Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bahnhof döms till att lämna ut uppgifter om kunder

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof döms till att lämna ut uppgifter om kunder

Förvaltningsrätten slår nu fast att Bahnhof måste lämna ut uppgifter om sina kunder. Enligt dem väger behovet tyngre än det intrång i den personliga integriteten åtgärden innebär.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Förvaltningsrätten slår nu fast att Bahnhof måste lämna ut uppgifter om sina kunder. Enligt dem väger behovet tyngre än det intrång i den personliga integriteten åtgärden innebär.

Läs hela artikeln här

Det var helt väntat. Bahnhof kämpade tappert och hedersvärt för sina kunder och integriteten i stort. Undrar om det blir någon överklagan på detta, eller om dom bara gillar läget och lämnar ut.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan motstridighet ge motsatt effekt i längden, Bahnhof vill att deras kunder förblir anonyma, något som lockar kriminell aktivitet givetvis. Det drar ju myndighetens blick.
Bättre att ha en mer anonym ISP och en bra VPN om man vill vara integritetskyddad.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Tyvärr kan motstridighet ge motsatt effekt i längden, Bahnhof vill att deras kunder förblir anonyma, något som lockar kriminell aktivitet givetvis. Det drar ju myndighetens blick.
Bättre att ha en mer anonym ISP och en bra VPN om man vill vara integritetskyddad.

Njaäe. Anonyma är att ta i.

Det är ingen som har klagat över att man ska kunna ge ut IP-adresser vid misstänkta grova brott. Det Bahnhof har krigat över, är att polisen begär ut IP-adresser för fildelning, vilket är i deras ögon (och många andras) antigen petitesser, eller inte ens ett brott överhuvudtaget.

Du kan ge dig fan på att Bahnhof ger ut IP-adressen så fort det handlar om misstänkt grooming, t.ex.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Terrorn 5, det fria folken 0.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Att de måste lämna uit är ju en sak, men om de nu sopar allt efter 24h så har de väl inget att lämna ut? Aja... Det blir till att slå på deras "Lex Integrity" om det visar sig att de faktiskt börjar lämna ut något. Tycker inte man tappar så mycket hastighet.

Bahnhof kan i alla fall inte klandras för sitt agerande då de verkligen kämpar för sina kunders rätt att få ha ett privatliv.

Spännande utveckling. Det lär inte vara det sista vi hör i ärendet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja Sverige blir mer och mer som forna sovjet. Länkar även denna för de som missat.
https://www.stoppagrundlagsandringen.com/

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man ska jaga fildelare på det sättet fortfarande. De som fildelar kommer ju inte bara säga "Ajdå! Jahapp, nu kan man inte fildela längre." och så springer de till affären och skaffar Spotify, Netflix och alla andra betaltjänster. 'De' kommer bara gå runt systemet och hitta på nya sätt att fildela.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har ju förklarat sitt "perfekta" upplägg tidigare. Dels har de en databas för kundhantering där också IPRED-förfrågningar riktas som de mycket riktigt rensar inom 24 timmar.

Men som operatör är de även skyldiga att följa datalagringsdirektivet där polisen skickar sina förfrågningar. Advokater och liknande har ingen rätt att få uppgifter därifrån, men polisen har rätt att begära ut uppgifter. Nu har Bahnhof fått på näsan för de i vissa fall nekar dessa förfrågningar.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att man jagar fildelare. Fildelning känns så old school.
Dom flesta har ju nu ändå gått över till lagliga streamingtjänster.
Folk har i stora drag övergett fildelning.
Dom som fortfarande fildelar gör antagligen det när dom vill se film som inte finns på den streamingtjänst som dom betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tråkigt att man ska jaga fildelare på det sättet fortfarande. De som fildelar kommer ju inte bara säga "Ajdå! Jahapp, nu kan man inte fildela längre." och så springer de till affären och skaffar Spotify, Netflix och alla andra betaltjänster. 'De' kommer bara gå runt systemet och hitta på nya sätt att fildela.

Tex endast seeda torrent över SSL/TSL då är det krypterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Ja Sverige blir mer och mer som forna sovjet. Länkar även denna för de som missat.
https://www.stoppagrundlagsandringen.com/

Inte ens nära faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Om polisen frågar så ska självklart Bahnhof vara lika tillmötesgående oavsett vad saken gäller. Frågan är ens om Bahnhof har rätt och veta varför polisen undrar? Detta har ju med rättssäkerhet att göra då Bahnhof inte ska få veta vad folk är misstänkta som.
Det är ju på lite samma sätt som att posten/brevbärarna inte ska ha rätt att veta vilka brott som alla deras kunder har misstänkt gjort.

Om en privatperson/företag undrar IP adressen på någon oavsett om den så misstänker att den säljer kärnvapen, så ska bredbandsbolag hänvisa till att man först ska kontakta polisen och de sedan ska fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tråkigt att man ska jaga fildelare på det sättet fortfarande. De som fildelar kommer ju inte bara säga "Ajdå! Jahapp, nu kan man inte fildela längre." och så springer de till affären och skaffar Spotify, Netflix och alla andra betaltjänster. 'De' kommer bara gå runt systemet och hitta på nya sätt att fildela.

Ja alltså, min bild av det hela, om jag utgår från mig själv, är att de som utsätts för häxjakten är de som är minst i världen.
Jag piratade hur mycket som helst när jag och min sambo va studenter. Vi hade då inte råd att betala för diverse tjänster, plus att det på den tiden inte fanns mer än några få aktörer, och som då inte alls täckte det spann som täcks i dag. Och bättre blir det ju också.
Sen vi båda fått jobb så är det inte något problem att betala för streamingtjänster, och jag tror de flesta kan tänka sig att betala säg ett par tusen för att täcka deras behov av film och underhållning. (i den summan ingår tv-avgifter, internetkostnader, streaming tjänster osv.)
Många e-tjänster är ju trots allt fortfarande finansierade av reklam och har fri visning för alla.

De i min bekantskapskrets som fildelar är pga att man vill se sånt som inte täcks av streamingtjänster eller tjänster som bara finns i vissa länder. Det är ju en signal att det finns en bredare marknad och att det finns fler som vill ta del av materialet och som dessutom är villiga att betala för tjänsterna, men man har tyvärr inte möjlighet att göra det, och enda metoden är via "kriminella" nätverket.

Min poäng är att de som fildelar i dag är de som inte har råd att betala för sig, och skulle det inte istället vara bättre att skatta bort skiten och göra streaming gratis i svea rike? Reglera skiten på riksnivå och köp tjänsterna till landet istället. Beskatta i procent av inkomst, dvs att de som tjänar mer får betala mer, de som tjänar mindre betalar också mindre.
Förhandla till oss så vi får tillgång till rubbet via en gemensam portal.
Smidigt, enkelt och lättnavigerat.
Det gör heller inget om det finns porr också, så ungdjävlarna ger fan i att surfa in på massa skumma sidor och få in trojaner och skit i vårt hemnätverk.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Ja, väntat var det ju. Lagstiftningen i sig är ett rent beställningsjobb från "kapitalet" och det rimliga utslaget i denna typ av processer är därmed helt klar.

Permalänk
Medlem

Antar att det här inte handlar om fildelning utan mer allvarliga brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Kan de inte överklaga till EU-domstolen direkt? Eller måste de gå via högsta domstolen i Sverige först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Antar att det här inte handlar om fildelning utan mer allvarliga brott.

Skickades från m.sweclockers.com

"Polisen begärde nyligen att Bahnhof skulle lämna ut uppgifter om sina kunder, något som företaget motsatte sig då det handlat om upphovsrättsbrott och inte ett allvarligt brott."

Saxat ifrån artikeln, så vad jag förstår så lämnar Bahnhof ut uppgifter vid allvarliga brott.
Detta handlar om upphovsrättsbrott så som fildelning.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Skrivet av jioop:

Tyvärr kan motstridighet ge motsatt effekt i längden, Bahnhof vill att deras kunder förblir anonyma, något som lockar kriminell aktivitet givetvis. Det drar ju myndighetens blick.
Bättre att ha en mer anonym ISP och en bra VPN om man vill vara integritetskyddad.

Håller med, problemet jag ser, är väl snarare att jag vill att polis gör ett bra jobb och tar fram bevis som skulle stödja varför domen föll som den gjorde, och jag hoppas att det är därför det slutade så här. Gäller det här brottet gängrelaterat våld eller bevis för att sätta dit sådant som är ett hot mot allmänheten så har jag förstående för de. Gäller det att hamra ner någon oskyldig 18 årig pirat så kan de dra åt helvetet. Fascistiska metoder är ett svärd som hugger både kriminella och oskyldiga, istället för en skalpell som endast skär ut de onda.

Jag har full förståelse för ifall det gäller just våldsbrott och sådant som t.ex. SÄPO arbetar med, men då svenska domstolar har sålt ut privatpersoners integritet och frihet på tryck från upphovsrättsinnehavare tidigare så återstår de att se vad detta gäller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

"Polisen begärde nyligen att Bahnhof skulle lämna ut uppgifter om sina kunder, något som företaget motsatte sig då det handlat om upphovsrättsbrott och inte ett allvarligt brott."

Saxat ifrån artikeln, så vad jag förstår så lämnar Bahnhof ut uppgifter vid allvarliga brott.
Detta handlar om upphovsrättsbrott så som fildelning.

Läste lite för snabbt. Men banhof sparar väll inget mer än 24 timmar om det inte gäller allvarlig brotslighet (mer än 2års fängelse?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Att de måste lämna uit är ju en sak, men om de nu sopar allt efter 24h så har de väl inget att lämna ut? Aja... Det blir till att slå på deras "Lex Integrity" om det visar sig att de faktiskt börjar lämna ut något. Tycker inte man tappar så mycket hastighet.

Bahnhof kan i alla fall inte klandras för sitt agerande då de verkligen kämpar för sina kunders rätt att få ha ett privatliv.

Spännande utveckling. Det lär inte vara det sista vi hör i ärendet.

De måste enligt lag spara viss information. Vilket jag tycker är bra, public service företag ska hjälpa polis att bekämpa brottslighet. När det faktiskt rör sig om äkta brottslighet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Typiskt Sverige att skita i EU när de passar. Varför är vi ens med då?
Snart blir väl inopererad geotagg obligatoriskt om vi ska offra frihet i den här takten...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Kan de inte överklaga till EU-domstolen direkt? Eller måste de gå via högsta domstolen i Sverige först?

Förvaltningsdomstol -> Kammarrätt -> Högsta förvaltningsdomstol -> Europadomstolen
Däremot så har många förvaltningsprövningar gått direkt till förhandsprövning hos europadomstol för att slippa all prövning i det inhemska rättssystemet. Det finns både för och nackdelar med det som det finns stöd för i EKMR.
Att kräva förhandsprövning hos europadomstol är något som både domstolen och målsägande kan göra har jag för mig.

Permalänk
Avstängd

Slutet är nära.

Permalänk

Sjukt att folk inte kan begå brott ostraffat

Vart är världen på väg?

Permalänk

Skulle inte Banhof börja laga data i 24timmar bara?
I så fall behöver man nog inte känna sig orolig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

De måste enligt lag spara viss information. Vilket jag tycker är bra, public service företag ska hjälpa polis att bekämpa brottslighet. När det faktiskt rör sig om äkta brottslighet.

Det är ju just den informationen de idag sopar efter 24h. Det här föreläggandet säger bara att de måste lämna ut, det berör inte lagringsfrågan öht, så vad det verkar så är det ett slag i luften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Ah så när data lagringen drevs igenom var det snack om bara grova brott. Nu plötsligt är det upphovsrättsbrott som anses grova. Det är trevligt att se att Svenska domstolar är exakt lika korrupta USA rövslickare som man kunde ana efter TPB målet. Ända chansen är att banhof tar det upp till CJEU som verkar vara en av de få domstolarna som faktiskt bryr sig om befolkningen.

Skrivet av anon159643:

Om polisen frågar så ska självklart Bahnhof vara lika tillmötesgående oavsett vad saken gäller. Frågan är ens om Bahnhof har rätt och veta varför polisen undrar? Detta har ju med rättssäkerhet att göra då Bahnhof inte ska få veta vad folk är misstänkta som.
Det är ju på lite samma sätt som att posten/brevbärarna inte ska ha rätt att veta vilka brott som alla deras kunder har misstänkt gjort.

Om en privatperson/företag undrar IP adressen på någon oavsett om den så misstänker att den säljer kärnvapen, så ska bredbandsbolag hänvisa till att man först ska kontakta polisen och de sedan ska fråga.

Polisen ska inte ha rätt att få vilka uppgifter som helst så det är därför de måste informera ISP om varför de begär uppgifter. Nu verkar det i för sig att det som USA kallar national security stavas upphovsrätt i Sverige och så fort man åberopar upphovsrätten åker alla lagar ut i ivern att slicka röv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är ju just den informationen de idag sopar efter 24h. Det här föreläggandet säger bara att de måste lämna ut, det berör inte lagringsfrågan öht, så vad det verkar så är det ett slag i luften.

Den delen kommer snart. Regeringen har redan utrett åt sig själv att CJEU inte räknas och att övervakning av hela folket är helt ok. FRA får ju STASI att se som företrädare för privatlivet och Svenska domstolar får ju Somaliens att se respektabla och laglydiga. Det är bara att inse att hela landet håller på att förvandlas till en polisstat medan alla röstar på samma gamla korrupta idioter (SD är exakt samma skitar som sossar/moderater/gänget).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Den delen kommer snart. Regeringen har redan utrett åt sig själv att CJEU inte räknas och att övervakning av hela folket är helt ok. FRA får ju STASI att se som företrädare för privatlivet och Svenska domstolar får ju Somaliens att se respektabla och laglydiga. Det är bara att inse att hela landet håller på att förvandlas till en polisstat medan alla röstar på samma gamla korrupta idioter (SD är exakt samma skitar som sossar/moderater/gänget).

Japp, dags för folket att återta makten.