Jag ominstallerade Windows för min dator var seg, men den blev ännu värre...

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerade Windows för min dator var seg, men den blev ännu värre...

Hej
Jag gjorde ett inlägg för någon dag sedan där jag hade några frågor om RAM-minne, ifall jag skulle uppgradera och till vad isf.
Nästan alla sa att jag inte behövde uppgradera, utan skulle istället köpa en SSD(vilket jag ska göra snart) eller/och prova ominstallera Windows, och det gjorde jag.
Så jag ominstallerade Windows helt enkelt.
Halva dagen i dag har jag ominstallerat alla program och sådant, i hop om att jag inte skulle få framedrops som jag tidagare fick, men t.ex. när jag spelade LoL så frös mitt spel i över 20 sek vilket det ALDRIG gjort förut...
När jag dessutom skulle gå in i utforskaren(den lilla mappen i aktivitetsfältet) så tog det över 20 sek innan jag fick upp den, innan ominstallationen tog det bara någon sekund...

Vet inte om jag gjort något fel eller så när jag installerade, gick in på Inställningar > Ändra datorinställningar > Uppdatera/återställa > Återställning > Ta bort allt och installera om Windows och följde sedan alla steg. (Jag har Windows 8.1 för övrigt)

Permalänk
Medlem

dra ner windows 10 på ett usb-minne och formatera om burken den vägen istället. Du hittar legit w10 nycklar på ebay/g2a.com/kinguin.com

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Du behöver installera drivrutiner och uppdatera skithögen som är Win8 också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erssn:

´Du hittar legit w10 nycklar på ebay/g2a.com/kinguin.com

Kan vara bra att klargöra att nycklarna är inte "legit" på något sätt. Dom fungerar men dom är absolut inte legit.

Permalänk
Medlem

@MagixGG: Det är inget ovanligt du råkade utför. Jag byggde en ny dator för ett par månader sedan, installerade W10Pro datorn var som en oljad blixt. Installerade drivisar och lite program och den i princip hängde sig.
Installerade om, då jag inte hunnit lägga ner så mycket tid på den ännu. Nu var jag försiktigare med vad jag installerade.
Vissa versioner av Nvidias drivisar är inte så bra. Jag har ASUS moderkort och grafikkort. ASUS program för hårdvaran är skräp. Eller kanske inte..? Gamla datorn fungerade bra, tills Microsoft släpte en av sina två årliga uppdateringar, då blev datorn hel kass. Tills jag avinstallerade ASUS program för monitoring av hårdvaran. (AI-suite3)
Så det är lite pilligt att få det modernaste operativsystemet att lira. Är det inte fantastiskt, år 2018? :-/
Just nu rullar min nya dator perfekt, men det går inte att installera AI-suite3. Datorn vägrar att installera programmet?
(Jag har klonat disken, så jag kan backa om det skiter sig.)
Så all temp övervakning m.m. Jag har ingen koll, om jag inte rullar in i BIOS och kollar. Men datorn fungerar.

Fundera på vad du installerade senast? Någonting i drivrutin väg, eller program som har access till din hårdvara, brukar få datorn att bete sig som sirap.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

brukar få datorn att bete sig som sirap.

Överdriva mycket? Varken Nvidias drivrutiner eller Asus programvara låser datorn eller segar ner den som sirap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Överdriva mycket? Varken Nvidias drivrutiner eller Asus programvara låser datorn eller segar ner den som sirap.

Nähe? Så jag bara inbillar mej då?
Jag har nya delar. Ganska vanliga komponenter. ASUS ROG X hero och ASUS GTX 1080Ti Poseideon. När jag installerade AI-suite 3 så slutade datorn i princip att fungera.
Du som verkar ha full koll, kan väl tala om för TS vad som är fel istället då? Eller förklara för mej, varför datorn fungerar innan man installerar ovan program/drivisar, men efter installation och omstart fungerar den inte?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Nähe? Så jag bara inbillar mej då?
Jag har nya delar. Ganska vanliga komponenter. ASUS ROG X hero och ASUS GTX 1080Ti Poseideon. När jag installerade AI-suite 3 så slutade datorn i princip att fungera.
Du som verkar ha full koll, kan väl tala om för TS vad som är fel istället då? Eller förklara för mej, varför datorn fungerar innan man installerar ovan program/drivisar, men efter installation och omstart fungerar den inte?

För att du gjorde något i AI-Suite 3 och det är svårt att veta vad du håller på med när du endast skriver "slutade datorn i princip att fungera" då det inte säger något. Du menar på fullaste allvar att så fort du installerat AI-Suite 3 så kan du inte längre använda Windows?

Du måste inte installera massa onödiga program.
Kör endast med Nvidias nyaste drivrutiner via GeForce Experience och var glad sen.

Permalänk
Avstängd

@Turbonisse: ai suite 3 har man för att överklocka, eller?

Permalänk
Medlem

Var det en gammal ISO du använde? Det är vanligt att modernare hårdvara behöver uppdaterat Windows för att fungera bra.

Jag skulle prova att uppgradera till Windows 10 gratis, det sägs att det fortfarande fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Var det en gammal ISO du använde? Det är vanligt att modernare hårdvara behöver uppdaterat Windows för att fungera bra.

Herregud vart hör folk dessa konstiga saker?
Använder du en äldre ISO så kommer datorn att uppdatera sig själv via Windows Update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Herregud vart hör folk dessa konstiga saker?
Använder du en äldre ISO så kommer datorn att uppdatera sig själv via Windows Update.

Vilket kan ta väldigt lång tid, kräva flera omstarter och göra att datorn känns långsam om man använder den samtidigt.

Du borde ändra din attityd om du vill att folk ska ta dig seriöst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Vilket kan ta väldigt lång tid och göra att datorn känns långsam om man använder den samtidigt.

Du borde ändra din attityd om du vill att folk ska ta dig seriöst

Nej, inte med moderna delar.
Det är inte jag som hittar på saker.

Jag menar, låt oss säg att någon med en modern datorn vill installera den första versionen av Windows 10.
Tror du att datorn kommer fungera sämre då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Nej, inte med moderna delar.

Det är inte jag som hittar på saker. Seriöst, moderna delar behöver modern OS för att fungera bra?
Jag menar, låt oss säg att någon med en modern datorn vill installera den första versionen av Windows 10.

Moderna delar behöver nyare chipset-drivrutiner och kan även kräva andra ändringar i OS:et för att fungera bra.
Använder man en gammal ISO finns uppdateringarna inte installerade från början.

Om du följt forumet förr borde du ha sett att folk som suttit med första versionen av Win10 varit tvungna att uppdatera till senare build för att ens kunna installera drivrutinerna till sina grafikkort...

Permalänk
Medlem

Är det "troll kväll" eller?

Skrivet av SneakyCandy:

För att du gjorde något i AI-Suite 3 och det är svårt att veta vad du håller på med när du endast skriver "slutade datorn i princip att fungera" då det inte säger något. Du menar på fullaste allvar att så fort du installerat AI-Suite 3 så kan du inte längre använda Windows?

Kör endast med Nvidias nyaste drivrutiner via GeForce Experience och var glad sen.

Jag skrev "När jag installerade AI-suite 3 så slutade datorn i princip att fungera." Jag skrev väl ingenstans att jag gjorde någonting i programmet, eller? Så långt kommer man inte om datorn tar en minut på sig att öppna ett nytt fönster, då är iofs trimning intressant, men jag börjar leta efter anledningen till varför det blev så istället. (Jag har samma fenomen på både min gamla 4790K och nya 8700K. Kan inte ha AI-suite-3 startad alls.)

Sedan finns det en uppsjö med trådar genom alla år har det varit problem med Nvidias drivisar. Vissa versioner har varit väldigt buggiga. Om TS upplever att datorn blivit väldigt slö, efter installationer, SÅ ÄR DEN DET! Annars hade hen inte tagit sig tid att sitta och be om hjälp. Om du inte har någon lösning att komma med, så sluta trolla! Bara för att det aldrig har strulat för dej, betyder det inte att det inte händer!

Skrivet av JSvanberg:

@Turbonisse: ai suite 3 har man för att överklocka, eller?

Man kan, men jag har aldrig använt programmet till det. Samma inställningar hittar man i UEFI.
Jag hade AI-suite-3 till att trimma in fläkt kurvorna, så man får en så tyst och kall dator som möjligt. Just nu får jag lita på att inställningarna i UEFI löser det för mej. Inget problem då jag inte kör överklockat just nu. Men vill fortfarande få ordning på det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Moderna delar behöver nyare chipset-drivrutiner och kan även kräva andra ändringar i OS:et för att fungera bra.
Använder man en gammal ISO finns uppdateringarna inte installerade från början.

