Permalänk
Medlem

NAT-Strict trots tappra försök

Hej SweC!
Har lite problem här med min NAT-typ, försökt med, vad jag anser är "det mesta". Har precis börjat spela GTA Online, och får upp en ruta om att jag har strikt NAT och kan även se det under home, sen vet jag inte om det faktiskt spelar roll men känner ett visst delay och någon har klagat på att jag laggar.

Kan börja med att rabbla upp vad jag försökt med och lite bakgrundsinfo om min setup:
Bahnhof stadsnät 100/100.
ASUS RT-AC66U router, trådbunden anslutning.
Har försökt med detta:
-Statisk IP lokalt
-Port Forward till 6672 och resterande som GTA vill ha, port forward till samma lokala IP som jag satt till statisk.
-Öppna brandväggen för alla varianter av GTAs programfil filer samt tillåtit edge traversal på alla.
-Kört netsh int teredo set state client clientname=6672
-Använt Windows 10:s "åtgärd" under Xbox delen, där det också står att NAT är strikt.
-Uppdaterat firmware på routern
-Startat om och resetat routern

Ska nämna att jag inte är särskilt haj på nätverk, utan har försökt googla mig till svar och tittat på massor av YT videor, men ingenting verkar fungera.

Jag snubblade över en tråd här på SweC om samma sak men med en Pfsense router, där någon hade löst det genom att skaffa en Public IP adress genom att ansöka om det på Bahnhof, men tvekar lite på det, mest egentligen för att jag inte förstår innebörden av det vs en privat IP.

Mina frågor är då, vad kan jag mer testa? Ifall det inte skulle fungera, vad finns för fördelar/nackdelar med public IP och är det något permanent eller något man kan ändra själv i efterhand?

Svar uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Jag snubblade över en tråd här på SweC om samma sak men med en Pfsense router, där någon hade löst det genom att skaffa en Public IP adress genom att ansöka om det på Bahnhof

Här är svaret. Om du vill fördjupa dig bör du börja med att lära dig om grundläggande nätverkskoncept, NAT (finns info om båda exempelvis här) och sedan kolla upp vad CGN innebär.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Tack! Läste på lite och om jag inte missuppfattade det beror NAT typen på översättningen från den privata IPn till routerns externa IP? Men tänker lite på säkerheten, finns det några risker i att ha en public IP över en privat?

Permalänk
Medlem

@Laktos: Det som hänt är att du inte får ett publikt IP till din router.

Bahnhof, precis som många andra internetleverantörer i dag har börjat köra med CGN. CGN är bara ett annat ord för NAT, med andra ord så delar du samma ip adress som hundratals andra kunder på internet. I praktiken sitter du bakom en router och när du kopplar in din router så får du "dubbel nat".

Detta för att ISP börjar få brist på IP adresser och dom flesta kunder inte behöver ett publik IP då dom bara kollar på netflix o spelar enkla spel.

Det du måste göra för att få saker och funka bra är att kontakta bahnhof. Ev kan du kolla på dina sidor om du kan aktivera publikt IP där annars ringa/mail dom. Dom vet vad du vill, så det är inga problem att få publikt IP.

säkerhetsmässigt är det "farligare" att få ett publikt IP, men i praktiken spelar det ingen roll då du endå sätter en router mellan din dator och internet så det är routern som får den publika adressen, så det är vädligt svårt att komma åt din dator utifrån pga detta.
Ofta är det ganska hispiga personer som avråder publikt IP.

Publikt IP är ett KRAV för att flesta tjänster man använder ska funka bra, speciellt onlinespel som kör nån form av P2P kommunikation.
Spel som hostas på en server, tex MMO brukar inte ha samma problem.

Permalänk
Medlem

Ett sätt att se om man sitter på CGN/NAT444 är att gå in på www.mittip.se och se vad du får för adress. Denna adress kommer skilja sig mot vad din router får som WAN ip.

kör du ingen router, så kan du se vad din dator får för IP och jämföra.

Permalänk
Medlem

@boibo: Tack så mycket för informationen och tack för att du tog dig tiden att skriva det, mycket hjälpsamt!

Permalänk
Medlem

Jag fick också problem pga bahnhofs CGN/NAT när jag skulle hosta en terraria server.
Gå in på denna sida https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publ...
Jag valde alternativ 1 och fick ny publik ip direkt. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

@pjuppi: Yes har redan skickat in! Får hoppas att det fungerar för mig också

Permalänk
Medlem

@pjuppi: Juste såg nu att du valde alternativ ett, det fungerade inte för mig, får bara upp att jag redan har aktiverat internet osv. Står ju också att det fungerar för vissa stadsnät, men inte alla, så skickade in via formuläret!

Permalänk
Medlem

Jahapp.. Blev ingen publik IP för mig igår, försökte ringa nu men fick bara ett "Linjerna är fulla" och sen la de på.

Igår när jag skulle testa lite GTA online gick det inte ens att ansluta till polaren, vet inte om det var konstigt att jag kunde göra det tidigare eller att jag inte kunde det nu. Han har moderate och då ska man väl bara kunna köra med folk med open?

Permalänk
Medlem

Nu så! Ringde till dem och fick allt löst, fick en publik IP osv, står cone i cmd också, slutet gott, allt gott

Permalänk
Medlem

@SneakyCandy: Härligt! Verkar dock nu som att jag fortfarande inte kan ansluta till folk i GTA V, får felsöka lite mer, står även moderate i GTA, men det tror jag inte ska vara något problem.

Permalänk
Medlem

Löste det nu med en återställning av routern.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Ett sätt att se om man sitter på CGN/NAT444 är att gå in på www.mittip.se och se vad du får för adress. Denna adress kommer skilja sig mot vad din router får som WAN ip.

kör du ingen router, så kan du se vad din dator får för IP och jämföra.

Jag kan bekräfta att detta kan vara lösningen på problemet!

Efter att ha bråkat länge med att få igång Satisfactory, BO4 etc på mitt Bahnhof fiber så löste det sig efter att ha fått ett publikt IP. Vilket jag alltid trott jag haft innan jag dubbelkollade igår. Jag använde deras formulär och beställ sent igår fredag och nu dagen efter fungerar det fint.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D