Teknikstund: Ska skärmen vara böjd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2004

Är inte välvd lite väl 2016?

Jag har inte sett någon tekniskt medveten som har pushat eller ens talat gott om välvda skärmar och tv branschen har väl slutat marknadsföra välvd i stort sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lillhagen
Registrerad
Jun 2008

Ännu en artikel där en självutnämnd "expert" försöker pracka på andra sin högst subjektiva åsikt.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Deranged:

Ännu en artikel där en självutnämnd "expert" försöker pracka på andra sin högst subjektiva åsikt.

Japp, jag trycker verkligen ned i halsen på folk att detta med böjd skärm är smaksak som kan diskuteras i forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

@Fearnox: välvda TV apparater är verkligen onödigt eftersom man helt enkelt sitter för långt ifrån. Det finns absolut ingen fördel utan endast nackdelar...framförallt att TVn blir fruktansvärt ful, speciellt om den är vägghängd.
Köpte en välvd 32 tums monitor, mest med tanke på att jag sitter relativt nära. Till datorn funkar det bra, även om jag inte kan säga att jag märker någon fördel direkt. Att monitorn är hur bra som helst har inget med att den är välvd att göra.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g403| Corsair Vengeance K90 Mechanical Keyboard | Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Eftersom min TV är min skärm så säger jag nej tack till "guleböjd".

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag tror man vänjer sig vid vilket som men helt klart får man än bättre upplevelse med välvd skärm. Man är van platt skärm men efter testat välvd känns det som platta skärmar är välvda åt fel håll.
Gamla x34an tycker jag var för lite välvd för att få den omslutande känslan. Runt 1000-1500r så ser man hela skärmen bra. På 24". Spelar detta givetvis mindre roll.

Det här känner jag igen lite. Har själv haft en välvd skärm i snart 3 år nu tror jag. Fast själv saknar jag nog mer formatet 21:9 än själva välvningen om jag sitter vid andra skärmar.

Skrivet av Mikaelmannen:

Att det bara är ett försäljningstrick på datorskärmar köper jag inte. Varför använder man inte platta paraboler? Mottagningen blir kass, givetvis inte lika dramatiskt på en skärm men samma princip

Kul att du tar upp det här! Här har jag lite invändningar ;). Att det skulle vara samma princip har jag nämligen lite svårt att gå med på.
En föremål med parabol utformning upphör per definition att vara parabol om denna plattas till. Antingen har föremålet formen av en parabol, eller som så är formen en plan yta. På samma sätt som att en ellips inte samtidigt kan vara en rektangel. Antingen eller.

Aja. I det här fallet förstår att du menar en parabolantenn. Anledningen till att dessa antenner har en parabol form är inte alls av samma anledning som att datorskärmar är välvda.
Formen på parabolantennen är till för att kunna förstärka/koncentrera en signal med flera hundra eller tusen gånger så att man antingen kan använda sig av billigare mottagare eller för att över huvud taget möjliggöra sändning/mottagning av signaler över större avstånd. Vidare kan en parabolantenn rikta både sändning och mottagning mot en specifik punkt vilket gör att man kan lyssna på en punkt och totalt undvika vad som sänds ut bara en liten bit ifrån sändningskällan.
Välvningen på datorskärmar har inte till uppgift att förstärka signalen flera hundra gånger eller möjliggöra att man kan urläsa vad som står på skärmen 300 meter bort ;). Det är helt andra anledningar som gör att man väljer att göra välvda skärmar. En del är marknadsföring vill jag påstå. Sedan finns det lite fördelar med upplevd inlevelse (något jag själv inte märker av efter ett tag men jag märker av inlevelseökningen av 21:9 däremot ) och att man kan minska på oönskade färgskiftningar i panelen om skärmen är lite krökt och där tror jag det kan finnas en reell fördel. Inte minst för VA-paneler.
Det finns andra föremål som också har parabol utformning. Exempelvis reflektorn runt en ficklampa, sidan på en carvingskida/snowboardkant. Även en salladsskål kan ju faktiskt ha parabol form, men anledningen till att salladsskålen skulle ha en sådan form vill jag påstå varken beror på att man vill åt de egenskaper en parabolantenn ger eller det en välvd skärm ger.

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Om det är värt med böjd skärm eller inte beror väl mycket på dess storlek och framförallt ration på skärmen. Jag kan tänka mig att samsungs 32:9 skärm är väldigt mycket trevligare i böjd format jämfört med en platt motsvarighet. Det är ju inte för inget som jag och många som använder 3 skärmar vinklar in sidoskärmarna mot mitten; hade det varit en 48:9 skärm så hade jag helt klart velat ha den välvd. Åh ge mig en 48:9 skärm med gsync, 120hz, 2160p upplösning och oled kthx! <3 <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Goldfinger:

Snart kommer böjda grafikkort!

Tack... men jag har redan fått ett sådant av postnord.
Föredrar icke böjt sådant...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009

Jag verkligen älskar den här killen! När jag ser att han recenserar så är jag snabb att klicka! Behåll honom, det är en unik karaktär som gör åtminstone mig glad och intresserad av produkterna!

– När slutar de i dag? (de = subjekt, dvs. den/de som gör något)
– Chefen beslutade att ge dem en rejäl löneförhöjning. (dem = objekt. dvs. den/det/de som är föremål för handlingen)
– Dom har arbetat länge med att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med vi och därför är de korrekt form.)
– Chefen bestämde sig för att ge dom en sista chans att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med oss och därför är dem korrekt form.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

Sitter på en 34" 21:9 hyggligt välvd, tror det är 1800R. Största fördelen för mig är att det blir mer lika avstånd för ögonen var man än tittar. Sen är det ju finnemang både i spel och film också. Några nackdelar kan jag inte hitta så som jag använder skärmen (spel, programmering, internet), men det finns säkert, kanske för grafiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Jag har en 34" 21:9-skärm på jobbet. Den skulle definitivt ha gynnats av att vara curver. Som det är nu är kanterna så långt från mig att det nästan känns som om de curvar utåt (jag liksom ser dem ur vinkel hela tiden).

Mitt råd är alltså att välja curved för stora och breda skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av HappySatan:

Jag har en 34" 21:9-skärm på jobbet. Den skulle definitivt ha gynnats av att vara curver. Som det är nu är kanterna så långt från mig att det nästan känns som om de curvar utåt (jag liksom ser dem ur vinkel hela tiden).

Mitt råd är alltså att välja curved för stora och breda skärmar.

Precis samma jag kände när jag provade ut min skärm, med 21:9 och 30"+ så blir sidorna/kanterna så väldigt mycket längre ifrån ögonen om displayen inte är curved/böjd. För min del funkar det mycket bättre på det tittavstånd jag har och det kanske är mina ögon som är lite känsliga för just ett jämt avstånd, ingen aning.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Cryorig R1 Ultimate | MSI GTX1080 Gaming X | 256GB 840Pro, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::