Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med detta förslag så kommer alla som betalar skatt bli tvingade att betala, inkl de som inte ens har råd att ha någon TV (arbetslösa/sjuka) eftersom att dessa också betalar skatt, och det var främst dessa jag syftade på. De som redan har det så dåligt ställt att de inte har råd med TV ska nu tvingas betala en TV-avgift. De enda vinnarna är de som bor ensam och betalar TV-licens idag. Nu vet jag inte hur många singlar som betalar TV-licens, men jag har för mig att det typ bara är 15-20% av svenska hushåll som bara har en boende, och av dessa så är det nog många som inte har någon TV (exempelvis studenter och yngre som anser att TV är förlegat), så detta förslag kommer att ha många förlorare.

Jag läste någonstans att förslaget säger att en person som har lägre inkomst än 13.600 kommer att få reducerad tv-skatt. Tänk dig istället nu i dagsläget en fattig/sjuk/pensionär med lägre inkomst än så, den personen KAN knappt äga en TV eftersom kostnaden är över 2.400 kr till och med för ett singelhushåll som det finns väldigt många av. Nya tv-skatten gör att även en fattig kanske kan ha råd med en TV medan hushåll med två inkomster inte behöver betala mycket mer än vad det är idag.

Självklart kommer det finnas "förlorare" men så är det ju med allt. Ingen nyttja ALLA förmåner som vi betalar skatt för att kunna nyttja.

Permalänk
Medlem

Åh vad härligt, så nu ska det dras ifrån varenda arbetande person i sverige så liberal fascistiska svt kan fortsätta med sina propaganda nyheter! Yes så jävla härligt! Nåt om jag inte ens ser på och använder ska jag betala för so happy!

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag betalar för dig, kan jag få ett pris nu och komma på intervju i aftonbladet som åtets hjälte 2017.

Hur betalar du för mig menar du? Jag tycker jag borde veta om jag har sålt mig själv...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tintinj:

Ja skiter väl fullständigt i vad DU tycker om SVT. Man kommer att skatta för public service (radio och TV oberoende från både politik och reklamintäkter/vinst) precis som man skattar för billig vård, billig medicin, fri skolgång och ett fungerande vägnät. Vad DU personligen tycker om SVT och dess samhällsnytta är ointressant.

Jag betalar för dina barns skolgång, jag betalar för deras gratis tandvård, jag betalar för deras subventionerade sjukvård och jag betalar för deras förmåga att bli runtkörda av dig i bilen. Jag behöver inte gratis skola, gratis tandvård eller vägnät för privata fordon. Men jag betalar för att andra ska kunna nyttja det då jag anser att det hör till ett modernt och bra samhälle.

En fråga bryr du dig hur mycket pengar som slösas på respektive område och hur mycket pengar som du får betala i skatt?
Eller är detta helt irrelevant? Som att höja skatten med 1300kr/person för att subventionera alkohol till studenter.

Majoriteten av alla som är emot skattefinansierad public service här vore nog inte emot det om det vore en rimlig kostnad på säg 100kr/året, men nu ska de har 1300kr och vad är det man får?
Även om det finns en del bra program så sänder de mycket skit så det vore bättre för befolkningen att staten brände upp alla dessa miljarder istället.

Permalänk

Kan själv tycka att detta är en bra idé, bättre än dagens, är även ett fan av demokrati och avnyanserade nyheter o.s.v.
Men vad jag har lite svårt för är kostnaden!?

Speciellt om man ser till den bredd som SVT producerar idag, kontra texten som medföljer det nya förslaget:
"Public serviceavgiften får enbart användas till public serviceverksamhet och verksamhet som är direkt anknuten till den."

Då känns kostnaden i mina ögon iaf. inte bara lite hög, utan mycket hög... visst är det kanske kaffepengar för oss flesta som har jobb, men om de skall producera mindre... samt även lägga ner Radiotjänst i Kiruna varför en "höjning" (eller iaf. ingen sänkning) av budgeten!?
Det rimmar illa!

Permalänk
Medlem

Någon med garantipension bör för övrigt hamna på cirka 30 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du är rätt naiv om du tror att potential för vinkling endast finns i Sverige, och jag kommer inte fråga efter bevis för ditt påstående eftersom både du och jag vet att du inte har koll på all public service i världen. Du verkar inte ha vågat kommentera om ditt påstående att ingen vill se SVT heller.

Din avslutande parentes skapar bara ett väldigt oseriöst intryck och ingjuter inget hopp om en intellektuellt ärlig konversation.

nu sa jag visserligen demokratiska länder, för mig betyder det att statsägd tv inte ska vinkla media. att du har en annan syn på det säger ganska mycket. så nej jag tror inte heller att en "ärlig" konversation med dig är möjlig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

För er som gormar om att de "vinklar media".

Vad är det som SVT vinklar så hårt så att det är "odugliga" nyheter enligt er? Jag förstår om man inte tycker om onödiga rapporteringar, men nu syftade jag faktiskt på saker som skulle vara "vridna" och inte verklighetsförankrade. Försöker ha ett öppet sinne och se det "vridna" i det hela.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem

Trist att man ska behöva betala för Vänstervriden propaganda tv som man inte tittar på.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

För mig som inte har en TV och därför inte betalar för det heller är ju detta en extremt onödig merkostnad!

Dock hade jag tyckt det var rimligt att betala en mindre summa på skatten för att bekosta "äkta" public sevice - viktig samhällsinformation och sådant. Medans melodifestivalen, sportevenemang och merparten av skiten som går på SVT bör moderniseras till en betaltjänst så de som vill titta på det får betala för det, kankse något likt Netflix eller så. Man kan ju ha en kanal som alla får in som bara är till viktig samhällsinformation, resten av utbudet måste du registrera dig för att titta på.

Tycker det känns lite surt att betala för något jag inte använder och det är dessutom inte på något sätt jämförbart med sjukvård, infrastruktur etc som många vill påskina bara för att det snart är på skatten numera!

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En fråga bryr du dig hur mycket pengar som slösas på respektive område och hur mycket pengar som du får betala i skatt?
Eller är detta helt irrelevant? Som att höja skatten med 1300kr/person för att subventionera alkohol till studenter.

Majoriteten av alla som är emot skattefinansierad public service här vore nog inte emot det om det vore en rimlig kostnad på säg 100kr/året, men nu ska de har 1300kr och vad är det man får?
Även om det finns en del bra program så sänder de mycket skit så det vore bättre för befolkningen att staten brände upp alla dessa miljarder istället.

Självklart bryr jag mig om hur mycket skatt jag behöver betala, som det är nu är rätt rimligt. Sen så borde de kunna fördela pengarna bättre men det är ju en annan diskussion. Och i detta fallet kommer pengarna som de får in att gå direkt till public service, inte till överhetens RUT/ROT-avdrag.

Alkohol? Jag tycker gränsen för att köpa och förtära alkohol borde höjas till minst 25 och då behöver vi inte tänka på dumma studenter som super sig fulla alkohol är inte nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Absolut, se bara som SVT ljuger om våldtäkter & skjutningar i malmö, problemet existerar bara i fakenews.

Nu tittar inte jag på svt alls längre så så jag kan inte säga något om vad svt sagt gällande detta senaste året.
Jag tittade dock in på Brå och tiitade på statistiken.
22000 sexualbrott och 7370 våldtäkter på ett år i sverige enligt brå, och du menar att det inte händer i Malmö?
mellan 20170101-20170930 hade det varit 102 skjutningar i bara Malmö.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Den här tanken kring att man bara ska betala för det som man själv vill ha/behöver känns lite fel. Det finns mycket som jag skulle kunna skita i att betala för, men nu lever vi i ett land med sina bestämda regelverk/lagar/stadgar/ramverk...ja kalla det för vad du vill. Alla får bidra till det gemensamma oavsett om man använder sig utav det. Så är ju Sverige utformat.

Jag skulle helst slippa behöva betala för alla som går och släpar fötterna bara för att dom kan och inte bidrar till samhället. Även för alla idiotiska påhitt som sker överallt i vårt land. Dyra skrytbyggen och rent vansinniga beslut och "investeringar". Jag bidrar gärna till dom som är svaga och behöver hjälp. Dom svaga idag blir dom som blir drabbad av det dåliga system som idag finns och utnyttjas av de som orkar utnyttja systemet. Pengar blir snedfördelade för att dom svaga är svaga. Det skulle en medborgarlön kunna hjälpa till att få bort.

Om man fick drömma:
Tänk om alla skattepengar var öronmärkta till sånt som folk vill betala för. Det många stod för, det får mycket resurser(pengar) och det som vi inte vill betala för får helt enkelt stå tillbaka. Betalar man inte så får man inte ta del av det hela.

Ska pengar gå till ett skäligt liv vid ålderns höst? Ska vi ha en bra skola? Hög trygghet? Förkortad arbetstid? Public service...? Infrastruktur? Dom som bidrar får ta del av det som erbjuds...

Ja ja vet inte om det här resonemanget håller. Det kommer ju alltid finnas de som inte kommer kunna bidra utan har mer behov till stöd än vad de kan själva bidra med. Hur finansierar vi det? Vilka vill betala för det? Om vi nu viktar detta mot allt det andra.

De som man vill komma åt är ju de som skor sig genom att mygla, ljuga och utnyttja alla byråkratiska hål.

En fin tanke för att se till att vi slutar centralisera allt var att sänka skatten för de ute i landsbygden så fler började hitta incitament till att flytta ut och befolka hela Sverige igen. Det skulle ju skapa möjlighet att leva och utvecklas i hela Sverige. Alla skulle gynnas av att folk flyttade och spridde ut sig mer så bostäder skulle sjunka i pris för de som vill bo i stan tack vare att vissa vill ut till landsbygden. Börjar man där så skulle både miljön och människor må bättre.

Långt ifrån TV-avgiftens vara eller icke vara kanske men även den ska ju vägas in i sammanhanget. Vill många ha det kvar så får det ju kosta då. Hur mycket är det värt skulle man kunna fråga alla som vill ha SVT kvar. Då ser man ju vad pengarna räcker till. Nu har väl någon duktig matematiker kommit fram till att den här summan pengar är vad som behövs för att få detta att gå runt. Skulle det finnas kvar om alla som vill ha det kvar fick finansiera det själva och dom som inte vill står utanför och inte ser eller bidrar? Ja det blir väl så direkt demokrati det kan bli.

Är vi villig att betala för vad saker egentligen kostar? Vad är egentligen värt något i livet? Vad är vi beredd att betala för? Ett nytt sätt att tänka kring pengar vore inte fel.

Kanske en medborgarlön som Finnarna har/hade? istället för bidrag och alla kontrollmyndigheter hit och dit. Folk kan göra det dom vill och känner för och bidra med det som dom är bra på. Alla bidragsfuskare skulle få leva på samma summa som alla andra om dom inte är beredda att göra något även arbeta mot en lön också för att dryga ut sin medborgarlön. Då får alla samma summa i grunden som går att leva på men inte mer. Alla är fria att göra precis som tidigare om de inte är nöjd med sin livssituation på sin medborgarlön. Skulle folk sluta att bry sig och bara pilla naveln? Skulle inte tro det. Sverige skulle gå runt ändå för folk vill sysselsätta sig med något. Av ren självbevarelsedrift skulle allt rulla på som vanligt och ekonomin snurra på. Överleva gör vi ju för den instinkten är stark. Och alla skulle få mer tid till varandra, familj och vänner. Det har vi knappt idag. Även om vi är närvarande så är vi många gånger någon annan stans. Vi räcker ju knappt till till oss själva.

Slå av på tempot vore inte dumt istället för att sätta ännu högre fart. Sen om vi får titta på lite TV-eller inte och vad vi har för utbud känns ganska obetydligt i sammanhanget.

Nä det här med medborgarlön känns som något intressant att i alla fall prova på. Ge det en chans i alla fall. Kostar det för mycket så är alternativet att gå tillbaka nära. Då har vi i alla fall testat något "nytt". Som det ser ut idag så är det mycket som knappt ändras till det bättre på vissa plan.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Varför kan ingen möjlighet att stänga av de statligt ägda kanalerna till alla hus och låta de som använder den betala? Är det för att en demokrati bör ha (gratis) Public Service? Isåfall, skulle man inte kunna begränsa de statligt ägda kanalerna till endast informationskanaler vilket skulle resultera i en mycket lägre budget för PS? Så många frågor... Låt mina skattepengar gå till något vettigt istället, hur svårt ska det vara

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme | Intel i7 5820k @3.3 GHz | Crucial Ballistix Sports 16 GB 2X8 | Asus GeForce GTX 460 v2 | Phanteks Enthoo Luxe | Samsung 840 EVO | Seagate Barracuda 2TB | NZXT Kraken X61 | EVGA SuperNova 750 W |

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför SVT ska ha nästan dubbelt så stor budget för att sända jämfört med idag. Kan hålla med om att det kanske finns ett behov för en minoritet att få sina nyheter på finska eller köpa in massa program på olika andra språk för att nå denna lilla klick människor där ute som tittar och känner igen sig och de får gärna ta skatten till detta men nöjesprogram och allt annat strunt som inte är public service ska inte vi väl ändå inte bli tvingade att betala för?

1300 per person och år, alldeles för mycket. Halvera det, SVT klarar sig gott på den budget man har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gör de detta är det ganska troligt att de betalar hyra, har sin egna TV på rummet och är skyldiga att betala TV-avgiften på 200 kr/mån idag då en inneboende räknas som eget hushåll. I det fallet går alltså kostnaden ner från 600 kr per familj och månad till 433 kr/mån.

Ja, till och med billigare.

Men det måste väl vara övergången från att ha "överlistat systemet" till att "systemet vann tillslut" som är så upprörande.

Kan inte annars se hur 100kronor skatt i månaden kan engagera så många...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det ingen diskussion om innehållet utan bara om finansiering. Det finns ju ett antal exempel på hur partiska och vridna SVT har varit på senare år speciellt i nyhets och debattprogrammen. Lite grann som om man aldrig debatterar hur skattepengarna används utan bara om nivåer.

Råder alla att anmäla SVT/SR till granskningsnämnden för Radio och TV när skatten införs om SVT inte klarar av sitt uppdrag...

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

Ni som säger att SVT har vänstervridna program. Vad har ni för exempel? Vad är vänstervridet innehåll för er? Ge mig konkreta exempel som är aktuellt idag? Är det majoriteten tycker ni? Är det verkligen så mycket? Jag säger inte att någon har fel i det påståendet, jag bara undrar vad ni set som vänster-tv?

Vad skulle ni vilja se och vad betalar ni för idag som ni vill ha mer av? är TV-dött för er och det är bara film och serier som gäller idag? Vad tycker ni om debattprogram och undersökande journalistik?

Är det någon som skippar tv och streaming-tjänster i stort och gör annat värdefullt med tiden?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3 Om dina barn har taskig TV smak får du väl göra något åt saken, det är ju DU som förälder som beståmmer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orfi:

Kan inte förstå varför SVT ska ha nästan dubbelt så stor budget för att sända jämfört med idag. Kan hålla med om att det kanske finns ett behov för en minoritet att få sina nyheter på finska eller köpa in massa program på olika andra språk för att nå denna lilla klick människor där ute som tittar och känner igen sig och de får gärna ta skatten till detta men nöjesprogram och allt annat strunt som inte är public service ska inte vi väl ändå inte bli tvingade att betala för?

1300 per person och år, alldeles för mycket. Halvera det, SVT klarar sig gott på den budget man har idag.

Hmm. Var har du fått det ifrån att de skulle dubblera budgeten? Vad jag förstått från både lagförslag och rapportering är att det inte ska ske någon ökning av budgeten i samband med det här. Samma som innan alltså...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tintinj:

Ja skiter väl fullständigt i vad DU tycker om SVT. Man kommer att skatta för public service (radio och TV oberoende från både politik och reklamintäkter/vinst) precis som man skattar för billig vård, billig medicin, fri skolgång och ett fungerande vägnät. Vad DU personligen tycker om SVT och dess samhällsnytta är ointressant.

Jag betalar för dina barns skolgång, jag betalar för deras gratis tandvård, jag betalar för deras subventionerade sjukvård och jag betalar för deras förmåga att bli runtkörda av dig i bilen. Jag behöver inte gratis skola, gratis tandvård eller vägnät för privata fordon. Men jag betalar för att andra ska kunna nyttja det då jag anser att det hör till ett modernt och bra samhälle.

Ja vi kommer att skatta för det, men det betyder inte att folk håller med om att det är en nödvändig samhällstjänst, att argumentera att det skulle vara det är löjligt enligt mig då folk klarar sig utmärkt utan SVT, men tar man bort skolgång, vägarbete, sjukvård etc, då blir det riktiga konsekvenser.

Gör SVT till en betaltjänst så som många andra redan existerande tjänster t.e.x. Netflix, det vore väl en bra lösning? då betalar alla som vill se utbudet för det, och alla andra som har 0 intresse av det betalar inte och kan då inte titta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man kan ju vända på det också och mena att de som inte har TV apparater kommer att bli drabbade. När blir det okej att straffa de oskyldiga för att det finns folk som smiter från avgiften? När blir det okej att t.ex. studenter ska behöva betala för att säg Allan i Karlskoga bestämt sig för att skratta och komma undan?

Absolut, så kan man också säga, ett sånt här system kan aldrig bli 100% rättvist förrän man gör det till en paketlösning man får betala för att få tillgång till.
Studenter blir ju med det nya förslaget inte betalningsskyldiga, såvida dom inte jobbar extra och tjänar mer än ca 13.600/mån.

Vad jag menar är att vårt nuvarande betalningssystem är förlegat och det nya är betydligt bättre, om det sedan är det bästa är en annan sak.
Många riktar sedan också in sig på det här med att ha TV eller inte, det är ju faktiskt en Public Service avgift som täcker mer än bara TV.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Tror du att Sverige står i brand så kan du åtminstone vara säker på att vi är i gott sällskap.

Massbrand är inte gott sällskap.

