Asus släpper AMD Radeon-exklusiva produktserien Arez

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper AMD Radeon-exklusiva produktserien Arez

Genom Asus webbplats bekräftas tidigare rykten om bolagets nya produktserie Arez, som ska användas för grafikkort baserade på Radeon-kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt att detta är tillåtet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här var åtminstone det minst dåliga alternativet. Tacka gudarna för att de jäklarna (Nvidia) inte förbjöd användandet av samma kylarlösningar eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Svagt. Det altruistiska att göra av alla tillverkare hade varit att helt droppa namnen för just grafikkort. Alltså i det här fallet: "Om inte AMD-kort också får använda sig av RoG-varumärket så tar vi hellre bort det helt än att göra det Nvidia-exklussivt".

För det är vad det här handlar om. Nvidia vill genom tjuvnyp få ensamrätt på varumärken som folk känner igen. Det är en skandal och jag hoppas verkligen att det biter dem i röven en vacker dag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här är så dåligt fulspel från Nvidia. Ska verkligen försöka göra mitt som konsument framöver och inte ge dom några av mina pengar iaf.

Permalänk

Tycker det är starkt av dell och hp som sagt nej till nvidia partner programmet.

För mig lenovo heller inte var på ännu om jag läste rätt i någon artikel.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fast ingen tillverkare vill skjuta sig själv i foten. Du har alltid en så blåögd syn på allt, företag existerar för att tjäna pengar. Inte för att göra oss en tjänst.

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla ruttet av Nvidia å lika ruttet av alla som går med på det. Alla skulle bojkottat skiten.
Jag kommer inte heller köpa Nvidia nästa gång om det går å välja bort. Tyvärr har man en Gsync skärm.

Permalänk

Har alltid köpt ASUS i första hand när det kommer till komponenter men framöver så kommer jag att titta på andra alternativ. En sak att Nvidia agerar ruttet men att deras partners också ska göra det gör mig irriterad. Finns det nån lista på vilka tillverkare som är med i GPP?

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ozzed: Fast ingen tillverkare vill skjuta sig själv i foten. Du har alltid en så blåögd syn på allt, företag existerar för att tjäna pengar. Inte för att göra oss en tjänst.

Tror nog att det många gånger är pengar det handlar om men även att många företag sysslar med saker som de tycker är roligt och som de anställda (en del av dem i alla fall) brinner för. Gör man bra produkter kommer pengarna rulla in. Så att utesluta en önskan om att göra gott i företags verksamhet blir lite väl onyanserat – finns plats för att både tjäna pengar och att göra en tjänst.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Divion:

Riktigt jävla ruttet av Nvidia å lika ruttet av alla som går med på det. Alla skulle bojkottat skiten.
Jag kommer inte heller köpa Nvidia nästa gång om det går å välja bort. Tyvärr har man en Gsync skärm.

Trist.
G-sync är ju låsning på nästan samma sätt som det här men det handlar om att låsa in konsumenten med gsync snarare än att låsa ut konkurrenten ;(.

Nvidia -the way you were meant to be played...

Själv har jag hållt mig undan nvidias grejer i 10 år på grund av att de alltid håller på precis såhär. Den här typen av agerande sopar helt enkelt undan all köplust.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Även om hela grejen känns lortig så tycker jag faktiskt inte det är så konstigt, tycker det faktisk är konstigare att de har använt samma produktnamn för bägge företagens produkter med tanke på jävla petiga de flesta företag är över sitt "brand" . Jag har faktiskt pratat med folk som har svarat att de har ett Strix kort, utan att veta specifik modell, har även sett det i dåliga datorannonser.

Så att om de döper AMD kort till Arez och Nvidai till Strix så tycker jag att det bara känns tydligare. Sen hur vida Nvidia genomför detta på ett schyst sätt eller inte det är en annan sak.

Tyckte att det stod något om "gaming" branding i en tidigare nyhet, begränsar verkligen Nvidia hur det lägger det i produktnamnen på AMD:s kort? Det är isf heeeeeelt galet.

Permalänk
Medlem

Asus kan väl passa på att lansera RoM, Republic of Miners. Det är väl det man har grafikkort till nuförtiden? Kanske nVidia med gör anspråk på.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Storm i ett vattenglas. Precis som @Gainsgoblin påpekar så finns företagen endast för att tjäna pengar. Samtidigt så vill folk betala för det bästa, och gärna samtidigt betala så lite som möjligt om det går. Därför kommer en "bojkott" inte göra ett smack om det inte regleras i en högre rätt eller nåt. Den gamla devisen att "du röstar med plånboken" fungerar inte längre då företagen är för stora och att organisera en så stor bojkott att Nvidia, Microsoft, Apple, EA eller vem man nu hatar känner av det fungerar inte för det är alldeles för många som inte bryr sig.

Jag själv bryr mig inte det minsta om Arez blir AMD-exklusivt och ROG blir Nvidia-exklusivt. Jag gillar ROG och jag gillar både AMD och Nvidia, men jag har ingen personlig preferens till vad de heter utan att jag får den produkt jag vill ha. Idag så är Nvidia bäst och snabbast och då kör jag på det. Nästa gång jag köper nytt så kollar jag marknaden och benchmarks igen och skulle AMD då ligga på topp så köper jag det. Sedan vad som står på dem kvittar. Däremot har ROG alltid varit en bra kvalitetsstämpel från ASUS och jag tror att Arez kommer bli det för AMD-kort också när väl namnet sjunkit in hos kunderna.

Sedan givetvis tycker jag det är fult att Nvidia använder sina avtal till att bestämma vad tredjepartstillverkare ska kalla sina produkter, men ASUS har också valet att sluta sälja Nvidia-kort helt om de inte gillar beslutet. Och Nvidia har all rätt att sälja till vilka de vill också. Men om detta ska få ett stopp så måste det kännas för Nvidia, t.ex om det regleras enligt marknadslagar eller om tredjepartstillverkarna gemensamt bestämmer sig för att sluta sälja Nvidia och då sätta press på Nvidia.

Du som kund kan inte sätta press på Nvidia, det enda du kan göra är att stilla ditt eget samvete och göra det du tycker är rätt. Men Nvidia eller ASUS bryr sig inte så länge tillräckligt många andra fortsätter köpa deras produkter och de går med vinst, vilket de gör oavsett om du bojkottar dem eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte varför folk blir så upprörda av detta när Nvida gör så mycket värre saker.

T.ex. så gör de allt vad de kan för att hindra folk använda Geforcekorten till vettiga saker och vill att man ska köpa Qudrokorten. De motverkar pci passthrough, de hotar företag som kör Geforce korten på maskiner som de säger i deras licensvillkor inte får använda konsumentgrafikkort. Det är en helt annan sak om de vill använda garanti efter ha kört dem hårt, men hota med stämning för att amn använder deras grafikkort fel känns sådär..

Nvida är dåliga på att samarbeta med Linux och Linus Torvald har en fin fras.

Och sist detta..

Hade det inte varit för de sålde bra saker hade jag bojkottat dem direkt. Sedan är Nvida väldigt stora inom vissa program med deras Cuba cores. Nå det är för min del bara en försumbar andel pengar som läggs på grafikkort, den övriga hårdvaran är där pengarna ligger. -Rosa rattmuff på mus och tangentbord kostar en hel del.

Permalänk
Medlem

*suck*
Vad det handlar om är att Tillverkarna får hjälp med marketing av Nvidia, som nu ställer kravet att om dom ska hjälpa till med marketing så ska det vara Nvidia exklusivt Brand™.
Nvidia är helt enkelt less på att spendera pengar för ett Brand™ som också används för att sälja AMD GPU'er.
Låter ganska rimligt tycker jag.

ps. HP och Dell säljer ju inte Grafikkort, så för deras del spelar det ju ingen roll.

pss. Sen finns andra saker med GPP att klaga på.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Även om hela grejen känns lortig så tycker jag faktiskt inte det är så konstigt, tycker det faktisk är konstigare att de har använt samma produktnamn för bägge företagens produkter med tanke på jävla petiga de flesta företag är över sitt "brand" . Jag har faktiskt pratat med folk som har svarat att de har ett Strix kort, utan att veta specifik modell, har även sett det i dåliga datorannonser.

Så att om de döper AMD kort till Arez och Nvidai till Strix så tycker jag att det bara känns tydligare. Sen hur vida Nvidia genomför detta på ett schyst sätt eller inte det är en annan sak.

Tyckte att det stod något om "gaming" branding i en tidigare nyhet, begränsar verkligen Nvidia hur det lägger det i produktnamnen på AMD:s kort? Det är isf heeeeeelt galet.

Dock så kommer korten fortfarande heta STRIX o.s.v.
I ASUS fall så byter man bara ut "ROG" mot "AREZ".

ASUS GTX 1060 6Gb ROG STRIX.
ASUS RX 580 8Gb AREZ STRIX.

Edit:
Men det är här det blir riktigt fult, då just "ROG" är asus spelmärke som sitter på allt från grafikkort till möss & tangentbord.
Andra tillverkare är tvingade att rebranda AMD kort på precis samma vis.
Nvidia m.a.o. stjäl/beslagtar etablerade varumärken från tillverkare under hot om att dom inte kan garanteras GPU-delar om dom inte ansluter sig till GPP - Anslut dig till oss med våra krav, eller bli bestraffade.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Även om hela grejen känns lortig så tycker jag faktiskt inte det är så konstigt, tycker det faktisk är konstigare att de har använt samma produktnamn för bägge företagens produkter med tanke på jävla petiga de flesta företag är över sitt "brand" . Jag har faktiskt pratat med folk som har svarat att de har ett Strix kort, utan att veta specifik modell, har även sett det i dåliga datorannonser.

Fast här håller jag nog inte med riktigt. Klart billys panpizza ska få kallas billys panpizza oavsett om de använder sig av tetrapak eller någon annan tillverkare för förpackningen. Volvo måste väl fortfarande kunna använda sig av sina egna produktnamn så som XC60 även om de använder ttå olika leverantörer av lackfärg eller insexskruvar till någon del. Dell ska inte behöva byta namn på sin PSserie om de väljer olika skärmtillverkare/tangentbordstillverkare/processorer/grafikkort för bygget och imac borde fortfarande få heta imac oavsett om ineternminnet kommer från samsung eller corsair.
Alltså en tillverkares produktnamn är tillverkarens enga namn att förfoga över. Det ska inte andra lägga sig i vill jag påstå. Än mindre när det större företaget som har 80% av marknaden tar över alla befintliga inarbetade produktnamn. Det är direkt konkurrenshämmande vilket verkligen inte är bra för en öppen marknad.

Skulle för övrigt vara ganska kul om samsung ställde samma krav på nvidia.
Nvidia får inte använda sina namn geforce,, GT, GTX eller befintliga 1070, 1080, 1080Ti, titan och liknande om de använder andra minnen än samsungs minnen i deras grafikkort ;).

Nu lär inte denna situation uppstå eftersom att konkurrenssituationen inte ser riktigt likadan ut så den typen av krav skulle bara leda till att nvidia väljer andra minneskortstillverkare. På en öppen marknad som inte domineras av en part så lär det funka.
Problemet i det här fallet verkar vara att grafikkortstillverkarna är mer pressade att följa nvidias riktlinjer för annars hamnar de efter konkurrenterna. Nvidia är så dominanta att de kan sätta orimlig press på underlevrantörerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

ps. HP och Dell säljer ju inte Grafikkort, så för deras del spelar det ju ingen roll.

De säljer färdiga paket som innehåller grafikkort. Alienware är en gaming brand som tillhör Dell.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Föredetting

Jag förstår inte varifrån "z" i slutet kommer ifrån, får mig att tänka på ris (arroz). Vad var felet med att använda Ares, som använts för AMD-kort tidigare, liksom? Kommer vi se ett ASUS AREZ ARES AREA på Computex?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ozzed: Fast ingen tillverkare vill skjuta sig själv i foten. Du har alltid en så blåögd syn på allt, företag existerar för att tjäna pengar. Inte för att göra oss en tjänst.

Förklara gärna hur man "tjänar pengar" genom att bete sig på ett sätt som gör att folk inte vill köpa ens produkter.

Självklart finns företag till för att tjäna pengar, men det går att göra utan att vara ett svin. Det är snarare du som har en blåögd syn på saker om du tror att företag har rätt till kundernas pengar oavsett hur de beter sig.

Jag undviker oetiska företag när jag handlar. Vill andra köpa av dem så fine, men jag gör det inte. På så sätt så hoppas jag att deras kortsiktiga vinstkåthet straffar sig på lång sikt.

Ett företag som är lyckat för mig är ett företag som tänker långsiktigt, inte sådanna skitföretag som vänder kappan efter vinden och bara tänker på hur man tjänar pengar för stunden. Man måste kunna tänka långsiktigt och ha en konsekvensanalys, något som de flesta är hyffsat bra på när hjärnan vuxit färdigr runt ungefär när man är 25. Men tydligen gäller det inte alla företagsledare. Blåögd syn my ass.... Det får stå för dig och jag håller absolut inte med det minsta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dock så kommer korten fortfarande heta STRIX o.s.v.
I ASUS fall så byter man bara ut "ROG" mot "AREZ".

ASUS GTX 1060 6Gb ROG STRIX.
ASUS RX 580 8Gb AREZ STRIX.

Edit:
Men det är här det blir riktigt fult, då just "ROG" är asus spelmärke som sitter på allt från grafikkort till möss & tangentbord.
Andra tillverkare är tvingade att rebranda AMD kort på precis samma vis.
Nvidia m.a.o. stjäl/beslagtar etablerade varumärken från tillverkare under hot om att dom inte kan garanteras GPU-delar om dom inte ansluter sig till GPP - Anslut dig till oss med våra krav, eller bli bestraffade.

Doh, stod ju klart och tydligt på bilden i artikeln! Då kändes det ju ännu mindre logiskt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Förklara gärna hur man "tjänar pengar" genom att bete sig på ett sätt som gör att folk inte vill köpa ens produkter.

Självklart finns företag till för att tjäna pengar, men det går att göra utan att vara ett svin. Det är snarare du som har en blåögd syn på saker om du tror att företag har rätt till kundernas pengar oavsett hur de beter sig.

Jag undviker oetiska företag när jag handlar. Vill andra köpa av dem så fine, men jag gör det inte. På så sätt så hoppas jag att deras kortsiktiga vinstkåthet straffar sig på lång sikt.

Ett företag som är lyckat för mig är ett företag som tänker långsiktigt, inte sådanna skitföretag som vänder kappan efter vinden och bara tänker på hur man tjänar pengar för stunden. Man måste kunna tänka långsiktigt och ha en konsekvensanalys, något som de flesta är hyffsat bra på när hjärnan vuxit färdigr runt ungefär när man är 25. Men tydligen gäller det inte alla företagsledare. Blåögd syn my ass.... Det får stå för dig och jag håller absolut inte med det minsta.

Jag håller med dig och även jag kommer tänka efter en extra gång innan jag köper något från Nvidia igen. Men vi får komma ihåg att för stora massan så missar de hela den här debatten. De kommer fortsätta se Strix- och Gaming X-kort i butik och köpa ett sådant för att deras polare sa att det var bra för några år sedan. Utan deras vetskap kan de nu endast välja på Nvidia-kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag håller med dig och även jag kommer tänka efter en extra gång innan jag köper något från Nvidia igen. Men vi får komma ihåg att för stora massan så missar de hela den här debatten. De kommer fortsätta se Strix- och Gaming X-kort i butik och köpa ett sådant för att deras polare sa att det var bra för några år sedan. Utan deras vetskap kan de nu endast välja på Nvidia-kretsar.

Ja, och det är exakt det som de siktar på. märkesugenkänning eller vad man ska säga. Därför hade det varit snyggt av deras partners att helt slopa varumärket och på så sätt dra undan mattan under fötterna på Nvidia som straff för det här tilltaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja, och det är exakt det som de siktar på. märkesugenkänning eller vad man ska säga. Därför hade det varit snyggt av deras partners att helt slopa varumärket och på så sätt dra undan mattan under fötterna på Nvidia som straff för det här tilltaget.

Hoppas dock på att detta resulterar i någon stämning nånstans och att Nvidia får betala för att ha besudlat exempelvis Strix och Gaming X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, och det är exakt det som de siktar på. märkesugenkänning eller vad man ska säga. Därför hade det varit snyggt av deras partners att helt slopa varumärket och på så sätt dra undan mattan under fötterna på Nvidia som straff för det här tilltaget.

Man börjar ju undra hur asus andra produktserier tex moderkort kommer påverkas kommer rog x470 bli Ares x470?

Känns som det faktiskt hade varit lättare att byta namn på Nvidias grejer.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hoppas dock på att detta resulterar i någon stämning nånstans och att Nvidia får betala för att ha besudlat exempelvis Strix och Gaming X.

Du har en poäng där. Varumärkets anseende i sin helhet skadas ju av det här tramset.

Skrivet av jesusbarnet:

Man börjar ju undra hur asus andra produktserier tex moderkort kommer påverkas kommer rog x470 bli Ares x470?

Känns som det faktiskt hade varit lättare att byta namn på Nvidias grejer.

Det hade det absolut, och jag hoppas att alla som tänkt kortsiktigt i det här kommer att bestraffas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag har alldrig varit ett större fan av Asus, men dem gör bra produkter så det är synd att jag måste sluta köpa deras produkter tills dem lämnar gpp. Skriver detta på en ASUS telefon, det blir nog ett annat märke som kan erbjuda bästa batteritiden.

Samma gäller för MSI o giggabyte. Finns ju bara Asrock kvar att välja som moderkort till nästa dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Så på ASUS hemsida finns både Arez-variant och ROG-variant av samma kort... Befarar man alltså att ROG-kortet är ett spel för galleriet och att den kommer försvinna från hemsidan för att ge plats åt Arez? Jag kan inte riktigt se att det här motsvarar MSIs exkludering av gaming-orienterade kyllösningar på grafikkort från AMD.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon193054:

Hoppas dock på att detta resulterar i någon stämning nånstans och att Nvidia får betala för att ha besudlat exempelvis Strix och Gaming X.

Dock i ASUS fall så behåller man STRIX men ersätter ROG med AREZ.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >