Permalänk
Medlem

Köpte "NY" CRT..

Det kanske inte är största diskussionsvärde men ändå:

Kom över en Compaq P920 19" Flat Diamondtron CRT från 2001, som stått boxad. (sedan fabrik)

En helt ok CRT även om den inte är vassaste i klassen, det som gjorde köpet självklart är att den är helt oanvänd.

CRT är det självklara valet till retro-maskiner och gamla spel, de ger precis det livet i bilden man förväntar och saknar fördröjning samt ger bra bildfrekvens.

Har kollat efter beg CRT lite ibland men det är svårt att hitta något vettigt som inte är totalt slut.

Denna borde ju leverera i några år tycker man

EDIT: Det trevliga med CRT är ju också att eftersom de saknar egentlig upplösning så skalar de väldigt bra med alla tänkbara grafiklägen man vill köra.
Detta exemplaret har en "native" på 1920x1440 70Hz vilket inte är så pissigt ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Vad fick du betala ?

Permalänk
Medlem

1920x1440P är ju typ grymt högupplöst, men ändå ser allt ut som skit? Vad beror det på? fattar ingenting

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

1920x1440P är ju typ grymt högupplöst, men ändå ser allt ut som skit? Vad beror det på? fattar ingenting

Antal pixlar i skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Vad fick du betala ?

Jag gav 700.

Skrivet av eucalyptus:

1920x1440P är ju typ grymt högupplöst, men ändå ser allt ut som skit? Vad beror det på? fattar ingenting

Vad ser ut som skit ?

Denna skärmen ser riktigt bra ut enligt mig..

Öppnade lite bilder för skärmkalibrering och den presterade bättre ur lådan än min UHD tv i FHD läge när det gäller dyamik, kontrast etc.

Skrivet av AdoringFan:

Antal pixlar i skärmen?

CRT har ju inga pixlar i den bemärkelsen men när man vet vilken "Dot pitch" (storlek på RGB punkterna) och storleken på bildytan så får man en viss "upplösning" som är optimal på skärmen, en högre upplösning kan ofta visas på CRT-skärmar men då får man ju inte ut all bildinformation.

Hade en AST 15" för väldigt många år sedan som faktiskt accepterade 1600x1280 eller liknande, det blev inte så lätt o se men det gick.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

1920x1440P är ju typ grymt högupplöst, men ändå ser allt ut som skit? Vad beror det på? fattar ingenting

Såg ganska bra ut när jag provade det på CRTs (haft flera som klarade liknande upplösningar). Dock nästan helt omöjligt att använda till något på den tiden, cs laggade redan i 800x600 ibland.

2560x1600 i windows XP var t.ex inte det bästa, gick inte att läsa något =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr:

Ja det är ju klart att spel inte fungerar så bra i så höga upplösningar med grafikhårdvara som är en hundradel så snabb som idag
Men när jag faktiskt spelade lite på den gamla tiden runt 2000 och efter när CRT gällde så hade man ju fördelen att dessa skärmar skalar upp lägre upplösningar otroligt bra, spelet på bilden ovan är väl gissningsvis 320x240
När man satt i Windows kunde man nyttja hög upplösning och Hz för att få en behaglig bild att jobba med.
CRT kunde vara "FullHD" långt tidigare än många tror
Det blev verkligen ett nedbyte i många många år med LCD och 60Hz innan de började få lite högre refreshrate när man suttit på CRT och körde minst 85Hz.

Men bildredigering är fullt möjligt, bilder ser väldigt bra ut på denna skärmen med stort djup i färger och dynamik.

Sen är det 2 saker som spelar in när det gäller CRT:

1: olika klasser, ställer man en diamondtron/trinitron CRT mot en "vanlig" billigare från samma tid så ser det verkligen ut som skit på de enklare, de är inte i samma liga.

2: kvalitén på grafikkort, skall man driva höga upplösningar på en CRT så smäller sällan de gamer-betonade korten vidare högt, det är STOR skillnad o plugga in ett Matrox eller annat proffs-kort då det är helt annan kvalité på filter och analog signal ut.

Jag märker ju att min laptop som faktiskt har VGA och ett Intel-kort inte alls levererar den signalkvalitén som krävs för att få ut 100% av en sådan skärm.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ägt exakt denna modell sen den kom ut, den ingick i ett datorpaket (Compaq Presario 8000-serien). Körde den mest i 1024x768 @ 120hz

Spelade även i 1920x1440 på mitt gamla Ti4600, det var rätt häftigt men minns att HUDs i spel ofta blev så små att dom inte gick att läsa

Sen var ju inte spel så detaljerade på den tiden heller, men allt fick väldigt fina högupplösta kanter.

Det värsta var nästan när spelen kraschade, så att Windows XP "ärvde" spelets upplösning tills man lyckades ställa ner allt igen (1920x1440 på 19" blir väldigt smått i skrivbordsmiljö).

Kanon att den kan fylla ut 1920x1080 + black bars i 1920x1440. Bildkvalitén är fantastisk.
Känns som man fått ut mer och mer av dess potential med åren allt eftersom spelen fått bättre grafik, hehe.
Tyvärr slutade min funka för några år sedan, troligen kondingar som är slut. Men ska försöka laga den någon dag!

Skrivet av Karaff:

Jag märker ju att min laptop som faktiskt har VGA och ett Intel-kort inte alls levererar den signalkvalitén som krävs för att få ut 100% av en sådan skärm.

Prova med en signalförstärkare. Brukar kunna få bort VGA-ghosting om den placeras nära källan (utgången på grafikkortet).

Skrivet av Karaff:

Men när jag faktiskt spelade lite på den gamla tiden runt 2000 och efter när CRT gällde så hade man ju fördelen att dessa skärmar skalar upp lägre upplösningar otroligt bra, spelet på bilden ovan är väl gissningsvis 320x240

Ska dock tilläggas att 320x240 oftast är line-doublad till 640x480 då moderna skärmar (ja, denna räknas även in i detta fall) generellt inte klarar 15kHz horisontell uppdateringsfrekvens (som är för lågt). I teorin bör den vertikala uppdateringsfrekvensen i 320x240 vara 120hz+ för att den horisontella ska hänga med upp så pass högt att bilden går att visa, men vet inte om så mycket hårdvara från den tiden stödjer de lägena ändå. Lyckas du få äkta 320x240 utan line doubling så får du riktigt saftiga scan lines

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ägt exakt denna modell sen den kom ut, den ingick i ett datorpaket (Compaq Presario 8000-serien). Körde den mest i 1024x768 @ 120hz

Ska dock tilläggas att 320x240 oftast är line-doublad till 640x480 då moderna skärmar (ja, denna räknas även in i detta fall) generellt inte klarar 15kHz horisontell uppdateringsfrekvens (som är för lågt). I teorin bör den vertikala uppdateringsfrekvensen i 320x240 vara 120hz+ för att den horisontella ska hänga med upp så pass högt att bilden går att visa, men vet inte om så mycket hårdvara från den tiden stödjer de lägena ändå. Lyckas du få äkta 320x240 utan line doubling så får du riktigt saftiga scan lines

Kul o höra, spara din o laga !

Slängde min Iiyama 17" när elektroniken gav upp men ångrar det ordentligt idag, det var en bra bildrör i den .. !

Det du säger om linjedubbling stämmer givetvis exakt, fick väl 31kHz vid 70Hz vilket ger drygt 200 linjer, vad det är för grafikläge vet jag inte exakt men på den tiden tweakade man ju ofta lite i DOS-spelen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

hehe jag sätt med en tjockskärm tills 2006 innan jag köpte en ny skärm.

Wow att du lyckas hitta en tjockskärm som aldrig har används coolt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Använder du förresten "Fine Picture Mode" (FPM-knappen)? Vill minnas att den gav väldigt djup svärta. Vet inte om det gick att manuellt ställa in så pass djup svärta utan FPM också, dock.

Permalänk
Medlem

@Karaff jag menade givetvis inget illa. Tyckte bara bilden du lade upp såg pixlig ut. Kanske är spelet? Blev kanske lite fel där, min kommentar var dum!

Gillar själv retro o att komma över en oanvänd crt är ju riktigt ballt med tanke på att vi är i 2018 och de skrotas ut för varje dag som går på anläggningar.

Permalänk

@s0sdaf: Min dell P791(minns inte om det var så den hette) med plant bildrör går att få riktigt djup svärta i. har inget reflexfilter i den så det när det är mörkt i rummet så har den både färger och svärta som får min plattskärm att vissna

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

@Karaff jag menade givetvis inget illa. Tyckte bara bilden du lade upp såg pixlig ut. Kanske är spelet? Blev kanske lite fel där, min kommentar var dum!

Gillar själv retro o att komma över en oanvänd crt är ju riktigt ballt med tanke på att vi är i 2018 och de skrotas ut för varje dag som går på anläggningar.

Aha, jag förstod inte alls vad du menade, tänkte om du menade CRT överlag..

Ja det spelet är 320x240 el nått åt det hållet, det är rätt grov grafik.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

1920x1440 på en 19" skärm måste ju ändå vara riktigt bra PPI!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

1920x1440 på en 19" skärm måste ju ändå vara riktigt bra PPI!

På "kvalitets" skärmarna var hög upplösning inget ovanligt.
Har en 17" Samtron CRT som klarar 1600x1200 utan problem, andra "billigare" 17" klarade bara typ 1280x1024.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja det spelet är 320x240 el nått åt det hållet, det är rätt grov grafik.

Minsta gemensamma nämnare på den tiden var VGA: 320×200 i 256 färger eller 640×480 i 16 färger.
Dessutom är det en port från Amiga, som ofta kopplades till en TV med ca halva linjefrekvensen mot VGA och som därför bara hade ca 256 pixlar i vertikal upplösning som mest.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Jäklar vad fränt! 👍 Jag skulle själv gärna vilja ha en crt skärm att testa ibland för att få lite nostalgi känsla men hittar ingen

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

CRT > Gaming

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Grattis! Satt kvar med CRT ändra fram till 2010 då första generations 120Hz LCD skärmar kom och då jag inte kunde hitta lokalt några CRT skärmar i bra skick så var jag tvungen att gå över, annars kanske jag fortsatt med en CRT ett litet tag till om jag kunde hitta nån av de bra trinitron/diamondtron i storlek ~21" i bra skick.

Herregud vad en 21" CRT skärm vägde och var obekväm att bära dock, när jag studerade gav ju min upp så jag testade först en av dedär Nokia Diamondtron 21" modellerna från en lokal affär med 2nd hand datorgrejjer och bar den säkert 150 m till min studielägenhet och till 3e våningen i trång och brant spiraltrappa. Blev ju helt slut när man väl var framme haha.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Findecanor:

Eller 320x240.

(Mode X heter det väl?)

Dessutom är det en välgjord port så det skulle vara märkligt om de körde AMIGA-upplösning på PC.

Ska fråga en av killarna som va me o gjorde porten o se om han kommer ihåg.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast

Tänkte bara passa på o slänga in den här informativa videon om just CRT-skärmar och deras så kallade "upplösning":

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Själv körde jag CRT fram till 2013. Sony G420 19 tum. Kostade mig 8k 2001.

Permalänk
Medlem

@SysGhost:

Tänk då på att TV jobbade på lite annat vis, du tvingar ut en signal, sen om apparaten kan återge innehållet till fullo kvittar.

När man köper CRT för dator så är alltid Dot Pitch angivet, detta är lite som att säga PPI på en modern skärm, men en modern skärm har bara en upplösning medans en CRT har många, den högsta meningsfulla upplösningen däremot anges normalt i specifikationen på skärmen. Går du långt utanför (vilket man ibland kunde på äldre skärmar innan de blev så kontrollerade, nyare slår bara ifrån) så får du mer bild men inte skarpare, snarare grötigare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har en liknande i förrådet, Brings back memories

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Använder du förresten "Fine Picture Mode" (FPM-knappen)? Vill minnas att den gav väldigt djup svärta. Vet inte om det gick att manuellt ställa in så pass djup svärta utan FPM också, dock.

Har inte utforskat den så mycket än faktiskt.

Skrivet av hunkaboy86:

Jäklar vad fränt! 👍 Jag skulle själv gärna vilja ha en crt skärm att testa ibland för att få lite nostalgi känsla men hittar ingen

Jag har kollat runt lite halvhjärtat och när ja såg denna så tänkte ja: "nä, så mycket pengar för en gammal Compaq-skärm.. " men insåg snart att jag inte kommer kunna släppa det om jag inte slår till.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Grattis! Satt kvar med CRT ändra fram till 2010 då första generations 120Hz LCD skärmar kom och då jag inte kunde hitta lokalt några CRT skärmar i bra skick så var jag tvungen att gå över, annars kanske jag fortsatt med en CRT ett litet tag till om jag kunde hitta nån av de bra trinitron/diamondtron i storlek ~21" i bra skick.

Herregud vad en 21" CRT skärm vägde och var obekväm att bära dock, när jag studerade gav ju min upp så jag testade först en av dedär Nokia Diamondtron 21" modellerna från en lokal affär med 2nd hand datorgrejjer och bar den säkert 150 m till min studielägenhet och till 3e våningen i trång och brant spiraltrappa. Blev ju helt slut när man väl var framme haha.

Ja det hade sina för och nackdelar med CRT. Ingen som jobbar med att flytta utrustning saknar nog dessa monster.

Skrivet av Fantomen:

Själv körde jag CRT fram till 2013. Sony G420 19 tum. Kostade mig 8k 2001.

Rätt länge, skrotad nu ?

Skrivet av okokoo:

Har en liknande i förrådet, Brings back memories

Den kanske ökar i värde då retro-vågen börjar bli mogen för CRT i brist på fungerande ex

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: ja lämnade in den på återvinning. Men det tog emot.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte vore gångbart att tillverka en ny CRT idag, skulle bli extremt dyrt.
Men nog 17 skulle en 4:3 skärm i vettig storlek, förnuftig upplösning och diverse analoga ingångar (15khz ett måste) finna en plats bland oss retro nerdar ?
För som det är nu får man ju oftast ett litet kabelberg när "gamla bettan" skall kopplas in.

Permalänk
Medlem

Finns det några delar som fortfarande åldras även när den står inboxad? Kan inte sånt där riktigt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kanske inte vore gångbart att tillverka en ny CRT idag, skulle bli extremt dyrt.
Men nog 17 skulle en 4:3 skärm i vettig storlek, förnuftig upplösning och diverse analoga ingångar (15khz ett måste) finna en plats bland oss retro nerdar ?
För som det är nu får man ju oftast ett litet kabelberg när "gamla bettan" skall kopplas in.

Äh, CRT är det nya "vinyl och rörsteg" för "data-nördarna" som börjar bli vuxna o ha pengar

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.