Permalänk
Medlem

BF1 vs BF4

Köpte BF1 för någon veckan sedan och har spelat det mycket sedan dess. Samtidigt blev jag lite sugen på BF4 igen och började spela det också (efter ett långt uppehåll). Jag lade märke till att även fast jag gillade BF1, så har jag klart roligare med BF4.

En sak som jag saknar i BF1 som finns i BF4 är mängden vapen kombinerat med mängden attachements, scopes etc, som låter dig skräddarsy dina vapen mycket mer efter din egen spelstil. BF1 känns klart mer simplistiskt på det sättet. Kanske inte så konstigt med tanke på att det utspelar sig runt första världskriget, men ändå.

Sen att BF1 är väldigt snyggt och välgjort är inte att förringa, men spelkänsla vinner alltid i längden tycker jag.

Vilket tycker du är roligast, BF1 eller BF4?

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Kör bara BF1 nu men tror jag hade roligare i BF4.
Tycker balansen mellan vapnen känns lite vajsing. Ofta är det inte bästa spelaren utan valet av vapen som vinner.
Exempel assault vs /medic/support/sniper inomhus...
Tanksen är lite tråkiga.
Och så saknar jag såklart helikoptrar :'

Permalänk
Medlem

Fastnade aldrig riktigt för BF4 dels var det buggigare och för likt BF3 tyckte jag.

Men tycker BF3 var roligare än BF1.

Permalänk
Medlem

BF4 med alla DLCs är inte så dyrt idag. Väldigt mycket innehåll för pengarna och roligare progression system än BF1.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har nött båda spelen till leda. Man kan inte jämföra dom då det rör sig om äpplen och päron.
Bf4 känns snabbare men det blev lite väl mycket IR sikte på slutet.
Bf4 innehöll för mycket autoaim vapen vilket gjorde att helikoptern som är en utmärkt vapenplattform blev fullständigt värdelös. Känns som DICE alltid har favoriserat flygplan, dessa var nästan helt omöjliga att skjuta ner.
Gillar du bf4 så testa också bf3 vilket jag tycket är ännu bättre om någon nu spelar det fortfarande.
Ser fram emot ersättaren till bf1 förhoppningsvis till hösten

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Spelade BF4 från dag 1 och måste säga även med alla buggar år 1 så var det mycket mer underhållande än BF1.

När det väl patchats och fick sin Cinderella-förvandling med alla netcode och andra fixar så var spelet helt fantastiskt.

BF1 är snyggt men är sjukt obalanserat, inte helt ovanligt att flygplan kör 100-0 och så ser man samma vapen användas om och om igen, tråkigt.

Klarar av 2-3 maps som mest i BF1, sen tycker jag inte det är roligt längre och brukar ta en veckas paus, hände aldrig i BF4 fram till att jag slutade spela helt.

Permalänk
Medlem

BF4 alla dagar i veckan.
Jag har gång efter annan försökt BF1, men efter en eller två matcher klarar jag inte mer.
Allt känns fel i BF1, inga roliga vapen, överdrivet fokus på närstrid, undermålig implementering av närstrid, få gadgets, trasigt poängsystem, trasig serverhantering, ingen övningsbana, ingen commander, tråkiga kartor. Ett stort steg tillbaka enligt mig, det hela känns dött...
Ta gärna en titt på hur många som spelar BF1 jämfört med det flera år äldre BF4 så får du en uppfattning vad folk tycker.

Permalänk
Medlem

Svårt. Båda är najs men tror att känslan var bättre vid BF4s lansering jämfört med BF1. Har dessutom tillbringat betydligt mer timmar vid BF4 men kör idag BF1 oftare än BF4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

BF4 alla dagar. Körde bara kampanjen i BF1 som var rätt cool, men jag är samtidigt ingen sucker för WWI så ingen "wow-känsla" för min del som det kanske blev för riktiga WWI-intresserade.

Banorna Flood Zone och Operation Locker är så sjukt roliga när lagen är välbalanserade. Snöbanorna är också rätt mysiga i DLC:t även om jag delvis är emot DLC som princip i spel.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

BF1, ja, Men allra allra Bäst var ju BF3,
BF4 *** för mig, tyckte inte alls om det någonstans.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

bf 1. gillar sten sax påse mekanismen= alla vapen är inte bra på allt som bf 3 och bf 4 utan alla ha sina för och nackdelar. dock är tanks for op. skulle inte tåla gas, hade det varit mer intressant med tanks.

dock köra jag bara hardcore utan spotting.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Fastnade aldrig riktigt för BF4 dels var det buggigare och för likt BF3 tyckte jag.

Håller med, dock i nutid med alla fixes för BF4 så föredrar jag det över BF1 även då jag pressat in runt 1000h i BF1. Inte riktigt samma härliga känsla som i BF3/4

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

Tycker BF1 är mer filmiskt och episkt, snygg som sjutton osv. men vapnena känns ganska tråkiga på något sätt. Det är mer tillfredsställande att skjuta med sina "custom" vapen med olika sikten och grejor i 4an men inte bara därför. Själva mekaniken/känslan är mer precis som att man har mer kontroll. I BF1 känns vapnena ganska grova/klumpiga vilket iof är förståeligt pg.a tidsåldern.
Det är dock även roligare att strida i olika slags byggnadskomplex, garage med många nivåer etc. som i BF4.

BF1 är grymt men det klår inte BF4 i vapenkänsla.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är gammal här men jag föredrar BF1 framför BF4, tyckte 3an var helt okej men 4an kändes för mycket "COD" för mig.

Men inget slår ju BF2, det var ju ren kärlek från början <3 Speciellt betan där raketerna från raketgeväret flög spikrakt så att dom kunde användas som krypskyttegevär

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Försökt med BF1 vid release, men ingen AA gjorde att det blev en kortvarig kärlek. BF4 spelar jag fortfarande och har nog åtminstone 1300 speltimmar vid det här laget.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Jag tycker att bf4 är roligare än bf1, men bf3 va roligare än bf4 och bf1 tillsammans

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

BF4 slår BF1 med hästlängder. Jag vet inte vad det är men jag tycker helt enkelt inte att BF1 är särskilt roligt, det känns enkelspårigt på något sätt som inget BF-spel gjort tidigare. Med det sagt så är BF1 ett riktigt bra spel, det är bara inte något för mig.

Så jag håller mig till BF4, fortfarande lika kul som första dagen jag spelade det. Spelar nästan uteslutande med minst ett par kompisar, roligast är det när man är fem stycken men det händer inte så ofta längre.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Köpte BF1 för någon veckan sedan och har spelat det mycket sedan dess. Samtidigt blev jag lite sugen på BF4 igen och började spela det också (efter ett långt uppehåll). Jag lade märke till att även fast jag gillade BF1, så har jag klart roligare med BF4.

Håller med dig.. BF1 är bra men BF4 är definitivt roligare.
Vi var ett helt gäng som la av med BF efter att BF1 släpptes. Känslan försvann..

Permalänk
Medlem

Har aldrig provat bf4 men bf3 gillade jag men gillar BF1 desto mer.
Jag gillar dock moderna miljöer mer än ww1 t.ex.

BF1 Incursions däremot älskar jag, sjukt snabb och rolig action i comp. miljö. Får man bara ett bra lag alt köar med en premade så är det svinkul!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rintz:

Håller med dig.. BF1 är bra men BF4 är definitivt roligare.
Vi var ett helt gäng som la av med BF efter att BF1 släpptes. Känslan försvann..

Detta verkar ha hänt många. Tex ta en titt på hur många "kända" YouTubers som spelar BF1 jämfört med hur många av dem som spelade både BF3 och BF4.
BF4 har sina brister men grunden är solid. BF1 är för mig som ett sminkat lik, vackert och dött.
Dice bör skrota den nuvarande BattleFront-branchen och istället gå tillbaka till BF4-branchen, de har byggt in för mycket skräp i den.
Om de baserar nästa BF-spel på den branchen kommer det nog att vara döfött redan från början, som EAs BattleFront 2 fast värre.

Edit;
Men du....kolla om du inte kan samla ditt gäng och börja köra BF4?
Hur man än vänder och vrider på det är BF4 ett av de bästa "modern time"-FPSen. Trots att det är "gammalt"

Permalänk
Medlem

BF3 all in

I mitt tycke ett tidlöst spel med många bra slag!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Förvånad över resultaten, hade för mig att BF1 (som jag icke provat) hypades en hel del i diverse trådar här på forumet.

Skrivet av Squallie:

Fastnade aldrig riktigt för BF4 dels var det buggigare och för likt BF3 tyckte jag.

Men tycker BF3 var roligare än BF1.

Skrivet av Pimmp:

Har nött båda spelen till leda. Man kan inte jämföra dom då det rör sig om äpplen och päron.
Bf4 känns snabbare men det blev lite väl mycket IR sikte på slutet.
Bf4 innehöll för mycket autoaim vapen vilket gjorde att helikoptern som är en utmärkt vapenplattform blev fullständigt värdelös. Känns som DICE alltid har favoriserat flygplan, dessa var nästan helt omöjliga att skjuta ner.
Gillar du bf4 så testa också bf3 vilket jag tycket är ännu bättre om någon nu spelar det fortfarande.
Ser fram emot ersättaren till bf1 förhoppningsvis till hösten

Skrivet av Blacksheep:

BF1, ja, Men allra allra Bäst var ju BF3,
BF4 *** för mig, tyckte inte alls om det någonstans.

Skrivet av hunkaboy86:

Jag tycker att bf4 är roligare än bf1, men bf3 va roligare än bf4 och bf1 tillsammans

Skrivet av Jejk0b:

Har aldrig provat bf4 men bf3 gillade jag men gillar BF1 desto mer.
Jag gillar dock moderna miljöer mer än ww1 t.ex.

BF1 Incursions däremot älskar jag, sjukt snabb och rolig action i comp. miljö. Får man bara ett bra lag alt köar med en premade så är det svinkul!

Skrivet av skog1s:

BF3 all in

I mitt tycke ett tidlöst spel med många bra slag!

Inte illa pinkat av BF3 att bli benämnt så många gånger i en tråd som inte har med det att göra.

Äger både BF3 och BF4, gav BF4 ett par korta försök men tog inte lång tid innan man var tillbaks i 3an. Haft en hel del skoj i det spelet.

Permalänk
Avstängd

Du jämför ett spel som utspelar sig i nutid med ett som utspelar sig under första världskriget? Självklart är det skillnad mellan dom, är det bättre att dom släpper ett likadant spel fast med nya vapen och tillbehör? Köper inte din jämförelse. Två helt olika spel helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Känns lite som "Vad är bäst, pizza eller hamburgare?" och så börjar folk argumentera mot varandra.

Permalänk
Avstängd

@Frux: precis, går inte att jämföra två helt olika exempel.

Permalänk
Medlem

(Hamburgare såklart.)

Permalänk
Medlem

Föredrar BF3 framför BF4 men eftersom BF1 blir tråkigt i längden och BF4 är så likt BF3 så fick det bli BF4 även om jag spelar BF1 .

Ser fram emot att se hur nästa Battlefield blir. Hade lätt kunnat tänka mig ett nytt 1942/1943 eller 2142/2143... Men det lär ju aldrig hända..

Tycker att spelen idag blir så tråkiga fort mot va dem var förr..

Permalänk
Medlem

BF2 > BF1, BF3, BF4

Fifan vad man la ner tid på BF2 en gång i tiden. Blev så besviken på BF3 när det kom, så jäkla små kartor jämfört med 2:an, la ner BF efter det.

Permalänk
Medlem

BF2 var roligast, 2600 timmar -), så nice helikopter flygning. I BF4 har dom förstört andrepilotens sikte, det följer ju inte med dit piloten pekar. I BF2 kunde piloten guida andrepiloten bättre. Kubra dam och heli, fy fan vad najs.

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiat127:

BF2 var roligast, 2600 timmar -), så nice helikopter flygning. I BF4 har dom förstört andrepilotens sikte, det följer ju inte med dit piloten pekar. I BF2 kunde piloten guida andrepiloten bättre. Kubra dam och heli, fy fan vad najs.

El solo flyga och sköta allt själv