Riksdagen föreslår utredning av privatkopieringsersättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Att privata bolag skall få ta ut skatt från andra bolags produkter har naturligtvis aldrig varit befogat.

Om de nu nödvändigtvis måste ha pengar för detta får de ta ut det på sina egna produkter (exempelvis direkt på filmen eller plattan).

På den tiden när kasetter och CD-skivor faktiskt användes till att kopiera musik i stor utsträckning så tycker jag faktiskt att det har varit befogat, eftersom vi haft rätt att kopiera köpta verk till bekanta.

Men idag så som konsumptionen ser ut så har avgiften ingen plats alls.

Ungefär runt då Spotify blev huvudsättet att lyssna på musik så borde man slopat avgiften, och i samma svep gjort privatkopiering likställt med piratkopiering. Väldigt få skulle bli lidande av detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Då det mig veterligen är OLAGLIGT att kringgå kopieringskydden som finns på i stort sett alla filmer för att göra en laglig kopia känns det rätt meninglöst att ta med filmer som underlag för privatkopiering. Det handlar väl om piratkopiering om man replikerar filmer och delar med sina nära och då skall väl den handlingen inte täckas av privatkopieringsavgiften?

Skrivet av Xinpei:

Det är lite paradoxen med denna omoderna lag. Man betalar för att man ska kunna privatkopiera men då har nästan varenda modern film kopieringskydd på sig. Så folk betalar för att kunna kopiera något som inte går att kopiera i de flesta fall.

Dock får du gå runt DRM, om enheten du har hemma inte kan spela upp musiken/filmen, men är rätt mycket gråzon i det hela (troligen gäller inte privatkopieringen på DRM skyddat material, som du gör kopior på till vänner).

Skrivet av Ozzed:

"Kan" teknisk sätt, absolut, men "får" man? Dvs har man rättighet att göra det? Absolut inte, och därför ska ingen avgift heller tas ut.

Från spotify's EULA:

copying, redistributing, reproducing, “ripping”, recording, transferring, performing or displaying to the public, broadcasting, or making available to the public any part of the Spotify Service or the Content, or otherwise making any use of the Spotify Service or the Content which is not expressly permitted under the Agreements or applicable law or which otherwise infringes the intellectual property rights (such as copyright) in the Spotify Service or the Content or any part of it;

Du kan gå runt DRM i vissa fall, men inte genom Spotify troligen.

Blev rätt löjligt när mobiler skulle få avgiften (vissa modeller/tillverkare kan man inte lägga in egen musik så lätt heller).

Regeringen bör även titta på lagarna runt pirat/fildelningen. Är sjukt att det ska vara tillåtet skicka bluff fakturor/hot till alla dom misstänker fildelar (vart är oskyldig tills det är motbevisat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Själv är jag nog mer av uppfattningen att det var rimligt att lägga det hela på lagringsmedia när lagen utformades. Världen såg annorlunda ut då.
(fast det är fortfarande helt jättedumt och tokfel att copyswede själva får bestämma över vilka produkter som avgiftsbeläggs och hur mycket det ska kosta - där är det generalfel från start)
På 70 och 80talet var det många som köpte musik och filmer. Långt ifrån alla sålda exemplar kopierades.
Tom lagringsmedia i form av kasetter däremot. Ja de användes i väldans stor utsträckning till att kopiera både musik och filmer. Det här var långt innan alla hade en dator i varje hem vilket är värt att tänka på.
Lagen var på gång sedan 60talet när kasettbandspelaren gjorde inträde men det drog ut på tiden (väldigt länge, yepp).

Ur det perspektivet var det mer rättvist att lägga avgiften på tomma inspelningsbara medier. Ja, sedan förändrades samhället. Jättemycket! Idag är det verkligen inte ett dugg logiskt. Det är fel på alla sätt faktiskt.

Men de utan spåkula på 70talet hade nog ganska svårt att se vad som komma skulle

Jag har faktiskt frågat folk om dom vill ha min musiksamling eller film och serie samlingen. Och dom har ALLa svarat att dom inte behöver pga Netflix, Amazon och Spotify.
Saken är helt klar. I dagens läge är det så gott som ingen som sparar hundratals GB musik, filmer och serier.
Förr i tiden var det hela tiden folk på mig för dom ville ha kopior av det ena eller andra.
Dom flesta ungdomar jag vet lyssnar på musik endast via spotify och överväger inte ens att använda sig av minneskort i mobilen tex.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var på tiden!

Avgiften finns ju för att vi har rätt att pRiVatkopiera men det är orättvist eftersom få faktiskt utnyttjar rättigheten, och fenomenet i sig är väldigt mossigt nu när nästan all mediekonsumption sker via streaming. Så för mig är det tveklöst att möget ska bort, och det här säger jag i egenskap av musiker!

Kan ju bara flika in här att det nog är fler som privatkopierar än vad man folk är medvetna om. Det brukar bli rätt uppenbart när denna fråga diskuteras i forum som detta

Skrivet av VadSaDu:

Bör inte vara omöjligt att få dessa siffror redovisade av CopySwede, sedan bekräftade av diverse musikbolag.

Skrivet av candybag:

Jag vill minnas att det i princip var omöjligt att få insyn i deras ekonomiska verksamhet, och att det är därför jag känner en så stor irritation så fort jag ser Mattias Åkerlinds uppsyn.

Vilka summor som går var står i deras årsredovisning, däremot så fördelas pengarna via andra organisationer som SAMI och STIM. Exakt vem som får vad är nog svårt att få reda på dock.

Skrivet av eMannen:

Då det mig veterligen är OLAGLIGT att kringgå kopieringskydden som finns på i stort sett alla filmer för att göra en laglig kopia känns det rätt meninglöst att ta med filmer som underlag för privatkopiering. Det handlar väl om piratkopiering om man replikerar filmer och delar med sina nära och då skall väl den handlingen inte täckas av privatkopieringsavgiften?

Har för mig att film inte innefattas av privatopieringsavgiften (mer än apparater som spelar in från TV och dylikt). Annars står det i förarbetena till lagen att det inte får finnas hinder för saker man får privatkopiera, annat än i undantagsfall. Ungefär så i alla fall, kommer inte ihåg exakt formulering.

Skrivet av Ozzed:

"Kan" teknisk sätt, absolut, men "får" man? Dvs har man rättighet att göra det? Absolut inte, och därför ska ingen avgift heller tas ut.

Från spotify's EULA:

copying, redistributing, reproducing, “ripping”, recording, transferring, performing or displaying to the public, broadcasting, or making available to the public any part of the Spotify Service or the Content, or otherwise making any use of the Spotify Service or the Content which is not expressly permitted under the Agreements or applicable law or which otherwise infringes the intellectual property rights (such as copyright) in the Spotify Service or the Content or any part of it;

Kan tänka mig att svensk lag står över dessa avtal, har dock ingen som helst aning om det är så i detta fallet.

Skrivet av Traumklang:

Att denna avgift kunde komma till är ju ett brott mot lagen i sig.
Medieindustrin säger att dom vill ha avgiften för att folk PRIVATkopierar filmer och musik. Vilket sägs vara lagligt för eget bruk.
Lagen däremot säger att du INTE får kopierar Filmer och musik, när mediet den är på är kopieringsskyddat.
Men kopieringsskydd får EJ kringgås enligt lagen.
Nu är det ju så att nästan ingen DVD eller BluRay skiva är utan kopieringsskydd. Vilket i stort sätt gör att PRIVATkopieringen enligt lag inte är möjligt i praktiken och i sådana fall kallas PIRATkopiering vilket är olagligt och avgiten inte är tänkt för att kompensera för.

Det andra som stör mig enormt är att man nästan förutsätter med denna avgift att varenda person som köper lagringsmedia kommer göra PRIVATkopier på saker och ting. Vilket inte är fallet.
Köp kökskniv > blir fälld för mord, för du har ju teoretsik möjligheten att ta död på grannen.

Dom tar ut en avgift för en teoretisk möjlighet som du i praktiken (lagligt) inte har.
Får man göra så?
Vill dom ha avgiften kvar, borde EU och Svenska Staten förbjuda kopieringsskydd på ALL media.
Bara då är det halvvägs rättvist.

Som sagts tidigare så gäller inte privatkopering för filmer på fysisk media. Annars så är det som sagt tveksamt om det (i någon större utsträckning) får finnas kopieringssydd på media som får privatkopieras.

Ska bli intressant att se vart de landar, dagens avgiftssystem sjunger nog på sista versen då det är färre och färre som privatkopierar. Att dom skrotar det helt tror jag inte, däremot så kommer man nog åtminstone att ändra både nivåer och vilka apparater som det gäller. Men skulle tro att man gör om det helt istället. Om inte annat så innebär dagens system en hel del administration som borde gå att rationalisera bort.

Permalänk
Medlem

Den avgiften är väl med dagens användning en avgift för vad jag troligast inte kommer att använda saken till. Lite som att betala taxi avgift vid köp av personbil, för den händelse att jag skjutsar någon = utebliven förtjänst för taxibolagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

Att denna avgift kunde komma till är ju ett brott mot lagen i sig.
Medieindustrin säger att dom vill ha avgiften för att folk PRIVATkopierar filmer och musik. Vilket sägs vara lagligt för eget bruk.
Lagen däremot säger att du INTE får kopierar Filmer och musik, när mediet den är på är kopieringsskyddat.
Men kopieringsskydd får EJ kringgås enligt lagen.
Nu är det ju så att nästan ingen DVD eller BluRay skiva är utan kopieringsskydd. Vilket i stort sätt gör att PRIVATkopieringen enligt lag inte är möjligt i praktiken och i sådana fall kallas PIRATkopiering vilket är olagligt och avgiten inte är tänkt för att kompensera för.

Ska man vara lite rättvis så får man nog se till det faktum att privatkopieringsavgiften kom innan lagstiftningen som förbjuder oss att kringgå kopieringsskydd. Så vid införandet var det trots allt inte riktigt lika tokigt som det är nu.
När väl förbudet att kringgå piratkopieringsskydd så skulle man aaaabsolut även ändrat upplägget för "kasettskatten" då de krockar med varandra vilket blir jättedumt precis som du beskriver. Helt enig!

Skrivet av Traumklang:

Det andra som stör mig enormt är att man nästan förutsätter med denna avgift att varenda person som köper lagringsmedia kommer göra PRIVATkopier på saker och ting. Vilket inte är fallet.
Köp kökskniv > blir fälld för mord, för du har ju teoretsik möjligheten att ta död på grannen.

Dom tar ut en avgift för en teoretisk möjlighet som du i praktiken (lagligt) inte har.
Får man göra så?
Vill dom ha avgiften kvar, borde EU och Svenska Staten förbjuda kopieringsskydd på ALL media.
Bara då är det halvvägs rättvist.

Mjaa. Mord är väl kanske inte helt tillåtet så det är kanske är en lite haltande liknelse.
Köp läsk och tvingas betala pant trots att man inte tänkt panta, eller köp en TV och automatiskt bli pådyvlad TVavgift även om den ska användas enkom som datorskärm kanske är bättre liknelser.

Men visst är avgiften tokig. En privat organisation har fått fritt spelrum att plocka in avgifter likt beskyddarverksamhet där de inte bidrar till produkten heller med stort lagstöd utan att man satt en ordentlig kontrollverksamhet som ser till att de sköter sig.
Jaså minskar privatkopieringen? Ja det spelar ingen roll. Det är bara att utvidga indrivningsverksamheten ändå för avgiften behöver inte alls vara kopplad till rimliga ersättningsnivåer utan copyswede kan göra preciiiis som de vill.
Heltokigt upplägg!

Får säga att jag nog tyckte det här var en av de bästa nyheterna på väldigt läge, även om det egentligen är för tidigt att ta ut någon vinst. Men frågan är iaf uppe på bordet.
Wohooo!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är lite paradoxen med denna omoderna lag. Man betalar för att man ska kunna privatkopiera men då har nästan varenda modern film kopieringskydd på sig. Så folk betalar för att kunna kopiera något som inte går att kopiera i de flesta fall.

Fast man betalar inte för det, Copyswede betalar inte ut någon ersättning för att ni olovligen kopierar DVD, Blu-ray eller Ultra HD Blu-ray. Enda gången upphovsmännen får betalt för privatkopiering av film är om de sänts på TV där den antas spelas in av en mindre andel tittare. De flesta som spelar in TV idag gör det dock på en digitalbox som har DRM som gör att du inte kan flytta på inspelningen. Den typen av enheter har dessutom betalat avgiften i många år innan vanliga lagringsenheter som hårddiskar fick någon avgift.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

Jag har faktiskt frågat folk om dom vill ha min musiksamling eller film och serie samlingen. Och dom har ALLa svarat att dom inte behöver pga Netflix, Amazon och Spotify.
Saken är helt klar. I dagens läge är det så gott som ingen som sparar hundratals GB musik, filmer och serier.
Förr i tiden var det hela tiden folk på mig för dom ville ha kopior av det ena eller andra.
Dom flesta ungdomar jag vet lyssnar på musik endast via spotify och överväger inte ens att använda sig av minneskort i mobilen tex.

Ellerhur! Snacka om att lagen är uppochnedvända världen mot hur vi konsumerar och använder media idag. Så jädra förlegat. Och även om det inte varit förlegat så ger lagstiftningen på toook för mycket makt till copyswede att själva sätta spelreglerna.

Kan vara läge att fira lite faktiskt. Yepp, så glad är jag att det här ens kommer upp som förslag ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Som sagts tidigare så gäller inte privatkopering för filmer på fysisk media. Annars så är det som sagt tveksamt om det (i någon större utsträckning) får finnas kopieringssydd på media som får privatkopieras.

Ska bli intressant att se vart de landar, dagens avgiftssystem sjunger nog på sista versen då det är färre och färre som privatkopierar. Att dom skrotar det helt tror jag inte, däremot så kommer man nog åtminstone att ändra både nivåer och vilka apparater som det gäller. Men skulle tro att man gör om det helt istället. Om inte annat så innebär dagens system en hel del administration som borde gå att rationalisera bort.

Jag vet bara iom jag bor i Tyskland att Filmer, serier och musik ingår i det som får privatkopieras för eget bruk eller visning inom familjen eller kompiskretsen. Men detta blir som sagt så gott som omöjligt för att varenda skiva har kopieringsskydd som enligt lagen inte är lagligt att kringå.

Jag själva samlar på serier, filmer och musik och har en herrans massa skivor hemma som jag kopierar och lagra på hårddiskar för uppspelning. Men ska man vara ärlig, är detta illegal. Även om det är en ren privat samling och inget av det har delats på torrentsajter eller andra sharing networks.

Men jag är den enda som verkligen gör så i hela min sociala omgivning. Dom som har intresset filmer, serier och musik, brukar använda sig av diverse strömmningstjänster. Så för dom är avgiften helt orättvis. För deras minneskort används i stort sätt till mobilen att ta kort med eller spela in videosnuttar som sen landar på facebook eller annat.
Jag tror inte min fru eller dotter har någonsin ens sparat en mp3 låt på sina minneskort.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ellerhur! Snacka om att lagen är uppochnedvända världen mot hur vi konsumerar och använder media idag. Så jädra förlegat. Och även om det inte varit förlegat så ger lagstiftningen på toook för mycket makt till copyswede att själva sätta spelreglerna.

Kan vara läge att fira lite faktiskt. Yepp, så glad är jag att det här ens kommer upp som förslag ;).

Lagen brukar hänga efter ett antal år när det kommer till samhälls- och särkilt till teknisk utveckling, men det här är ett paradexempel på en seg utveckling. Och jag kan nästan slå vad om att lobbyisterna från copyswede och dylika andra länders mafiaorganisationer vet mycket väl om att deras lobbyistlagar och avgifter är obsoleta och djupt orättvisa i dagens läge.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast man betalar inte för det, Copyswede betalar inte ut någon ersättning för att ni olovligen kopierar DVD, Blu-ray eller Ultra HD Blu-ray. Enda gången upphovsmännen får betalt för privatkopiering av film är om de sänts på TV där den antas spelas in av en mindre andel tittare. De flesta som spelar in TV idag gör det dock på en digitalbox som har DRM som gör att du inte kan flytta på inspelningen. Den typen av enheter har dessutom betalat avgiften i många år innan vanliga lagringsenheter som hårddiskar fick någon avgift.

