Permalänk

Köpråd under 10k

Hej hopp gott folk! Mitt första inlägg här, jag har blivit tillsagd att ni här inne är dem som kan mest.

Jag (behöver) en gaming-dator.
Under 10 k.
Jag vill ha en dator som kan lira de senare spelen på en schyst grafik och att dator klarar av att leverera mot nya spel de kommande 5 åren ish.
Går detta under 10 k?
Om någon vill får denna gärna plocka ihop delar.

Är denna duglig eller vad säger ni?

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-station...

Permalänk
Hedersmedlem

Lite trist lite RAM och en två generationer gammal CPU på datorn du länkar. Endast 4 kärnor utan Hyperthreading gör att den redan idag i vissa spel kommer hålla dig tillbaks. Hade inte rekommenderat något med mindre än 6 trådar idag (dvs, minst antingen 4/8 eller 6/6).

Angående RAM: 16 GB är att rekommendera, även om 8 GB kan vara en okej kompromiss med tanke på vad du vill betala och hur mycket RAM kostar just nu.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Lite trist lite RAM och en två generationer gammal CPU på datorn du länkar. Endast 4 kärnor utan Hyperthreading gör att den redan idag i vissa spel kommer hålla dig tillbaks. Hade inte rekommenderat något med mindre än 6 trådar idag (dvs, minst antingen 4/8 eller 6/6).

Angående RAM: 16 GB är att rekommendera, även om 8 GB kan vara en okej kompromiss med tanke på vad du vill betala och hur mycket RAM kostar just nu.

Tack för svar! Misstänker att om jag ska ha 16 gb och 6 trådar lär jag hamna över 10 000 ? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av himmeljord:

Tack för svar! Misstänker att om jag ska ha 16 gb och 6 trådar lär jag hamna över 10 000 ? 😊

Du får en i5 8400 för under 2k, en väldigt prisvärd CPU som presterar mycket bra i spel. En 6400 är som sagt hopplöst föråldrad och redan nu en flaskhals i mer krävande spel. 16GB kan kanske vara lite knepigare att få in om du också vill ha ett bra grafikkort med tanke på dagens priser på minnen, men det går ju att skaffa mer senare vid behov.

Permalänk
Medlem

Att fixa en burk för de kommande 5 åren för under 10k är i pricip omöjligt, speciellt med de priser vi har nu. Rekommenderar att du antingen höjer din budget eller att du köper en någorlunda bra burk med uppgraderingsmöjligheter längre fram

Permalänk
Medlem

Ok, eftersom ingen annan högg så får jag väl göra ett försök. Detta är vad jag plockade ihop:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11515660/

Det blev strax över 10k, men det går att spara pengar om man kollar på prisjakt (jag använde Inet mest för bekvämlighetens skull). T.ex. detta GTX 1060 6GB från Netonnet istället, så landar man under 10k totalt.

Den stora nackdelen med denna dator är lagringsutrymmet, 250GB räcker inte alltför långt med tanke på hur stora dagens spel kan vara. Men hårddiskar är ju hyffsat billiga och lätta att komplettera med senare (en 2TB hårddiskar kostar ~700kr). Man kan också välja billigare moderkort, chassi och nätagg utan att påverka prestandan om man vill få in en hårddisk i paketet, men jag tycker att åtminstone chassi och nätagg är något man inte ska snåla på eftersom det är komponenterna man oftast använder längst. Notera också att operativsystem inte ingår.

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta ~3 månader kommer nvidia ha släppt nya GPUs vilket folk tror kommer dra ner priserna rätt rejält! Det är inte så jäkla kul att sitta och vänta men kan ju vara värt om du vill ha någonting som räcker i längden och om du har en dator sålänge. Du kan ju också ha hunnit sparat in lite mer pengar till din budget

Visa signatur

| B350-F ROG | Ryzen 1600 | Asus Strix 1070 |
| G.skill Trident 16 gb | - | Macbook Air Mid 13 |

Permalänk
Medlem

Rätt värt att köpa begagnat, du får dubbelt så bra burk beggad som ny. Iaf dubbelt så dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av himmeljord:

Perost gav dig ett förslag nära prislappen, men om man tänker långsiktigt är RAM, SSD och eventuellt grafikkort det enkla att snåla på. Det är lätt att sätta in en SSD efterhand, RAM likaså om moderkortet har fyra platser.
Köper man ett GTX 1050 Ti idag kan man lätt byta det mot Nvidias senaste om tre år.

Permalänk
Medlem

Är det inte bäst att köra AMD 2200g och vänta med gpu för att 1-2 år senare skaffa bättre cpu på samma plattform?

Permalänk

10.000 för bra spelflyt 5 år frammåt, nop. Skulle köpt begagnat eller sparat ihop en större summa.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Om gränsen är 10k utan montering och Windows så blir det här bra för dagens spel:

Du kommer dock behöva utöka minnet och grafikkortet med tiden. CPUn kanske du kan få att orka med om du köper en större kylare med tiden och överklockar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peite:

Är det inte bäst att köra AMD 2200g och vänta med gpu för att 1-2 år senare skaffa bättre cpu på samma plattform?

Nä, bara 4/4. Minst en 2400G isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, bara 4/4. Minst en 2400G isf.

Jaha så 2400G har 4/8 ser jag nu.
Men i spel spelar väl inte flera kärnor någon större roll väl?
Men jag tycker det är märkligt att den säljer så bra när många tester nämnt att 2200G är mera prisvärd. 2400G hade i början problem som är lösta nu kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peite:

Jaha så 2400G har 4/8 ser jag nu.
Men i spel spelar väl inte flera kärnor någon större roll väl?
Men jag tycker det är märkligt att den säljer så bra när många tester nämnt att 2200G är mera prisvärd. 2400G hade i början problem som är lösta nu kanske?

2200G är en mer prisvärd processor om man ska bygga ett budgetbygge och inte tänkt köra en GPU och struntar i framtidssäkerhet (eller tänker sig att man ska byta CPU om man ska köpa GPU också).

2400G hade en del problem i början, de är lösta nu. Står till och med om det i en Sweclockers-artikel.

Det finns visst skillnader i prestanda i spel mellan en 4/4 och en 4/8. Kolla t.ex. in skillnader mellan en Intel i7-7700K (4/8) och en Intel i5-7600K (4/4) så ser man stora skillnader i spel som Battlefield 1 och även i Witcher 3, särskilt på lows.

Du kan även jämföra en i3-8350K (4/4) med en i5-8400 (6/6)...

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Det tyder på att fler och fler spel kommer kunna dra nytta av flera än fyra trådar. Därför rekommenderar jag minst sex trådar om man vill få något någolunda framtidssäkert. 4/4 tycker jag ska förpassas till budgetbyggen och till museum.

Permalänk
Hedersmedlem

Den här färdigbyggda datorn hittade jag i en annan tråd: http://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-gr8-ii-t074z-p43091016

Lite över din budget, men bättre än något annat jag sett i tråden hittills.

Permalänk
Medlem

håller med @pv2b. Största problemet idag är absurda priser på minne och grafikkort, oftast får man en hel del rabattering genom färdigbyggda system, då dessa inte berörs av mining-hysterin på samma sätt. Dock med baksidan att dessa system kan vara svårare eller omöjliga att uppgradera.

Asus ROG datorn har dock precis allt du behöver. 8 trådar, 16GB RAM minne, tillräckligt med lagring. Vad jag vet går de att öppna upp och förhoppningsvis har inte Asus gjort något konstig med bios utan erbjuder GPU-uppgraderingar. däremot kommer detta att kräva extremt försiktigt val av grafikkort (då detta troligtvis är vad du kommer att uppgradera i framtiden), både sett till storlek och typ av kylare..

Med det sagt, GTX1000-serien släpptes för 2år sedan och nvidia kommer troligtvis väldigt snart utannonsera en ny generation så frågan är ifall du ska ha is i magen?

Ett annat tips för att komma igång snabbt och billigt med PC-gaming är att hitta begagnade företagsdatorer som t.ex. en HP elitedesk eller dell optiplex. Ibland hittar man i5 generation 4 med 8-16GB DDR3 för 1500 till 2000kr. Det är inte top-of-the-line, men du får väldigt mycket dator för pengarna. (med tanke på att det inkluderar, cpu, moderkort, chassi, minne, lagring etc) Lägger du till ett grafikkort så gamar du i 60+fps i 1080p för en väldigt billig peng. Vissa small form factor datorer är du begränsad till 75W low-profile grafikkort som GTX1050Ti. Men ibland kan man hitta tyngre tower-modell med 350W+ nätagg och då finns det bättre uppgraderingsmöjligheter.

Men ja, det krävs kanske att man är lite "intresserad" av att pilla med datorer ifall man ska ha en sådan lösning. Ifall man vill köpa off-the-shelf så är Asus ROGen i dagsläget en bra maskin.

Jag skulle dock också vilja slå ett slag för gaminglaptops. i dagsläget kan du får tag på bra laptops för 10 000kr. Fördelen är ju att maskinen har flera funktioner. du kan ta med den smidigt, inkluderar skärm och tangentbord, och du kan fortfarande koppla dem till tv och bildskärm för bekvämare former av spelande. Denna dator har visserligen enbart 4 trådar, men ifall man tittar på dagens spel så når du 60+fps.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4575477

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Vad grymma ni är so hjälper mig! Jag såg asusen också när jag kikade runt och den föll mig i smaken. Några av er uppmanar mig att ha is i magen. Det är kanske förnuftigt då det kan antas sjunka i pris till sommaren ? Om jag förstått er rätt.

Jag såg en demodator via komplett. Helt klart över mina tänkta budget men hur står sig denna? https://www.komplett.se/product/960097/datorer/komplett-pc/fa...

Permalänk
Medlem

Den här då?
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-station...

Bara 3 GB 1060 tyvärr, men det kanske räcker.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@himmeljord: Den är dålig för 13K så bör man inte köpa Kaby Lake och 8GB RAM

Grafikkort är en 3GB variant men man får bättre CPU och mer ram.
https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/... 13k

i5 8400=i7 7700 ungefär grafikkort är dock 3GB Varianten men 16GB RAM och 3K billigare.
https://new.webhallen.com/se/product/284801-HP-Pavilion-580-1... 10k

Om du kan montera själv så får du mycket bättre dator för 13k+Windows

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Edit: Förslag har redan föreslagits.