Retro-ish AMD system.

Permalänk
Medlem

Retro-ish AMD system.

Så konstaterade att jag har tillräckligt med gamla prylar för att sätta ihop ett 2009-ish (ATI) AMD system.
Moderkort: Asus M3A32-MVP-Deluxe (2008)
CPU: AMD Phenom II X4 940 Black Edition (2009)
GPU: Radeon HD 4890 (2009)
Minne: 2x2GB Corsair XMS2 1066MHz
Lagring: Intel X25-M 160GB (2009)
Chassi: Fractal Design Focus G Mystic Red (2018...)

Kul projekt mao.
Men retro ? tja snart 10 år gammalt så nästan !

Vad jag funderar på är kylning till CPU'n.
Vad körde man för kylare då ? kanske något Zalman kopparmonster ?
Har en CM TX3 nu som klarar jobbet bra, men den är ju nästan ny och ser så tråkig ut

Och vilket OS ?
2009 är ju W7 territorium, men jag kan inte minnas om man verkligen körde det eller om man satt kvar på XP medans W7 buggfixades och ordnades till.
(Vista var ju aldrig ett alternativ).

Förslag på annat man "måste" ha till en (snart) retro maskin

Permalänk

@Svensktiger: Jag skulle kört på XP med det systemet för att få rätta känslan, tycker även att ett soundblaster-kort kan vara lämpligt, sen beror det på vad du tycker, men jag hade helt klart kört CRT också, men det kanske är lite tidigare än 2009 bytet till LCD-skärmar gjordes

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

@Svensktiger: Jag skulle kört på XP med det systemet för att få rätta känslan, tycker även att ett soundblaster-kort kan vara lämpligt, sen beror det på vad du tycker, men jag hade helt klart kört CRT också, men det kanske är lite tidigare än 2009 bytet till LCD-skärmar gjordes

Någon CRT blir det inte.
Även om grafikkortet klarar det medelst adaptrar så sitter det ju 2 st. DVI där
Bytte själv till LCD runt GF2-GF3 tiden.

Testar nog både XP och W7.
Det kan hända att XP behöver extremt mycket handpåläggning för att fungera korrekt.
Systemet är ju ganska så high end a'la 2009, så W7 kanske är rätt ändå.

Och dammit, har nog inget PCIe ljudkort från rätt period !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad jag funderar på är kylning till CPU'n.
Vad körde man för kylare då ? kanske något Zalman kopparmonster ?
Har en CM TX3 nu som klarar jobbet bra, men den är ju nästan ny och ser så tråkig ut

Köpte min första dator 2011 (januari) och dess FX-6100 kyldes med en Zalman CNSP9700 NT, vilket nog får klassas som en ganska rejäl kylare, dess föregångare CNPS9700 är nog ett sådant kopparmonster du söker
(började säljas på Inet under 2009)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Köpte min första dator 2011 (januari) och dess FX-6100 kyldes med en Zalman CNSP9700 NT, vilket nog får klassas som en ganska rejäl kylare, dess föregångare CNPS9700 är nog ett sådant kopparmonster du söker
(började säljas på Inet under 2009)

Stiliga saker !
Skulle passa fint med alla andra kopparflänsar på både GPU och MB.
Får rota igenom alla gömmor och se om jag har någon "kniv-blomma"

Permalänk
Medlem

Det såklart en CNPS9900LED jag skall ha !

Helt säker på att jag hade nånting liknande då det begav sig.
Men hittar den inte... =/

Permalänk
Medlem

Jag som fortfarande använder min Phenom II 1090T dagligen med Windows 10 känner att det är väldigt diskutabelt om man kan säga retro. Mer obsolete-entusiasm isf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har nu skruvat ihop systemet i ett rött "Focus G".
Och måste säga att chassit var över förväntan.

Visst det är billigt som attan och det känns helt klart när man lyfter det och skruvar med det.
Men Jag tycker nog att FD har sparat på rätt saker.
Och även om chassit är en aning bredare än vad ett gammalt system kräver så är det inte alls så stort som jag förväntade mig.

En extern 3.5" plats löstes med:
https://www.inet.se/produkt/8906218/monteringsram-3-5-till-5-...
Passar utmärkt och färgen var klockren.
Så det blir nog att beställa ett par till "G" för andra byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det såklart en CNPS9900LED jag skall ha !

http://www.guru3d.com/miraserver/images/2009/cnps9900/DSC04824.jpg

Helt säker på att jag hade nånting liknande då det begav sig.
Men hittar den inte... =/

Har nog en sån kylare med allt förutom plasten runtom flänsen.

"tror dock att fläkten låter lite dåligt"

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: lägg gärna ut bilder när det är färdigt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hysteri:

Har nog en sån kylare med allt förutom plasten runtom flänsen.

"tror dock att fläkten låter lite dåligt"

Lagerljud kan man alltid fixa till

Är det självsmörjande sinterbronslager kan man regenerera dem i het olja, är det vanliga glidlager räcker det bara att göra rent och trycka i lite silikonfett, och är det ZZ-kullager har man alternativen att antingen plocka bort dammringarna och smörja med fett, värma på lagret nedsänkt i olja så luften tränger ur och olja sugs in när det svalnar, eller helt enkelt byta ut lagret. Resultatet brukar bli ganska permanent, oftast håller det längre än fabrikssmörjningen

Älskar också de där gamla kopparmonstrena, Zalman hade riktigt många schyssta modeller i minst sagt nyskapande former. Mycket roligare än dagens trista jäkla aluminiumtorn som ser likadana ut allihopa. Givetvis bör ditt monster också kompletteras med en VF-900 Cu eller VF-1000 till grafikkortet

----

Riktigt härligt system i övrigt. Tycker dock det är ett solklart XP-system. 2009 satt väl de flesta fortfarande kvar med XP, Vista sög ju totalt, och de som har koll brukar ju vänta åtminstone tills första servicepacket släpps innan man installerar nya Windowsversioner.

Jag körde XP fram till 2012 om jag minns det rätt. Visst, ganska extremt, och de flesta hade gjort bytet då, men det är ändå tre år efter ditt systems epok. Du kan köra XP med gott samvete

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Så konstaterade att jag har tillräckligt med gamla prylar för att sätta ihop ett 2009-ish (ATI) AMD system.
Moderkort: Asus M3A32-MVP-Deluxe (2008)
CPU: AMD Phenom II X4 940 Black Edition (2009)
GPU: Radeon HD 4890 (2009)
Minne: 2x2GB Corsair XMS2 1066MHz
Lagring: Intel X25-M 160GB (2009)
Chassi: Fractal Design Focus G Mystic Red (2018...)

Kul projekt mao.
Men retro ? tja snart 10 år gammalt så nästan !

Vad jag funderar på är kylning till CPU'n.
Vad körde man för kylare då ? kanske något Zalman kopparmonster ?
Har en CM TX3 nu som klarar jobbet bra, men den är ju nästan ny och ser så tråkig ut

Och vilket OS ?
2009 är ju W7 territorium, men jag kan inte minnas om man verkligen körde det eller om man satt kvar på XP medans W7 buggfixades och ordnades till.
(Vista var ju aldrig ett alternativ).

Förslag på annat man "måste" ha till en (snart) retro maskin

Jag hade nästan exakt samma system vid den tiden o körde CPU kylare Cooler Master Hyper 212 med push-pull config. Mycket damm men gud sådan nostalgi. Burken står fortfarande hemma hos föräldrarna.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Svensktiger: lägg gärna ut bilder när det är färdigt

Skall fixa det när tid finnes

Skrivet av kaput:

Lagerljud kan man alltid fixa till

Är det självsmörjande sinterbronslager kan man regenerera dem i het olja, är det vanliga glidlager räcker det bara att göra rent och trycka i lite silikonfett, och är det ZZ-kullager har man alternativen att antingen plocka bort dammringarna och smörja med fett, värma på lagret nedsänkt i olja så luften tränger ur och olja sugs in när det svalnar, eller helt enkelt byta ut lagret. Resultatet brukar bli ganska permanent, oftast håller det längre än fabrikssmörjningen

Älskar också de där gamla kopparmonstrena, Zalman hade riktigt många schyssta modeller i minst sagt nyskapande former. Mycket roligare än dagens trista jäkla aluminiumtorn som ser likadana ut allihopa. Givetvis bör ditt monster också kompletteras med en VF-900 Cu eller VF-1000 till grafikkortet

----

Riktigt härligt system i övrigt. Tycker dock det är ett solklart XP-system. 2009 satt väl de flesta fortfarande kvar med XP, Vista sög ju totalt, och de som har koll brukar ju vänta åtminstone tills första servicepacket släpps innan man installerar nya Windowsversioner.

Jag körde XP fram till 2012 om jag minns det rätt. Visst, ganska extremt, och de flesta hade gjort bytet då, men det är ändå tre år efter ditt systems epok. Du kan köra XP med gott samvete

Japp, kört W7 nu men det känns ju bara som vilken dator som helst då tyvärr...
Så XP åker nog in strax.

Permalänk
Medlem

Lite bilder.
Men det ser ju lite tråkigt ut med den kylaren.
Mer koppar åt folket !
BTW FD effekt PSU'n är trevlig att jobba med trots att det inte är modulärt.
Långa fina strömsladdar som låter en dra allt snyggt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Så konstaterade att jag har tillräckligt med gamla prylar för att sätta ihop ett 2009-ish (ATI) AMD system.
Moderkort: Asus M3A32-MVP-Deluxe (2008)
CPU: AMD Phenom II X4 940 Black Edition (2009)
GPU: Radeon HD 4890 (2009)
Minne: 2x2GB Corsair XMS2 1066MHz
Lagring: Intel X25-M 160GB (2009)
Chassi: Fractal Design Focus G Mystic Red (2018...)

Kul projekt mao.
Men retro ? tja snart 10 år gammalt så nästan !

Vad jag funderar på är kylning till CPU'n.
Vad körde man för kylare då ? kanske något Zalman kopparmonster ?
Har en CM TX3 nu som klarar jobbet bra, men den är ju nästan ny och ser så tråkig ut

Och vilket OS ?
2009 är ju W7 territorium, men jag kan inte minnas om man verkligen körde det eller om man satt kvar på XP medans W7 buggfixades och ordnades till.
(Vista var ju aldrig ett alternativ).

Förslag på annat man "måste" ha till en (snart) retro maskin

Skrivet av Grilljohan:

@Svensktiger: Jag skulle kört på XP med det systemet för att få rätta känslan, tycker även att ett soundblaster-kort kan vara lämpligt, sen beror det på vad du tycker, men jag hade helt klart kört CRT också, men det kanske är lite tidigare än 2009 bytet till LCD-skärmar gjordes

Jag hade helt klart sagt att att det är Win 7-territorium. Hade det varit Phenom (I) så hade det varit mer Vista nivå, går vi ner på Athlon 64 pratar vi XP.

Men ingen vill köra Vista och Win 7 är trist!

@Svensktiger, måste säga det var ett galet snyggt moderkort för sin ålder.

Själv har jag ett "ultimate 2010" system på G. Vi snackar GTX 580, eventuellt ett 590 och en i7 980. Bästa som fanns slutet 2010 på marknaden. Har försökt köpa ett något senare HD 6990 av en polare men han vägrar sälja av någon anledning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade helt klart sagt att att det är Win 7-territorium. Hade det varit Phenom (I) så hade det varit mer Vista nivå, går vi ner på Athlon 64 pratar vi XP.

Men ingen vill köra Vista och Win 7 är trist!

@Svensktiger, måste säga det var ett galet snyggt moderkort för sin ålder.

Själv har jag ett "ultimate 2010" system på G. Vi snackar GTX 580, eventuellt ett 590 och en i7 980. Bästa som fanns slutet 2010 på marknaden. Har försökt köpa ett något senare HD 6990 av en polare men han vägrar sälja av någon anledning.

Håller med, moderkortet är ruskigt stiligt och förtjänar helt klart en snyggare CPU kylare !

Och ett 590 helt klart !
6990 är ju "vanligt" i jämförelse
Plus att med ett 590 kan du trolla forum med att "nvidias 1.5GB minne/GPU är bättre än ATI's 2GB/GPU" !

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Själv har jag ett "ultimate 2010" system på G. Vi snackar GTX 580, eventuellt ett 590 och en i7 980. Bästa som fanns slutet 2010 på marknaden. Har försökt köpa ett något senare HD 6990 av en polare men han vägrar sälja av någon anledning.

Just X58 plattformen är ju något som stått sig extremt bra. Helt sjukt att den kom ut för ca 10 år sen. En överklockad i7 980 tar dig ganska långt även idag.

Förövrigt är det väl lite tråkigt att gå på just de bästa DirectX10 kortet också, vad ska man spela liksom?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Håller med, moderkortet är ruskigt stiligt och förtjänar helt klart en snyggare CPU kylare !

Och ett 590 helt klart !
6990 är ju "vanligt" i jämförelse
Plus att med ett 590 kan du trolla forum med att "nvidias 1.5GB minne/GPU är bättre än ATI's 2GB/GPU" !

Lite osäker på vad du menar? Var inte med på den tiden.

Skrivet av 4.0:

Just X58 plattformen är ju något som stått sig extremt bra. Helt sjukt att den kom ut för ca 10 år sen. En överklockad i7 980 tar dig ganska långt även idag.

Förövrigt är det väl lite tråkigt att gå på just de bästa DirectX10 kortet också, vad ska man spela liksom?

Pfft, GTX 580 har ju DX12 enable:at
Tappar ju bara ca 50% av sin prestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lite osäker på vad du menar? Var inte med på den tiden.

Det var ju på den tiden det började "Den Stora Diskussionen om Vram"
Och den tog rejäl fart med 680/7970 med 3 vs 4GB, snudd på krig i forumen och även här på SWC vill jag minnas ^^

Permalänk
Medlem

Den high-end dator som jag byggde 2008 kyldes av en hederlig TRUE, alltså Thermalright Ultra Extreme. Den var nog en av de absolut bästa kylarna som fanns på marknaden ca 2008-2010.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Den high-end dator som jag byggde 2008 kyldes av en hederlig TRUE, alltså Thermalright Ultra Extreme. Den var nog en av de absolut bästa kylarna som fanns på marknaden ca 2008-2010.

Var det den kylaren som kunde ha skev bottenplatta som vissa fick sandpappra till själva, om jag minns rätt

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Var det den kylaren som kunde ha skev bottenplatta som vissa fick sandpappra till själva, om jag minns rätt

Har inte hört om nåt sånt men du kan ju ha rätt.

Min funkade bra iaf