Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Hur kan företag som säljer på Tradera vars produkter levereras direkt från Kina garantera att jag som säljare inte åker på Postnords ockeravgift?

Här är ett företag som säger i sin objektbeskrivning:

Vi erbjuder Kinashopping helt utan avgifter från Postnord.
De nya importreglerna som gäller från och med 1 mars för paket från Kina påverkar inte dig om du handlar av oss. Vi sköter införsel av paket, moms m.m. Det pris som står på Tradera och ev.fraktavgift är slutpriset. Du behöver inte oroa dig för att behöva betala något extra.
Leveransen av din order sker från vårt lager i Kina. Vi tar hand om allt och ser till att varan levereras hem till dig.
Beräknad leveranstid är ca 10-25 arbetsdagar.

Länk till objektet på Tradera

Förutsatt naturligtvis att inte varan FÖRST skickas till det svenska företaget som i sin tur skickar den vidare till mig!? Men de skriver ju uttryckligen att Leveransen av din order sker från vårt lager i Kina. Vi tar hand om allt och ser till att varan levereras hem till dig!!???

Ficklampan säljs ju vanligtvis för minst ett par hundra kronor i Sverige och företaget tar SEK 123.- + SEK 19.- i porto. Verkar märkligt om Postnords minimiavgift är SEK 75.- ?

De kan tulldeklarera på egen hand och på så sätt slippa avgiften från PostNord.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av vinylsamlaren:

Hur kan företag som säljer på Tradera vars produkter levereras direkt från Kina garantera att jag som säljare inte åker på Postnords ockeravgift?

Det kan ju vara så att de bluffar, men i så fall skulle de väl ha fler negativa omdömen. Det går också att skicka på så vis att avsändaren betalar moms+avgift istället för att mottagaren gör det, men då har man inte längre lika många fraktsätt att välja mellan.

Permalänk

Skrev precis detta till Skatteverkets facebook sida. Ska bli intressant att se vad de svarar.
Hej!
Jag har ett företag som handlar mycket från utlandet. Efter att postnord blev tullombud så hanterar de mina tull deklarationer. För detta så betalar jag de en hanteringsavgift på 75 eller 125kr. Jag betalar med kort på deras hemsida. Men jag får varken kvitto eller ordersbekräftelse på min betalning.

Efter ett samtal med Postnord. Så säger de att jag måste själv ringa de och fråga efter ett kvitto varje gång. Det kanske är hållbart för en privatperson men för mig som får flera paket är detta oacceptabelt. Trodde att ett svensktregistrerat företag alltid måste erbjuda kvitto eller åtminstone skicka en ordersbekräftelse?

Eller gäller inte reglerna för alla?

Detta gäller inte enbart mig utan alla 200 000 personer som har postnord som tullombud. 200 000 betalningar där ingen får bekräftelse eller kvitto? Är det tillräckligt intressant för er?

Permalänk
Medlem

@OnlyCasanova: Varför betalar du inte själv in momsen? Egentligen ska du betala 220 kr exkl moms för varje paket som företag, så varför du vill använda de som tullombud vet jag inte heller.

Det gäller sedan tidigare att företag inte får någon faktura/något underlag utan att be om den/det, se https://www.postnord.se/foretag/ta-emot/hamta-forsandelse/fra...

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelande...

Elsäkerhetsverket har undersökt USB-laddare som köpts in genom så kallad privatimport, i det här fallet genom webbplatsen Wish.

- De 10 laddarna klarade inte ens baskraven för säkerhet. Sex av laddarna uppfyller inte kravet på brandbeständighet, utan brinner upp i sin helhet. Ingen laddare klarar kravet på isolationsavstånd. Sex av laddarna har inget isolationsavstånd alls mer än lacken på ledarna och resterande ligger alla kring eller under en halv millimeter, kravet är minst 4 millimeter, säger Mikael Carlson, teknisk expert vid Elsäkerhetsverket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@Petterk: Hej! Har precis börjat att importera så är ganska ny på den fronten. Vart hittar du info kring detta med 220kr? Jag vet att jag kan tulldeklarera själv men av tullverkets hemsida uppfattade jag det som en lång process. Så jag tänkte om postnord kan göra det åt mig så kan jag betala de hanteringsavgiften.

Permalänk
Skrivet av p0tatis:

Räckte tydligen inte att ta bort ekonomiporto i fjol och höja vanliga frimärken från 7 till 9 kr i år för paket som skickas.

du kan fortfarande skicka B post.

Helst skulle det vara gratis antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Trodde att ett svensktregistrerat företag alltid måste erbjuda kvitto eller åtminstone skicka en ordersbekräftelse?

Så har jag också uppfattat lagen. För några år sedan ändrades lagen så att kvittot inte behöver vara på papper utan att ett elektroniskt kvitto också går bra, men kvitto måste så vitt jag vet alltid lämnas såvida inte kunden uttryckligen tackar nej till kvitto.

Skrivet av Petterk:

Det gäller sedan tidigare att företag inte får någon faktura/något underlag utan att be om den/det, se https://www.postnord.se/foretag/ta-emot/hamta-forsandelse/fra...

Tillåter verkligen lagen att man gör det? Vilka företag är det för övrigt som inte behöver en faktura till sin bokföring?

Skrivet av OnlyCasanova:

@Petterk: Hej! Har precis börjat att importera så är ganska ny på den fronten. Vart hittar du info kring detta med 220kr? Jag vet att jag kan tulldeklarera själv men av tullverkets hemsida uppfattade jag det som en lång process. Så jag tänkte om postnord kan göra det åt mig så kan jag betala de hanteringsavgiften.

Prislista här:

Citat:
  • Importdeklaration privat​ (Deklarerat varuvärde under 1500 kr) ​60 kr (75 kr inkl. moms)

  • Importdeklaration privat​ (Deklarerat varuvärde 1500 kr eller över) 100 kr (125 kr inkl. moms)

  • Importdeklaration företag​ 220 kr

Observera att 220 kr är exklusive moms. Den moms du får betala på avgiften ska du kunna dra av mot din utgående moms.

Skrivet av Summoning:

du kan fortfarande skicka B post.

Sedan årsskiftet kräver det dock att du har frankeringsmaskin eller använder tjänsten "porto betalt". Tidigare kunde du även använda frimärken, en möjlighet som man tog bort vid årsskiftet. Du behöver alltså numera vara ett företag eller en förening. Privatpersoner kan inte längre skicka B-post.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Som du ser från PostNord så hämtar de flesta ner allt underlag från Tullverket. Rimligen kommer väl själva avgiften på egen faktura, inte helt tydligt där. Den som behöver veta får väl maila tullkundtjanst@postnord.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Så har jag också uppfattat lagen. För några år sedan ändrades lagen så att kvittot inte behöver vara på papper utan att ett elektroniskt kvitto också går bra, men kvitto måste så vitt jag vet alltid lämnas såvida inte kunden uttryckligen tackar nej till kvitto.

Där pratar ni om den så kallade kassaregisterlagen. En tjänst mot privatpersoner behöver inget kvitto eller faktura normalt sett. Här ska ju inte postaren använda moms.postnord.se utan bör ingå avtal med PostNord eller något annat tullombud och registrera sig hos Tullverket för tullkredit eller åtminstone ett EORI-nummer. EORI-numret identifierar ju mottagaren så varorna blir deklarerade under ditt konto, tullkredit kan du ha egen eller låna av tullombudet.

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Jag har ett företag som handlar mycket från utlandet. Efter att postnord blev tullombud så hanterar de mina tull deklarationer. För detta så betalar jag de en hanteringsavgift på 75 eller 125kr. Jag betalar med kort på deras hemsida. Men jag får varken kvitto eller ordersbekräftelse på min betalning.

Om du betalar 75 eller 125 kr, alltså avgiften som privatpersoner ska betala, betalas då momsen in till rätt myndighet? Om importören är momsregistrerad, ska momsen betalas till Skatteverket. Om importören inte är momsregistrerad, ska momsen betalas till Tullverket. Som momsregistrerad importör ska alltså din moms betalas till Skatteverket, men i och med att du verkar använda tjänsten som är avsedd för privatpersoner, kanske Postnord missar detta och betalar in din moms till Tullverket, i och med att de flesta privatpersoner inte är momsregistrerade? Jag har ingen aning om vad som händer om momsen betalas till fel myndighet.

Permalänk
Inaktiv

**tråd rensad från OT/§1 (Nåja, slutet på tråden i varje fall) //mod **

@-=Mr_B=- @petterk :
** vill ni fortsätta er diskussion gör ni det lämpligen i PM (§1.3) /mod **

Permalänk
Medlem

Min tröja från USA dök upp i veckan, utan någon avisering eller faktura.
Verkar som saker fortfarande slinker igenom?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Min tröja från USA dök upp i veckan, utan någon avisering eller faktura.
Verkar som saker fortfarande slinker igenom?

Kan såklart hända, kommer ju till samma terminal som andra paket från exempelvis EU. Gick det via PostNord?

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna bidra med ett par webshoppar som har s.k. EU-warehouse så att jag slipper tull/moms? Förstår också att detta shipping-alternativ finns hos vissa säljare på Aliexpress, om man väljer SF Express. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Skulle någon kunna bidra med ett par webshoppar som har s.k. EU-warehouse så att jag slipper tull/moms? Förstår också att detta shipping-alternativ finns hos vissa säljare på Aliexpress, om man väljer SF Express. Stämmer det?

Fungerar inte. Sänds produkten från Kina så kommer du vara skyldig att betala denna avgift.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fungerar inte. Sänds produkten från Kina så kommer du vara skyldig att betala denna avgift.

Fungerar gör det, men det blir ju oförtullat.

Permalänk

En säljare på Aliexpress har "Sweden post", plus en drös andra gratis fraktalternativ som aldrig tidigare har funnits att välja på. Jag tror att det är någon mellanhand för att slippa postnords avgift, Någon som har beställt hem någonting med detta alternativ? Jag håller tummarna på att reservdelen till bilen och gasregulatorn slinker igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

En säljare på Aliexpress har "Sweden post", plus en drös andra gratis fraktalternativ som aldrig tidigare har funnits att välja på. Jag tror nog att det är någon mellanhand för att slippa postnords avgift.

Snarare att Sweden Post betyder PostNord/Direct Link, de finns på plats i Kina och Hongkong och det är inget nytt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fungerar gör det, men det blir ju oförtullat.

Vilket betyder att man måste ge en avgift. Med andra ord vinner man inget på det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket betyder att man måste ge en avgift. Med andra ord vinner man inget på det.

Du betalar för exempelvis Yun Express frakt, de smugglar sedan in det genom att packa om det i Belgien eller Nederländerna. SF Express är däremot bara en vanlig speditör, så där lär det fastna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du betalar för exempelvis Yun Express frakt, de smugglar sedan in det genom att packa om det i Belgien eller Nederländerna. SF Express är däremot bara en vanlig speditör, så där lär det fastna.

Här diskuteras lagliga vägar att komma runt avgiften. Det du för fram (alltså smuggling) är inte lagligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan såklart hända, kommer ju till samma terminal som andra paket från exempelvis EU. Gick det via PostNord?

Jag antar det, kom i brevlådan iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Här diskuteras lagliga vägar att komma runt avgiften. Det du för fram (alltså smuggling) är inte lagligt.

Jag för inte fram något, att inte förtulla något är smuggling och det var vad postaren tog upp och som denna frågade om. Självklart finns det alternativet, men det finns god anledning till varför jag inte förespråkar det eller ger några instruktioner på hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Skulle någon kunna bidra med ett par webshoppar som har s.k. EU-warehouse så att jag slipper tull/moms? Förstår också att detta shipping-alternativ finns hos vissa säljare på Aliexpress, om man väljer SF Express. Stämmer det?

Banggood, Gearbest, TomTom och många fler har EU shipping val. Så paketen skickas från deras Kina lager till nån EU land, innan vidare til Sverige. På detta sätt slipper man PostNords extra avgift. Men inte alla produkter erbjuds EU shipping val.
Har beställt från Gearbest några gånger sen PN avgiften infördes och inga extra avgifter.

Skrivet av Xinpei:

Här diskuteras lagliga vägar att komma runt avgiften. Det du för fram (alltså smuggling) är inte lagligt.

I vilken lagbok står det att paket från Kina går via EU land är olagligt? Man betalar tull och moms till det EU landet, om dom kräver det. Fyndiq gör det via Holland och varför stäms dom inte? T.o.m PostNord säger att detta är vad som kommer hända efter 1 Mars.
http://24kalmar.se/2018/02/20/postnord-avslojar-sa-slipper-du...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Banggood, Gearbest, TomTom och många fler har EU shipping val. Så paketen skickas från deras Kina lager till nån EU land, innan vidare til Sverige. På detta sätt slipper man PostNords extra avgift. Men inte alla produkter erbjuds EU shipping val.
Har beställt från Gearbest några gånger sen PN avgiften infördes och inga extra avgifter.

I vilken lagbok står det att paket från Kina går via EU land är olagligt? Man betalar tull och moms till det EU landet, om dom kräver det. Fyndiq gör det via Holland och varför stäms dom inte? T.o.m PostNord säger att detta är vad som kommer hända efter 1 Mars.
http://24kalmar.se/2018/02/20/postnord-avslojar-sa-slipper-du...

Då har nog dina paket gått igenom utan att det märks. Stämma Fyndiq? För vadå? Fyndiq har inget ansvar om du betalar dina avgift eller inte utan det är den som beställt som har ansvaret att betala. Alltså slutkunden. Sedan har jag inte påstått att paket som mellanlandar i EU från Kina är olagligt utan det är smuggling som är olagligt. Det är inte riktigt samma sak. Fyndiq påstår sig skeppa utan denna avgift men i verkligheten så är det ett lotteri. Precis som det alltid varit. När färre och färre Kina paket anländer så kommer färre och färre chanser att paket slinker igenom. PostNord påpekar bara att det finns eventuella kryphål. Alltså om paketet sänds som en "gåva". Däremot kan tullen omvärdera dessa och då åker du på denna avgift ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Banggood, Gearbest, TomTom och många fler har EU shipping val. Så paketen skickas från deras Kina lager till nån EU land, innan vidare til Sverige. På detta sätt slipper man PostNords extra avgift. Men inte alla produkter erbjuds EU shipping val.
Har beställt från Gearbest några gånger sen PN avgiften infördes och inga extra avgifter.

I vilken lagbok står det att paket från Kina går via EU land är olagligt? Man betalar tull och moms till det EU landet, om dom kräver det. Fyndiq gör det via Holland och varför stäms dom inte? T.o.m PostNord säger att detta är vad som kommer hända efter 1 Mars.
http://24kalmar.se/2018/02/20/postnord-avslojar-sa-slipper-du...

Det är fullkomligt tillåtet om du själv importerar till annat EU-land via t.ex. en package forwarder eller en vän, om säljaren står för upplägget handlar det dock om oförtullade varor. En package forwarder är ju dock bara värt det för varor upp till 22 EUR, då de till skillnad mot många kinahandlare inte kommer hjälpa till att föra in dyrare varor oförtullade. Avgifterna en package forwarder tar kommer ju också komma upp i runt 75 kr med pack + frakt vilket som så det är tämligen meningslöst. Vill man köpa massor billiga småprylar är det bättre att be säljaren samfrakta ett antal artiklar så de kommer i samma brev.

Fyndiq är bara en marknadsplats, det är deras säljare som gör detta och det är inte Fyndiq själva som står för upplägget. Fyndiq hade självklart kunna hyra in sig på ett lager i Nederländerna (eller Sverige) själva, men då hade moms tillkommit då varorna omsätts i EU. Nu hoppas de att det flyger under radarn på skattemyndigheterna, då varor under 22 EUR inte momsas i det upplägget och svensk moms inte betalas vid försäljningen från Nederländerna.

Permalänk
Medlem

postnord får ju bättre betalt för att förmedela försändelser som skickas från Belgien eller Nederländerna, eller de flesta andra EU-länder, än från Kina, så jag tror inte de bryr sig om att försändelser paketeras om inom EU.

Permalänk
Medlem

@Gropenator

Det är inte PostNords ansvar att se till att lagarna i Nederländerna och Belgien följs, det får deras myndigheter stå för. Det är dock inget som kommer fortsätta särskilt länge, då EU kommer ta bort tröskelvärdet helt om några år och istället ge säljare möjlighet att registrera sig i valfritt EU-land och sköta momsinbetalningarna för direktimporten.

Sen lönar det sig nog bäst om PostNord får åtminstone 25000-40000 paket om dagen som förtullas, får de mindre riskerar hanteringen att kosta mer än avgiften drar in. Får de mer paket från EU i Toftanäs måste de ju också anställa fler på "EU-linorna" så det lönar sig inte direkt att allt kommer "från" EU-länder istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Då har nog dina paket gått igenom utan att det märks. Stämma Fyndiq? För vadå? Fyndiq har inget ansvar om du betalar dina avgift eller inte utan det är den som beställt som har ansvaret att betala. Alltså slutkunden. Sedan har jag inte påstått att paket som mellanlandar i EU från Kina är olagligt utan det är smuggling som är olagligt. Det är inte riktigt samma sak. Fyndiq påstår sig skeppa utan denna avgift men i verkligheten så är det ett lotteri. Precis som det alltid varit. När färre och färre Kina paket anländer så kommer färre och färre chanser att paket slinker igenom. PostNord påpekar bara att det finns eventuella kryphål. Alltså om paketet sänds som en "gåva". Däremot kan tullen omvärdera dessa och då åker du på denna avgift ändå.

Skilj på smuggling och paket fraktas via EU land. Det som han tog upp är inte smuggling och bara ett ordval som han använde. Paket som går via EU land är inte smuggling. Så varför ska man inte ta upp det och att du påpekar att det är olagligt som jag vill påpeka.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|