Elsäkerhetsverket varnar för laddare från e-handelssajten Wish

Permalänk
Melding Plague

Elsäkerhetsverket varnar för laddare från e-handelssajten Wish

Myndigheten Elsäkerhetsverket har nu testat tio USB-laddare köpta från webbplatsen Wish, och konstaterat att samtliga har så pass allvarliga brister att de är farliga att använda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Haha, jag vet inte varför "brinner upp i sin helhet" lät så roligt i mitt huvud...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste saknas i artikeln. Om man tar in en vara från utlandet så blir man själv ansvarig för att den är tillräckligt säker att använda.

Källa:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/ny-webb...

Citat:

Tar du in en produkt i Sverige är det du som har ansvaret för den. Du ska själv se till att den är säker att både installera och använda.

Citat:

– En privatperson som själv importerar en produkt tar helt klart en risk. Skulle en person eller en egendom ta skada är det den som köpt varan som bär ansvaret, säger Martin Gustafsson, Elsäkerhetsverket.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Som sagt var: du får vad du betalar för när det gäller elektronik.

Jag undrar hur säkra smällare och fyrverkerier från Wish är.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle aldrig använda en laddare eller transformator från ebay eller liknande...

Förstå ångesten om ens djur brinner inne för att man var snål och köpte en laddare för 8:- istället för 80:-.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Dumma konsumenter finns det gott om. 128GB USB minne för 29:- - rimligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

No shit, Sherlock

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gissar att t.ex. hemförsäkring inte heller gäller om det visar sig att en importerad laddare orsakade branden...
Nej när det gäller elsäkerhet är det bara dumsnålt att chansa för att spara en hundring.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Testpilot

Nu handlar jag inte personligen dessa typer av saker från Wish (gäller batterier också), men var det inte Kjell eller någon förra året som åkte på liknande nitlott när det kom till sortiment som fanns här i Sverige?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Som sagt var: du får vad du betalar för när det gäller elektronik.

Jag undrar hur säkra smällare och fyrverkerier från Wish är.

Om kineserna inte ens klarar att framställa fyrverkerier, som trots allt uppfanns av dem på 600-talet, då är det illa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yatagarasu:

Nu handlar jag inte personligen dessa typer av saker från Wish (gäller batterier också), men var det inte Kjell eller någon förra året som åkte på liknande nitlott när det kom till sortiment som fanns här i Sverige?

En viktig skillnad då är att Kjell & Co blir ersättningsskyldiga till dig om laddaren bränner ner din kåk. Tar du in den själv så står du där med skiten själv

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vad exakt förväntat man sig när ex ett paket tuggummi i många fall är dyrare?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Grundregeln gäller alltid: om något låter för bra för att vara sant så är det troligen det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hybinette:

Om kineserna inte ens klarar att framställa fyrverkerier, som trots allt uppfanns av dem på 600-talet, då är det illa.

... det var kineserna som uppfann fyverkerierna

Permalänk
Medlem

@Leedow:

Så om den eldar upp ditt hus eller ett lägenhetshus, blir du då ansvarig för branden? Eller skyddar då fortfarande en hemförsäkring?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen laddare klarar kravet på isolationsavstånd.

Citat:

Sex av laddarna uppnår inte heller kravet på isolationsavstånd, vilket även det ökar risken för brand och skada.

Där blev det lite fel va?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Lego Master

@aradove:
Kolla med ditt hemförsäkringsbolag, men jag skulle tro att det är samma som om du har eldningsförbud eller en oinspekterad öppen spis/kamin hemma; eldar du i nåt som ingen har sagt är okej att elda i så står du själv för risken och därmed utgår ingen ersättning om det går på röven.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

... det var kineserna som uppfann fyverkerierna

Det var ju exakt det han sa?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som sagt var: du får vad du betalar för när det gäller elektronik.

Jag undrar hur säkra smällare och fyrverkerier från Wish är.

De brinner väl upp iaf?

Det verkar inte vara några problem för kineserna att göra saker som brinner upp eller går sönder i en explosion.

Skrivet av Hybinette:

Om kineserna inte ens klarar att framställa fyrverkerier, som trots allt uppfanns av dem på 600-talet, då är det illa.

Problemet är väl snarare att de inte förstått att andra produkter inte ska ha dessa funktioner, utan verkar vilja konstant uppfinna fyrverkerier och smällare gång på gång.

Lite så man undrar hur Kina inte brunnit ner än... (om man ska tro elsäkerhetsverket)

Skrivet av aradove:

@Leedow:

Så om den eldar upp ditt hus eller ett lägenhetshus, blir du då ansvarig för branden? Eller skyddar då fortfarande en hemförsäkring?

Beror på...

Jag tror att det blir svårt för dem att bevisa att det är du som köpt den själv, och många lär väl hävda att kvittot på den brann upp... Det är mer om du gör eldfarliga kopplingar hemma, som de kan säga typ icke fackmannamässigt korrekt och neka ersättning. Dessa kan du ju inte direkt skylla på importören om vi säger så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chif:

Där blev det lite fel va?

Det blev det. Tack!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

@aradove:
Bra fråga. Jag skulle utgå från att den INTE täcker då jag inte kan tänka mig att försäkringsbolagen vill ta ansvar för att deras kund tar extra risker. Om produkten köps i Sverige så gäller Produktinköpslagen vilket innebär att tillverkare och importörer ansvarar vid skadestånd. Sen finns även Skadeståndslagen inkluderad i Köplagen och Konsumentköpslagen. Återigen kan jag inte tänka mig att försäkringsbolagen "bjuder" på denna risk men det hade varit kul om någon insatt kunde leverera svart på vitt!

Mer info från Elsäkerhetsverket vid produkter med brister
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/b...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ja, det var väl ingen överraskning direkt. Jag kan rekommendera bigclive på Youtube om man är intresserad av farlig elektronik. Han gillar att plocka isär och analysera tveksamma produkter, däribland en stor mängd USB-laddare, och visar varför de i många fall är direkt livsfarliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det var väl ingen överraskning direkt. Jag kan rekommendera bigclive på Youtube om man är intresserad av farlig elektronik. Han gillar att plocka isär och analysera tveksamma produkter, däribland en stor mängd USB-laddare, och visar varför de i många fall är direkt livsfarliga.

Tänkte precis ge samma förslag när jag såg rubriken! Mycket bra kanal, sträcksåg ett antal när jag var sjuk för ett tag sedan.

On topic så måste man ju vara medveten om vad man gör när det kommer till elektronik. Tyvärr är ju inte gemene man det utan många tänker nog laddare som laddare.

streck och sträck..
Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Att man inte kan beställa en laddare och endast betala 10kr längre kanske räddar ett par hem och samvetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har aldrig och kommer aldrig att handla från Wish.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Så vad tror Sweclockers om t.ex. den här:
https://www.ebay.com/itm/322033384039?ViewItem=&item=32203338...

Den är CE märkt, vågar man lita på en sådan märkning eller är det bara att slänga och köpa ny inrikes i alla fall?

Edit: Skulle vara väldigt intressant och veta om någon av dessa laddare från Wish som det handlar om har haft någon typ av säkerhetsmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Så vad tror Sweclockers om t.ex. den här:
https://www.ebay.com/itm/322033384039?ViewItem=&item=32203338...

Den är CE märkt, vågar man lita på en sådan märkning eller är det bara att slänga och köpa ny inrikes i alla fall?

Edit: Skulle vara väldigt intressant och veta om någon av dessa laddare från Wish som det handlar om har haft någon typ av säkerhetsmärkning.

Det är stor chans att CE märkningen står för China Export.
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av hur det ligger till med laddare/strömförsörjning för lite "seriösare" tillverkare.
Exempelvis kinamobiler (Doogee, Ulephone, Xiaomi, etc), Androidboxar, Broadlink och så vidare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Hmm. Kan Postnords avgifter rädda liv nu?

Jag köpte själv en laddare på Sky City på Arlanda för under en hundring när jag glömde laddaren hemma. Använde den bara en gång för att ha tillräckligt på resan hem. Jag inte vågade chansa längre efter det med en laddare som låg i en påse utan någon som helst instruktioner/information.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Hehe fick mig att tänka på denna:
https://youtu.be/PD8XaQ3I29k

Skickades från m.sweclockers.com