Citat:

Din sista paragraf är ju riktigt löjlig

Tyck vad du vill, det gör många som inte sett landet utifrån.

Citat:

Vad är det som du upplever vara förbjudet att tala om?

Censur fungerar på mer sätt än talan.
Konstant undanröjande av brott från ickesvenskar, för att inte "kränka" "nysvenskar". För ovetande så är denna sanning ännu ett "islamofobiskt tänkesätt". Så jag tänker inte gå in på det för det blir som vanligt argument mot en vänsterriktad stenvägg.

Citat:

Önskar man att Public Service går åt ett mindre politiskt vänsterorienterat håll så är framtiden ljus

Det märks inte, snarare så är den mörkare ä någonsin. Men för att inte "kränka" politiskt """korrekta""" så ska jag inte gå in på det, och sen så har SweC regler mot att diskutera det för hur man än vrider och vänder så kommer det bryta §1.2 och §1.5 eftersom sanningen ligger under de två reglerna.

Citat:

För det är ju riktningen som stora delar av Europa rör sig, något som kommer färga både Sverige, Public Service och dess redaktioner.

Behöver inte ens gå in djupare. Ordet är nog för att förstå.

TL;DR Googla "Sweden YES".
Där har du vad omvärlden tycker om toffellandet Sverige.

Public service; En oinbjuden "tjänst" med pånboken som gisslan.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ja, till och med billigare.

Men det måste väl vara övergången från att ha "överlistat systemet" till att "systemet vann tillslut" som är så upprörande.

Kan inte annars se hur 100kronor skatt i månaden kan engagera så många...

Blir nog 436 kr/familj/mån (med årets inkomstbasbelopp då) om man ska vara petig

För fyra förvärvsarbetande alltså. Nu skulle säkert inte ett gift par med två hemmaboende vuxna barn betala tre TV-licenser, så visst blir det dyrare än att mygla, men inte mer än 109 kr/mån per förvärvsarbetande med mer än cirka 163 000 kr om året i lön.

Studenter, pensionärer, sjuka och andra med små inkomster kommer inte upp till hela/fulla beloppet. Han som klagade på att de skulle ta 100 kr från hans sjukersättning kan nog vänta sig att den hamnar kring 66 kr/mån exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

TL;DR Googla "Sweden YES".
Där har du vad omvärlden tycker om toffellandet Sverige.

Vet inte om en död /pol/ meme direkt är någon bra måttstock om hur omvärlden ser på Sverige.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Musikälskare

Skrämmande.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sånt här gör mig så sjukt förbannad. Jag skiter fullständigt i era jäkla skitprogram, detta är rena Nordkorea fasoner. Skatt är bra men här går fan gränsen till vad man ska betala i skatt för. Människor går redan på knäna och så ska man mjölka mer, finns det inget vett i skallen alltså.

Permalänk

Regeringen fortsätter att försöka mjölka pengar av människor till deras galenskap. Propagandan ska finansieras av allt och alla oavsett om man vill eller inte. Allt i den goda sakens skulle heter det. Fy fan. OM det nu ska se ut så här framöver så ska alla människor som betalar skaha mycket att säga till om vad som sänds och inte. Men det är bara önsketänkande.

Hur som helst är allt det här så sjukt vidrigt så det finns inte!

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Skrivet av anon150792:

Ja vi kommer att skatta för det, men det betyder inte att folk håller med om att det är en nödvändig samhällstjänst, att argumentera att det skulle vara det är löjligt enligt mig då folk klarar sig utmärkt utan SVT, men tar man bort skolgång, vägarbete, sjukvård etc, då blir det riktiga konsekvenser.

Gör SVT till en betaltjänst så som många andra redan existerande tjänster t.e.x. Netflix, det vore väl en bra lösning? då betalar alla som vill se utbudet för det, och alla andra som har 0 intresse av det betalar inte och kan då inte titta på det.

Det går ju inte för då är de ju inte oberoende om de måste kräva folk på pengar för att använda deras tjänster. 😏
/s

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag är okej att en del skattepengar går till kultur, men mediakonsumption? Eller ja, när "SVT och chilla" blir en standardfras lär jag vara mer okej med det då det tyder på en djup inrotning i just kulturen. Partidebatter och liknande bör fortsättas sändas men vill man ha underhållning har väl Boxer eller nån säkerligen extrapris året runt.

Jag är lite halvt nyfiken på hur många partier som kommer ta ställning till detta till valet. Såna som kommer gå emot eller ha sina förslag på hur man kan göra det hela bättre. I det stora hela är det en liten grej men jag tror det har chans att ta större plats än det förtjänar till valet.