Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fixa nätverk i ny lägenhet

Hallå, jag ska väldigt snart byta lägenhet och har nu lite bekymmer med hur jag ska göra för att få internet till alla rum och få så bra wifi-täckning som möjligt. Jag gjorde bort mig lite när jag inte scoutade fiberuttag på visningen för nu märker jag att det finns minst ett coax-uttag i varje rum. Jag hittade bara ETT fiberuttag som finns gömt i klädkammaren längst bort i lägenheten så i värsta fall får jag dra en kabel till varje rum, men det blir ju ett par sladdar och switchar som jag skulle behöva då. Det jag kan komma på att jag behöver nätverk till är följande

Sovrum: AppleTV
Datorum: 3 Datorer
Vardagsrum 10 meter bort: Tv + ev AppleTv

Finns det några smidiga alternativ istället för att dra en massa kablar? Tvn + framtida AppleTv går ju förvisso på Wifi dessutom men är osäker på hur stark signalen kommer vara från andra sidan lägenheten. Datorerna måste hur som ha sladd!

Permalänk
Medlem

@sljdhl:
finns tyvärr inga genvägar mot ett bra nätverk/internet. Kabel är det som gäller. Vill du inte dra kabel så är det ju trådlöst som gäller. Med dess nackdelar som följd.
Mitt tips vad gäller trådlöst är ubiquitis ac-lite, köp 1-2 st att börja med. Sen utökar du med flera efter behov. Komplettera gärna med en switch som klarar POE. Så du bara behöver dra en nätverkskabel, och pga man i regel placerar dem i taket så kan det vara problem med ström, så POE är en stor fördel.

Rekommenderar proshop.se de har de flesta ubiquitiprylar till bästa pris. Har handlat där par ggr själv. Inga problem med returer/leveranser.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

Hallå, jag ska väldigt snart byta lägenhet och har nu lite bekymmer med hur jag ska göra för att få internet till alla rum och få så bra wifi-täckning som möjligt. Jag gjorde bort mig lite när jag inte scoutade fiberuttag på visningen för nu märker jag att det finns minst ett coax-uttag i varje rum. Jag hittade bara ETT fiberuttag som finns gömt i klädkammaren längst bort i lägenheten så i värsta fall får jag dra en kabel till varje rum, men det blir ju ett par sladdar och switchar som jag skulle behöva då. Det jag kan komma på att jag behöver nätverk till är följande

Sovrum: AppleTV
Datorum: 3 Datorer
Vardagsrum 10 meter bort: Tv + ev AppleTv

Finns det några smidiga alternativ istället för att dra en massa kablar? Tvn + framtida AppleTv går ju förvisso på Wifi dessutom men är osäker på hur stark signalen kommer vara från andra sidan lägenheten. Datorerna måste hur som ha sladd!

Hur står är lägenheten? Är du säker på att fiberuttaget är aktivt iom att du också har coax?

Ett mesh nätverk kanske Google wifi skulle nog fungera bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd

@sljdhl: Ett nätverksuttag i klädkammaren? Låter väldigt udda att någon skulle montera ett nätverksuttag där måste jag säga, och något du absolut bör forska vidare i för det är kanske inte ens anslutet till något.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@sljdhl: Ett nätverksuttag i klädkammaren? Låter väldigt udda att någon skulle montera ett nätverksuttag där måste jag säga, och något du absolut bör forska vidare i för det är kanske inte ens anslutet till något.

Kan ju varit så att när man drog in fiber så fanns det befintlig kanalisation i kåken som ledde upp i klädkammarn i lägenheterna och brf'en , eller vem som bekostade fastighetsnätet, inte velat ta kostnaden att lista kabeln vidare till något mer vettigt ställe att placera överlämningspunkten på.

Så inte alls omöjligt att det är där din fiber (om du har mediaomvandlare) eller tp-kabel termineras

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@sljdhl: Ett nätverksuttag i klädkammaren? Låter väldigt udda att någon skulle montera ett nätverksuttag där måste jag säga, och något du absolut bör forska vidare i för det är kanske inte ens anslutet till något.

Inget märkligt, min morfars nya lägenhet hade fiberuttag i klädkammaren samt sedan kopplingar till alla rum från klädkammaren. Det är väl där den syns minst tänker man.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Sweex: den är 80m^2. Jag har inte flyttat in något än så jag har inte hunnit testa om det ens är aktivkt. Men det hoppas jag då jag flyttat över mitt abonnemang från bahnhof dit

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: fick han ut fiber i klädkammaren som sen hade uttag till varje rum? det hade jag önskat att jag hade, tyvärr sitter det bara ett uttag för tp-kabel(som jag bara antog är ingången för fiber då det är enda uttaget jag kan hitta). Det känns ju lite onödigt att det finns 4-5 coax uttag i en 3:a och inga vanliga för tp-kabel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

@Pelegrino: fick han ut fiber i klädkammaren som sen hade uttag till varje rum? det hade jag önskat att jag hade, tyvärr sitter det bara ett uttag för tp-kabel(som jag bara antog är ingången för fiber då det är enda uttaget jag kan hitta). Det känns ju lite onödigt att det finns 4-5 coax uttag i en 3:a och inga vanliga för tp-kabel..

Inget ovanligt allts. Förr var ju kabeltv "lyx" att ha i varje rum. Nuförtiden har man ju mindre eller inget behov av vanlig linjär TV utan det är viktigare att ha nätverksuttag så man kan få sitt netflix/viaplay/hbo.

Jag var besatt av trådat nät förr men nu när wifi fått hyffasat bra prestanda är det ju främst om man ska gejma eller göra liknande aktiviteter man måste ha trådat. Strömma media med mera fungerar utmärkt över trådlöst.

Permalänk
Medlem

Med koax antar jag att det handlar om fastighetens kabeltvnät. Är det aktivt eller är det gamla rester som sitter kvar? Om det är inaktivt finns det bryggor du kan använda för att köra ethernet över coax för rätt små pengar. Används det fortfarande för kabeltv är det inte att rekommendera då du troligen kommer sabba för alla andra i fastigheten om du kopplar in sån utrustning.

Permalänk
Skrivet av sljdhl:

@Pelegrino: fick han ut fiber i klädkammaren som sen hade uttag till varje rum? det hade jag önskat att jag hade, tyvärr sitter det bara ett uttag för tp-kabel(som jag bara antog är ingången för fiber då det är enda uttaget jag kan hitta). Det känns ju lite onödigt att det finns 4-5 coax uttag i en 3:a och inga vanliga för tp-kabel..

Hyresrätt eller bostadsrätt?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

@Pelegrino: fick han ut fiber i klädkammaren som sen hade uttag till varje rum? det hade jag önskat att jag hade, tyvärr sitter det bara ett uttag för tp-kabel(som jag bara antog är ingången för fiber då det är enda uttaget jag kan hitta). Det känns ju lite onödigt att det finns 4-5 coax uttag i en 3:a och inga vanliga för tp-kabel..

Yepp. Lustiga är dock att han körde internet via Coax istället som kom in i ett annat rum än där patchpanelen satt...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Yepp. Lustiga är dock att han körde internet via Coax istället som kom in i ett annat rum än där patchpanelen satt...

Inte så lustigt. Då hade han Comhem. Men är ganska säker på att du kan använda vilket som till tv men bara ett (eller ja alla men bara ett åt gången) till internet. Du lär inte kunna köra lokal trafik genom dem liksom

Med 80 kvadratmeter borde du helt klart klara dig på en huvudenhet och en mesh nod. Ubiquiti har sin Amplifi serie som fått utmärkta betyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Inte så lustigt. Då hade han Comhem. Men är ganska säker på att du kan använda vilket som till tv men bara ett (eller ja alla men bara ett åt gången) till internet. Du lär inte kunna köra lokal trafik genom dem liksom

Med 80 kvadratmeter borde du helt klart klara dig på en huvudenhet och en mesh nod. Ubiquiti har sin Amplifi serie som fått utmärkta betyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är lustigt för han valde comhem via coax istället för Bahnhof/BBB/övrigt via fiber.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Sweex: jag får kolla in de, tack för förslaget

Permalänk
Medlem

Jag har lägenhet på 87kvm och det räcker gott och väl med en Asus RTAC68U.
Jag har 100/100 fiber in i lägenheten.
Det är dock bra att ha routern centralt placerad, kanske kan du dra ut en sladd för att placera den på en bra plats.

Vi har 6-7 telefoner, 2 surfplattor, 4 stationära, 5 laptops samt flertalet konsolet samt tv apparater kopplade till router utan problem.
Vi har nästan enbart uppkopplingar via wifi, bara tv'n och en stationär samt en ps4 använder sladd.

Ungarna har tendenser att strömma youtube på plattan medan de använder sin laptop så det är hela tiden många uppkopplade samtidigt.
Ska du ha extremt snabbt nätverk eller har väldigt höga krav på hastigheten för att tanka ner filer så anslut just denna med sladd och kör resten vid wifi.

Jag provade minst 6 modeller när jag valde router i höstas, denna Asus modell tyckte jag var klart bäst fast ett par av de andra var i 3500kr klassen och skulle vara i toppklass.

Permalänk
Testpilot

Coax-uttagen är troligtvis även för kabel-TV så de drogs när huset bygdes i princip, ingjutna rör i väggarna. Att dra nya rör i alla väggar för att få till nätverksuttag i alla rum är ett ganska stort ingrepp, är nog inte många som ger sig på det när bredband ska installeras i befintliga hus.

Är garderoben möjligtvis nära trapphuset? en vanlig lösning är att dra nätverket i trapphuset eftersom det är smidigaste vägen till alla våningar och man slipper borra genom våningsplanen, man kan sen borra ett hål från trapphuset in i varje lägenhet och sätta ett nätverksuttag precis där man kommer in.

Bästa lösningen för att få trådat nätverk i en hyresrätt är nog att klamra fast vanlig patch-kabel längs med golv- eller taklister. Kablarna är väl egentligen inte till för sådan installation men att ge sig på med installationskabel och sätta uttag i rummen i en hyresrätt känns enligt mig onödigt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@hunden: känns bara dåligt att ett hus som byggdes 2007 inte har fler fiberuttag. Garderoben är precis innanför dörren närmast trapphuset. Det får nog bli trådat på nått sätt, verkar dock bli en 30m+ för att få det snyggt..

Permalänk
Medlem

@n3crosis: Det får nog bli wifi till det som går. Jag orkar inte köpa tre trådlösa nätverkskort så det får bli en sladd till en relativt ny D-link DIR-885L, som inte strulat än så länge, som jag placerar i rummet med datorerna