AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Det har blivit dags att lyfta på locket för andra generationens Ryzen-processorer, där förhöjda klockfrekvenser och optimeringar under huven ska lyfta familjen till nya prestandahöjder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! en 2700X är beställd och på väg från Proshop! Min 1700 får maka på sig efter lång och trogen tjänst. Jag kommer dock ha kvar mitt ASUS Prime X370 Pro eftersom en av de sakerna jag tycker är jättehärligt med den här lanseringen är att man inte behöver byta moderkort, och som gammal AMD-räv så är det helt enkelt så jag tycker det ska vara. Processorn ska man byta varje år men moderkortet får hänga med tills det får rynkor. Jag kommer köra "3700X" eller vad som nu lanseras om ett år på samma moderkort som nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

Tjoho! Nu blir det läsa av Har blivit allt för sällan det kommer såna här hårdvarunyheter att läsa om

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ganska exakt som väntat. Bortsett från att effektsiffrorna på 2700X steg lite mer än vad man hoppats på.
Överklockningsresultaten pekar väl ganska starkt på att jag fick rätt angående frekvenspotentialen också. 4,5-4,6GHz från fabrik är bara drömmar.

Permalänk
Medlem

Jag är positivt överraskad, och lite passande tycker jag är att 2600X låter så likt min intel 2600k
Kanske dags att byta.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Fortfarande utklassad på spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken varför Sweclockers fortfarande testar i 720p? Är inte 1080p och 1440p mer relevanta upplösningar idag speciellt för Sweclockers målgrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag är nyfiken varför Sweclockers fortfarande testar i 720p? Är inte 1080p och 1440p mer relevanta upplösningar idag speciellt för Sweclockers målgrupp?

För att se hur CPUn står sig mot övriga. Grafikkortet ska i det testet inte bli flaskhalsen, därför testas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äntligen! en 2700X är beställd och på väg från Proshop! Min 1700 får maka på sig efter lång och trogen tjänst. Jag kommer dock ha kvar mitt ASUS Prime X370 Pro eftersom en av de sakerna jag tycker är jättehärligt med den här lanseringen är att man inte behöver byta moderkort, och som gammal AMD-räv så är det helt enkelt så jag tycker det ska vara. Processorn ska man byta varje år men moderkortet får hänga med tills det får rynkor. Jag kommer köra "3700X" eller vad som nu lanseras om ett år på samma moderkort som nu

Lång och trogen tjänst, oh please!?

Min 2600k köptes 25:e juli, 2011. Snart sju år på nacken och snurrat problemfritt i 4.4GHz sedan dess och visst skulle jag tjäna några FPS hit och dit att uppgradera, men ser ingen poäng just nu när t.ex. minnen är så förbaskat dyra.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Durkadur:

Jag är nyfiken varför Sweclockers fortfarande testar i 720p? Är inte 1080p och 1440p mer relevanta upplösningar idag speciellt för Sweclockers målgrupp?

Det är väl inte så svårt att förstå? Det ska ge en känsla för hur de presterar om några år, samt att se ifall man "kan" nå höga frekvenser ifall man vill lira tex csgo i 300fps, sitta med sina 144hz osv osv.

Jag är otroligt glad över att Sweclockers har kvar 720p...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Noterar en högre lägsta frekvens vid höga inställningar i spel mot Intel, finns utrymme för optimeringar antar jag!
Hoppas bara de kan producera på ordentligt nu och leverera under slutet av högkonjukturen, ser bra ut!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Durkadur:

Jag är nyfiken varför Sweclockers fortfarande testar i 720p? Är inte 1080p och 1440p mer relevanta upplösningar idag speciellt för Sweclockers målgrupp?

Som @Falcon skriver handlar det om att flytta flaskhalsen från grafikkortet till processorn.

Tester i 1080p, 1440p, och 2160p finns förövrigt här:
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fortfarande utklassad på spelprestanda.

Utklassad? Har vi läst samma test?
Jag ser i värsta fall 10%(1080p) vid högre upplösningar ännu mindre.

Till ett betydligt lägre pris...

Permalänk
Medlem

Synd att de är så pass långt efter i speltester fortfarande. För folk som spelar mycket på 1080p så blir intel det självklara valet tyvärr.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Utklassad? Har vi läst samma test?
Jag ser i värsta fall 10%(1080p) vid högre upplösningar ännu mindre.

Till ett betydligt lägre pris...

Exakt, så ser jag det också! Den ynka FPS'en som Intel drar ifrån i 1808p är värd att offra till den enorma fördelen som Ryzen har i flertrådiga prestandan! I 720p blir det lite annat, där drar Intel ifrån en hel del.. Men jag ser inte hur det skulle vara ett faktiskt problem när man idag sitter med 1080p som minst.

Skrivet av RasmusC:

Synd att de är så pass långt efter i speltester fortfarande. För folk som spelar mycket på 1080p så blir intel det självklara valet tyvärr.

Naej?....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Hur är amd efter i spelprestanda när lägsta fpsen ligger lika eller över intel i dessa tester?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Bra recension men hade gärna sett er leka med XFR2 inställningarna lite mer nu när AMD tillåter en ställa in max TDP. Ser att många får sina 2700X att boosta 1 eller 2 kärnor till 4500+ om man ställer in en högre TDP.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@RasmusC: Dom har ju bäst minimum värden i två av fem titlar. Minimum är mycket mera intressant än average fps.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

mjeh, blir nog Intel för mig ändå!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Hur är amd efter i spelprestanda när lägsta fpsen ligger lika eller över intel i dessa tester?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan alltid undra hur så olika utfall sker mellan olika testare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hur är amd efter i spelprestanda när lägsta fpsen ligger lika eller över intel i dessa tester?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte detsamma, det är lägsta fps som är viktigare än max fps. Tror AMD:n låg ca 10 - 15 fps högre på lägsta fps:en i nåt test vid högre upplösning

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

En hygglig stockkylare från AMD ????

AMD har verkligen ryckt upp sig. Ok, jag att de flesta här på SweC aldrig skulle bygga ett system med stock kylare (ink mig) men det är dessa detaljer som får mig att tro på AMD inför framtiden.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durkadur:

Jag är nyfiken varför Sweclockers fortfarande testar i 720p? Är inte 1080p och 1440p mer relevanta upplösningar idag speciellt för Sweclockers målgrupp?

De flesta spelar CS:Go i 720P på en 60hz och vill ha dessa 999FPS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skäggig legend

Kommer köra kvar på min 2700K tills nästa generation. Vem vet, kanske har DDR4 blivit billigare, lika så grafikkorten...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Enigma:

Får väl ta och harkla till mig lite. Den här tråden var väl en av dom större anledningarna till att jag hittade tillbaka till forumet "sist" när jag gjorde den inför Zen-lanseringen. Uppföljaren Zen+ börjar närma sig och det är väl dags att yttra sig lite.

Zen+ tippar jag på att AMD kan krama ur ~4-500MHz högre frekvens med motsvarande strömkonsumption som vi ser på befintliga R7 1700x/1800x. Detta tack vare förbättrad tillverkningsprocess och väldigt mycket tweaking utav precision boost/XFR som kommer i en v.2. Vi kommer sannolikt få se efterträdaren till 1800X/1950X att rulla med XFR i ~4.6GHz.

[...]

Det är inte omöjligt att AMD har ett ess i rockärmen gällande Zen+ som kanske blir en eller två käppar extra i hjulet för Intel men dom större arkitektoniska förändringarna sparar AMD garanterat till Zen2 (som vid detta laget gjort tape-out sedan en tid tillbaka), och då blir det väl att spekulera djupare åter igen och ta fram förväntningsskålen.

[...]

http://img.tomshardware.com/us/2001/10/31/athlon_xp_meets_p4/aufmacher.jpg

Skrivet av Xyborg:

Jag ställer mig väldigt skeptisk till det. Jag skulle istället tippa på ~4,3 Ghz som maximal boost. Alldeles för lite verkar ha ändrats i designen. Men jag har gärna fel.

[...]

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Enigma:

[...] Det är väldigt enkelt att läsa exakt vad jag skrivit om Ryzen's prestanda i alla lägen inkl spel med forumets sökfunktion där jag även lagt upp data och belägg för det jag påstått i olika inlägg och trådar.

Jag står fast vid det mesta jag skrivit trots att jag är väldigt tidig ibland, vilket är hela vitsen. Presentera ett egen lite mer välfyllt inlägg med vad du själv tror istället och tillför något, alternativt argumentera emot med belägg eller någon teknisk grund.

Bokmärkt både mitt och ditt inlägg lagom till lanseringen.

Jaha @Enigma har du kvar bokmärket nu till lanseringen då?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Lång och trogen tjänst, oh please!?

Min 2600k köptes 25:e juli, 2011. Snart sju år på nacken och snurrat problemfritt i 4.4GHz sedan dess och visst skulle jag tjäna några FPS hit och dit att uppgradera, men ser ingen poäng just nu när t.ex. minnen är så förbaskat dyra.

Det är så trist. Jag sitter med en Haswell och är verkligen sugen på att byta. Problemet är ju att jag gärna skulle vilja kliva upp från 16 GB till 32 GB RAM när jag ändå köper nytt. Då är det 4000:- bara för minnen. Kommer nog vänta 4 år till.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tänkte detsamma, det är lägsta fps som är viktigare än max fps. Tror AMD:n låg ca 10 - 15 fps högre på lägsta fps:en i nåt test vid högre upplösning

Nu visar dom iofs Medelvärde (grön) och lägsta värde (röd) alltså medel fps och lägsta fps. Inte max fps.

och det är helt klart medel fps som är det intressanta. inte hur långt den den dimper ner vid enstaka tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Kan alltid undra hur så olika utfall sker mellan olika testare.

http://images.anandtech.com/graphs/graph12625/97162.png

Ja det är en bra fråga 😳
Lägsta fps slår alla dagar högsta fps.. Vet ju alla gamerz
Medelvärdet pekar också åt en positiv spelupplevelse

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Om datorn håller så fortsätter jag använda min 5960X tills motsvarande Zen 2 Threadripper eller vad som nu kommer komma.

Skaffar nog säkerligen en 2700X till en server eller så

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB