Permalänk

Gigabit Router

Är det någon som vet om det är någon Gigabitrouter på väg för vanliga konsumenter? Gigabitswitchar och annat finns ju men än så länge är, mig veteligen, gigabitroutrar bara förunnat företag som har möjlighet att hosta upp en stor bunt tusenlappar. Men nu när gigabitnätverk blir allt mer populärt borde de väl ha nått på gång kan man tycka? Eller??

Permalänk
Medlem

Re: Gigabitrouter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cactuskid
Är det någon som vet om det är någon Gigabitrouter på väg för vanliga konsumenter? Gigabitswitchar och annat finns ju men än så länge är, mig veteligen, gigabitroutrar bara förunnat företag som har möjlighet att hosta upp en stor bunt tusenlappar. Men nu när gigabitnätverk blir allt mer populärt borde de väl ha nått på gång kan man tycka? Eller??

Hur många vanliga konsumenter har gigabituppkoppling då?

Permalänk
Medlem

Det är väll lika bra att ta när man ändå är på gång?

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps167/index.ht...

Nej, kanske ingen vanlig konsument router, men man bygger ju för framtiden LoL
Annars kan du ju alltid söka lite på www.cisco.com dom finns säkert någon wan modul där. Sen kostar det nog en hel del ändå, fast det e ju klart, har man gigauppkoppling så är nog priset på routern något problem

Permalänk

Nu var det inte en fråga om uppkoppling utan nätverk. En router snabbar även markant upp överföringar i ett nätverk. Därav frågan eftersom routrar idag bara stöder 10/100 och inte 1000 (gigabit) trots att allt fler moderkort har integrerat G-lan. Med en 10/100 router däremellan har man skaffats sig en garanterad flaskhals. Huruvida man behöver det eller inte är väl en fråga man kan ta med mamma och pappa om man känner att man vill ha en diskussion om det. Själv brukar jag köpa det jag vill ha.

Permalänk
Medlem

billigaste gigabit switchen på dustin.se kostade 3,995.00 exkl moms.. så då kan du börja spekulera på hur mycket en sån router kostar. Sen att du kallar det flaskhals, så då tror du att hårddiskarna o bussarna i datorn klarar den hastigheten? Visst det är säkert en kul grej.. men än så länge så är det för dyrt, och hårddiskarna o resten av grejorna hänger ändå inte med.

Permalänk

Min fråga gällde ju huruvida någon har hört om det är något mer prisvänligt på gång. Det var allt. Som jag sa...de som finns idag är dyra. Och om datorn inte klarar hastigheten...varför säljs de då överhuvud taget? Varför skulle ett företag vilja betala mer utan att få något för det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cactuskid
Min fråga gällde ju huruvida någon har hört om det är något mer prisvänligt på gång. Det var allt. Som jag sa...de som finns idag är dyra. Och om datorn inte klarar hastigheten...varför säljs de då överhuvud taget? Varför skulle ett företag vilja betala mer utan att få något för det?

Som sagt, du pratade om produkter för vanliga konsumenter, han pratade om datorer för vanliga konsumenter.

Förresten, hur många vanliga konsumenter har en router hemma i nätverket om man räknar bort bredbandsdelare?

Permalänk

Jag tror inte att det kommer att släppas någon router för hemmabruk på ett antal år.

Men du kan ju bygga din egen. Ett moderkort med PCI-X, ett NIC med 4 portar och OpenBSD. Sen blir det turbo.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

Det var värst vad den här frågan är svårdiskuterad då. Två vänner till mig och jag själv har router i eget nätverk tex. Nätverk hemma är inte fullt så exotiskt faktiskt. Man har bärbara...flickvännen har en egen ...vissa köper en ny dator och behåller den andra som en extradator osv osv. Jag visste inte att frågorna man ställer här måste motsvara någon form av genomsnittlig Svensk norm för att få ställas. Jag ber om ursäkt om jag bröt mot Jantelagen genom att ta upp en så väldigt avvikande minioritetsfråga. What was I thinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cactuskid
Det var värst vad den här frågan är svårdiskuterad då. Två vänner till mig och jag själv har router i eget nätverk tex. Nätverk hemma är inte fullt så exotiskt faktiskt. Man har bärbara...flickvännen har en egen ...vissa köper en ny dator och behåller den andra som en extradator osv osv. Jag visste inte att frågorna man ställer här måste motsvara någon form av genomsnittligt Svensk norm för att få ställas. Jag ber om ursäkt om jag bröt mot Jantelagen genom att ta upp en så väldigt avvikande minioritetsfråga. What was I thinking!

heh, skönt att du tar det med sen smula ironi iaf. 10 poäng till dig

Permalänk
Medlem

Väntar själv otåligt på en gigabit router i rimlig prisklass, eller möjligen en switch. Visst är 10/100 Mbit ok för bredbandet (har 10 Mbit, på väg att uppgraderas till 100 Mbit), men för filöverföring mellan datorerna vore det trevligt. Visst kommer hårddiskar m.m. bli flaskhals, även om man kör RAID 0 på båda burkarna, men det kommer att gå bra mycket fortare än vad det gör nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cactuskid
Det var värst vad den här frågan är svårdiskuterad då. Två vänner till mig och jag själv har router i eget nätverk tex. Nätverk hemma är inte fullt så exotiskt faktiskt. Man har bärbara...flickvännen har en egen ...vissa köper en ny dator och behåller den andra som en extradator osv osv. Jag visste inte att frågorna man ställer här måste motsvara någon form av genomsnittlig Svensk norm för att få ställas. Jag ber om ursäkt om jag bröt mot Jantelagen genom att ta upp en så väldigt avvikande minioritetsfråga. What was I thinking!

Hehe ja inte fan vet jag vad du tänkte, jag fattar inte ens vad du babblar om. Du har tre datorer hemma och måste routa trafiken? Du förväxlar inte router med en vanlig switch?

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

Varfor i h-vete skkaffa en router!? skaffa dig en redig 1Gbps switch i.s.f. sen så koppler du den till din router, ingen prestandaförlust eftersom jag antar att du inte har mer en 10Mbps ut endå

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Har en polare som har en filserver på över 300 gig hemma, så visst det finns allt folk som har behov av det lite mer ovanliga.. Jag tror att det billigaste du kan komma undan med är att köpa gigbit interface och sedan köra något os som tillhandahåller mjukvara så att du kan routa trafiken.

Varför företag skaffar giga-routrar är ju inte på grund av att dom har monster maskiner, utan ett ex antal burkar som tillsammans kommer upp i en sån trafik. För att inte tala om att dom kanske har behovet av routrar på grund av att dom behöver routa trafiken åxå

Tänk åxå på att en router är långsammare än en switch. Eftersom du vill ha en router och ingen switch, vad har du för andra routrar i nätverket ?

För annars så har du ju bara den fördelen att routern inte forwardar broadcasten.

?

Permalänk
Medlem

Mera fart är bra fart!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
"...har 10 Mbit, på väg att uppgraderas till 100 Mbit..."

Var bor du?
Jag ska flytta ganska snart och har faktiskt lite svårt att sålla bort alla skitlägenheter som sitter utan en redig fast lina.
Hittills så har jag försökt leta efter BBB men om du är på väg att få 100Mb så måste man få veta var paradiset finns.

Är det full duplex? Är det hela vägen, eller bara inom området?

Permalänk
Avstängd

Stadsnätet i Västerås har 100 mb nånstans

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cactuskid
Det var värst vad den här frågan är svårdiskuterad då. Två vänner till mig och jag själv har router i eget nätverk tex. Nätverk hemma är inte fullt så exotiskt faktiskt. Man har bärbara...flickvännen har en egen ...vissa köper en ny dator och behåller den andra som en extradator osv osv. Jag visste inte att frågorna man ställer här måste motsvara någon form av genomsnittlig Svensk norm för att få ställas. Jag ber om ursäkt om jag bröt mot Jantelagen genom att ta upp en så väldigt avvikande minioritetsfråga. What was I thinking!

Jag har bara en fråga till, varför ska du ha en gigabit router i nätverket? varför inte bara en gigabitswitch?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Jag har bara en fråga till, varför ska du ha en gigabit router i nätverket? varför inte bara en gigabitswitch?

Jag frågar samma sak.
Fast han kanske har datorerna i olika nätverk som han vill koppla ihop med en router?, har han inte det så räcker ju det med en switch precis som du säger..

Normalt kör man ju router i modell större nätverk som består av flera mindre nätverk som man vill knyta samman..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Att ha är bra, och om man vill ha så skall man ha!

Måste faktiskt påpeka att det alltid ifrågasätts varför man skall ha si och så.

Jag själv håller på med en hel del tokiga projekt och finner det faktiskt föga hjälpsamt när folk hela tiden ifrågasätter varför man skall ha en viss grej, eller göra på ett visst sätt.

Sen är det iofs så att ni har rätt, det är förmodligen väldigt onödigt med just en Gb router. Eller så kan det ju iofs vara så att
han vill knyta samman två Gb nät.

Jag är ofta med om att man spenderar mest tid med att försvara sig mot folk som vill få en att förstå att man inte behöver en viss sak. Istället för att få hjälp att hitta nämda sak.

Så var det när jag ville köra med kompressor kylning för ett år sedan. Då ansågs man knäpp för att man ville göra en sådan sak.
Vilket med all tydlighet påpekades. Samma sak när man började köpa Gb kort...
Idag är det helt normalt.

Tänk på att det är alla tokstållar som köper det nyaste och dyraste som får ned priset på nämda produkter så att alla har råd med dem.

Tyvärr, så har jag inte kunnat hitta någon bra Gb router.
Endast svin dyra tjockis grejor.

Så mitt bästa råd blir nog att ta en halvtjock burk och slänga i två stycken Broadcom Gb kort i den och köra FreeBSD eller likn. på den. Men se till så att pci-bussen hänger med. (minst 64b/33MHz)

Broadcoms Gb kort är i princip identiska med 3coms men mycket billigare. (de samarbetade med utvecklingen av korten)

Förresten, jag undrar fortfarande var i stockholm som det finns 100Mb uppkoppling.
Så om någon vet, svara.

Permalänk
Medlem

Re: Att ha är bra, och om man vill ha så skall man ha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doc
Måste faktiskt påpeka att det alltid ifrågasätts varför man skall ha si och så.

suck

snubben har ju inte ens svarat igen!

vad alla frågar honom vad han ska med det till är ju för att det är nästan helt uppenbart att han har missuppfattat vad man ska med en router till, hade det varit en switch han är ute efter så är det klart att han ska ha en gigabitswitch hemma om han tycker det är kul och värt att bränna lite stålars på.

men en router? han skrev ju själv att han "faktiskt har tre datorer hemma", allvarligt, han ska inte routa det interna nätverket!

Sen är det inte direkt motiverande, inte ens coolt att ha en router som har gigabitinterface mot WANet, det är lite som en snubbe jag snackade med på gymnasiet, han körde en Dualdator och win98! Helt meningslöst, visst, det var tufft med dual men varför skaffa nåt man inte kan använda? DÅ blir det "onödigt"

Att bränna pengar på coola grejer är ju helt klart motiverat om man har råd med det och det finns nån funktion öht.

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

Visst har du säkerligen rätt, varför skall jag argumentera emot?

Mitt inlägg var nog riktat lite mot alla som bara har försökt avstyra alla mina
roliga projekt som jag har haft på gång.

Så nu, vid mina sinnes fulla bruk så inser jag självklart att du har rätt.
Men jag hävdar ändå att det är kul med tokiga ideér.
(kanske inte helt onödiga sådana, men lite onödigt ska det vara)