Permalänk
Medlem

Att rädda en gammal 4790k!

Köpte mig denna 4790k av en trevlig man här på forumet tillsammans med en Asrock z97 mITX bräda. Allt fungerade fint och Windows installerades. Laddade ner och öppnade upp HW-Monitor och Idle tempsen låg runt 30-35 (stock, Eller iallafall default bios). När jag tog mig en runda Intel Burn Test så Hoppade den direkt upp till 70 och steg sakta men säkert upp till 80-85. Tror en kärna maxade på 87. Fick med en Deepcool Gammaxx 400 som bör prestera likvärdigt med en 212 evo. Hur i hela världen ska jag ens kunna klocka något?

I mitt tidigare liv så har jag deliddat en 4770k som fortfarande är vid liv i min brorsas hackintosh som han har i sin musik-studio. Jag som trodde att Devils Canyon hade bättre pasta mellan die och ihs. Kort och gott hämtade jag skruvstädet och började planera operation.

Detta var verktyget i fråga och är en ganska behändig sak jag köpte på biltema om jag inte missminner mig. Processorn sattes i en något vinklad position med chippet + kökshanduk på ena sidan och IHS på andra. Detta var betydligt lättare än att använda en hammare och en planka som jag gjorde sist.

IHS lossnade efter något varv och allt var helt i sin ordning. Kylpastan gick att skrapa bort med nageln och blåsa bort.

Efter jag tagit bort utstickande lim/silikon så gav jag kondensatorerna tre lager av genomskinligt nagellack köpt på apoteket. Jag tänkte låta ihs hållas fast med hjälp av bygeln på moderkortet så brydde mig inte om att skrapa bort precis allt silikon.

Nu var det dags för silverpastan Liquid metal pro att få glänsa. Lade nästan ett knappnålshuvud på IHS och spred ut den med vanliga bommulstops. Blev precis lagom enligt mig.

Inga kontaktproblem mellan die och IHS. Bygeln håller dem fint på plats.

Cirka 20c var det lätt värt. Hela proceduren tog en halvtimme och processorn får nu leva ett värdigt liv. Använde mig av exakt samma bios inställningar. Ska ge mig på en överklock någon gång när jag fått ihop hela datorn. Använde förövrigt MX4 mellan IHS och Kylare.

Sammanfattningsvis så är det en ganska simpel procedur så länge man är någorlunda försiktig. Jag vet att det finns hur många trådar som helst angående detta men det blir ju i princip aldrig helt lika gjort.

Tack och hej leverpastej!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: Köpte mej ett sådant där "fancy" delid verktyg för ett par veckor sedan. Bara inte haft tid ännu, tänkte börja med min 4790K, innan jag ger mej på nya 8700K. Träna på den gamla först!
Bra tråd. Ger andra en extra boost självförtroende.

Vad använde du för nagellack?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@henkrik92: Köpte mej ett sådant där "fancy" delid verktyg för ett par veckor sedan. Bara inte haft tid ännu, tänkte börja med min 4790K, innan jag ger mej på nya 8700K. Träna på den gamla först!
Bra tråd. Ger andra en extra boost självförtroende.

Vad använde du för nagellack?

Najs! det kommer gå lätt med det verktyget. Står Depend Top Coat på flaskan. Vet inte mycket mer än så. Försökte läsa på om det finns något man bör undvika men hittade inte något matnyttigt direkt. Har dock kört detta nagellack på min laptop med Liquid pro och inget har hänt där. Man kan använda någon form av tejp också om jag inte har fel.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@henkrik92: Köpte mej ett sådant där "fancy" delid verktyg för ett par veckor sedan. Bara inte haft tid ännu, tänkte börja med min 4790K, innan jag ger mej på nya 8700K. Träna på den gamla först!
Bra tråd. Ger andra en extra boost självförtroende.

Vad använde du för nagellack?

Det enda jag kan säga är att om du ska limma ihop IHS'n igen. Ta väldigt lite silikon. Jag fuckade upp 2 gånger på min 8700k med fina 90c i BIOS tills jag gav upp och körde utan att limma på IHS'n igen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det enda jag kan säga är att om du ska limma ihop IHS'n igen. Ta väldigt lite silikon. Jag fuckade upp 2 gånger på min 8700k med fina 90c i BIOS tills jag gav upp och körde utan att limma på IHS'n igen.

Känns bara knöligt. Tror inte det är någon fara att plocka ut processorn utan att ha limmat fast ihs. Metallen sitter efter ett tag rätt fast ändå. Det är väl om man ska sälja och skicka det kan vara bra om den är limmad.

Grym överklockning btw.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Visade nyss bror min och guidade honom genom proceduren med delid och så. Använde der8aur delid kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Känns bara knöligt. Tror inte det är någon fara att plocka ut processorn utan att ha limmat fast ihs. Metallen sitter efter ett tag rätt fast ändå. Det är väl om man ska sälja och skicka det kan vara bra om den är limmad.

Grym överklockning btw.

Det behövs inte, tänkte mest bara limma ihop några av hörnen så den sitter fast allafall men gav upp på det ganska snabbt som sagt. Lite svårare att veta om IHS'n ligger perfekt nu dock. Så länge man kommer ihåg det tills nästa gång man är där och pillar så går det bra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det behövs inte, tänkte mest bara limma ihop några av hörnen så den sitter fast allafall men gav upp på det ganska snabbt som sagt. Lite svårare att veta om IHS'n ligger perfekt nu dock. Så länge man kommer ihåg det tills nästa gång man är där och pillar så går det bra.

Det gör väl heller inget om ihs är lite sned? blev så på min gamla 4770k och jag körde på det ändå då jag inte ville vrida rätt den för risk att det spills samt att jag inte orkade göra om hela proceduren. Denna gången blev det dock perfekt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd

Jag hade typ samma problem med min 4770k, den sprang iväg till 90c under Intel Xtreme Tuning stresstest. Jag gjorde en delid på 4770K applicerade LM mellan chipset och värmespridaren, tempen sänktes med 35c under stock men en 115i som kylare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Det gör väl heller inget om ihs är lite sned? blev så på min gamla 4770k och jag körde på det ändå då jag inte ville vrida rätt den för risk att det spills samt att jag inte orkade göra om hela proceduren. Denna gången blev det dock perfekt.

Svårt att veta om det matchar upp med den metallen man applicerar på IHS'n, vilket verkar vara rekommenderat för att vara säker på bra kontakt.
Annars gör det inget om den ligger lite fel.

Vet du något bra sätt att rengöra den från flytande metall dock om det är så att man skulle vilja göra om allt?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag hade typ samma problem med min 4770k, den sprang iväg till 90c under Intel Xtreme Tuning stresstest. Jag gjorde en delid på 4770K applicerade LM mellan chipset och värmespridaren, tempen sänktes med 35c under stock men en 115i som kylare.

Lite biffigare kylare än mig. Känns ju meningslöst med AIO eller vattenkylning utan delid då problemet i grunden är mellan die och ihs.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Svårt att veta om det matchar upp med den metallen man applicerar på IHS'n, vilket verkar vara rekommenderat för att vara säker på bra kontakt.
Annars gör det inget om den ligger lite fel.

Vet du något bra sätt att rengöra den från flytande metall dock om det är så att man skulle vilja göra om allt?

Applicerade ingenting på IHS. men hade lite lite för mycket på die för att kompensera. Tror många säger att det bästa sättet är typ att doppa tussar med toapapper som det fastnar på tills det mesta är borta och sedan köra på alkohol. Finns säkert massor med info om man googlar.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Lite biffigare kylare än mig. Känns ju meningslöst med AIO eller vattenkylning utan delid då problemet i grunden är mellan die och ihs.

Exakt, man kan smäcka dit världens fetaste kylare utan framsteg pga tandkrämen som Intel använder mellan sina ISH och chip.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, man kan smäcka dit världens fetaste kylare utan framsteg pga tandkrämen som Intel använder mellan sina ISH och chip.

Varför löder dem inte som sandy bridge och ivy. #facepalm

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Varför löder dem inte som sandy bridge och ivy. #facepalm

Snåla och lata, samt har haft monopol på marknaden för länge för att strunta i dessa saker.

De skyller på att deras chipset är för små att löda, men AMD lyckas bra med deras 12nm Ryzen.

Dock var Ivy bridge inte lödd.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joole:

Visade nyss bror min och guidade honom genom proceduren med delid och så. Använde der8aur delid kit

Är en sådan jag köpte. Det följer med en plastbit som centrerar locket om man vill limma. Jag tänkte klicka dit en liten droppe snabblim i varje hörn, bara för att hålla ihop det vid hantering. Annars klämmer CPU hållaren fast det bra. Men man skall komma så långt, utan att det glider isär.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Snåla och lata, samt har haft monopol på marknaden för länge för att strunta i dessa saker.

De skyller på att deras chipset är för små att löda, men AMD lyckas bra med deras 12nm Ryzen.

Dock var Ivy bridge inte lödd.

Hmm. Ja true, tänkte på min förra 3930k.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Är en sådan jag köpte. Det följer med en plastbit som centrerar locket om man vill limma. Jag tänkte klicka dit en liten droppe snabblim i varje hörn, bara för att hålla ihop det vid hantering. Annars klämmer CPU hållaren fast det bra. Men man skall komma så långt, utan att det glider isär.

Vi lät den vara olimmad och satte ner processorn i sockeln bara och lät den klämma fast

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd!
Kanske ändå borde börja ta tag i detta. När man som sagt ändå kör en custom loop så borde man ju ta det hela vägen och sänka temperaturerna ytterligare, om inte nödvändigt så borde man göra det bara för att det går ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joco:

Trevlig tråd!
Kanske ändå borde börja ta tag i detta. När man som sagt ändå kör en custom loop så borde man ju ta det hela vägen och sänka temperaturerna ytterligare, om inte nödvändigt så borde man göra det bara för att det går ;p

Vad har du för prolle? Det typ obligatoriskt att delidda om man kör custom loop :). Haha

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Vad har du för prolle? Det typ obligatoriskt att delidda om man kör custom loop :). Haha

Hehe, där ser man Jag har nog kört vattenkylningen mest för ljudnivå och bara för att det är sjukt kul, men det är klart, med bättre temps får man såklart också möjlighet till ännu bättre temperaturer. Har en 4690K, har förstått att den nog skulle må rätt bra av att bli deliddad.

Är lite sugen på detta block
https://www.kickstarter.com/projects/341758082/ncore-v1-naked...

Måste ju bli änn bättre att köra blocket direkt mot cpu utan att lägga tillbaka IHS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joco:

Hehe, där ser man Jag har nog kört vattenkylningen mest för ljudnivå och bara för att det är sjukt kul, men det är klart, med bättre temps får man såklart också möjlighet till ännu bättre temperaturer. Har en 4690K, har förstått att den nog skulle må rätt bra av att bli deliddad.

Är lite sugen på detta block
https://www.kickstarter.com/projects/341758082/ncore-v1-naked...

Måste ju bli änn bättre att köra blocket direkt mot cpu utan att lägga tillbaka IHS!

Ja har sett den. Dock tjänar man endast runt 2-3 grader på att köra utan ihs, enligt vad jag har hört. Eftersom 4690 är rätt gammal så är nog kylpastan mellan die och ihs rätt torr.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Ja har sett den. Dock tjänar man endast runt 2-3 grader på att köra utan ihs, enligt vad jag har hört. Eftersom 4690 är rätt gammal så är nog kylpastan mellan die och ihs rätt torr.

Ah, okej. Jag då finns ju snyggare block att köra med isf. Men att delidda kanske jag ändå borde ta tag i. Tror du att kylpastans torrhet kan bli ett problem i deliddingprocessen, eller var det mest ett konstaterande i att den nog fungerar ännu sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joco:

Ah, okej. Jag då finns ju snyggare block att köra med isf. Men att delidda kanske jag ändå borde ta tag i. Tror du att kylpastans torrhet kan bli ett problem i deliddingprocessen, eller var det mest ett konstaterande i att den nog fungerar ännu sämre?

Nej att kylpastan är torr gör ingenting i delidprocessen. Men det gör ju så tempsen är dåliga.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på delid. Men om jag förstår det rätt så kan jag inte göra det på min 3820? Inte för jag har dåliga temps, men alltid kul att testa något man inte gjort tidigare

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Har funderat lite på delid. Men om jag förstår det rätt så kan jag inte göra det på min 3820? Inte för jag har dåliga temps, men alltid kul att testa något man inte gjort tidigare

Nepp, Den prollen är fastlödd. Försöker du delidda kommer du förstöra den. Så låt bli :)!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: Va det jag hade för mig. Googlade lite snabbt förut på jobbet efter jag skrev här.

Haha, på tal om det kom jag på en sak jag råkade göra för längesen med en gammal dator (Fungerade inte). Skulle ta bort kylaren, satt fast som sten med gammal pasta. Tog rakblad/skruvmejsel för att försöka lossa den. Slutade med att prollen blev delidad(fastlödd var den också). Så den var det bara skrota

Sorry för lite OT. :3

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

@henkrik92: Va det jag hade för mig. Googlade lite snabbt förut på jobbet efter jag skrev här.

Haha, på tal om det kom jag på en sak jag råkade göra för längesen med en gammal dator (Fungerade inte). Skulle ta bort kylaren, satt fast som sten med gammal pasta. Tog rakblad/skruvmejsel för att försöka lossa den. Slutade med att prollen blev delidad(fastlödd var den också). Så den var det bara skrota

Sorry för lite OT. :3

Hahah så du lyckades ha isär processorn istället för att kylaren lossna? Vad var det för monster-pasta mellan ihs och cpu-kylare måntro? Lim? XD

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Nepp, Den prollen är fastlödd. Försöker du delidda kommer du förstöra den. Så låt bli :)!

samma med 3930K sandy bridge-e tro ? jag sitter på en fin just nu skulle vilja delidda den. dock gör den 4,8ghz utan problem men tempen drar iväg som fan

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Hahah så du lyckades ha isär processorn istället för att kylaren lossna? Vad var det för monster-pasta mellan ihs och cpu-kylare måntro? Lim? XD

Haha ingen aning. Fick aldrig loss den från kylaren... Kan ha varit en orginal-fläkt. Kommer faktiskt inte ihåg vad den hade i sig. Men hårt fast den

Åkte till tippen med resten av den gamla skrot-högen

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.