Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cryorig C7 Cu är lågprofilskylare i koppar

Permalänk
Melding Plague

Cryorig C7 Cu är lågprofilskylare i koppar

Många processorkylare använder kylflänsar i aluminium, som en kompromiss mellan kylförmåga och pris. Nu lanserar Cryorig en kopparvariant av C7, som erbjuder god prestanda i litet format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har en c7 idag. Tycker den är lite klen så kan nog bli ett köp

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lång livslängd en kylfläns kan ha då flertalet premiumtillverkare tillhandahåller monterings-kit för nya socklar är i alla fall jag beredd att betala extra för en sån här produkt.

Permalänk
Avstängd

Omg, påminner om gamla goda Zalman™tiden!

Permalänk
Inaktiv

Helt klart intressant fläkt för vissa system och det är rätt att bygga i koppar när det är litet.
Skulle de stora fläktarna byggas i koppar så skulle det bli tungt.

En intressant tabell kring värmeledningsförmåga visas på länken:
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeledningsf%C3%B6rm%C3%...
Diamant leder, men det blir lite dyrt att bygga i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Omg, påminner om gamla goda Zalman™tiden!

Tänkte precis exakt samma sak....
Gamla 700-900gr kopparmonstren som man hade med sin 775.

Är intressant lösning dock. Det blir ju inte effektivt sett till vikt/kostnad för kopparen, men kan de göra precis det lilla extra som behövs är det ju perfekt.

Och ärligt 47mm höjd är rätt imponerande än för 115W.

Permalänk
Inaktiv

Kanske konstigt, men tyckte den var rätt snygg.

Permalänk
Medlem

Har två påväg från Kina till mina Ghost s1 byggen! De jag har köpt är dessutom grafit behandlade vilket, enligt säljaren, skall öka prestandan ytterligare (säkert ormgift)...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Har två påväg från Kina till mina Ghost s1 byggen! De jag har köpt är dessutom grafit behandlade vilket, enligt säljaren, skall öka prestandan ytterligare (säkert ormgift)...

Bästa är ren koppar... men oxider, färg och annat antingen uppstår, eller är vanligt, och försämrar kylningen.

Ingen kina (eller annan) "low end" tillverkare har dessutom tillgång till äkta graphene, utan endast fulversionen, då det är extremt svårt att skapa. Mao, den äkta är 1 atomlager tjockt... medan fusket är flera lager tjock. Skillnaden är dock enorm.

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Kanske konstigt, men tyckte den var rätt snygg.

Gamla goda Thermaltake True copper är enligt mig en av de snyggaste kylarna som någonsin tillverkats så jag tycker inte alls det är konstigt!

Koppar är vackert

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Kanske konstigt, men tyckte den var rätt snygg.

Inte konstigt alls, den är snygg 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Helt klart intressant fläkt för vissa system och det är rätt att bygga i koppar när det är litet.
Skulle de stora fläktarna byggas i koppar så skulle det bli tungt.

En intressant tabell kring värmeledningsförmåga visas på länken:
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeledningsf%C3%B6rm%C3%...
Diamant leder, men det blir lite dyrt att bygga i.

Men de ska bygga de större dubbeltornen i koppar också. Kommer att bli maffigt som fasiken.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bästa är ren koppar... men oxider, färg och annat antingen uppstår, eller är vanligt, och försämrar kylningen.

Ingen kina (eller annan) "low end" tillverkare har dessutom tillgång till äkta grafit, utan endast fulversionen, då det är extremt svårt att skapa. Mao, den äkta är 1 atomlager tjockt... medan fusket är flera lager tjock. Skillnaden är dock enorm.

Jag pratar inte om grafen, utan grafit. Du kan köpa detta själv och använda en air-brush för att applicera det på kylaren. Här påstås det ge några enstaka graders skillnad:

https://smallformfactor.net/forum/threads/quick-hands-on-the-cryorig-cu-c7.7179/

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Kan ju vara perfekt i mindre chassin, tyckte att min äldre C7 presterade urdåligt i mitt Streacom F1C. Väntar på test!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Har två påväg från Kina till mina Ghost s1 byggen! De jag har köpt är dessutom grafit behandlade vilket, enligt säljaren, skall öka prestandan ytterligare (säkert ormgift)...

Låter lite som ormgift, enda jag kan kan tänka mig att grafit ska göra är att göra ytan mörk (sök "li-ion anode copper graphite"), vilket borde göra att mer värme kan stråla bort från kopparn.
[edit]: Märkte att någon länkade grafitbehandlade fläktar, och resultaten är väl mindre än vad man kanske önskar sig från en extra behandling...

Själv är jag intresserad av kylaren om man skulle göra någon liten mITX burk i framtiden.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Kan vara värt ett inköp till mitt A4-SFX Kör dock med Noctua NH-L9i för den är 37mm och ger inte missljud som C7an med sina 47mm gör när den kommer för nära chassit.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men de ska bygga de större dubbeltornen i koppar också. Kommer att bli maffigt som fasiken.

Pff.. ska det göras ska det göras i silver

Permalänk
Avstängd

Tog faktiskt bort en sån där riktigt tung jävla zalman kylare från en rasad socket 939 dator för inte så längesedan och efter man tog bort moderkortet såg man en böj på moderkortet av kylarens vikt

i vilket fall är koppar sexigt och kul med lite sånna igen och får hoppas det kommer några tornkylare och en D15 i koppar hade varit coolt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Jag pratar inte om grafen, utan grafit. Du kan köpa detta själv och använda en air-brush för att applicera det på kylaren. Här påstås det ge några enstaka graders skillnad:

https://smallformfactor.net/forum/threads/quick-hands-on-the-cryorig-cu-c7.7179/

Min poäng är... orm-oljan.

Grafen är det som leder värmen.
Grafen är det som kan göra dessa fenomen.

Grafit är vad du skriver med pennan.... det är inte kylmedia.

Och om jag inte ser fel så jämför den tråden just Aluminum versionen, vs koppar versionen.
"Alu C7 vs Cu C7, both have graphene coating"

Och de säger just... "graphene", dvs grafen, inte grafit. (Felaktigt dock)

Så hur vet man att det är grafit de har, och inte grafen? För det syns.
Så man länkar och tror på fel namn.

Grafen är genomskinlig i 1 atomlager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Har två påväg från Kina till mina Ghost s1 byggen! De jag har köpt är dessutom grafit behandlade vilket, enligt säljaren, skall öka prestandan ytterligare (säkert ormgift)...

Skrivet av wowsers:

Låter lite som ormgift, enda jag kan kan tänka mig att grafit ska göra är att göra ytan mörk (sök "li-ion anode copper graphite"), vilket borde göra att mer värme kan stråla bort från kopparn.
[edit]: Märkte att någon länkade grafitbehandlade fläktar, och resultaten är väl mindre än vad man kanske önskar sig från en extra behandling...

Själv är jag intresserad av kylaren om man skulle göra någon liten mITX burk i framtiden.

Ursäkta min okunskap, men med "ormgift" menar ni då uttrycket "snake oil"? Aldrig hört "ormgift" användas på detta vis förut.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

En sån behöver nog min ITX-burk.

Kan sweclockers testa

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min poäng är... orm-oljan.

Grafen är det som leder värmen.
Grafen är det som kan göra dessa fenomen.

Grafit är vad du skriver med pennan.... det är inte kylmedia.

Och om jag inte ser fel så jämför den tråden just Aluminum versionen, vs koppar versionen.
"Alu C7 vs Cu C7, both have graphene coating"

Och de säger just... "graphene", dvs grafen, inte grafit.

Grafit är samma material som grafen fast istället för en 2D-kristall (ett lager) så består grafit av flera...
OP säger i sin första post: "Graphite coating" och lite längre ned: "However I do remember when I was using the non-coated alu c7 with Noctua fan, the temps were around 3 to 5 degrees higher than the coated alu c7."

Detta är förvisso för Alu versionen och aluminium har lägre värmekapacitet än grafit. För koppar är det tvärt om, så det kan mycket väl vara som du säger, att CU varianten av kylaren presterar oförändrat eller marginellt sämre med ytbehandlingen (om inte andra effekter så som värmestrålning eller marginellt större kylfläns-yta ger utslag).

Hur som haver, efter behandlingen är kylaren svart vilket passar bättre in i mina planerade byggen!

Skrivet av kai:

Ursäkta min okunskap, men med "ormgift" menar ni då uttrycket "snake oil"? Aldrig hört "ormgift" användas på detta vis förut.

Du har helt rätt, försökte mig på ett försvenskning av uttrycket och trodde att jag skulle komma undan! Orm-olja är väll mer korrekt antar jag

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

Har en c7 idag. Tycker den är lite klen så kan nog bli ett köp

Hur är fläkten, och vad skulle du säga om ljudnivån?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Intressant. Har en vanlig i min dan a4, och den är på gränsen för min 7700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

En fläkt som både är snygg och dessutom har ett kort OCH passande modellnamn? Den kan ju omöjligt vara en bra produkt också? Är ju van vid att bra produkter ska ha härliga produktnamn som HJkasdf 23FU GLA ROG eXtreme eller liknande och inte nödvändigtvis vara supersnygga.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Grafit är samma material som grafen fast istället för en 2D-kristall (ett lager) så består grafit av flera...
OP säger i sin första post: "Graphite coating" och lite längre ned: "However I do remember when I was using the non-coated alu c7 with Noctua fan, the temps were around 3 to 5 degrees higher than the coated alu c7."

Ahh missade den biten. Tittade på huvudinlägget och bilder och info.
Men det är som sagt min poäng att materialet förändras något enormt när det blir 2+ lager. 1-lager av ämnet har otroliga ledningsförmågor... som inte ens koppar kan ha i sina vildaste drömmar.

Men 2+ lager är som vatten vs olja... de har två helt olika baser och två helt olika förmågor trots att de är båda vätskor, där ena har färg och andra är genomskinlig också.

https://www.graphenea.com/pages/graphene-graphite
https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-graphene...

Mao... grafit leder inte värme så pass bra... kol tom agerar som isolering.
https://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-d_429...
Vi pratar aluminium på ca 200 W/(m K) vid 25 grader.
Och Koppar på ca 400 W/(m K).

Rent kol är 0.2... alltså 1/1000 del av aluminium.
För att sätta det i perspektiv så är glas 1.05... mao glas leder värme bättre än kol.
Graphite som också står i listan är 168.. dvs sämre än aluminium.

Det som gör graphene unikt är just när det blir 1 lager... då kan elektroner färdas på endast ett sätt och blir "instabila" i en stabil-form (typ så en beskrev det för mig). Kolet är stabilt, men det är så stabilt att elektroner färdas genom det enormt enkelt och fort.
Och värmeledningsförmågan i detta ämne är häpnadsväckande 1500-2500+ W/(m K), dvs en faktor ca 5x på koppar.

Men... detta är som sagt bara i ett enda lager. Sekunden du introducerar fler lager, och det blir grafit, försvinner alla dessa fördelar. Tom så att om du lägger detta ensamma lager på något annat ämne, försvagas detta till runt 500-600 W/(m K) i bästa fall.

Det är ung teknik, så mycket är osäkert idag, och halv testat, men en av de största felen många gör, är att blanda ihop dessa två ämnen.

Största tipset är som sagt... Graphene, som är den du vill ha, är genomskinlig, eller rättare sagt, absorberar ca 2% av vissa former av ljus, men inte alla. För nakna ögat är det genomskinligt iaf. Det är extremt svårt att tillverka dock, och svårt att använda på sätt sätt.

Grafit är dock som ovan visat, sämre än aluminium, och det är just "kol" färgat.. dvs grå-svart. Och det är vad du ser på bilderna...

Skrivet av Haibane:

Detta är förvisso för Alu versionen och aluminium har lägre värmekapacitet än grafit. För koppar är det tvärt om, så det kan mycket väl vara som du säger, att CU varianten av kylaren presterar oförändrat eller marginellt sämre med ytbehandlingen (om inte andra effekter så som värmestrålning eller marginellt större kylfläns-yta ger utslag).

Som du såg ovan, stämmer inte detta. Grafit är sämre än båda.

Det jag dock tror sker här är och göra med oxidlagret.
Titta i länken ovan igen, och titta på aluminum oxide.... 30 W/(m K). Där har du boven. Där är problemet mellan luft och materialet. Och grafit "oxiderar" inte på samma sätt, vilket då bör göra att du höjer ytlagret på aluminiumet från 30 till 150+, vilket kan göra skillnad.

Med koppar är det lite... udda. För ämnet CuO är något man använder för att förbättra andra ämnes ledningsförmåga, så den är inte lika illa som aluminium. Den bildas inte heller så snabbt som Aluminium gör med sin (som tar sekunder, om ens det). Detta är ju varför man kan använda det i tex värmerör mm utan problem. Det oxiderar dock, och till slut kommer detta lager också ge problem.

Så sett på sikt, kan det löna sig att ha ett stabilt ämne på utsidan, helt klart. Men å andra sidan sett... damm är värre än CuO... på sikt, om man inte sköter det

Med det sagt... alla dessa "spraya på själv"... glöm det. För att det ska fungera måste du ta bort oxidlagret och få på detta innan nytt lager bildas. Lycka till med det på aluminium

Skrivet av Haibane:

Hur som haver, efter behandlingen är kylaren svart vilket passar bättre in i mina planerade byggen!

Vilket jag kan förstå 100%.
Och även om det försämrar lite på koppar ev, är det ju minimal skillnad, medan på aluminium kan det i teorin göra skillnad. Och det bör vara betydligt bättre än svart färg

Permalänk
Medlem

Finns en tråd på SFF om just denna variant av C7 där en användare testat den på en 8700k:
https://smallformfactor.net/forum/threads/quick-hands-on-the-...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@Paddanx: The more you know!

Jag tittade på specifik värme och inte ledningsförmåga, jag trodde att de var i princip samma sak... Mitt misstag.

Intressant angående oxiderna och logiskt. Då är det säkert placebo att beläggningen hjälper. Nåväl, jag gav bara 350 kr och får dem i en fräck grå/svart färg.

Nog off-topic!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Hur är fläkten, och vad skulle du säga om ljudnivån?

Vinglig,plastig . väldigt högljud

Som man förväntar sig att en slim och billig fläkt är

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Finns en tråd på SFF om just denna variant av C7 där en användare testat den på en 8700k:
https://smallformfactor.net/forum/threads/quick-hands-on-the-...

"...I'm using all same settings as with my Alu C7, the Cu C7 got around 10 degree C less..."

Inte illa, speciellt om den nu kommer att kosta ca 200 kr mer än alu-varianten. Men återstår att se fler tester innan man bestämmer sig!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII