NAT-Strict trots tappra försök
Hej SweC!
Har lite problem här med min NAT-typ, försökt med, vad jag anser är "det mesta". Har precis börjat spela GTA Online, och får upp en ruta om att jag har strikt NAT och kan även se det under home, sen vet jag inte om det faktiskt spelar roll men känner ett visst delay och någon har klagat på att jag laggar.
Kan börja med att rabbla upp vad jag försökt med och lite bakgrundsinfo om min setup:
Bahnhof stadsnät 100/100.
ASUS RT-AC66U router, trådbunden anslutning.
Har försökt med detta:
-Statisk IP lokalt
-Port Forward till 6672 och resterande som GTA vill ha, port forward till samma lokala IP som jag satt till statisk.
-Öppna brandväggen för alla varianter av GTAs programfil filer samt tillåtit edge traversal på alla.
-Kört netsh int teredo set state client clientname=6672
-Använt Windows 10:s "åtgärd" under Xbox delen, där det också står att NAT är strikt.
-Uppdaterat firmware på routern
-Startat om och resetat routern
Ska nämna att jag inte är särskilt haj på nätverk, utan har försökt googla mig till svar och tittat på massor av YT videor, men ingenting verkar fungera.
Jag snubblade över en tråd här på SweC om samma sak men med en Pfsense router, där någon hade löst det genom att skaffa en Public IP adress genom att ansöka om det på Bahnhof, men tvekar lite på det, mest egentligen för att jag inte förstår innebörden av det vs en privat IP.
Mina frågor är då, vad kan jag mer testa? Ifall det inte skulle fungera, vad finns för fördelar/nackdelar med public IP och är det något permanent eller något man kan ändra själv i efterhand?
Svar uppskattas enormt!