Skatteverket utreder kryptoinnehav – upptaxerar svenskar med miljonbelopp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

@Mackey:

Instämmer. Är nog från olika växlingskontor som dem hämtar information ifrån.

ett Exempel kan vara att man har tagit ut fiat kr till sitt bankonto. Skatteverket i sin tur kontaktar svenska banken för mera information om den banken som har skickat pengarna till personens konto. På så sätt bör det vara ganska enkelt och spåra.
Men som sagt. Allting leder tillbaka i bankerna egentligen så länge man behöver ta ut fiat. Vill man vara helt anonym får man sälja sina coins för kontanter. Bitcoinen i sig blir dock inte anonyma.

Ja det ända du kan göra med dina bitcoin för att inte betala skatt på dem är att spara dem.

Det säljs inte längre som en digital anonym valuta utan som "digitalt guld/store of value"

Detta innebär att du måste redovisa vinstskatt om du köper en usb kabel från webbhallen t.ex med dina bitcoins.

#Framtidens valuta

Permalänk
Avstängd

Skatten är bra för vårt land men mycket av pengar går till andra saker än vad vi vill att dom ska gå till.

Det är helt sjuk hur många nya skatter det har kommit på bara 5 år man börja undra vart alla pengar ta vägen, när dom måste införa mera skatter så är det ett tecken på att vi har stora problem och att välfärden håller på att falla sönder och det är inte hållbart och Sverige har fått låna massa pengar för att ens kunna få välfärden att funka.

Sen så är det mer en tolkningsfråga om det är rätt att ta mera skatter än att hitta en annan lösningen som är mer hållbart.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Vinna poäng var inte syftet. Skatt är stöld och det är fakta, har du skrivit på att du godkänner att staten tar pengar ifrån dig? Om inte så är det samma sak som rån. Det är socialt accepterat att betala skatt för att pengar behövs för att ha en funktionellt samhälle. Jag hade inte varit så anti skatt i Sverige om det inte vore för att pengarna går till helt fel saker i många fall.

Jag är kvar för att jag har min familj här, annars hade jag onekligen flyttat Som jag beskrev till citatet ovan så är jag emot skatt för att det går åt helt fel saker. Även jag förstår att pengar behövs för att underhålla ett samhälle och för att det ska fungera. Att dra in ohyggliga mängder skatt som går åt helt fel saker är dock fel.

Jo är billigare än i USA om man inte har försäkring. Men en normal person i USA har försäkring vilket då täcker de flesta kostnader vid normal sjukvård. Så istället för att betala skatt betalar de en försäkring. Som jag skrev i mitt inlägg så får du helt enkelt betala mindre i skatt men mer från egen ficka då du måste ha försäkring vilket jag stödjer.

Det är fortfarande stöld om personen i fråga inte har accepterat att staten tar pengar från honom/henne. Men jag skulle absolut acceptera en viss skatt om den går till rätt saker, för då hade jag godkänt att staten får en del av mina pengar. Då är det inte längre stöld.

Du får ursäkta om jag gör dina argument orättvisa. Men det ser ut som att du tycker att alla beslut fattade i en demokrati är övergrepp om du inte håller med om dem. Du kan tänka dig skatte finansierade saker, men så fort det är till något du inte samtycker till så är det stöld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det är inte så lätt heller. Beroende på hur ens transaktioner ser ut och om man gjort det på en exchange eller om man tagit det andra vägar har man olika lätt att följa upp i efterhand. Vissa växlingstjänster fungerar så att du betalar från en plånbok i säg BTC. Sen får du ETH till en annan plånbok. Inte jättelätt att i efterhand sitta och para ihop ut och in för att se vad vinsten i slutändan hamnade på.

Det blir även snabbt rörigt om du Köper och säljer i omgångar för delsummor. tex

Du köper 1 BTC för $10000. Sen köper du ETH för 0.2431 BTC, LTC för 0.187 BTC. Sen köper du 0.5 BTC till för $10639. Sen köper du mer ETH för 0.32 BTC.

Nu har du blandade inköpspriser för både dina BTC och ETH. Det är här någonstans som det kan börja bli svårt eller i alla fall rörigt att hålla reda på allt.

Precis. Något som många som trejdade lite krypto förra året inte höll koll på. I princip blir man tvungen att notera kronpriset för varje transaktion vid datumet för transaktionen vilket kan bli lite jobbigt om man köper en kryptovaluta för en annan kryptovaluta, speciellt när endast priserna i dollar anges på börserna/coinmarketcap.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vad exporterar Schweiz? Klockor, fickknivar och skatteflykt?

Läkemedel? Kan ju också vara läge att kolla upp skattesatserna i Schweiz. I vissa kantoner är de nog högre än du tror, speciellt när du tar hänsyn till att du behöver ta dina skattade pengar och betala för vård och skola. Som exempel ligger en sjukvårdsförsäkring på cirka 10 000:-/mån för en liten familj. Förskola ligger på drygt 20 lök per mån för ett barn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Vinna poäng var inte syftet. Skatt är stöld och det är fakta, har du skrivit på att du godkänner att staten tar pengar ifrån dig? Om inte så är det samma sak som rån. Det är socialt accepterat att betala skatt för att pengar behövs för att ha en funktionellt samhälle. Jag hade inte varit så anti skatt i Sverige om det inte vore för att pengarna går till helt fel saker i många fall.

Du har inte heller skrivit på ett godkännande om att du åker i fängelse ifall du mördar någon. Likförbannat är det vad som händer.
Eller hade du kallat fängslande för kidnappande då?

Permalänk
Medlem

Tycker vi har för höga skatter i Sverige, men förespråkar verkligen inte ett skattefritt samhälle. Tycker sådana här tillslag är bra då lika skatt på inkomst av kapital bör gälla. Det kan inte vara så att vissa tillgångslag skattebefrias helt. Det snedvrider konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Inte det jag menar heller, de krystar vatten ur en sten..lite andrum får väl svenskarna ha?

Antingen skattar man på all inkomst eller ingen. Det ska inte finnas mellanvägar

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem

Sverige är ett sjunkande skepp och dem jagar pengar precis överallt idag pga desperation..
Jag har inget emot att betala skatt men jag är samtidigt ingen idiot. Utan jag vill ha valuta för mina pengar. Och skatten i Sverige är verkligen inte värd det tyvärr..
Jag bryr mig inte om hur det ser ut i Sverige idag då jag lämna det landet för två år sedan just pga den utvecklingen som Sverige vart på väg mot då och fortfarande är på väg mot.

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart | ASUS TUF Gaming B650-E WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 32GB DDR5 6000MHz Vengeance | ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming OC | Corsair RM850e ATX 3.1 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB | Linux Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Skatten är bra för vårt land men mycket av pengar går till andra saker än vad vi vill att dom ska gå till.

Det är helt sjuk hur många nya skatter det har kommit på bara 5 år man börja undra vart alla pengar ta vägen, när dom måste införa mera skatter så är det ett tecken på att vi har stora problem och att välfärden håller på att falla sönder och det är inte hållbart och Sverige har fått låna massa pengar för att ens kunna få välfärden att funka.

Sen så är det mer en tolkningsfråga om det är rätt att ta mera skatter än att hitta en annan lösningen som är mer hållbart.

Lösningen är simpel (lika simpel som 1+1=2) men svår att genomföra på grund av människors olika värderingar:
1. Stryp flyktingmottagandet omgående. De som söker asyl som "invandrare" och som kan börja jobba omgående tack vare utbildning är en annan femma.

2. Stryp bistånd till länder omgående. Risken finns nu att EU vill sanktionera en och att många länder vill anfalla Sverige för att man bara skiter i länder i kris.

3. Investera mer i Försvarsmakten på grund av förbannade länder som vill angripa Sverige på grund av den strypta flyktingmottagningen och biståndet till drabbade länder.

Det finns säkert någon diplomatisk eller "soft power"-tanke bakom varför Sverige slösar pengar på bistånd: vilka länder kommer att vilja angripa Sverige om vi stryper biståndet helt idag?

Någon insatt statsvetare får gärna berätta mig VARFÖR Sverige lägger pengar på att bistå andra länder med pengar och skit. Soft power-grej? Diplomatiskt syfte? Eller är det "humanitärt" enbart? Hur humanitärt är det att förstöra sitt eget hem genom att ta in personer som aldrig kmr att kunna bidra med något utan bara förstöra var de än befinner sig?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamno:

Sverige är ett sjunkande skepp och dem jagar pengar precis överallt idag pga desperation..
Jag har inget emot att betala skatt men jag är samtidigt ingen idiot. Utan jag vill ha valuta för mina pengar. Och skatten i Sverige är verkligen inte värd det tyvärr..
Jag bryr mig inte om hur det ser ut i Sverige idag då jag lämna det landet för två år sedan just pga den utvecklingen som Sverige vart på väg mot då och fortfarande är på väg mot.

Yo! Vart flyttade du? Hur upplever du skillnaden där jämfört med Sverige? Hur är inkomstskatten där? Sry för off-topic.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Mycket är gratis. Utbudet vi har idag får vi för det vi tvingas betala i skatt men hur är kvalitén idag på det som är gratis?

Skolan är mer hjärntvätt än utbilda fritänkande människor. Sjukvården vägrar använda CBD-olja eller vitamin B17. Sjukvården pratar inget om PH-balansen i kroppen och hur det påverkar kroppen i form av benskörhet, cancer och annat. Stort sett inget prat om hur kosten påverkar kroppen. Det som erbjuds är ofta dyra patenterade metoder inom sjukvården.

Gratis är gott men flesta värderar det dom får gratis mindre än det dom själva har betalat för. När man betalat ut egen ficka vill man ofta ha det bästa man kan få, men när det gäller det man tvingats betala via skatt är resonemanget istället "Det är gratis så håll käft och sluta gnäll!"

Hade varit bättre om sjukvården var friare (Inte begränsat utbud som i Sverige, USA mm...) men kostade också mer än gratis. Då hade befolkningen blivit mer intresserade att bevara sin hälsa än att "om något går fel finns gratis sjukvård att gå till"-mentaliteten. Självklart skall akutoperationer inte stoppas pga patient saknar pengar eller försäkring men om patienter istället tar mer ansvar för sitt liv och hälsa kan deras sjukvårdskostnad sjunka dramatiskt.

Är det ingen som idag reagerar på att nästan varje människa idag tar piller dagligen eller dras med någon kronisk sjukdom? Varför är det idag normalt att vara sjuk? Har vi glömt av hur det är att vara friska?

Det finns inget perfekt system utan det kommer alltid människor i kläm oavsett system, men dagens med att allt är gratis och metoder som fungerar bättre än dom som erbjuds via sjukvården motarbetas av systemet är inte optimalt.

Så vad går skattepengarna till? Idag är staten väldigt stor och ser ut att inte leva länge till med dagens metoder. Kan håva in mer skatt ett tag till men bubblan kommer sprickan. Staten som tar hand om allt och alla passiviserade medborgare är snart ett minne blott. Statsskuldkris kommer snart. Vad kommer hända med insättningsgarantin om statens plånbok är tom?

När befolkningen mister förtroendet för staten, vilket nu pågår i rasande takt, kommer hyperinflation. Ekonomiska problemen börjar i Europa. Ack så underbart med bail-in om bankerna kommer krisa.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Det är en avdelning där man har som arbetsuppgift att leta efter de som inte betalar, ser ingen större desperation i detta. De gör ju bara sitt jobb?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

@RasmusC: Tycker du ska läsa lagboken för att se om skatt är stöld. Allt som är olagligt står där och skatt är inte med..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Något jag aldrig fattat är vart folk har fått vart folk har fått för sig varför alla kryptovalutor skulle vara 100% anonymt. Varenda transaktion finns publikt loggad så det är bara att börja bygga upp långa kedjor över alla transaktioner en person har gjort.
Ett bra exempel på detta är att för ett par år sedan satte man dit högvis med narkotikaförsäljare på darknet. Detta gjorde man genom att helt enkelt begära in utdrag från banker och finansinstitut över vilka kunder som fått insättningar på sina bankkonton från kända exchanges. Sen var det bara att kontakta exchanges för att se vilka krypto adresser som varit i kontakt med kontot och voila nu var det bara att börja följa alla personens transaktioner…

Och för att kommentera skattediskussionen så är det i princip helt omöjligt att jämföra skatter mellan länder eftersom man måste se till vad som ingår. Många svenskar verkar helt omedvetna om att många länder har obligatoriska avgifter utöver skatten som man inte kan avtala bort. De tyska och fransktalande länderna är kända för detta. I exempelvis Schweiz är skatten 9-11%. Men utöver detta så har man exempelvis en obligatorisk statlig sjukförsäkring som kostar 10% av ens inkomst, Infrastrukturavgift 2,5%... Alla dessa avgifter uppgår i slutändan till en betydande del av ens inkomst men kommer aldrig nämnas när man pratar om landets skatter. Exempelvis har den genomsnittlige tysken större procentuell andel kvar av sin lön när skatter och obligatoriska avgifter är än den genomsnittliga schweizaren har. Detta trots att skatten i Tyskland är ca 10% högre. Vill man lära sig mer om detta rekommenderar jag valfri kurs i makroekonomi på något universitet

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@RasmusC: Tycker du ska läsa lagboken för att se om skatt är stöld. Allt som är olagligt står där och skatt är inte med..

Citat:

Stöld eller tjuveri är handlingen att utan tillåtelse ta (stjäla) föremål eller pengar som tillhör någon annan.[1][2] Stöld har ansetts som ett brott så länge skrivna lagar har funnits och troligtvis även tidigare.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stöld

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Skatt är stöld. Jag hade också försökt undanhålla varje möjlig krona från staten och inte rapporterat om jag gjorde vinster i t.ex. Bitcoin.

Med en sån kommentar verkar det inte som att du har någon verklighetsuppfattning vad saker o ting kostar i samhället (no offence)?
Hade du velat betala 50-100 tusen SEK per år för din utbildning exempelvis som de gör i många andra länder, exempelvis Frankrike, UK, USA, m.m? Skulle inte tro det. Det är bara ETT exempel.

EDIT:
Kom på ett annat exempel nu faktiskt. En vän till mig var i Morocco (dumt nog utan täckande sjukförsäkring). Bröt benet samt diverse lätta fysiska skador på en utflykt. Hon var tvungen att röntgas och vara inlagd på sjukhuset under 2 dagar. Efter åkte hon tillbaka till sverige och fick 2 månader senare via försäkringsbolaget en räkning på strax över 20'000 SEK. Sjukhuskostnader inkl röntgen stod det på specifikationerna.
Oavsett land eller historia, saker o ting kostar. Punkt slut. Frågan är om man är villig att hosta upp de där stålarna själv eller om man är villig att bidra varje månad för ett bättre fungerande samhälle.

Nu säger jag inte att Sverige är perfekt på något vis, men det finns en anledning till varför Sverige e rankat på top 10 listan av världens bästa länder att leva i.

Permalänk
Medlem

För den som väljer att sälja kryptovalutor och casha ut tillbaka till valutapengar kr$£€ osv som ägs av en stat per definition, så ja då är det en del av statens ägo samt den får de lov att beskatta dig oavsett vad man tycker.

Vid en större kris får de flesta stater lagligt också ta pengar/guld ifrån ditt bankkonto/bankfack.
Var troligen just det som i grunden troligen inspirerade skapelsen av kryptovalutan bitcoin.

Som grädde på moset är blockkedjan i bitcoin designat att vara öppen och spårbar i evigheter.
dvs alla transaktioner.

I slutändan hoppas jag det leder till ökad handel för tjänster och saker & ting med kryptovalutor & tokens i lite större skala i framtiden och inte främst för spekulation, utan praktiska tillämpningar.

Det kommer då i sin tur ställa saker upp och ner på en helt annan nivå och kanske få Stefan Ingves behöva köpa lite större glasögon.

Idag används främst skatteparadis och fina banker fortfarande för de som gömmaer pengar, samt pengartvätt och allt annat olagligt.

Inte kryptovalutor än, möjligen blir det ett alternativ när det vissa "privacy" valutor mognar om några år kanske.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Lösningen är simpel (lika simpel som 1+1=2) men svår att genomföra på grund av människors olika värderingar:
1. Stryp flyktingmottagandet omgående. De som söker asyl som "invandrare" och som kan börja jobba omgående tack vare utbildning är en annan femma.

2. Stryp bistånd till länder omgående. Risken finns nu att EU vill sanktionera en och att många länder vill anfalla Sverige för att man bara skiter i länder i kris.

3. Investera mer i Försvarsmakten på grund av förbannade länder som vill angripa Sverige på grund av den strypta flyktingmottagningen och biståndet till drabbade länder.

Det finns säkert någon diplomatisk eller "soft power"-tanke bakom varför Sverige slösar pengar på bistånd: vilka länder kommer att vilja angripa Sverige om vi stryper biståndet helt idag?

Någon insatt statsvetare får gärna berätta mig VARFÖR Sverige lägger pengar på att bistå andra länder med pengar och skit. Soft power-grej? Diplomatiskt syfte? Eller är det "humanitärt" enbart? Hur humanitärt är det att förstöra sitt eget hem genom att ta in personer som aldrig kmr att kunna bidra med något utan bara förstöra var de än befinner sig?

Visst mycket av pengar har gått dit i dom senaste åren men Sverige har blivit fattigare och det har påverkat välfärden.

Om Skatteverket inte var så fyrkantigt så skulle dom gjort en deal med IKEA att dom kunde betala samma skatt här som det är i det landet som dom betala skatt i och på det sätt så skulle välfärden funka bättre men dom måste komma ur sin ruta och tänka det är bättre att dom betalar någon skatt än inget.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Visst mycket av pengar har gått dit i dom senaste åren men Sverige har blivit fattigare och det har påverkat välfärden.

Om Skatteverket inte var så fyrkantigt så skulle dom gjort en deal med IKEA att dom kunde betala samma skatt här som det är i det landet som dom betala skatt i och på det sätt så skulle välfärden funka bättre men dom måste komma ur sin ruta och tänka det är bättre att dom betalar någon skatt än inget.

Får ett företag sådan fördel, så vill fler ha det, och "vips" så har Sverige blivit ett skatte paradis för företag.
Inte för att det i sig själva är/skulle vara negativt, då precis som du skrev lite skatt är bättre än ingen alls.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Eftersom han är svensk medborgare har han gjort ett medgivande och då kan det inte vara stöld...

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Yo! Vart flyttade du? Hur upplever du skillnaden där jämfört med Sverige? Hur är inkomstskatten där? Sry för off-topic.

Jag flyttade till Australian då min sambo är härifrån.
Det är stor skillnad på många saker. Inkomstskatt beror på vilken "bracket" du ligger i som är baserat på din inkomst. Har inte siffrorna i huvudet men tror där är 5 olika brackets. Under 6k i inkomst = 0% i skatt över 180k i inkomst = 45% i skatt osv. Inte helt säker på siffrorna då min sambo sköter mycket av den biten Lite luddet skrivit, sitter på mobilen..

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart | ASUS TUF Gaming B650-E WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 32GB DDR5 6000MHz Vengeance | ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming OC | Corsair RM850e ATX 3.1 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB | Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Anledningen till att man lägger pengar på bistånd är tre.
1) Man ser hur människor lider och man vill hjälpa till eftersom vi kan.
2) Genom att investera i andra länder så minskar man flykting strömmarna vilket sparar mycket pengar. Oavsätt om man lägger pengarna på gränsbevakning eller på integration.
3) Viktigast av dem alla. Får man igång andra länder och minskar mängden krig så ökar man mängden handel vilket betyder mer pengar in i sverige.

Att gå det motsatta hållet och isolera sig är knappast bra för den svenska ekonomin som lever på export. Det du föreslår är ungefär den principen som nordkorea har sattsat på. Anledningen till att Kinas ekonomi växer är för att man öppnar upp sig mer och mer mot omvärden och därför kan öka handels möjligheterna för sina företag.

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Nja, det går ju inte att avsäga sig medborgarskapet hur som helst utan att bli medborgare i ett annat land.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Får ett företag sådan fördel, så vill fler ha det, och "vips" så har Sverige blivit ett skatte paradis för företag.
Inte för att det i sig själva är/skulle vara negativt, då precis som du skrev lite skatt är bättre än ingen alls.

Tänkte mer på att företaget måste tjänar en viss summa par månad för att kunna få den längre skatten.

Så alla jätteföretagen så som Volvo, IKEA, dock undantag för banker som inte har rätt till längre skatt det kanske hade vart något.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Men om man lämnar landet till en viss procent minns inte vilken (utlandsboende) kan man som svensk betala skatt i det landet och efter en tid förlora rätten till svensk välfärd. givetvis måste du betala skatt i det landet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När en betydande del av budgeten går till meningslösa saker som massinvandring från tredje världen, genustrams och korrupta politruker, jo i dagens Sverige är skatt stöld. Det används till att förtrycka dig lika mycket som du kan ha nytta av det.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Visst skatt är bra, det håller jag med om, och jag är smått emot mining då jag är en dödlig svensson som inte kan lägga 3999:- för ett GTX1060 6GB, osv osv osv.

Men fasiken va de söker efter skatt som blodhundar.. lite skrämmande.

Håller med, det är skillnad på att smart och gneomtänkt införa en skatt, vs att jaga invånare för att ha råd med sina statliga experiment som går över budget, det är bara fel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hehe... Anonymt my ass...
När ska folk lära sig. Inget du gör elektroniskt längre, är anonymt

Och ja... det är surt att få efterskatt, men det är väl inget nytt att inkomst i detta land ska skattas? Så ska folk bli sura för de inte kunde blåsa staten nu?

Skrivet av tvelander:

Nä tycker liksom det är självklart man ska skatta vid inkomst.

Tycker man är rätt blåst om man inte skattar dom pengarna, jävlar va många säkert kommer få ångra sig nu.

Beror lite på, det var ju prat om att man ska betala skatt på kryptovalutan i sig, inte bara när man växlar in det till pengar.

Jag håller med om att man måste givetvis betala inkomstskatt om man minat, köpt/sålt krypto och tar ut de i pengar.
Så länge inte skatteverket får för sig att kryptovalutor i sig ska skattas för, innan de ens handlats med.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X