Investeringstråden [Kryptovalutor]

Permalänk

är ICX så het nu ?
Varför ?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om en coin som jag tror stenhårt på. Har i princip sålt allt jag har investerat i crypto förutom ETH och BTC och lagt på X8X. Det är en utility coin som startades av X8Currency vars syfte är att låsa upp deras stable coin X8C som startas runt Q3 2018. X8C bygger på en ARM AI som hedgar världens top 8 fiat valutor + guld för att hela tiden ligga över den globala inflationen. På så sätt blir detta världens främsta value preservation system.

Mer info hittar ni på X8currency.com. Gå med i deras Telegraph så kan ni ställa frågor direkt till teamet.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket amerikanska restskatteinbetalningar påverkar bitcoin men Tom Lee tror det vänder upp efter att skatten är betald 15:e April.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-05/crypto-rou...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Nu vet jag inte hur mycket amerikanska restskatteinbetalningar påverkar bitcoin men Tom Lee tror det vänder upp efter att skatten är betald 15:e April.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-05/crypto-rou...

Läste detta från en annan källa också. Vi får väll se. Lite tråkigt just nu på kryptobörsen, händer inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Visst börjar det lysa lite grönt här och där i kurslistorna nu?
Exempelvis Zencash har gått bra senaste veckan.

Permalänk
Medlem

@ronnylov:
5 Dagar i grönt på Bitcoin vore ett trendbrott
Där är vi inte än

https://www.gdax.com/trade/BTC-USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@ronnylov:
5 Dagar i grönt på Bitcoin vore ett trendbrott
Där är vi inte än

https://www.gdax.com/trade/BTC-USD

Jag tänkte i och för sig på andra coins än bitcoin. Men bitcoin verkar inte heller vilja gå ner så mycket mer nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hmmm.... verkar ligga just nu på en stabil nivå, Ethereum har gått upp lite. Vad tror vi börjar snart dra sig uppåt igen?

Permalänk
Medlem

Värst vad kursen på bitcoin hoppar i trappsteg. Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Värst vad kursen på bitcoin hoppar i trappsteg. Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Någon har gått in med väldigt mycket pengar ser det ut som.

Den stora vinnaren i det hela är skatteverket stort grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker att alla tillfällen då priset varit under $8000 ser ut som jättebra köplägen i den där grafen. Även om man höjer gränsen till $10000 så ser alla priser under $10000 ut som bra köpläge. Priset lär ju gå upp igen över $10000 förr eller senare. De allra största pessimisterna tror det kan gå ner till $6000 innan det vänder upp igen. På ett sätt tycker jag det lika gärna kan få gå ner till $6000 så vi får detta ur världen och så kan vi låta det gå upp igen sedan. Dessutom tror jag att oavsett när man köpt på de där svarta prickarna så kommer man ligga på plus inom några månader. Det är de som säljer nu som är förlorarna.

Nu har jag inga bitcoin (skickade dem snabbt vidare och köpte intensecoin) men jag använder ändå bitcoingrafen som allmän indikator över kryptomarknaden. Jag försöker köpa på mig och mina så mycket det går nu när man får så mycket coins för besväret. Sedan behåller jag dem till bättre tider.

Just intensecoin tror jag kommer explodera i värde framåt hösten när de lanserat sin VPN-tjänst. Köpte 60000 intensecoin igår för 2000 kr. Får se vad de kan vara värda om ett halvår. Även om de kanske kan gå ner mera i pris på kort sikt tror jag de har stor chans att öka enormt inom närmaste året.

Svar till mitt forna jag:
Tja just nu så är nog de som köpte bitcoin under $8000 nöjda. Vi får väl se var det tar vägen...
Även intensecoin har vänt uppåt. Men det föll ju lite till innan det vände.
Tur jag passade på att köpa på mig mera då

Permalänk

@Xcm: Härligt med en uppgång nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eugenius Gary:

@Xcm: Härligt med en uppgång nu

Börjar närma oss 28e april som jag tippar blir den "permanenta" uppgången.

Nu är svenssonmänniskorna som sålde i dippen och kliar sig på huvudet och gick miste om pengarna än en gång.

Bara tacka och bocka

Skönt med grönt, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Någon har gått in med väldigt mycket pengar ser det ut som.

