedan fastnar det med följande tuggande efter att datorn startar om:

https://www.youtube.com/watch?v=LmYj6k8-O80

Datorn har nu stått såhär i tre timmars tid. Fattar inte riktigt vad som kan vara fel. Har aldrig upplevt något liknande.

Har du testat att byta sata port? Om du har någon annan ledig på moderkortet så testa den istället. Hade ett liknande problem å då var det porten som var trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Har du testat att byta sata port? Om du har någon annan ledig på moderkortet så testa den istället. Hade ett liknande problem å då var det porten som var trasig.

ska testa! tack för tipset!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE