Teknikstund: Köp inte en ny TV idag – vänta till nästa rea

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Bra artikel, men framförallt otroligt bra koncept. Skulle inte alls bli ledsen om det publicerades liknande artiklar för andra produktkategorier också. Nog för att man väl genom åren benat ut ungefär hur det fungerar, men en lite mer ingående analys är absolut inte fel någonstans.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

I regel alltid en intressant artikel från Thomas, fortsätt så!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heatmix:

(fotbolls-vm snart!)

Ska man spekulera vilt så kan väl just fotbolls-VM och sommar-OS vara möjligen de största globala händelser som elektronikhandlare använder stenhårt i reklamsyfte för just inköp av nya TV-apparater, vilket skulle kunna vara en faktor som driver att nya modeller lanseras till högre priser till sommaren.

Eftersom både fotbolls-VM (och EM) samt sommar-OS går jämna år så skulle det kunna vara intressant att se om det utöver den årliga cykel som noteras i artikeln finns någon 2- eller 4-årscykel vad gäller försäljningsiffror, och kanske även tekniklansering genom åren (plasma, HD, 3D, böjda skärmar, …).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

@Alotiat: Det kan skillja rätt mycket på prissänkningar mellan olika mobiltillverkare, men vet att LG sänker prisen på sina flagskepp betydligt tidigare än tex samsung

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske bara jag som undersöker och analyserar till det obcena.
Folk brukar säga till mig att köp den där grejjen du studerat ur varje vinkel i flera månader

Det är ju utmärkt egenskap! Väldigt många har inställningen "bästa köp för XXXX kronor?" men det går inte längre att tänka så enkelt om så komplexa produkter som TV-apparater, datorer, mobiltelefoner etc.

Permalänk
Bildexpert 📺

@F1NGGY: 75-tummare är lite speciella. Några följer trenden, andra inte. Hade Samsungs 75 som ytterligare exempel men tog bort för att hålla videon kortare. Samsung QE75Q7F håller högt pris länge: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4205857

Samsung 75KS8005 från 2016 som har gått ned och sedan upp igen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3620128 - kanske för att att det är en modell som är bättre än 2017-ersättarna i MU-serien. Egentligen jämförbar med modellen ovan och på vissa sätt också lite bättre .

Sony 75ZD9 - flaggskepsmodell från 2016 som ligger utanför den typiska cykeln med lansering i oktober. Fortfarande en av de bästa TV-apparaterna. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3824748 - Här har priset legat still förutom just två korta men enorma dippar på Black Friday och mellandagsrean 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ju utmärkt egenskap! Väldigt många har inställningen "bästa köp för XXXX kronor?" men det går inte längre att tänka så enkelt om så komplexa produkter som TV-apparater, datorer, mobiltelefoner etc.

Ja i vissafall. Men jag gör så om jag så ska köpa batterier. En kollega som ska till japan ska köpa enelop celler, det är bland de bästa nikelmetalhydride batterier man kan ha. De finns här men kostar skjortan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår som uppstod tack vara några olyckligt formulerade inlägg. Tyvärr är det lätt hänt att man uttrycker sig lite klumpigt eller feltolkar inlägg, men då är det extra viktigt att komma ihåg att vi sitter här tack vara en gemensam intresse för nästan all teknik (vitvaror går bort )
Tillbaka till topic!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja i vissafall. Men jag gör så om jag så ska köpa batterier. En kollega som ska till japan ska köpa enelop celler, det är bland de bästa nikelmetalhydride batterier man kan ha. De finns här men kostar skjortan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade också gärna åkt till Japan. Men behöver jag batterier är det närmare till IKEA.

samma batterier enligt internets

Dold text
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag hade också gärna åkt till Japan. Men behöver jag batterier är det närmare till IKEA.

samma batterier enligt internets

Dold text

Har ikea japanska enelop batterier? Tänkte på spoiler raden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hur är det med projektor-livscyklarna? Är det i princip en likartad cykel eller sker det på ett annorlunda sätt?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra artikel! Jag visste inte detta.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske bara jag som undersöker och analyserar till det obcena.
Folk brukar säga till mig att köp den där grejjen du studerat ur varje vinkel i flera månader 🤔.

Skickades från m.sweclockers.com

Åh jösses en till som mig....(lr som ja brukade vara)
Skulle köpa ny skärm 2011. Läste på i 6mån(!) innan jag slog till....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Bra artikel! Jag visste inte detta.

Åh jösses en till som mig....(lr som ja brukade vara)
Skulle köpa ny skärm 2011. Läste på i 6mån(!) innan jag slog till....

Trevligt att inte vara ensam, men jag försöker bättra mig. Små billiga saker för nån hundralapp brukar jag stunta i djupare efterforskningar...om man bortser från min 12 volt värme fläkt i bilen. Blev en för båtar då den va bättre ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

@HappyPie: Projektormarknaden är mycket mer naturligt där priserna gradvis sjunker och flyter en del. Produkter kan också existera i flera år. Mer likt datorskärmar alltså. Det finns en del tillverkare likt Sony och JVC som hyfsat regelbundet trycker ut ny modeller med kanske 18 månaders mellanrum. Då kan de föregående modellen ofta säljas ut till betydligt lägre pris. Så möjligheterna finns att fynda om man siktar på det segmentet 50.000 kr och uppåt.

Så har vi en exempelvis BenQ W1070 som hängt med sedan 2012 där priset går uppåt och nedåt tusenlappen hot och dit under alla år. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1449264

Permalänk
Medlem

Ibland skiljer det sig väldigt mycket mellan årsmodellerna. Jag är ganska sur över att jag köpte min LGOLED 55 2015 modell ett år senare till halva priset med sina barnsjukdomar som helt eliminerades i 2016 och kommande årsmodeller.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Bildexpert 📺

@dealerovski: Du menar att du köpte 2015-modellen på rea, men hade du orkat vänta ett halvår+ hade du fått 2016-modellen med betydligt mindre problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@dealerovski: Du menar att du köpte 2015-modellen på rea, men hade du orkat vänta ett halvår+ hade du fått 2016-modellen med betydligt mindre problem?

Ja exakt så.

Ibland är det värt att vänta av andra skäl än budget.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dealerovski:

Ibland är det värt att vänta av andra skäl än budget.

Vilket trillar in under den vanliga devisen att det alltid kommer något som är bättre. 2016-modellerna har problem som 2017-modellerna minskar och problemen med 2017-modellerna verkar vara ordnade med 2018-modellerna. Så hade du väntat 2,5 år hade du fått en ännu bättre modell. Och så vidare.

Permalänk
Medlem

Blev bekymrad när jag fick reda på att de flesta nya TVarna inte stödjer 3D längre och min Philips Platinum 21:9 58" började bli till åren. Den och PS4an har fått flytta in i vardagsrummet. Efter viss forskning hittade jag SONY ZD9 65" som dalat rejält i pris, till hemmabiorummet, om inte tillverkarna skärper sig så är den nog en av de sista TVarna som det går att avnjuta 3D filmsamlingen på. Gav nästan 27' känns värt när de ville ha 40' från start. En del säljare vill ha betydligt mer fortfarande.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3824749

Priskoll
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

@Jarl:

Lite "offtopic" men de flesta tv tillverkarna lade ner 3d för några år sedan, finns nog någon tillverkare som hänger kvar men överlag så har det helt dött ut på tvfronten iallafall. Minns inte varför men jag förstår själv, den 3d:an jag såg på olika tv-modeller var inget märkvärdigt och känner likadant på bio så 3d var nog lite döfött, de kom och försvann. Ungefär som curved tv, det var väl också en stor marknadsföringsgrej men de har väl försvunnit för det mesta nu med