Den stora vinnaren i det hela är skatteverket stort grattis!

Rothchild

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Någon har gått in med väldigt mycket pengar ser det ut som.

Den stora vinnaren i det hela är skatteverket stort grattis!

Hur kan du se att någon gått in med väldigt mycket med pengar ?

Permalänk

@Xcm: Tur att man inte sålde =), har största andelen i NEO. Kändes tufft när den minskade med 2/3 av mitt inköpspris, men kommer hålla några år till.

Permalänk
Skrivet av Eugenius Gary:

@Xcm: Tur att man inte sålde =), har största andelen i NEO. Kändes tufft när den minskade med 2/3 av mitt inköpspris, men kommer hålla några år till.

Jasså tror ni på Neo om några år ?

Permalänk
Medlem

https://thedistributedpost.com/2018/04/12/manipulation-regula...

Om denna stämmer (gällande spikuppgången som var igår) så vet jag inte hur permanent denna uppgång kan vara. Kan vara startskottet till ytterligare en årslång uppgång av spekulation, men kan vara temporärt och fortsätta åt sidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

https://thedistributedpost.com/2018/04/12/manipulation-regula...

Om denna stämmer (gällande spikuppgången som var igår) så vet jag inte hur permanent denna uppgång kan vara. Kan vara startskottet till ytterligare en årslång uppgång av spekulation, men kan vara temporärt och fortsätta åt sidan.

Haha, ja vad ska man säga. Det finns så mycket man kan säga.

Tycker det oftast är spekuleringar kring dom som anser att folk spekulerar, som försöker hitta på varför valutor går hit och dit.

Kort och gott: Det är en marknad där personer har extrema mängder pengar. EXTREMA pengar. Och iom att ionte marknaden är lika reglerad som aktier så är det fri spelplan utan regler för dessa. Dessutom är vinsten mångdubbelt mer.

Varför är det konstigt att miljardärer handlar i krypto?

Dessutom en marknad dom kan styra. Marknaden kommer att gå upp, oavsett vad folk eller motsägare säger. För det är så sjukt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

@Xcm

Låter som att någon har en trevlig fredagskväll!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av forcevision:

Hur kan du se att någon gått in med väldigt mycket med pengar ?

Extrema nivåer under någon timma bara.

Kanske någon som har mycket bitcoin går in med ett par hundra miljoner till för att pumpa upp priset lite och manipulera marknaden så de kan sälja ut dyrare när normalt folk blir så giriga att de börjar panikhandla vid uppgång.

Permalänk
Medlem

Är inte precis någon hardcore investerare, men har på senare dar gått 'all in' i SKY (skycoin). Även om jag kanske borde diversifiera till bitcoin och sälja på nästa peak.

Skycoin har en positiv och en extremt ambitiös ambition, ETT av deras projekt är att decentralisera Internet och hjälpa folk dela internet / agera som ISP genom antenner (Q4 2018). Köpte mer och mer då jag blev imponerad av deras co-founder Synth och hans mantra "Blockchain är bara en databas".
https://www.youtube.com/watch?v=mrXMCnN3Rzg

Tar gärna emot frågor och kritik. Dror dock bitcoin kommer dö ut de närmaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Extrema nivåer under någon timma bara.

Kanske någon som har mycket bitcoin går in med ett par hundra miljoner till för att pumpa upp priset lite och manipulera marknaden så de kan sälja ut dyrare när normalt folk blir så giriga att de börjar panikhandla vid uppgång.

Kikade du på artikeln jag länkade till ovanför?

Permalänk
Medlem

Några funderingar kring nedan:
Varför vill man ha andras Internet trafik genom sin egen nätverksutrustning? Det känns extremt dåligt ur en säkerhetssynpunkt. ISP:S har ju rätt maffig nätverksutrustning med rejäla skydd mot angreppsförsök. Hur är tanken så att säga att routa internettrafik genom Kalle Svenssons Dlink router från 2009.

Jag hade samma inställning som dig för 6 månader sen, tyvärr handlar det inte om vem som har bäst teknik utan vem som lyckas få alla andra att tro att de är bäst. Marknaden följer Bitcoin, Bitcoin "förnyar" sig och "tar" andras ideér.