Nej, bara nej. Den första versionen av Windows 10 kommer inte magiskt vara obrukbar bara för den är gammal.
Nyare versionen kommer givetvis vara bättre, snabbare, säkrare osv.

Läser vi vad TS har för problem så orsakas inte det av att man har en äldre OS version.

Det är ju som att påstå att Windows 7, Windows 8/8.1 helt plötsligt ska vara obrukbara med moderna delar.

Permalänk
Medlem

@MagixGG:
Innan du ska installera nytt operativsystem kan jag inte stressa nog att ta backup på allt du vill ha kvar!

Ladda ner Win10 på ett USB-minne (min 8Gb)
För att göra detta går du till: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och laddar ner verktyget mitt på sidan (media creation tool) och kör det.
När det är klart har du Win 10 på ditt USB-minne.

Stäng av datorn helt.
Stoppa in USB:n i datorn. Helst i en USB2 port (svart, inte blå)
Starta dator och ta fram bootmenyn och starta från din USB (Ofta F10,F12 eller gå in i BIOS och ställ om startordningen eller kör en override där).
Kör igenom installationsprogrammet, ganska självförklarande faktiskt, dock vid valet om vilken HDD du vill använda, radera/formatera den disken du vill använda, alternativt ta bort de partitionerna du vill ha till C-disken och installera på det tomma utrymmet.
Skulle Windows fråga efter nyckel kan du använda din Win8 nyckel, det fungerar fortfarande och är helt legitimt

Efter att Win är installerat kollar du om det fattas drivrutiner i enhetshanteraren (Högerklick på Win-startknappen)
Installera det som fattas och definitivt färska drivare till grafikkortet om du inte kör den interna GPU:n på din CPU.

Nu bör din dator fungera som den ska.
Anpassa datorn efter eget tycke

Cheers!

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Jag kan meddela att min dator frös och krävde en forcerad avstängning en gång när jag ändrade belysningen från RGB-headern och på mitt moderkort en gång via "MSI Gaming APP", så att ASUS släpper likvärdigt kvalitetstestade programvaror har jag inga som helst problem att se.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Kan inte ha AI-suite-3 startad alls.)
Nvidias drivisar.

Så du menar alltså att du har gjort en ny install och så fort du installerade AI-Suite 3 så blev Windows obrukbart?

Nej, Nvidias drivrutiner skapar inte sådana problem.
Att rekommendera att han kör med äldre versionen istället för nyaste skadar mer än det hjälper.

AI-Suite 3 är för övrigt bara en spegel av inställningarna du kan göra direkt i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag skulle prova att uppgradera till Windows 10 gratis, det sägs att det fortfarande fungerar.

Det fungerar fortfarande med win7 eller nyare nycklar. Installera dock från grunden så du slipper skit i bagaget
Verktyg/program finns här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Skrivet av SneakyCandy:

Då kommer datorn att behöva uppdateras vilket kan ta många timmar och under tiden funkar inte datorn så bra. Däremot börjar den funka bra så snart alla uppdateringar installerats.

Skrivet av SneakyCandy:

Det är ju som att påstå att XP, Windows 7, Windows 8/8.1 helt plötsligt ska vara obrukbara med moderna delar.

Men så är det ju. Testa att installera Windows 95 på en modern dator. Det funkar inte för att datorn är för kraftfull. Vill du köra Windows 95 i t.ex. Virtualbox, måste du ställa in Virtualbox så att Windows 95 tror att du använder en gammal och långsam dator, annars funkar det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande:

Då kommer datorn att behöva uppdateras vilket kan ta många timmar och under tiden funkar inte datorn så bra.

Alltså nej, en dator med moderna delar klarar utan problem att ladda ner och installera Windows uppdateringar utan att bli seg som sirap.

Men så är det ju. Testa att installera Windows 95 på en modern dator. Det funkar inte för att datorn är för kraftfull. Vill du köra Windows 95 i t.ex. Virtualbox, måste du ställa in Virtualbox så att Windows 95 tror att du använder en gammal och långsam dator, annars funkar det inte.

Haha! Datorn är FÖR kraftfull?

Nej, det har knappast med att göra att datorn är FÖR kraftfull att Windows 95 inte går att boota bara sådär.

Permalänk
Medlem

Hittade över 30 mindre uppdateringar/drivrutiner till som inte hade installerats, så det kan vara dom som gör att datorn spökar.
Ska prova att installera alla dom imorgon när jag kommer hem från skolan och hör av mig om hur resultat blev

Tack för alla svar förresten, provar dom ifall dom där uppdateringarna inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Nej, bara nej. Den första versionen av Windows 10 kommer inte magiskt vara obrukbar bara för den är gammal.
Nyare versionen kommer givetvis vara bättre, snabbare, säkrare osv.

Läser vi vad TS har för problem så orsakas inte det av att man har en äldre OS version.

Det är ju som att påstå att XP, Windows 7, Windows 8/8.1 helt plötsligt ska vara obrukbara med moderna delar.

Skillnad på obrukbar och mindre användbar.
Allt som behövs för problemen TS beskriver är en buggig drivrutin

Och ja, XP är nog knappt brukbart då inga officiella drivrutiner för nya plattformar finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagixGG:

Hittade över 30 mindre uppdateringar/drivrutiner till som inte hade installerats, så det kan vara dom som gör att datorn spökar.
Ska prova att installera alla dom imorgon när jag kommer hem från skolan och hör av mig om hur resultat blev

Tack för alla svar förresten, provar dom ifall dom där uppdateringarna inte funkar

Via Windows Update eller via tillverkarens hemsida för ditt moderkort?

Du bör installera Nvidias drivrutiner själv antingen från deras hemsida eller via GeForce Experience.

Permalänk
Skrivet av SneakyCandy:

Nej, det har knappast med att göra att datorn är FÖR kraftfull att Windows 95 inte går att boota bara sådär.

Läs detta från Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Alltså nej, en dator med moderna delar klarar utan problem att ladda ner och installera Windows uppdateringar utan att bli seg som sirap.

Kan du vara snäll och tagga ner lite? ja datorn blir segare om man installerar från en gammal iso (jag har gjort det själv), men efter att den installerat alla uppdateringar kommer den fungera.

Att gamla operativsystem slutar fungera på ny hårdvara är mest baserat på drivrutinsstöd från företagens sida, XP fungerar inte på Ryzen om jag inte minns helt fel. Kan tänka mig att det även finns vissa kodningar i operativsystemen som kan göra att de inte fungerar optimalt på modernare hårdvara, exempelvis som gamla spel som varnar för för lite RAM, det behöver 256MB men endast hittar 16GB

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Så du menar alltså att du har gjort en ny install och så fort du installerade AI-Suite 3 så blev Windows obrukbart?

Nej, Nvidias drivrutiner skapar inte sådana problem.
Att rekommendera att han kör med äldre versionen istället för nyaste skadar mer än det hjälper.

AI-Suite 3 är för övrigt bara en spegel av inställningarna du kan göra direkt i bios.

Du tar dej väldigt stora friheter, med at stoppa ord i mun på folk. Du kanske skall läsa lite långsammare och tänka på vad folk faktiskt skriver?

1. Efter installation av Win10, installerade jag hela program paketet (Nedladdat, inte från CD!) Efter omstart, tar det ca 1 minut att öppna ett utforskar fönster, eller ett chrome fönster, eller vad som helst för fönster. Det kommer upp en tom ram, och så småning om dyker innehållet upp.
2. Efter ominstallation av Win10 installerar jag nu programmen en och en, startar om emellan. När jag kommer till AI-suite-3, händer samma sak igen.

Sedan har jag inte påstått att just dessa fel härleds till Nvidia. TS har en slö nyinstallation, jag påpekade att det är en av många möjligheter. Forum över hela världen svämmar över av inlägg om problem med Nvidias drivisar. Men det vet du säkert inget om eftersom du föddes i april 2018?
Ganska vanligt att man tvingas backa flera versioner till en stabil drivis.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Kan du vara snäll och tagga ner lite? ja datorn blir segare om man installerar från en gammal iso (jag har gjort det själv), men efter att den installerat alla uppdateringar kommer den fungera

Kom på att XP och äldre var tvungen att köras via emulator.

Står fortfarande för det jag skrev Windows 7 och upp dock.

Skrivet av Turbonisse:

Ganska vanligt att man tvingas backa flera versioner till en stabil drivis.

Dig* att*

Nej.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Kan tänka mig att det även finns vissa kodningar i operativsystemen som kan göra att de inte fungerar optimalt på modernare hårdvara, exempelvis som gamla spel som varnar för för lite RAM, det behöver 256MB men endast hittar 16GB

Spel till Windows 3.x funkar inte alltid om man har fler än 256 färger.