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy
Ja precis, därav min glädje att hitta en HiEnd skärm som faktiskt har det. är stor skillnad på vilken 3D teknik som används. Bio och några tillverkare har den i mitt tycke undermåliga passiva tekniken medans båda mina kör aktiv 3D med växelvis Hz synkade glas.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Blev bekymrad när jag fick reda på att de flesta nya TVarna inte stödjer 3D längre och min Philips Platinum 21:9 58" började bli till åren. Den och PS4an har fått flytta in i vardagsrummet. Efter viss forskning hittade jag SONY ZD9 65" som dalat rejält i pris, till hemmabiorummet, om inte tillverkarna skärper sig så är den nog en av de sista TVarna som det går att avnjuta 3D filmsamlingen på. Gav nästan 27' känns värt när de ville ha 40' från start. En del säljare vill ha betydligt mer fortfarande.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3824749

Jag förstår dig. För övrigt är 3D värdefullt inte bara för att titta på 3D-utgåvor utan också för att titta på sin egen foto- och videosamling där man har tagit i 3D, t ex med Fujifilm W3 eller andra äkta 3D-kameror. Jag hade själv 3D-kapacitet som ett grundkrav när jag skulle köpa ny tv inför Black Friday men fick vika mig då det inte fanns några kvar i det prissegment jag var intresserad av. Det blev istället en LG OLED 55 C7 för 13.990:- inkl 6 månader Netflix premium. Foton och filmer i 3D kan jag fortfarande se på min 17" laptop som har stöd för Nvidia 3D Vision men det hade onekligen varit gött att beskåda dem på en 55" 4K-skärm.

Permalänk

Rockar min Sony 47" från 2009 sålänge skiten håller. Köpa TV-apparater var och vartannat år är något jag inte förstår varför lekmän skulle göra. Nån som har input varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakaenkaaka:

Rockar min Sony 47" från 2009 sålänge skiten håller. Köpa TV-apparater var och vartannat år är något jag inte förstår varför lekmän skulle göra. Nån som har input varför?

Pengar som bränner i plånboken, ett intresse och för lite andra utgifter skulle jag tro rätt bra sammanfattar varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Min tv fyller 10 år i år tror jag.

Den funkar. Jag är nöjd. FullHd räcker gott och väl till mig. Använder i princip uteslutande chromecast och känner inte att jag behöver mer.

Så jag kommer nog köra på den tills den ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Min tv fyller 10 år i år tror jag.

Den funkar. Jag är nöjd. FullHd räcker gott och väl till mig. Använder i princip uteslutande chromecast och känner inte att jag behöver mer.

Så jag kommer nog köra på den tills den ger upp.

Samma här, en gammal 47" LG med CCFL-rör men den tuggar på... flera timmar om dagen. Men pengarna bränner i fickan, men anledning till avvakta OLED (för min del) är jag hört det ska vara samma paneler i 2017 som 2018, så lär nog skippa den reneration om inte LG's BV7 kommer under 10k

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft en ny projektor som inte kräver att man släcker ner.
Finns det ens?

Den jag har nu är en 1080p 3D projektor, gav 8000 kr för den för 3 år sedan

Vilka märken ska man titta på? Just nu har jag Acer, tycker den har gjort ett bra jobb. 1080p filmer i 100'' är riktigt fint när man har ett halvmörkt rum. Men i somras var det svårt att se på dags-tv

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Samma här, en gammal 47" LG med CCFL-rör men den tuggar på... flera timmar om dagen. Men pengarna bränner i fickan, men anledning till avvakta OLED (för min del) är jag hört det ska vara samma paneler i 2017 som 2018, så lär nog skippa den reneration om inte LG's BV7 kommer under 10k

Köpte en lg c7v idag för 9990 i Mediamarkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lejonhead:

Köpte en lg c7v idag för 9990 i Mediamarkt

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att du inte alls följde rådet i nyheten

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled