Investeringstråden för kryptovalutor

Permalänk
Medlem

@Xcm: Kolla bitcoin istället. Andra följer ju efter som en knähund.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@Xcm: Kolla bitcoin istället. Andra följer ju efter som en knähund.

Då ska vi se...

Bitcoin 14,5% senaste 7 dagarna.

Resterande runt 50% senaste 7 Dagarna.

Bitcoin förra månaden runt 45-50% dominance.
Bitcoin idag: 37,3%

https://coinmarketcap.com/charts/#dominance-percentage

Permalänk
Medlem

@Xcm: Påverkar inte att det är sant. Svänger BTC kraftigt så följer resten med. Behöver inte vara 1:1 förhållande.

Eller kan du visa ett par exempel där BTC faller kraftigt och något annat stiger rejält?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@Xcm: Påverkar inte att det är sant. Svänger BTC kraftigt så följer resten med. Behöver inte vara 1:1 förhållande.

Eller kan du visa ett par exempel där BTC faller kraftigt och något annat stiger rejält?

11 Januari 2018, BTC föll fruktansvärt efter December. ALT coins sköt i höjden något kolosalt.

Finns 3 Säsonger

BTC Season
Generell Season (allt följer BTC?)
ALT Season.

Däremot är BTC 38% av hela marknaden och om det går ner hälften, så sjunker marknaden väldigt mycket och då ser man ett mönster på helheten.

Folk följer inte BTC, men folk följer Marketcapen, som dominerats av BTC.

Permalänk
Medlem

@Xcm: Vet inte vad du kika på för grafer men 24 av 25 största coins dropped med BTC efter dess 19k peak. Enda undantaget är MIOTA som höll sig ganska stabilt (även om det åkte jojo).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@Xcm: Vet inte vad du kika på för grafer men 24 av 25 största coins dropped med BTC efter dess 19k peak. Enda undantaget är MIOTA som höll sig ganska stabilt (även om det åkte jojo).

Min fråga är vad det är för grafer DU egentligen kollar på. 17e December sjunker Bitcoin som en sten i det djupaste vatten. Därifrån har det gått raka vägen ned till 6000 ungefär.

ALLA Alt-coins, som NEO, ökade kraftigt i Januari/februari innan feb/mars dippen.

Neo slår ATH 15e Januari, en månad efter BTC börjat gå neråt.
BMC m.fl också.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

ICON binder t.ex ihop flera plattformar som Neo, Ethereum, Qtum m.fl. Bara där visar du bristen på kunskap.
Neo har inte scalingproblem som Ethereum har. Mining, speciellt med ASIC är utdöende och Gen 2 och Gen 3 av Miningen är mycket bättre än en traditionella "majna med ditt grafikkort".

Istället för att behöva Forka en huvudvaluta (Bitcoin) varje gång det händer något, så har man platformen som grund, då du enkelt kan ha 1000 valutor byggda på den och ändra dom som du vill. Du kan ha anonyma valutor på platformen, du kan ha Decentralized exchanges på platformen m.m. Med andra ord kan du decentralizera inte bara dina transaktioner, men även dina pengar som lagras i blockkedjan, på en exchange. Dvs ingen möjlighet för hackare att hacka på samma sätt som idag, då dom tömmer hela exchanger på 50000 miljarder i bitcoin.

Förövrigt kan du skapa ditt egna företag på en plattform. Tex ubertaxi kan decentralizeras och du kan ta betalt och utföra jobb, utanför samhällets gränser, oavsett i vilket land du är. Alla kontrakt mellan personer skrivs i blockkedjan, och du blir således inte utan pengar vid utförda tjänster.

Dessutom går transaktionerna instant, då Gen2/Gen3 av verifiering sker genom att du oftast verifierar 2 andra för att få din egna transaktion verifierad. Problemen med Scaling är lösta på så sätt.

Det finns så mycket du kan göra kring en platform. Hur ska det se ut när folk lagrar pengar på en plattform och dör. Ska ingen kunna ärva pengarna? Du kan skriva kontrakt som gör att pengarna tillhör en annan om du kolar.

Plattformerna är mer än att bara skicka pengar fram och tillbaka. Det har öppnat upp för nya företagande, världsekonomi.

Allt handlar inte bara om att kunna skicka en siffra över internet till en person, utanför statens ramar, för helt ärligt:

Skillnaden på Bitcoin och svenska digitala SEK, är att den påverkas inte lika mycket av Krasher och den lider av säkerhetsbrister för gemene man. Blir du rånad är du Gaaaaauuun. Blir du rånad på SEK så för banken tillbaka.

Bitcoin är inte heller anonymt på något sätt. Skatteverket och polisen sitter dagarna i ända och följer transaktioner.

Okej, så om inte NEO har skalningsproblem så vill jag att du förklarar på vilket sätt den inte har skalningsproblem. Om det t.ex. inte finns en limit för hur mycket den kan växa så blir det snabbt orimligt. Vem skall spara blockkedjan? Endast ett fåtal låter det som. Den har inget skydd emot spam? Den kommer alltså sluta upp med att man inte kan verifiera blockkedjan själv och där sitter du sedan och måste lita på att någon annan gör det åt dig. Alltså blir den aldrig trustless när den väl utsätts för skala. Att säga att den klarar skalning när den inte ens utsatts för skala blir väldigt märkligt resonemang. Kör du en full-node/master-node på NEO? Väljer du att återigen lita på någon annan eller att verifiera själv? Dessa kontrakt du vill skriva på, de är såpass simpla och säkra att du vågar lita på att det inte uppstår en bugg som gör att dina tillgångar inte blir frysta?

Det är soft forks jag argumenterar för och stödjer i första hand. Ser det absolut inte som en nackdel att det går att soft fork eller hard fork Bitcoin dock. Kan du ge mig exempel på varför detta skulle vara negativt? Decentralised exchanges / DEX är precis vad lightning erbjuder, alltså inte något som är i närheten till specifikt till altcoins. Återigen ber jag dig förklara vad dessa altcoins erbjuder DIG! Faktum är att POW är det säkraste sättet för mining åtminstone när det gäller att ha en trustless, P2P och säker kryptovaluta. Bitcoin går också att göra anonymt t.ex. genom bulletproofs. Du snackar vidare om att du kan ha 1000 antal valutor på NEO, men du kan inte ge exempel på vad en endaste av dom erbjuder dig som inte redan är möjligt, blir möjligt eller varför du behöver ha så många. Hackers kan inte heller hacka en exchange på flera hundra miljoner när LN kanaler implementerats mellan exchange och kund, men det har du såklart ingen koll på för då hade du inte dragit fram dessa dåliga argument.

Självklart skall barnen till den som dör ärva, det finns redan super simpla lösningar på det idag, så jag förstår inte heller varför det skulle vara ett bra argument för NEO återigen. Exempel du förvarar hälften av seed i hemmet i kassaskåp resten i bankfack. Vad var det som var så svårt? Jag behöver inte ett smart kontrakt för att se till att nära och kära kan ärva. Det är väl självklart att det handlar om mer än pengar, precis det samma gäller Bitcoin där de bästa utvecklarna jobbar på! Anledningen till att man gjort lager 1 såpass enkelt är just för att lager 1 ska vara så säkert det bara går, säkert inte bara nu men även i framtiden. Sedan kan man skapa mer avancerade saker på lager 2 för även om då lager 2 krånglar, så fortsätter lager 1 att fungera vidare precis som det alltid gjort.

Aldrig påstått att Bitcoin är anonymt, det kan göras anonymt däremot. Vi kommer tillbaka till samma sak jag sagt hela tiden, de altcoins som faktiskt erbjuder någonting kan koexistera ÅTMINSTONE fram tills dess att Bitcoin implementerar dess egenskaper och funktioner. Så att även om din krypto altcoin som erbjuder något som inte Bitcoin gör spelar det ingen roll i det långa loppet. Det kan vara en tillfälligt bra investering om man har koll, med det verkar du inte ha eftersom du tror Bitcoin programmeras för att användas endast som pengar

Att säga att jag ingen koll har för att jag inte brytt mig om att kolla på varenda altcoin som tillverkas blir återigen väldigt löjligt resonemang. Det är uppenbart att någon eller några har indoktrinerat dig totalt. Alla dessa funktioner du dram fram är sådant som redan diskuterats till Bitcoin också. Har du levt under en altcoin sten under hela tiden?

Edit: Ska nog slänga in en peng i Neo framöver också så jag kan dumpa skiten på dig och alla andra nybörjare vid toppen som inte klarar av att inte gifta sig med sin investering. Det är så fruktansvärt svårt för Bitcoin valen att pumpa och dumpa dessa altcoins, det blir så mycket mer distribuerat än vad det är på Bitcoin /s

För att tillägga jag vet mycket väl att Bitcoin kan dö ut, jag ser det däremot inte som särskilt troligt att det kommer att hända så länge det utvecklas eller att en ny ico altcoin skulle ta över dess plats. Om Bitcoin i framtiden dör, lär antingen en hard fork med konsensus av Bitcoin överleva, detta på grund av dess kopia distribuering eller så tror jag hela kryptomarknaden dör. Som det är nu är jag investerad i lite olika alts, skulle Bitcoin dö ut skulle jag och förmodligen majoriteten lämna för gott, dels på grund av osäkerheten men även visdomen att om man investerar i ny altcoin (den som tar över) kan nästa altcoin som tar över altcoinen vara precis runt hörnet. Att hela tiden byta till ny altcoin blir inte ett bättre system för någon förutom den som tradear. Blir svårt att tradea för att tjäna pengar om ingen är intresserad av att investera i kryptovalutor längre. Varför skall man ha 1000 olika coins när man kan använda EN som fångar alla bra funktioner från dessa 1000?

Permalänk
Skrivet av Implor:

Kan inte se vad man inte vill se så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Att säga att jag ingen koll har för att jag inte brytt mig om att kolla på varenda altcoin som tillverkas blir återigen väldigt löjligt resonemang. Det är uppenbart att någon eller några har indoktrinerat dig totalt. Alla dessa funktioner du dram fram är sådant som redan diskuterats till Bitcoin också. Har du levt under en altcoin sten under hela tiden?

Lite lösryckt, men ändå intressant...är du säker på att det inte är du som är indoktrinerad? Nu är det nog väldigt få som är medvetna om att de är indoktrinerade, men om XCM är i riskzonen så är garanterat du det också

En annan möjlighet är att ni faktiskt bara tittar på samma information men kommer fram till helt olika slutsatser, sånt händer hela tiden

Angående att lägga till funktioner till bitcoin så lär det finnas en hel del tröghet i det systemet, på gott och ont. Är inte helt otänkbart att vissa funktioner inte tas in alls, alternativt tas i för långsamt vilket öppnar upp för alternativa coins att slå sig in som marknadsledande. Bitocins nuvarande dominans är i sig ingen garanti för att det kommer att förbli så.

Permalänk

Anledningen till att jag delat upp dina citat är för att det ska bli väldigt tydligt vad jag svarar på innan någon frågar.

Skrivet av Frispel:

Lite lösryckt, men ändå intressant...är du säker på att det inte är du som är indoktrinerad? Nu är det nog väldigt få som är medvetna om att de är indoktrinerade, men om XCM är i riskzonen så är garanterat du det också

Ja det var dåligt av mig, blev så förbannad helt enkelt. Xcm är självklart inte indoktrinerad.

Skrivet av Frispel:

En annan möjlighet är att ni faktiskt bara tittar på samma information men kommer fram till helt olika slutsatser, sånt händer hela tiden

Ja det har du rätt i, vi behöver heller inte tycka lika.

Skrivet av Frispel:

Angående att lägga till funktioner till bitcoin så lär det finnas en hel del tröghet i det systemet, på gott och ont. Är inte helt otänkbart att vissa funktioner inte tas in alls, alternativt tas i för långsamt vilket öppnar upp för alternativa coins att slå sig in som marknadsledande. Bitocins nuvarande dominans är i sig ingen garanti för att det kommer att förbli så.

Ja, det blir nog bra oavsett vad som sker.

@Xcm: Det var dåligt av mig att försöka trycka ner dig, med mina senaste poster, helt onödigt. Jag får be om ursäkt för det helt enkelt! Blev jävligt förbannad då jag upplevde det som att du försökte stå över mig och andra genom att förklara att jag vet inget och att jag är nybörjare o.s.v. Det kanske inte var menat så ifrån din sida, det var så jag upplevde det. Det Kanske var jag som stampade på din tå först.

Permalänk
Medlem

Jag minade Votecoin för några veckor sedan då jag såg på en miningkalkylator att man fick många coins även om de inte var värda så mycket. Tänker jag chansar lite och ser vad som händer. Gick upp med 300% på några dagar så jag sålde och så gick de upp 25 % till efter det.

Lite lustigt att när man tänker nu är det absolut toppat, sälj fort som tusan så går det upp ännu mer efter detta. Toksvårt att tima köp och sälj. Anledningen att de går upp tror jag är att man börjat använda röstningsfunktionen på blockkedjan till att satsa pengar på fotbollsmatcher och liknande. gambling är i och för sig en stor marknad men jag är ändå skeptisk.

Men kul hur snabbt något kan vända:
https://coinmarketcap.com/currencies/votecoin/

Följer de samma mönster som tidigare klingar kursen snart sakta neråt igen och så kommer kanske någon till pump/dump senare.

För pengarna jag fick köpte jag intensecoin förstås

Edit: Just nu ligger de i topp på miningkalkylatorn men svårighetsgraden har tredubblats sedan jag minade så jag har slutat mina dem.
https://crypt0.zone/calculator

Permalänk
Medlem

Stark dag för ICX. 4.55$ just nu. Jag hade 100% ICX i min portfolio och sålde nu 50% av dom. Så nu kan jag officiellt säga att jag gått med vinst. woho... Nu hoppas jag på en liten dipp till kanske 4$ så jag kan köpa ännu mer Tror dock ICX kommer hålla sig rätt bra nu. Så har nästan redan ångrat mig.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

Stark dag för ICX. 4.55$ just nu. Jag hade 100% ICX i min portfolio och sålde nu 50% av dom. Så nu kan jag officiellt säga att jag gått med vinst. woho... Nu hoppas jag på en liten dipp till kanske 4$ så jag kan köpa ännu mer Tror dock ICX kommer hålla sig rätt bra nu. Så har nästan redan ångrat mig.

Fint är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Fint är det!

Feelsgoodman
Har du någon input på NANO? Kollat på grafen ett tag nu och den verkar ligga ganska lågt och har inte pumpats lika hårt som alla andra coins än vad det ser ut som. Tror du det kan vara värt och slänga in lite i nano och se om pumpen kommer?
Eller vet du någon annan coin som ligger i tryckkokarn?

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

Feelsgoodman
Har du någon input på NANO? Kollat på grafen ett tag nu och den verkar ligga ganska lågt och har inte pumpats lika hårt som alla andra coins än vad det ser ut som. Tror du det kan vara värt och slänga in lite i nano och se om pumpen kommer?
Eller vet du någon annan coin som ligger i tryckkokarn?

Nano är högst intressant i ökningperspektiv. VEN också.

Och så ICON såklart, lol

Permalänk
Avstängd

Nu tittar vi på 4,75. når vi 5,00 i helgen?

Permalänk
Medlem

Efter EOS sjuuuka gains förra veckan så verkar det komma en korrektion nu. Köpte in mig på 17,5$ nu.
Laddade även på med lite mer ICX på 4,34$ nu.

Visa signatur

Permalänk

Är det någon som kör wallet nano ?
https://nano.org/en/wallet/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Efter EOS sjuuuka gains förra veckan så verkar det komma en korrektion nu. Köpte in mig på 17,5$ nu.
Laddade även på med lite mer ICX på 4,34$ nu.

Av ren nyfikenhet, varför skulle man vilja köpa EOS?

Läsning: https://medium.com/@matteoleibowitz/eos-dont-believe-the-hype-c472b821e4bf
Mer diskussion: https://www.reddit.com/r/CryptoCurrency/comments/8fit8s/eos_will_be_extremely_centralised_with_21/

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Det finns massa anledningar (precis som det finns massa anledningar till att inte köpa EOS). Till exempel kanske man anser att 21 noder är tillräckligt decentraliserat (eller så kanske man inte bryr sig överdrivet om just hur decentraliserat det är?). Kanske så lockas man av att prestandan i nätverket kommer vara på en helt annan nivå än t.ex. Ethereum? Eller så kanske man lockas av att Delegated Proof of Stake rimligtvis inte borde tära på miljön någonstans i närheten av vad Bitcoins och Ethereums proof of work gör? (eftersom vi, om jag har förstått det rätt, bara behöver 21 st noder med hyfsat mycket datakraft som har bestämda tider att producera block till skillnad från bitcoins som kör massa miningfarmer med ASICs eller Ethereums nätverk som kraftigt driver upp priserna på grafikkorten). Personligen har jag inte (längre) några EOS överhuvudtaget, men det finns både fördelar och nackdelar med EOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Är det någon som kör wallet nano ?
https://nano.org/en/wallet/

Det finns ju också Canoe:
https://getcanoe.io/

Dock är den fortfarande i beta, men den fungerar. Första releasen borde komma inom en vecka eller så. Det är dessutom en svensk som är en av huvudutvecklarna.

Sedan utvecklar core-teamet en ny nano-wallet.

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Det finns ju också Canoe:
https://getcanoe.io/

Dock är den fortfarande i beta, men den fungerar. Första releasen borde komma inom en vecka eller så. Det är dessutom en svensk som är en av huvudutvecklarna.

Sedan utvecklar core-teamet en ny nano-wallet.

Super tackar, tar mig en titt på den 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

ICX kommer gå så j-vla hårt i år. Herregud vad dom är lovande. Asiens motsvarighet till Whatsapp har ingått sammarbete. Samsung har också ingått sammarbete.

Vi ser touch på ATH runt sommaren skulle jag tro. (3-4x pengarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

ICX kommer gå så j-vla hårt i år. Herregud vad dom är lovande. Asiens motsvarighet till Whatsapp har ingått sammarbete. Samsung har också ingått sammarbete.

Yes, jag är också troende.
Sitter och lurar på att köpa mer idag med denna lilla rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Hehe, nu var vi här igen

Vad exakt är det för samarbeten som ingåtts? Vad innebär dessa? Varför skulle dessa samarbeten i grunden öka värdet på ICX? Vad är det som rent allmänt är så lovande med just den varianten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hehe, nu var vi här igen

Vad exakt är det för samarbeten som ingåtts? Vad innebär dessa? Varför skulle dessa samarbeten i grunden öka värdet på ICX? Vad är det som rent allmänt är så lovande med just den varianten?

Stort Samarbete med appen LINE.
Läs detaljerna på reddit.
Det är såklart spekulationer att det skulle kunna öka i värde
ICX har en mycket stor community sett mot sitt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Stort Samarbete med appen LINE.
Läs detaljerna på reddit.
Det är såklart spekulationer att det skulle kunna öka i värde
ICX har en mycket stor community sett mot sitt värde.

Om man tar upp det i en tråd som denna så tycker jag att man bör kunna göra en kort sammanfattning om vad samarbetet innebär och varför det skulle driva upp kursen. Som inlägget formulerades så verkar det som att det ska finnas ett direkt samband mellan samarbeten och ökade kurser. Jag undrar om det är en underbyggd åsikt eller bara något man antar...att hänvisa till reddit är inte direkt så upplysande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om man tar upp det i en tråd som denna så tycker jag att man bör kunna göra en kort sammanfattning om vad samarbetet innebär och varför det skulle driva upp kursen. Som inlägget formulerades så verkar det som att det ska finnas ett direkt samband mellan samarbeten och ökade kurser. Jag undrar om det är en underbyggd åsikt eller bara något man antar...att hänvisa till reddit är inte direkt så upplysande...

Är du intresserad av att börja handla icx ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Är du intresserad av att börja handla icx ?

Spelar det någon roll för frågeställningen? Påståenden in en tråd om investeringar bör rimligen vara tillräckligt informativa för att man ska kunna avgöra huruvida det som konstateras är vettigt, killgissningar eller rena spekulationer. Så, för att citera mig själv:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spelar det någon roll för frågeställningen? Påståenden in en tråd om investeringar bör rimligen vara tillräckligt informativa för att man ska kunna avgöra huruvida det som konstateras är vettigt, killgissningar eller rena spekulationer. Så, för att citera mig själv:

Är ju roligare för mig att lägga tid på att förklara för någon som är intresserad jämnfört mot någon som bara vill tjaffsa.
Det är sagt innan många gånger i forumet att man ska göra sin egen research innan man investerar några pengar så är det ju alltid.

1. Ett så kallat joint venture
2. Line skall använda sig av icons platform för att skapa en block-kedja som belönar användare med tokens när man bidrar till nätverket
3. LINE har 200 mil användare per månad och det ger såklart enorm publicitet för icon
4. Detta tror man ju såklart lockar andra att vilja börja använda samma platform.