Man betalar en avgift på allt som CS menar kan användas till att privatkopiera. Allt från hårddiskar till mobiltelefoner. Jag pratade inte om upphovsrättsmännen får saker eller inte utan jag menade att företag betalar för att folk kan eventuellt använda sina produkter att privatkopiera. CS i sin tur påstår sig betala delar av denna avgift till upphovsrättsinnehavarna men detta är väldigt dubiöst om de gör eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmmm. Värt att veta är att det finns EUlagstiftning som påtvingar varje medlemsland att ha någon form av ersättningssystem om landet tillåter privatkopiering. Så länge vi inte tar bort rätten att privatkopiera (vilket visserligen är ett alternativ) så kommer någon annan modell behöva ersätta detta. I Finland har det lagts på skatten istället så det är inte ett omöjligt utfall. Civil olydnad här lär inte nå ut i europas alla hörn.
Att bara slopa upplägget helt gissar jag alltså inte kommer ske. Förhoppningsvis vässar de och trimmar ner nuvarande upplägg ordentligt bara. Eller förbjuder privatkopieringen men det tror jag inte kommer ske.

Kan man inte ändra vilka produkter som avgiften skall tas ut på? Jag tycker det rimligaste vore att ta ut avgiften direkt vid inköpet av en film eller CD-skiva med musik. På så sätt skulle enbart de som faktiskt köper musik och film drabbas, vilket också är de enda som lagligen kan göra privatkopior på de produkterna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

Lagen brukar hänga efter ett antal år när det kommer till samhälls- och särkilt till teknisk utveckling, men det här är ett paradexempel på en seg utveckling. Och jag kan nästan slå vad om att lobbyisterna från copyswede och dylika andra länders mafiaorganisationer vet mycket väl om att deras lobbyistlagar och avgifter är obsoleta och djupt orättvisa i dagens läge.

Helt enig!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Slutar det med en schablonskatt som TV-licensen är det dags att uppmuntra till lite hälsosam civil olydnad.

Skrivet av Xinpei:

För det visar ju... verkligen vad skåpet ska stå.. eller?

Skratta lite nu för tusan!

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JamesBanana:

Kan man inte ändra vilka produkter som avgiften skall tas ut på? Jag tycker det rimligaste vore att ta ut avgiften direkt vid inköpet av en film eller CD-skiva med musik. På så sätt skulle enbart de som faktiskt köper musik och film drabbas, vilket också är de enda som lagligen kan göra privatkopior på de produkterna.

Jo det bör väl fungera. Men det hjälper inte riktigt när det kommer till inspelning av det som sänds ut som exempelvis TVprogram. Eller ja, samma tänk kan appliceras där också egentligen. Ta mer betalt för sändningarna.
Musiken som sänds via SRs radio blir svårare att komma åt. Men vem fan spelar in musik från radio idag? Hehe.

Aja. En annan sak man absolut kommer åt då är att man bara kan avgiftsbelägga de medier som inte har kopieringsskydd på sig. För man kan såklart inte ta ut en avgift för en DVDfilm som har kopieringsskydd på sig! Mer modern anpassning.
Fast även det här upplägget känns aningen förlegat idag. De flesta streamar. De som spelar in material... nä jag vet fan inte vem som gör det längre ens.

Följdfrågan är väl om man får spela in streams. Om man inte kringgår kopieringsskydden. Alltså exempelvis spelar in analogt från spotify... Kan det då klassas som privatkopiering? Är lagen teknikneutral kring det här? Finns det någon tydlig juridisk skiljelinje att spela in det som sänds på VIASat och VIAPLAY egentligen?

Hmmm. Skulle copyswede kunna lägga avgifterna på streams istället så skulle vi väl få se en del topplock flyga. Men återigen. Spelar folk faktiskt in från strömmat material även i de fall det är enkelt? Knappt va?

Ja det ska sannerligen bli intressant hur de tänkt få till något som inte redan känns föråldrat.

Min gissning i det här tidiga stadiet utan att vi vet så mycket är väl att det alternativet som har störst chans att både hänga med tekniken och samtidigt hålla nere nivåerna så att privata intressen inte försöker ta så mycket de kan är att lägga det på skatten. Lär ju bli populärt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska man vara lite rättvis så får man nog se till det faktum att privatkopieringsavgiften kom innan lagstiftningen som förbjuder oss att kringgå kopieringsskydd. Så vid införandet var det trots allt inte riktigt lika tokigt som det är nu.
När väl förbudet att kringgå piratkopieringsskydd så skulle man aaaabsolut även ändrat upplägget för "kasettskatten" då de krockar med varandra vilket blir jättedumt precis som du beskriver. Helt enig!

Mjaa. Mord är väl kanske inte helt tillåtet så det är kanske är en lite haltande liknelse.
Köp läsk och tvingas betala pant trots att man inte tänkt panta, eller köp en TV och automatiskt bli pådyvlad TVavgift även om den ska användas enkom som datorskärm kanske är bättre liknelser.

Men visst är avgiften tokig. En privat organisation har fått fritt spelrum att plocka in avgifter likt beskyddarverksamhet där de inte bidrar till produkten heller med stort lagstöd utan att man satt en ordentlig kontrollverksamhet som ser till att de sköter sig.
Jaså minskar privatkopieringen? Ja det spelar ingen roll. Det är bara att utvidga indrivningsverksamheten ändå för avgiften behöver inte alls vara kopplad till rimliga ersättningsnivåer utan copyswede kan göra preciiiis som de vill.
Heltokigt upplägg!

Får säga att jag nog tyckte det här var en av de bästa nyheterna på väldigt läge, även om det egentligen är för tidigt att ta ut någon vinst. Men frågan är iaf uppe på bordet.
Wohooo!

Exakt!!!
Visst är mord som jämförelse inte exakt det riktiga att ta som exempel. Men för mig handlar det om grundprinsipen. I guess you've got the message.

Det med privata företag att ta ut en avgift pauschalt som inte går att undvika (om man inte importerar från andra länder) är ochså en sån sak som inte borde vara legal.
För det första är det iaf i Tyskland så att en skatt/avgift, oberoende på vad den tas ut för eller vad grunden är den beräknas på gäller som skatt, när man inte kan undvika den i normal fall. Vilket inträffar på den här avgiften. Man kan altså inte kringgå den.
Tyska jurister kallar det för "steuerlichen Charakter". Och för att få ta ut en sådan avgift, måste man vara en myndighet och inte ett företag. Jag som privatperson kan ju sluta köpa mobil eller HDD's, men en tillverkare, generalimporteur eller handelskedja kan inte undvika det.
Tänk dig Siba, Media Markt eller andra utan smartphones, minneskort, digitalkameror, skrivare och allt annat som har minne i sig.
Nu vet jag inte riktigt hur det är enligt svenska lagbalken, men kan tänka mig att det är samma.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man betalar en avgift på allt som CS menar kan användas till att privatkopiera. Allt från hårddiskar till mobiltelefoner. Jag pratade inte om upphovsrättsmännen får saker eller inte utan jag menade att företag betalar för att folk kan eventuellt använda sina produkter att privatkopiera. CS i sin tur påstår sig betala delar av denna avgift till upphovsrättsinnehavarna men detta är väldigt dubiöst om de gör eller inte.

Vem de betalar är inte dubiöst alls. De betalar en rad upphovsrättssällskap och organisationer – mest för musik. Film ersätts bara om det sänds i TV, så en film som bara finns på Netflix, DVD, och Blu-ray betalar de aldrig ut någon ersättning för – så om det är vad folk olovligen kopierar rättfärdigar inte avgiften till att börja med. Sen har Copyswede valt bort flera format, för att de inte får in några pengar från de om de lägger på en avgift – BD-R-skivor har fortfarande ingen avgift exempelvis även fast du såklart kan lägga in hela din CD-samling på en BD-R mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Det är bara att baka in i STIM-avgiften som artister som ger ut sina egna alster (om de har registrerat de) måste betala för t.o.m. Film har kopieringsskydd och får inte exemplarframställas enligt paragrafen om exemplarframställning för privat bruk, så där är det lätt. Oavsett så lär de trasiga oligopolen fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vem de betalar är inte dubiöst alls. De betalar en rad upphovsrättssällskap och organisationer – mest för musik. Film ersätts bara om det sänds i TV, så en film som bara finns på Netflix, DVD, och Blu-ray betalar de aldrig ut någon ersättning för – så om det är vad folk olovligen kopierar rättfärdigar inte avgiften till att börja med. Sen har Copyswede valt bort flera format, för att de inte får in några pengar från de om de lägger på en avgift – BD-R-skivor har fortfarande ingen avgift exempelvis även fast du såklart kan lägga in hela din CD-samling på en BD-R mer eller mindre.

Hur mycket betalar CS och till vilka? Detta är vad som är dubiöst. Allt jag har sett är ett löfte från dem att de betalar men som vi båda nog vet så är denna typ av löften inte vatten värt. Sedan är det inte alls sant att jag kan kopiera filmer och musik. I många fall slår jag snabbt i ett kopieringsskydd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Skatt på att streama vore fantastiskt så medelsvenssons herion Netflix gick upp i pris.
Allt för att täcka det stora växande svarta hålet i statskassan det alltid måste finnas pengar till lol...

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Slutar det med en schablonskatt som TV-licensen är det dags att uppmuntra till lite hälsosam civil olydnad.

Hur undviker man en schablonskatt? Samma med TV-skatten, lite svår att undvika om man vill vara en del av samhället.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur mycket betalar CS och till vilka? Detta är vad som är dubiöst. Allt jag har sett är ett löfte från dem att de betalar men som vi båda nog vet så är denna typ av löften inte vatten värt. Sedan är det inte alls sant att jag kan kopiera filmer och musik. I många fall slår jag snabbt i ett kopieringsskydd.

Olovligen kan du kopiera alla format som säljs i stort sett, det är bara att verktygen för det är olagliga. Därav att jag använde ordet olovligen.

CD-skivor (Redbook) har per definition inget kopieringsskydd. SACD och DVD-Audio går att rippa, enklare med sistnämnda. När det gäller filmformaten är alla knäckta idag, DVD, HD-DVD, Blu-ray, Ultra HD Blu-ray, sen är ju HDCP i sig knäckt vilket ger en väg att spela in allt som matar ut en HDMI-signal. När du köper musikfiler fria från kopieringsskydd för nedladdning så har du redan tillåtelse att använda filerna, och det är ingen privatkopiering, inte fören du ger bort en kopia i.a.f. För musik är det inte vanligt med DRM längre, men nedladdningstjänsterna är o andra sidan på väg bort.

Copyswede ägs till stor del av organisationerna de säger sig ge pengar till, finns inget som tyder på att de ägnar sig åt ekonomisk brottslighet. Problemet är mest att det är deras egna godtycke som bestämmer vad som är ägnat åt privatkopiering, det tolkningsutrymmet bör de såklart inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag undrar hur många andra länder har en sån här förlegad privatkopieringsavgift.

Samma skit som med kemikalieskatten på elektronik. Den är det väl också bara vi i Sverige som betalar...?

Varför inte göra saker rätt direkt istället för att göra fel och göra fel tills det rättas till innan det ersätts av något bättre i alla fall. Det är så mycket slöseri på tid och pengar på många fronter.

Fast kemikalieskatten känns ju som en välplanerad och motiverad "avgift", iallafall om man jämför den med privatkopierings avgiften.
Privatkopieringsavgiften känns som att det var nån snubbe i regeringen som ville ge sina kompisar lite (mycket) pengar och konstruerade ett system som är idiotsäkert och aldrig går att granska för en utomstående. Inte ens regeringen. Rätt smart sätt att sno pengar på egentligen....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Copyswede ägs till stor del av organisationerna de säger sig ge pengar till, finns inget som tyder på att de ägnar sig åt ekonomisk brottslighet. Problemet är mest att det är deras egna godtycke som bestämmer vad som är ägnat åt privatkopiering, det tolkningsutrymmet bör de såklart inte ha.

Då är ju frågan. Vilken organisation granskar var pengarna deras går? Sedan håller jag helt med dig om att delvis är problemet CS tolkningsföreträde men delvis är det lagen. Lagen i sig är bristfällig eftersom den är utdaterad. Den skrevs när kontroversen var band med magnetremsor samt bibliotek. Därför skrevs den så tydligt efter de förutsättningarna. Idag finns det så mycket mer lagringsmedier. Vi har allt från flashkretsar till NAND till Hårddiskar och SDkort. Dessa har inte som huvudsyfte att användas i lagring av privatkopiering men ändå har de behandlats som om de hade det. Detta pga. att lagen inte utesluter samt är tvetydig om vad som egentligen gäller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Då är ju frågan. Vilken organisation granskar var pengarna deras går? Sedan håller jag helt med dig om att delvis är problemet CS tolkningsföreträde men delvis är det lagen. Lagen i sig är bristfällig eftersom den är utdaterad. Den skrevs när kontroversen var band med magnetremsor samt bibliotek. Därför skrevs den så tydligt efter de förutsättningarna. Idag finns det så mycket mer lagringsmedier. Vi har allt från flashkretsar till NAND till Hårddiskar och SDkort. Dessa har inte som huvudsyfte att användas i lagring av privatkopiering men ändå har de behandlats som om de hade det. Detta pga. att lagen inte utesluter samt är tvetydig om vad som egentligen gäller.

Eftersom företag inte får privatkopiera så ska de inte heller ta någon avgift på det som säljs till företag, med stämningarna av Telia och så vidare görs inte någon distinktion där och det är också fel. Många av telefonerna Telia sålt har såklart gått till företag. Modellen fungerar helt enkelt inte när Copyswede är i konflikt med branschen. Hade varit billigare för samhället om exempelvis en myndighet eller regeringen bestämde vad som är särskilt ägnat åt privatkopiering, men billigast är såklart att ta bort rätten till privatkopiering. Får man inte formatskifta för att allt fysiskt medium har kopieringsskydd finns det ändå ingen vits, CD-skivor kan upphovsrättsinnehavaren fortfarande ge sin tillåtelse till att formatskifta om de så vill. Ingen åker i fängelse för att de formatskiftar sina CD-skivor i Storbritannien bara för att de inte har någon privatkopieringsklausul och ersättning för dito. Vill man dela något idag räcker det med en länk till en spellista istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom företag inte får privatkopiera så ska de inte heller ta någon avgift på det som säljs till företag, med stämningarna av Telia och så vidare görs inte någon distinktion där och det är också fel. Många av telefonerna Telia sålt har såklart gått till företag. Modellen fungerar helt enkelt inte när Copyswede är i konflikt med branschen. Hade varit billigare för samhället om exempelvis en myndighet eller regeringen bestämde vad som är särskilt ägnat åt privatkopiering, men billigast är såklart att ta bort rätten till privatkopiering. Får man inte formatskifta för att allt fysiskt medium har kopieringsskydd finns det ändå ingen vits, CD-skivor kan upphovsrättsinnehavaren fortfarande ge sin tillåtelse till att formatskifta om de så vill. Ingen åker i fängelse för att de formatskiftar sina CD-skivor i Storbritannien bara för att de inte har någon privatkopieringsklausul och ersättning för dito. Vill man dela något idag räcker det med en länk till en spellista istället.

Ibland är det bättre att avskaffa lagen ifråga helt än att försöka skriva om den. Framförallt när den är så utdaterad som privatkopieringen är.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Är det någon som känner någon som fått ersättning från Copyswede?

Ja, en föredetta schlagersångerska. Men det var inte många tusenlappar. Typ två. Den som tjänar mest på Copyswede är nog Daniel.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig ser jag hellre att avgiften går till copyswede än ett gäng giriga sossar

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Det slutar väl med att en schablonavgift tas ut per nedladdad terabyte.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak