Permalänk
Medlem

Hur är Bahnhofs integritet idag?

Hejsan!
Jag kommer väldigt snart att få fiber (hoppas jag). Beställde skiten förra året i April, och har fortfarande inte fått den då de gräver och fixar
Hur som helst, jag läste förra året att Bahnhof döms till att lämna uppgifter om kund uppgifter enligt denna tråden: https://sweclockers.com/forum/trad/1508018-bahnhof-doms-till-...

Jag är fortfarande intresserad av att beställa Bahnhof då jag har fått höra mycket gott om dom. Men hur är det idag med deras integritet? Kommer de att slänga en under bussen som Telia och BBB gör så fort man gör något utöver det vanliga??

Valet är antingen Bahnhof eller Bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Kommer de att slänga en underbar bussen som Telia och BBB gör så fort man gör något utöver det vanliga??

Bahnhof kämpar hela tiden med att skydda kunderna, deras uppgifter, och deras integritet. De är, precis som vilket annat svenskt bolag som helst, tvungna att följa Sveriges lagar. Det finns en del de står emot, bl.a. massövervakning, och att lämna ut kunduppgifter till vänster och höger.

Däremot har Bahnhof höga krav på vad som måste uppfyllas innan de lämnar ifrån sig några uppgifter över huvud taget, för att inte nämna att bolaget sparar information om vilket IP en kund har under en ytterst kort tid. Så pass kort att om en begäran om kunduppgifter tillhörande ett visst IP går de rätta vägarna så kommer den i många fall inte hinna behandlas innan den tiden har gått ut.

Permalänk

Bahnhof är säkert bra, men i nuläget inte mycket bättre än andra operatörer annat än att dem hörs mest när det gäller integriteten.

Många operatörer sparar inte längre användardata och det är i mitt tycke mycket bättre välja en operatör som inte har
så mycket fokus på sig som BBB, telia och Bahnhof har, dem är riktiga måltavlor.

Själv valde jag T3(A3) för många år sedan och använder dem fortfarande, mycket bra kundsupport och hastigheter upp och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Bahnhof är säkert bra, men i nuläget inte mycket bättre än andra operatörer annat än att dem hörs mest när det gäller integriteten.

Många operatörer sparar inte längre användardata och det är i mitt tycke mycket bättre välja en operatör som inte har
så mycket fokus på sig som BBB, telia och Bahnhof har, dem är riktiga måltavlor.

Själv valde jag T3(A3) för många år sedan och använder dem fortfarande, mycket bra kundsupport och hastigheter upp och ner.

Håller inte med, jag tycker att Bahnhof är bättre än andra operatörer gällande integritet för dessa enkla anledningar:

1) Erbuder LEX integrity, gratis VPN för en dator som fungerar ypperligt.
2) erbjuder Integrity VPN billigt (40kr/mån) som går via openVPN för de med flera enheter.
3) Ställer hårdare krav än Telia och vissa andra operatörer innan de går med på att lämna ut kunduppgifter, och tolkar reglerna och lagarna för lagring och användning av kunddata på "bästa" sätt ur konsumentperspektiv

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Håller inte med, jag tycker att Bahnhof är bättre än andra operatörer gällande integritet för dessa enkla anledningar:

1) Erbuder LEX integrity, gratis VPN för en dator som fungerar ypperligt.
2) erbjuder Integrity VPN billigt (40kr/mån) som går via openVPN för de med flera enheter.
3) Ställer hårdare krav än Telia och vissa andra operatörer innan de går med på att lämna ut kunduppgifter, och tolkar reglerna och lagarna för lagring och användning av kunddata på "bästa" sätt ur konsumentperspektiv

Hur pass bra är deras integrity VPN som kostar 40kr/mån? Funkar den bra? Eller ska man köra andra vpn såsom Nord vpn? Har aldrig ens använt VPN, men tänkte ifall det kan vara bra om man nu streamar filmer på nätet, beroende på hur strikt det nu än är när man streamar saker, eller laddar ner filer från Google drive uploading etc etc (inte torrent)...
Det sjuka är att, sist jag använde torrents så var det 2012... Har inte haft behov att köra torrents då allt redan finns på nätet :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Håller inte med, jag tycker att Bahnhof är bättre än andra operatörer gällande integritet för dessa enkla anledningar:

1) Erbuder LEX integrity, gratis VPN för en dator som fungerar ypperligt.
2) erbjuder Integrity VPN billigt (40kr/mån) som går via openVPN för de med flera enheter.
3) Ställer hårdare krav än Telia och vissa andra operatörer innan de går med på att lämna ut kunduppgifter, och tolkar reglerna och lagarna för lagring och användning av kunddata på "bästa" sätt ur konsumentperspektiv

Skulle aldrig använda en VPN som ens egna leverantör erhåller.

Sedan ang kraven, dem är lika inför lagen on det utfaller ett domstolsbeslut.

De flesta operatörer utom då Telia och ett par till, sparar inte, lika som Bahnhof användardata.

Att användare som fildelar och annat gärna väljer Bahnhof, är i mitt tycke inte så bra, dels pga belastningen, många har problem med att linan klipper och dåliga hastigheter, sedan så utgör dem en stor måltavla för vederbörande instans som försöker få ut uppgifter, dem vet att fildelare gömmer sig bakom Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Vad menar du?, blir det domstolsbeslut så åker också bahnhof, sedan är det en annan sak om dem i realitet har något att visa, exakt samma som de flesta andra leverantörer som i te sparar något, så frågan är varför många slickar röv på Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@peckapecan: Du använder ordet "dem" totalt felaktigt, så för en bildad blir det smärtsamt obegripligt att läsa!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Skulle aldrig använda en VPN som ens egna leverantör erhåller.
Skickades från m.sweclockers.com

BH's VPN kommer väl ifrån 5 juli-stiftelsen

https://integrity.st/

El har jag missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Skulle aldrig använda en VPN som ens egna leverantör erhåller.

Rent formellt är det en fristående stiftelse som står för Integrity-VPN. På så sätt slipper dom helt IP-lagringskrav där.

Citat:

Sedan ang kraven, dem är lika inför lagen on det utfaller ett domstolsbeslut.

De flesta operatörer utom då Telia och ett par till, sparar inte, lika som Bahnhof användardata.

De där "ett par till" verkar tyvärr vara ganska många om det inte förbättrats de senaste veckorna.

Citat:

Att användare som fildelar och annat gärna väljer Bahnhof, är i mitt tycke inte så bra, dels pga belastningen, många har problem med att linan klipper och dåliga hastigheter, sedan så utgör dem en stor måltavla för vederbörande instans som försöker få ut uppgifter, dem vet att fildelare gömmer sig bakom Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med i första delen - misstänker att Bahnhof-användare, som troligtvis är mer teknikintresserade än genomsnittet, använder mer bandbredd än "medelsvensson".

Att de är måltavla stämmer inte överens med vilka som får förfrågningar från bluffirmor som Njord och liknande indrivnings/utpressningsfirmor sett till vilka domstolsärenden som kommit in. De vet nog att det är effektivare att ge sig på de som har data att dela ut och som gärna gör det än de som slänger allt och förhalar processer/överklagar så långt det går.

Permalänk
Medlem

Hade Bahnhof i ca 2 år, aldrig ett problem.

Min förening har nu köpt gruppavtal med Comhem, som nu ingår gratis i min hyra. Har under 6 månader haft 3-4 st nätverksdriftstopp.

Allt fungerade smidigt med bahnhof, hade kontakt med deras support 2-3 gånger om VPN och fakturor, det löste sig smidigt. Comhem... inte riktigt samma upplevelse kan jag säga.

Jag rekommenderar att du kör Bahnhof tills du blir missnöjd och efter det byter leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Kommer de att slänga en under bussen som Telia och BBB gör så fort man gör något utöver det vanliga??

Vart har du fått det ifrån? De skyddar också sina kunder i den mån det går. Men lagen måste följas efter ett tag och de större företagen är enormt mycket större måltavlor.

Bahnhof gör det dock mycket bra men har också som image att påpeka när de gör sånt här, de andra sköter det tyst. Känt några som jobbat på BBB t.ex, varje dag skrotade de hundratals förfrågningar om IPs för fildelning (per person). De ger inte ut info utan att domstol säger att de måste.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Vad menar du?

"Dem" är objektet i en mening, inte subjektet. Det är det han menar.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är ganska fult gjort av Bahnhof att så fort de har gjort vad som helst för att skydda en kunds integritet eller liknande så ska de skrivas löpmeter med inlägg om det på deras blogg och helst ska någon av de större tech sidorna skriva en artikel om det. Som någon skrev längre upp så är mycket av det saker som andra leverantörer redan gör. Men när det väl kommer till kritan måste Bahnhof också lyda EU lag som alla andra.

När jag väljer leverantör går jag hellre efter den som har bäst pris / erbjudande samt support. Och support den är nästan obefintlig hos Bahnhof.. alltid lång telefonkö inte särskilt behjälpliga heller utan de flesta av mina ärenden har blivit skickade till deras secondline som sedan ringer upp en vecka senare.

Permalänk
Medlem

@gibbs79: Men hur vet du att det är lång kö, för du väljer ju den som ger den bästa supporten, trollar du?

Har aldrig på 10 år behövt deras support så jag vet inte om det stämmer, stämmer däremot gör kundundersökningarna år efter år i topp!

Sedan rättar sej Bahnhof efter EU lagar inte alla svenska, så läs på lite så ser du att du har tok fel.

felstavning
Permalänk
Avstängd

Låter som att någon i denna tråd jobbar för en konkurent till Bahnhof, alternativt FRA, alternativt är tappad behind the wagon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M_X_E_Q:

@gibbs79: Men hur vet du att det är lång kö, för du väljer ju den som ger den bästa supporten, trollar du?

Har aldrig på 10 år behövt deras support så jag vet inte om det stämmer, stämmer däremot gör kundundersökningarna år efter år i topp!

Sedan rättar sej Bahnhof efter EU lagar inte alla svenska, så läs på lite så ser du att du har tok fel.

Länka gärna någon undersökning den enda jag hittar är något som heter Nordic Bench men de är bara Bahnhof själva som refererar till den.

EDIT:

Nu måste man ju byta tillbaks till Bahnhof jävlar i havet vad nöjd jag kommer bli

Skrivet av Cuna:

Låter som att någon i denna tråd jobbar för en konkurent till Bahnhof, alternativt FRA, alternativt är tappad behind the wagon.

Tack

Permalänk
Avstängd

@gibbs79: syftade faktiskt på tidigare inlägg ej av dig

Permalänk
Permalänk

Lojalaste kunderna ja,, nöjdaste ?

Permalänk

Nu blev mitt sista tidigare inlägg borttaget av moderator, man får tydligen inte uttrycka sig som man behagar, även om det inte direkt är ämnat åt specifik person, dock är det fullt tillåtet att låta sig bli nertryckt av random ordpoliser som fritt använder sig av detta när dem inte själv kan tillföra något i diskussionen, patetiskt !.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peckapecan:

patetiskt !.

Du anser att du blev nertryckt för att någon rättade dig?
Varför sätter du en punkt/komma efter ett utrops/frågetecken? Låt bli med det.

Permalänk
Skrivet av SneakyCandy:

Du anser att du blev nertryckt för att någon rättade dig?
Varför sätter du en punkt/komma efter ett utrops/frågetecken? Låt bli med det.

Jag tar personligen inte åt mig, men det verkar väldigt viktigt att just påpeka detta för att höja sig själv några snäpp.

Skickades från m.sweclockers.com