Skrivet av X1bT:

Är inte precis någon hardcore investerare, men har på senare dar gått 'all in' i SKY (skycoin). Även om jag kanske borde diversifiera till bitcoin och sälja på nästa peak.

Skycoin har en positiv och en extremt ambitiös ambition, ETT av deras projekt är att decentralisera Internet och hjälpa folk dela internet / agera som ISP genom antenner (Q4 2018). Köpte mer och mer då jag blev imponerad av deras co-founder Synth och hans mantra "Blockchain är bara en databas".
https://www.youtube.com/watch?v=mrXMCnN3Rzg

Tar gärna emot frågor och kritik. Dror dock bitcoin kommer dö ut de närmaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Några funderingar kring nedan:
Varför vill man ha andras Internet trafik genom sin egen nätverksutrustning? Det känns extremt dåligt ur en säkerhetssynpunkt. ISP:S har ju rätt maffig nätverksutrustning med rejäla skydd mot angreppsförsök. Hur är tanken så att säga att routa internettrafik genom Kalle Svenssons Dlink router från 2009.

Idén är intressant och att tjäna pengar utan att egentligen behöva satsa några själv lockar. Du har ju redan nätverksutrustningen och utläggen för el är låga jämfört med vanlig mining. Tanken är väl inte att all trafik ska gå genom Kalles router utan att en del av den. Vill man vara en mer seriös spelare i det här investerar man nog i bättre utrusning.

Skrivet av Eth-Dec:

Jag hade samma inställning som dig för 6 månader sen, tyvärr handlar det inte om vem som har bäst teknik utan vem som lyckas få alla andra att tro att de är bäst. Marknaden följer Bitcoin, Bitcoin "förnyar" sig och "tar" andras ideér.

Jag tror också att Bitcoin kommer förlora i det långa loppet. De försöker rädda sig själva genom att lägga på lager efter lager med massa komplexa lösningar. Men i slutändan är jag inte övertygad om att det kommer att hålla. Det är ändå relativt få användare av Bitcoin idag mot vad som skulle kunna komma. Jag vet iofs inte vilken annan kryptovaluta som skulle ta över men jag tror inte att Bitcoin kommer vinna. Men det kan dröja flera år innan något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Några funderingar kring nedan:
Varför vill man ha andras Internet trafik genom sin egen nätverksutrustning? Det känns extremt dåligt ur en säkerhetssynpunkt. ISP:S har ju rätt maffig nätverksutrustning med rejäla skydd mot angreppsförsök. Hur är tanken så att säga att routa internettrafik genom Kalle Svenssons Dlink router från 2009.

Jag hade samma inställning som dig för 6 månader sen, tyvärr handlar det inte om vem som har bäst teknik utan vem som lyckas få alla andra att tro att de är bäst. Marknaden följer Bitcoin, Bitcoin "förnyar" sig och "tar" andras ideér.

TL;DR Om du köper en Skyminer får du en OpenWRT router och 8 noder konfat. Kör på eget VLAN så bör vara okej, vidare är inte du en 'exit node' utan bara en inre nod som inte ska vara lika utsatt.

Senare är:
tanken är att de flesta hushåll ska agera som en trådlös nod, dessa noder i sin tur kommunicerar med ett antal vanliga ISP uppkopplingar eller "a direct connection to fiber in a colocation data center". Dessa sista noder behöver maffig nätverksutrustning.
Trafiken för din lokala nod sker utanför ditt LAN och bör således vara bakom brandvägg. Din trafik använder dessutom Skywire så den är krypterad ut. MEN notera tanken är att Sky ska skeppa hundratusentals sådana enheter per år med router och antenn, färdig konfigurerat. Alltså är det inget som sker på en Dlink router, dagens Skyminer säljs med OpenWRT router.
EDIT: Sen kan vem som helst bygga en kopia på egen risk givetvis, och om det lyckas kommer fler företag sälja Sky kompatibla enheter. Inget man bara kan trolla fram, för du behöver sätta upp en redig antenn för att nå nästa nod. Men vi kanske blandar ihop VPN och ISP funktionaliteten.

Men det återstår att se. Om någon vill störa ditt internet kan dom bråka lite i ditt frekvensband, givetvis

Marknaden följer ingenting bara en manipulerad maskin. T om Verge ligger fortfarande i topp och bitcoin står still år efter år begränsat av miners. Jag vet ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag tror också att Bitcoin kommer förlora i det långa loppet. De försöker rädda sig själva genom att lägga på lager efter lager med massa komplexa lösningar. Men i slutändan är jag inte övertygad om att det kommer att hålla. Det är ändå relativt få användare av Bitcoin idag mot vad som skulle kunna komma. Jag vet iofs inte vilken annan kryptovaluta som skulle ta över men jag tror inte att Bitcoin kommer vinna. Men det kan dröja flera år innan något händer.

Bitcoin kommer nog hålla i sig ett par år till speciellt med tanke på Lightning network.
Däremot så kommer vi nog se ett skifte i market cap. Bitcoin dominansen sjunker hela tiden och det mest intressanta är att det inte är top 10 coins som tar över, utan det är coins utanför top 10 som käkar upp bitcoins market cap.
Det som behövs för att bitcoin ska tappa dominansen helt är Fiat pairs med altcoins. Något som Binance redan är på gång med. Att kunna köpa vilken coin som helst med dollar eller euro är det som kommer få bitcoinen att falla i dominans.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Intressant, Jag vet inte om det är direkt bättre eller sämre att det faktiskt skickas med en speciell Openwrt router. Det förenklar ju för potentiella hackare att kunna fokusera på ett OS. Exempelt är ju ganska aktuellt med Cisco routrar som har en stor säkerhetsrisk och där potentiellt flertalet företag redan är hackade.

En annan aspekt är Man in the middle. Perfekt utgångspunkt att köra wireshark på andras trafik när den går genom din skyrouter.
Förvisso kanske AES256 krypterat men jag skulle inte känna mig bekväm med att skicka bankuppgifter via den länken.

epaajs lösning med Vlan och accessregler är förvisso fullt funktionell när det gäller inkommande säkerhet, baseras i princip på att skyroutern ligger i ett DMZ helt segmenterat från övrig nätverkstrafik. Hellst med en separat router som backend.
Men då börjar vi ju komma in på företagspryttlar och lite investering innan man känner sig säker på det interna nätverket.

Klart intressant dock. Tack för ytterligare info!

Skrivet av X1bT:

TL;DR Om du köper en Skyminer får du en OpenWRT router och 8 noder konfat. Kör på eget VLAN så bör vara okej, vidare är inte du en 'exit node' utan bara en inre nod som inte ska vara lika utsatt.

Senare är:
tanken är att de flesta hushåll ska agera som en trådlös nod, dessa noder i sin tur kommunicerar med ett antal vanliga ISP uppkopplingar eller "a direct connection to fiber in a colocation data center". Dessa sista noder behöver maffig nätverksutrustning.
Trafiken för din lokala nod sker utanför ditt LAN och bör således vara bakom brandvägg. Din trafik använder dessutom Skywire så den är krypterad ut. MEN notera tanken är att Sky ska skeppa hundratusentals sådana enheter per år med router och antenn, färdig konfigurerat. Alltså är det inget som sker på en Dlink router, dagens Skyminer säljs med OpenWRT router.
EDIT: Sen kan vem som helst bygga en kopia på egen risk givetvis, och om det lyckas kommer fler företag sälja Sky kompatibla enheter. Inget man bara kan trolla fram, för du behöver sätta upp en redig antenn för att nå nästa nod. Men vi kanske blandar ihop VPN och ISP funktionaliteten.

Men det återstår att se. Om någon vill störa ditt internet kan dom bråka lite i ditt frekvensband, givetvis

Marknaden följer ingenting bara en manipulerad maskin. T om Verge ligger fortfarande i topp och bitcoin står still år efter år begränsat av miners. Jag vet ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Svårt att veta hur allt kommer utveckla sig, men jag tänker att det är som en Tor relay (inte exit nod). Med begränsad MitM möjlighet etc.
Vidare går det i teorin att göra "säkert", men det kan ta tid att uppnå.

Permalänk

@Xcm: Jag bara undrar hur du visste att det skulle gå uppåt i slutet av april?