13 år gammal kille som vill lära sig om datorer.

Permalänk

13 år gammal kille som vill lära sig om datorer.

Hej!

Jag är 13 år och vill lära mig om datorer, men har ingen hemsida/bok/app för att lära mig.
Kan baserna rätt så bra, men vill gå djupare!

Tack i förhand även om du inte kan hjälpa mig.

//mvh CrAsYsTaR

Permalänk
Medlem

Du har nog hittat en av de bästa siterna att lära dig på. Gräv igenom forumet här, så kan du nog lära dig mer än du kan ana. Det snackas allt från djupgående programmering till guiderna hur du sätter ihop en dator. Inte nog med det, nära allt är på svenska.
Välkommen till Swec!

Permalänk
Medlem

SweClockers Datorbyggarguide:
https://www.sweclockers.com/guider

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Välkommen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Började själv som när jag var 13.
Vad är det kring datorer du vill fördjupa dig kring? Hur hårdvaran fungerar och integrationen mellan alla komponenter, eller är det mer om överklockning och mjukvara?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Registrera mig på Sweclockers när jag var 11 och bara för några år sedan var det extremt mycket svårare med processorsocklar och kompatibilitet, nu är marknaden så pass konsumentifierad att i princip vem som helst kan bygga en dator utan förkunskaper. Mitt tips är att börja lurka i diverse trådar om människor som behöver hjälp med komponenter och se vilka komponenter de som svarar i tråden väljer. Har du fler frågor, eller om du satt ihop en egen lista skapa en tråd och fråga om kompatabilitet samt om man kan öka pris/prestanda.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Sweclockers testade även ett spel som kan hjälpa till lite med byggandet.

https://www.sweclockers.com/nyhet/25442-sweclockers-testar-pc...

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tackar!

Ska titta på alla olika saker ni har förslag!

Permalänk

@Devil May Cry: Hardware och hur man bygger datorer.

Permalänk
Medlem

@CrAsYsTaR: Kjell och CO boken är väldigt bra, speciellt för priset, en 50 lapp. Den hittar du här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Mycket bra förklarat och många tips.
Jag läser Dator och Kommunikationsteknik på gymnasiet, och vi har använt oss av den hela tiden i Datortekniken då vi skulle lära oss att bygga datorer.

Permalänk
Medlem

Utöver vad som redan sagts skulle jag rekommendera att du grottar ner dig i Support-kategorierna här på forumet. Då lär du dig om de vanligaste felen, och även vad som påverkar vad.

Utöver det skulle jag rekommendera att du jagar fatt på nå gammal hårdvara du kan skruva med. Dessa två var vad jag gjorde när jag var 12-13år och började intressera mig.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Håll koll på privatannonser/bortskänkes, ibland ger folk bort gamla delar/datorer, försök snappa upp något, vad som helst är ju välkommet. Kan du få ihop tillräckligt med tiden (gratis) så kan du te x bygga dig en enkel server av något slag.

Sedan börjar det roliga

Permalänk
Medlem

@CrAsYsTaR

Mitt tips är att vara aktiv på ett entusiastforum på det du vill lära dig, som ex Sweclockers. Läs om andras problem och försök hjälpa till. Om du inte vet så googla och ta reda på själv, och hjälp sedan personen. Om du inte visste innan vet du nu, och om du visste innan underhåller du kunskaperna (kunskap är som en muskel, den behöver användas för att hålla sig stark). Det är såhär jag lärde mig programmera bl a, och då slog jag upp något slumpmässigt i referensmanualen och läste vad den funktionen gör och hur den fungerar.

Ploppar det upp en specifik fråga i skallen på dig under dagen (ex, vad är RAM timings egentligen och hur fungerar dom?) så har du google. Följ entusiastkanaler på youtube, försök hitta kanaler med hög produktionskvalité, eller med pedagogik eller humor som tilltalar, där du lär dig saker i varje avsnitt. När det kommer till datorer handlar inte allt bara om kunskap, du lär dig det superviktiga "tänket" (logik, problemsökning, osv) också.

Jag var väl runt din ålder också när jag började lära mig om datorer "på riktigt". Då gick det en serie på TV som handlade om grundläggande saker i Windows 98. Jag spelade in avsnitten och tittade på dom om och om igen så jag skulle kunna dom utantill, lärde mig saker som att högerklicka på skrivbordet för att byta bakgrund och andra lika avancerade saker, och jag var fullständigt fascinerad. Idag finns youtube för liknande ändamål.

När det släpps ny hårdvara, ex grafikkort, googla efter reviews. Du lär dig terminologi, du lär dig vilka saker som är viktiga att jämföra med annan hårdvara och hur man mäter dessa. Olika sidor fokuserar på olika saker och testar olika saker (och på olika sätt) så du lär dig snart vilka sidor som är mer eller mindre relaterbara. Vill du kunna datorer behöver du veta var du kan faktafinna (nytt ord?), och vilka som är bra och pålitliga källor.

Så länge du vet var du kan hitta information lär du dig resten över tid, ex svårighetsgrader (ex, luftkylning -> AIO -> custom water loop) och vet i vilken ordning du ska ungefär lära dig. Det gör inget att du får ett hum om hur en vattenloop fungerar då det är vad som krävs för att inse att det kanske är lite för avancerat (eller inte applicerbart). Då vet du åtminstone att det existerar den dagen det blir aktuellt, vilket är en stor del av datorkunnande, man agerar lite som registret i en kokbok.

Jag tror starkt på att ha ett huvudämne och ett sidoämne som kompletterar. Likt att ha en vänster hand som är stark och en höger som finjusterar, vill du fokusera på datorer kan det vara bra att ha något vid sidan av, ex nätverk, programmering eller till och med skaffa ett Arduino-kit och lära dig löda. Men det kommer senare när du börjar känna dig varm i kläderna.

Ett sista tips är att spana trådar där folk behöver hjälp med att komponera en ny dator. Du lär dig att ändamål och budget är superviktiga variabler och du ser hur folk ger olika förslag. Det brukar uppstå en mindre debatt om de bättre eller sämre valen, så du lär dig identifiera såna. Vill du ge dig in i leken så är det bara inleda ditt svar med att du är osäker men gör ditt bästa, även om du har fel brukar folk uppskatta ödmjukhet och kanske till och med rättar dig.

Och som alltid, är du osäker skapa en tråd här på forumet och fråga. Det finns gott om folk som vill hjälpa, och det är en trevlig atmosfär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@CrAsYsTaR

Mitt tips är att vara aktiv på ett entusiastforum på det du vill lära dig, som ex Sweclockers. Läs om andras problem och försök hjälpa till. Om du inte vet så googla och ta reda på själv, och hjälp sedan personen. Om du inte visste innan vet du nu, och om du visste innan underhåller du kunskaperna (kunskap är som en muskel, den behöver användas för att hålla sig stark). Det är såhär jag lärde mig programmera bl a, och då slog jag upp något slumpmässigt i referensmanualen och läste vad den funktionen gör och hur den fungerar.

Ploppar det upp en specifik fråga i skallen på dig under dagen (ex, vad är RAM timings egentligen och hur fungerar dom?) så har du google. Följ entusiastkanaler på youtube, försök hitta kanaler med hög produktionskvalité, eller med pedagogik eller humor som tilltalar, där du lär dig saker i varje avsnitt. När det kommer till datorer handlar inte allt bara om kunskap, du lär dig det superviktiga "tänket" (logik, problemsökning, osv) också.

Jag var väl runt din ålder också när jag började lära mig om datorer "på riktigt". Då gick det en serie på TV som handlade om grundläggande saker i Windows 98. Jag spelade in avsnitten och tittade på dom om och om igen så jag skulle kunna dom utantill, lärde mig saker som att högerklicka på skrivbordet för att byta bakgrund och andra lika avancerade saker, och jag var fullständigt fascinerad. Idag finns youtube för liknande ändamål.

När det släpps ny hårdvara, ex grafikkort, googla efter reviews. Du lär dig terminologi, du lär dig vilka saker som är viktiga att jämföra med annan hårdvara och hur man mäter dessa. Olika sidor fokuserar på olika saker och testar olika saker (och på olika sätt) så du lär dig snart vilka sidor som är mer eller mindre relaterbara. Vill du kunna datorer behöver du veta var du kan faktafinna (nytt ord?), och vilka som är bra och pålitliga källor.

Så länge du vet var du kan hitta information lär du dig resten över tid, ex svårighetsgrader (ex, luftkylning -> AIO -> custom water loop) och vet i vilken ordning du ska ungefär lära dig. Det gör inget att du får ett hum om hur en vattenloop fungerar då det är vad som krävs för att inse att det kanske är lite för avancerat (eller inte applicerbart). Då vet du åtminstone att det existerar den dagen det blir aktuellt, vilket är en stor del av datorkunnande, man agerar lite som registret i en kokbok.

Jag tror starkt på att ha ett huvudämne och ett sidoämne som kompletterar. Likt att ha en vänster hand som är stark och en höger som finjusterar, vill du fokusera på datorer kan det vara bra att ha något vid sidan av, ex nätverk, programmering eller till och med skaffa ett Arduino-kit och lära dig löda. Men det kommer senare när du börjar känna dig varm i kläderna.

Ett sista tips är att spana trådar där folk behöver hjälp med att komponera en ny dator. Du lär dig att ändamål och budget är superviktiga variabler och du ser hur folk ger olika förslag. Det brukar uppstå en mindre debatt om de bättre eller sämre valen, så du lär dig identifiera såna. Vill du ge dig in i leken så är det bara inleda ditt svar med att du är osäker men gör ditt bästa, även om du har fel brukar folk uppskatta ödmjukhet och kanske till och med rättar dig.

Och som alltid, är du osäker skapa en tråd här på forumet och fråga. Det finns gott om folk som vill hjälpa, och det är en trevlig atmosfär.

Toppeninlägg! Guldstjärna

Skickades från m.sweclockers.com