Behålla bilen och fixa eller köpa "nytt"?

Permalänk

Behålla bilen och fixa eller köpa "nytt"?

Ytterligare en biltråd!

Idag äger jag en Volvo V40 som jag köpte som övningskörningsbil i Vintras då jag behövde en manuell att köra med. Det är en 2.0T, med cirka 32k mil på mätaren. För denna gav jag cirka 9 tusen.
Nu när jag haft körkort ett tag och planerar framåt så försöker jag lista ut om jag ska behålla den här V40n och åtgärda dom största felen den har, eller införskaffa en "ny" bil.

Tanken är att åka till Norge i sommar, och det vore kul att ha en bil som man kan lite hyfsat på

Alternativ ett: är att behålla den här V40n, och lägga till tid och pengar på att byta / åtgärda ett par grejor.
Stötdämparna är ganska slut och skulle behövas bytas, bältet på förarsidan är fransigt och slitet, vindrutan är väldigt repig och sliten, skulle behöva byta bromsbelägg och även kanske skivor. Förutom det är kopplingen sliten (tar väldigt högt upp och är ganska picky) men det fungerar ändå utan problem just nu, men detta lär kanske behöva åtgärdas i framtiden någon gång med. Men inte just nu.
En del av dessa kan jag nog göra själv, och en del får jag lämna in på verkstad.

Alternativ två: är då att sälja av denna bilen, och köpa något "nytt" för cirka 30-40k max (detta är lite flytande..). Det jag har kikat på är också v50s, v70s och v70 crosscountry. Men det är lite flytande som sagt.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Med så gamla bilar byter du bara grejer när då fått "shopinglistan" från besiktningen.
Och i den prisklassen du funderar på att "uppgradera" till är det inte så mycket bättre, en v70 till 30-40kkr är rätt slut den med.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Ytterligare en biltråd!

Idag äger jag en Volvo V40 som jag köpte som övningskörningsbil i Vintras då jag behövde en manuell att köra med. Det är en 2.0T, med cirka 32k mil på mätaren. För denna gav jag cirka 9 tusen.
Nu när jag haft körkort ett tag och planerar framåt så försöker jag lista ut om jag ska behålla den här V40n och åtgärda dom största felen den har, eller införskaffa en "ny" bil.

Tanken är att åka till Norge i sommar, och det vore kul att ha en bil som man kan lite hyfsat på

Alternativ ett: är att behålla den här V40n, och lägga till tid och pengar på att byta / åtgärda ett par grejor.
Stötdämparna är ganska slut och skulle behövas bytas, bältet på förarsidan är fransigt och slitet, vindrutan är väldigt repig och sliten, skulle behöva byta bromsbelägg och även kanske skivor. Förutom det är kopplingen sliten (tar väldigt högt upp och är ganska picky) men det fungerar ändå utan problem just nu, men detta lär kanske behöva åtgärdas i framtiden någon gång med. Men inte just nu.
En del av dessa kan jag nog göra själv, och en del får jag lämna in på verkstad.

Alternativ två: är då att sälja av denna bilen, och köpa något "nytt" för cirka 30-40k max (detta är lite flytande..). Det jag har kikat på är också v50s, v70s och v70 crosscountry. Men det är lite flytande som sagt.

Vad tycker ni?

Se till att du har en fungerande bil som inte är så sliten om du ska till Norge, va där själv 2014 med min bil och vi körde en hel del.
Besökte olika fjordar o så.
Men vet inte riktigt vad du har planerat att göra där.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppat båda de idéerna och lägga lite mer pengar på en bil.
Är du inte duktig på bilar själv så springer det snabbt iväg.

Jag och min sambo valde att betala 2500kr/mån för att ha en 3 år gammal Volvo V60 som man vet inte krånglar, istället för att ha en bil som är ett lotteri hur mycket den kostar varje månad. Men smaken är som baken.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag hade hoppat båda de idéerna och lägga lite mer pengar på en bil.
Är du inte duktig på bilar själv så springer det snabbt iväg.

Jag och min sambo valde att betala 2500kr/mån för att ha en 3 år gammal Volvo V60 som man vet inte krånglar, istället för att ha en bil som är ett lotteri hur mycket den kostar varje månad. Men smaken är som baken.

Hur vet man att en 3 år gammal v60 inte krånglar?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Skrivet av frankof:

Med så gamla bilar byter du bara grejer när då fått "shopinglistan" från besiktningen.
Och i den prisklassen du funderar på att "uppgradera" till är det inte så mycket bättre, en v70 till 30-40kkr är rätt slut den med.

Skrivet av isbjoern:

Jag hade hoppat båda de idéerna och lägga lite mer pengar på en bil.
Är du inte duktig på bilar själv så springer det snabbt iväg.

Jag och min sambo valde att betala 2500kr/mån för att ha en 3 år gammal Volvo V60 som man vet inte krånglar, istället för att ha en bil som är ett lotteri hur mycket den kostar varje månad. Men smaken är som baken.

Är medveten om att jag inte får en superbil för dom pengarna, men det är ungefär så långt det är vettigt för mig att lägga på en bil för det jag använder den till. Men känner att det ändå kanske går att få en bil i märkbart bättre skick för 40k än 9k?

Att lägga en större summa på en bil, eller leasa är lite ute ur bilden då jag kanske bara kommer att behöva äga en bil tills i höst, alternativt nästa vår då jag börjar plugga. Behöver vanligtvis inte köra supermycket heller, utan det är mest av bekvämlighet alternativt till aktiviteter nån gång i veckan.

Har kört ett par hundra mil med V40n sen jag köpte den utan några problem hittills, den är mest sliten. Men frågan är om jag ska vara rädd för att motorn eller lådan rasar under en långtur.

Skrivet av Nepo:

Se till att du har en fungerande bil som inte är så sliten om du ska till Norge, va där själv 2014 med min bil och vi körde en hel del.
Besökte olika fjordar o så.
Men vet inte riktigt vad du har planerat att göra där.

Det är typ tanken här med, fast kanske ta lite längre vandringsturer på vissa platser.
Valet har hittills stått mellan denna V40n, kompisens 245a alternativt kanske en Saab 9-7x från 2007. Dock är saab:en så törstig så den har räknas bort nästan från början.

Permalänk

Hur länge ska du vara i Norge och hur långt ska du köra? Jag skulle nog lägga pengarna på en hyrbil under den resan.

Litar du inte på att din V40 klarar resan ska du inte ta den.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Enda tråkiga med din bil är brosröre. Men är det fixat så har du en bil som rosten dödar. Motor och växellåda går alldrig sönder om du är nogran och byter olja/filter regelbundet. Volvo har nice price service som gör att det är en billig bil att äga. Avgasrör när det går sönder svindyrt org då det är gjort för att hålla i 15-20 år

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Volvo för 30-40kkr känns som en dålig ide. Du får en törstig bil som rullat mycket i de flesta fallen.
Titta japanskt istället.
Jag köpte min Nissan för 37500, 100% rostfri, 9k mil och går på ca 0,7l/mil.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Proffsmoddare

Kör med den tills den är slut och spara medans tills nästa.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Jag har nog fixat felen på V40in, det är inte så fasligt dyrt eller besvärligt att byta de grejerna du beskriver. Bortsett från kopplingen då. Stötdämpare och bromsdelar köper du från tyskland och byter på en helg. Angående vindrutan finns det en enkel lösning som en del här kanske inte gillar, ruta + kulhammare = "stenskott" kan vi säga. Nytt bälte köper du på närmsta skrot.

Men tänk på att det är väldigt mycket branta backar i Norge. Jag vet inte vad du har för erfarenhet och skicklighetsgrad, men som ny förare kanske inte de norska bergen är det ultimata att åka i om man inte är helt hundra på att hantera kopplingen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en bil i 30-40k klassen så köp inte en volvo, dom är sopslut och alldeles för dyra. Man får betydligt mycket fräschare bil om man siktar på typ japanskt eller tyskt, eller Saab för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Hur vet man att en 3 år gammal v60 inte krånglar?

Det vet du när du ägt en nyare bil.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Jag kör en 31 år gammal volvo 240 som vart i norge, danmark, finland och ryssland. Fördelen med en gammal traktor är att den är lätt att fixa.
Kopplingen på din v40 låter väl som en halvjobbig historia om man kollar https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=67069 men annars kan det väl vara idé att lägga ner lite kärlek om den är bra i motor och låda, samt inga elektronikfel.
Vill du teckna en extra assistansförsäkring så har Solid Försäkringar en hyfsad. Kostade ca 250kr för den perioden på 11 dagar som vi var i ryssland.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Är medveten om att jag inte får en superbil för dom pengarna, men det är ungefär så långt det är vettigt för mig att lägga på en bil för det jag använder den till. Men känner att det ändå kanske går att få en bil i märkbart bättre skick för 40k än 9k?

Att lägga en större summa på en bil, eller leasa är lite ute ur bilden då jag kanske bara kommer att behöva äga en bil tills i höst, alternativt nästa vår då jag börjar plugga. Behöver vanligtvis inte köra supermycket heller, utan det är mest av bekvämlighet alternativt till aktiviteter nån gång i veckan.

Har kört ett par hundra mil med V40n sen jag köpte den utan några problem hittills, den är mest sliten. Men frågan är om jag ska vara rädd för att motorn eller lådan rasar under en långtur.

Det är typ tanken här med, fast kanske ta lite längre vandringsturer på vissa platser.
Valet har hittills stått mellan denna V40n, kompisens 245a alternativt kanske en Saab 9-7x från 2007. Dock är saab:en så törstig så den har räknas bort nästan från början.

Motor och/eller växellådsras tror jag inte du behöver vara orolig för, andra typer av haverier är MKT mer troliga oavsett bil :-P. En motor eller låda ger sällan med sig om man kör bilen ordentligt och inte "leker" en massa så att säga. Med rätt underhåll ska kanske tilläggas. 1k mil/1år per oljebyte osv osv.

Leka betyder här inte att man är lite lätt på högerfoten förövrigt, utan mer rivstarter...gasa som ett svin med kall motor osv osv. Sånt som nötter håller på med.

För 40k kan du få jävligt mkt bil för stålarna förövrigt. Finns tex massvis med fina 9-5or eller 9-3or, även 9000. Så kika på lite sånt. Farsan köpte tex nyligen en 9-5a 07 som gått 22k åt syskonen för 30k. Är som ny på in- och utsidan minus några småsaker. Extremt fräsch. Finns massvis med såna bra objekt att kolla på.

Sen kan förstås allt hända oavsett bil, ny som gammal. Det ska man vara medveten om. Men i regel märker man långt innan att ngt är på G. Sker sällan över natten så att säga. Återigen, om man tar hand om bilen. Bra att veta känsliga saker för sin bil och kanske byta innan haveri också. Alla bilar har sånt typ.

Sen tyckte jag inte det verkade vara ngt fel på din V40, att tex rutan är sliten är ju whatever. Bara det inte är en spricka i synfältet. Skivor och belägg är både billigt och lätt att fixa. Kopplingen behöver ju inte vara ngt heller, vissa bilar tar högre upp än andra, tror du bara ngt är fel eller har du jämfört med andra V40? Finns bara ett dragläge där och kopplingen inte slirar så tycker jag inte att något verkar onormalt. Dämpare osv finns nog gott om på skroten tex.

Däremot, vill du göra saker på bilen och inte kan göra ALLT själv...sälj/skrota den direkt. Speciellt om det nu är fel på kopplingen så den ska bytas. Du kommer överstiga bilens värde på nolltid om du ska blanda in verkstäder i ekvationen. Och köp saker från skroten som sagt om du underhåller bilar, sällan man behöver köpa nya saker vid byten (beroende på vad det är ofc)

PS...en 9-7a alltså, de växer fan inte på träd xD. Men ja, är ju inte som min äldre 9-5a jag långkört på 0.57 med. Inte så illa pinkat med 260hk under huven men då gjorde jag allt (dock utan att överdriva) för att köra snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Se till att du har en fungerande bil som inte är så sliten om du ska till Norge, va där själv 2014 med min bil och vi körde en hel del.
Besökte olika fjordar o så.
Men vet inte riktigt vad du har planerat att göra där.

@VeryMadMeatball

Håller med ovan.

Jag tog alt 1 när jag var yngre och tog min gamla skrotbil och körde ca 800 mil genom Europa (med min första bil). Kan säga att vi kom till alperna, sen låste sig ett av bromsoken... kul att försöka hitta en mekaniker, på en lördag i mitten av alperna.

Bredvid mig stod en gamla Volvo 240, som inte pallade lasten och vattenpumpen gav upp... också svensk, ironiskt nog.

Kan säga så här. Vi lyckades få tag i en beg. ok och kunde köra vidare, men några 100 mil senare började motorn få andra problem. Vi kom hem med den dock.

Kort sagt... Om du ska KÖRA till ett annat land:

1. Hyr en bil... med försäkring.
2. Ha en pålitlig bil att köra med (och ordna försäkring med bärgning)

Och skippa iden med att köpa en stor, dyr bil... bara bensinen är på väg bra över 15kr/litern. Och de större, speciellt med stor motor körs ofta hårt i sina liv. Så även om frestelsen är stor att lägga pengar på något sånt kul... gör det inte.

Om du ska köpa "ny", ta dina 30-40 och köp något som är enkelt att laga, enkelt att serva och verkligen håller, gärna med så enkel och liten motor du kan... typ 1.8/1.6 eller något sånt, som också är billigare att försäkra/skatta. De är betydligt mindre kul... vet, men de håller. Och som ung är det inte kul att spendera pengar på att laga bilen hela tiden.

Får du sen sparat pengar, då kan du i framtiden tänka på att byta/uppgradera. Men börja med att få en bil som startar varje morgon, och som inte kostar dig skjortan att äga och köra. Äldre volvo är tyvärr väldigt dyra, men om du specifik har möjlighet att laga dem, så okej, men se upp med skatten. V70 är dyra som F att skatta ibland.

PS. Var också mycket noga med att läsa på alla regler och undantag som gäller för landet du ska besöka. Du måste ha "S" märke och även i en del länder allt från extra lampor till reflexväst osv.

Permalänk
Skrivet av bobonolla:

Hur länge ska du vara i Norge och hur långt ska du köra? Jag skulle nog lägga pengarna på en hyrbil under den resan.

Litar du inte på att din V40 klarar resan ska du inte ta den.

Cirka en vecka lutar det åt.
Ursprungliga tanken var att köra till Bergen och utgå därifrån, och bara resan från Stockholm till Bergen är ju ca 100mil enkel v

Skrivet av Litenskit:

Volvo för 30-40kkr känns som en dålig ide. Du får en törstig bil som rullat mycket i de flesta fallen.
Titta japanskt istället.
Jag köpte min Nissan för 37500, 100% rostfri, 9k mil och går på ca 0,7l/mil.

Skrivet av alatan:

Jag har nog fixat felen på V40in, det är inte så fasligt dyrt eller besvärligt att byta de grejerna du beskriver. Bortsett från kopplingen då. Stötdämpare och bromsdelar köper du från tyskland och byter på en helg. Angående vindrutan finns det en enkel lösning som en del här kanske inte gillar, ruta + kulhammare = "stenskott" kan vi säga. Nytt bälte köper du på närmsta skrot.

Men tänk på att det är väldigt mycket branta backar i Norge. Jag vet inte vad du har för erfarenhet och skicklighetsgrad, men som ny förare kanske inte de norska bergen är det ultimata att åka i om man inte är helt hundra på att hantera kopplingen.

Precis!
Filterbyte, bromsar och så kan jag nog byta själv utan allt för stora bekymmer.
Saknar dock både verktyg och plats (sne uppfart och inget garage) att ge mig på något större. Kanske man få till även dämpare. det ska undersökas.

Det var en vettig tanke.
Just med tanke på att kopplingen är lite kinkig på v40n.
Alla andra bilar som finns som val är automater, så det kanske är att föredra isåfall.

Skrivet av Vituraz:

Ska du köpa en bil i 30-40k klassen så köp inte en volvo, dom är sopslut och alldeles för dyra. Man får betydligt mycket fräschare bil om man siktar på typ japanskt eller tyskt, eller Saab för den delen.

Kollat runt på Just Saab, och en del japaner också faktiskt.
Har haft lite lätt att köra fast mig själv i Volvo träsket när jag letat tyvärr.

Skrivet av Fenix:

Jag kör en 31 år gammal volvo 240 som vart i norge, danmark, finland och ryssland. Fördelen med en gammal traktor är att den är lätt att fixa.
Kopplingen på din v40 låter väl som en halvjobbig historia om man kollar https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=67069 men annars kan det väl vara idé att lägga ner lite kärlek om den är bra i motor och låda, samt inga elektronikfel.
Vill du teckna en extra assistansförsäkring så har Solid Försäkringar en hyfsad. Kostade ca 250kr för den perioden på 11 dagar som vi var i ryssland.

Förutom det ovannämnda så är det inga fel alls vad jag själv uppmärksammat.
Inredningen är i bra skick, lite rost på utsidan men det är begränsat.
Motor och annat verkar vara i gott skick, men jag är ingen mekaniner så ska inte säga för mycket!

Vi har en verkstad på andra sidan gatan från kontoret som många på jobbet är nöjda med, bra priser, schysst service och vettiga personer som jobbar där. Ingen påprackande av byten och liknande.
Funderar på att låta dom ta en kik på bilen för att höra vad dom säger om skicket. Om dom hittar genomrostade balkar eller andra dumheter är det ju ingen idé att fixa saker på bilen.

Skrivet av Zemlan:

Motor och/eller växellådsras tror jag inte du behöver vara orolig för, andra typer av haverier är MKT mer troliga oavsett bil :-P. En motor eller låda ger sällan med sig om man kör bilen ordentligt och inte "leker" en massa så att säga. Med rätt underhåll ska kanske tilläggas. 1k mil/1år per oljebyte osv osv.

Leka betyder här inte att man är lite lätt på högerfoten förövrigt, utan mer rivstarter...gasa som ett svin med kall motor osv osv. Sånt som nötter håller på med.

För 40k kan du få jävligt mkt bil för stålarna förövrigt. Finns tex massvis med fina 9-5or eller 9-3or, även 9000. Så kika på lite sånt. Farsan köpte tex nyligen en 9-5a 07 som gått 22k åt syskonen för 30k. Är som ny på in- och utsidan minus några småsaker. Extremt fräsch. Finns massvis med såna bra objekt att kolla på.

Sen kan förstås allt hända oavsett bil, ny som gammal. Det ska man vara medveten om. Men i regel märker man långt innan att ngt är på G. Sker sällan över natten så att säga. Återigen, om man tar hand om bilen. Bra att veta känsliga saker för sin bil och kanske byta innan haveri också. Alla bilar har sånt typ.

Sen tyckte jag inte det verkade vara ngt fel på din V40, att tex rutan är sliten är ju whatever. Bara det inte är en spricka i synfältet. Skivor och belägg är både billigt och lätt att fixa. Kopplingen behöver ju inte vara ngt heller, vissa bilar tar högre upp än andra, tror du bara ngt är fel eller har du jämfört med andra V40? Finns bara ett dragläge där och kopplingen inte slirar så tycker jag inte att något verkar onormalt. Dämpare osv finns nog gott om på skroten tex.

Däremot, vill du göra saker på bilen och inte kan göra ALLT själv...sälj/skrota den direkt. Speciellt om det nu är fel på kopplingen så den ska bytas. Du kommer överstiga bilens värde på nolltid om du ska blanda in verkstäder i ekvationen. Och köp saker från skroten som sagt om du underhåller bilar, sällan man behöver köpa nya saker vid byten (beroende på vad det är ofc)

PS...en 9-7a alltså, de växer fan inte på träd xD. Men ja, är ju inte som min äldre 9-5a jag långkört på 0.57 med. Inte så illa pinkat med 260hk under huven men då gjorde jag allt (dock utan att överdriva) för att köra snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är väl att byta lite saker själv, bälte, bromok och skivor lär nog inte vara några större problem att få tag på och byta själv.
Saknar dock både verktyg och plats (sne uppfart och inget garage) att ge mig på något större.
Kanske man få till även dämpare. det ska undersökas.

Vi har en verkstad på andra sidan gatan från kontoret som många på jobbet är nöjda med, bra priser, schysst service och vettiga personer som jobbar där. Ingen påprackande av byten och liknande.
Funderar på att låta dom ta en kik på bilen för att höra vad dom säger om skicket. Om dom hittar genomrostade balkar eller andra dumheter är det ju ingen idé att fixa saker på bilen tänker jag.

Saknas service historik för senaste tiden för bilen, men jag har inte buskört den mer än att ha gasat på ett par gånger (och då när motorn varit varm).

Har kollat på ett par japaner och Saab:ar också. Vi hade en 9-5a för ett gäng år sedan, var en trevlig bil!

Finns tillomed 2st 9-7x i familjen nu, varav en Aero med V8an. Både av dom slukar ganska duktiga mängder soppa kan vi helt klart säga

Skrivet av Paddanx:

@VeryMadMeatball

Håller med ovan.

Jag tog alt 1 när jag var yngre och tog min gamla skrotbil och körde ca 800 mil genom Europa (med min första bil). Kan säga att vi kom till alperna, sen låste sig ett av bromsoken... kul att försöka hitta en mekaniker, på en lördag i mitten av alperna.

Bredvid mig stod en gamla Volvo 240, som inte pallade lasten och vattenpumpen gav upp... också svensk, ironiskt nog.

Kan säga så här. Vi lyckades få tag i en beg. ok och kunde köra vidare, men några 100 mil senare började motorn få andra problem. Vi kom hem med den dock.

Kort sagt... Om du ska KÖRA till ett annat land:

1. Hyr en bil... med försäkring.
2. Ha en pålitlig bil att köra med (och ordna försäkring med bärgning)

Och skippa iden med att köpa en stor, dyr bil... bara bensinen är på väg bra över 15kr/litern. Och de större, speciellt med stor motor körs ofta hårt i sina liv. Så även om frestelsen är stor att lägga pengar på något sånt kul... gör det inte.

Om du ska köpa "ny", ta dina 30-40 och köp något som är enkelt att laga, enkelt att serva och verkligen håller, gärna med så enkel och liten motor du kan... typ 1.8/1.6 eller något sånt, som också är billigare att försäkra/skatta. De är betydligt mindre kul... vet, men de håller. Och som ung är det inte kul att spendera pengar på att laga bilen hela tiden.

Får du sen sparat pengar, då kan du i framtiden tänka på att byta/uppgradera. Men börja med att få en bil som startar varje morgon, och som inte kostar dig skjortan att äga och köra. Äldre volvo är tyvärr väldigt dyra, men om du specifik har möjlighet att laga dem, så okej, men se upp med skatten. V70 är dyra som F att skatta ibland.

PS. Var också mycket noga med att läsa på alla regler och undantag som gäller för landet du ska besöka. Du måste ha "S" märke och även i en del länder allt från extra lampor till reflexväst osv.

Bra med tips, tackar!

Vi har kollat på hyrbil med, men blir lite körigt med längden på resan, och att det är utomlands och liknande. Men det är helt klart ett alternativ.

Därför jag är lite delad om att köpa en ny bil också. Förutom pendling så är huvudanledning för att mig att äga en bil att transportera saker, folk, packning och grejor. Därför jag kollat på exempelvis V70n (och XC).
Som det ser ut nu har jag inte haft några problem alls med V40n dom ~200milen jag kört den. Kunde haft bättre bromseffekt och det är inte superkul med vägbulor annars är det lugnt. Men som sagt så gäller oroligheten just en längre resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Bra med tips, tackar!

Vi har kollat på hyrbil med, men blir lite körigt med längden på resan, och att det är utomlands och liknande. Men det är helt klart ett alternativ.

Därför jag är lite delad om att köpa en ny bil också. Förutom pendling så är huvudanledning för att mig att äga en bil att transportera saker, folk, packning och grejor. Därför jag kollat på exempelvis V70n (och XC).
Som det ser ut nu har jag inte haft några problem alls med V40n dom ~200milen jag kört den. Kunde haft bättre bromseffekt och det är inte superkul med vägbulor annars är det lugnt. Men som sagt så gäller oroligheten just en längre resa.

Jag hade inga problem med min typ 1,5 år och 300-ish mil jag hade den innan heller. Men resan i sig tog sin rätt. Bilen skrotades 1 år efter resan.

Längre resor sätter helt annan press på bilar. Just motorvägar vill du ha bra bromsar, för där är alltid någon nötta som bromsar när de inte borde, och du riskerar sitta som klistermärke.

Om du väljer att köra med din nuvarande får du verkligen gå igenom den. Kolla fjädring/dämpare, motor (stift, filer, olja, kylning, avgas osv), lådan (koppling, växlar/synro), bromsar (inkl handbromsen) måste ju fixar som du nämnt, däck (något många inte tänker på), kolla smått som torkare/lampor är okej. Mao hitta alla fel innan du kör, för Norge är mycket backar och vägarna på vissa ställen är inte perfekta. (Vet nu inte exakt var du ska)

Min poäng är... upp för bergen så sätter det press på motorn, kylningen och kommer generera mycket värme för avgas, och långvarigt högt oljetryck. Sen på vägen ner testas bromsar, däck (använd motorbroms var du kan). Sen har du svängarna som om du är på mindre vägar kan sätta press på fjädring, däck och styrleder mm.

Finns en hel del olyckor som hänt i Norges bergsvägar, så se till att du inte hamnar i statistiken.

Ang behålla eller sälja, som många påpekat, detta måste du kolla oavsett om du köper ny bil eller inte, då båda lär ha en del år på nacken. Fördelen med denna är väl att du vet vad som är slitet och behövs fixas.

Dyraste på V40n lär väl vara kopplingen. Kopplingen i sig är väl inte så farlig, men jobbet kräver lift eller lyfta ut hela motorn. Naturligtvis lär mekanikern svära hela vägen för varenda bult lär ha rostat, som alltid på äldre bilar

Så börja där... kan du hitta vettigt pris på att fixa kopplingen, så är behålla den kanske ett alt. Men innan ni river igenom det... kolla så inga andra uppenbara fel uppstått (typ läckor, packningar mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det vet du när du ägt en nyare bil.

Haha är du på riktigt?

Alla bilar kan strula, spelar ingen roll ifall den är ny eller gammal, skillnaden är väl att försäkringar täcker mer på nya.

Har haft både volvo och bmw sedan nya och dom är inte problemfria, volvon blev det dessutom motorbyte på då det visade sig vara en spricka i blocket.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Skulle utan tvekan hyrt en bil, typ nån snåldiesel, om det är till Norge resan bär.
Norge är fantastiskt vackert, körde själv trollstigen för hel massa år sen.
Lite off topic men kom ihåg att använda motorbroms i nedförsbackarna.

Permalänk
Medlem

Skippa V40:in. Det är ju ingen "riktig" Volvo även om du har en 2.0T med Volvomotor så håller inte resten speciellt hög kvalité.. Och med dom problemen du rabblar upp skulle inte jag ta den på någon längre resa.

Tyvärr har Volvo ganska högt andrahandsvärde så du hittar nog inget bra köp för din budget, visserligen kan du nog hitta en superfin V70N men en så gammal bil kanske inte är kul att köpa för dom pengarna.

Om jag var du skulle jag iallafall försöka leta efter en vettig Volvo eller kika på en Saab? 9-5:orna är relativt snåla med tanke på prestandan man får. Körde min steg 1 trimmade 2.0t på 0,65 enligt färddatorn vid en resa på 30mil+.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade hyrt en bil, jag brukar hyra bil av Sixt, dom har riktigt bra priser, snabbkollade lite och såg att ni kan hyra en Bmw 3 serie med fria mil för ca 3500kr i veckan, alt en Mercedes E-klass för ca 4000:- kr i veckan. Och då får ni köra i Norge också.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Både kopplingen och bromsarna är sådana saker som är ett måste att åtgärdas innan du far till Norge med bilen. Och bägge är dyra att fixa om man inte gör det själv. Byt bil. För 30-40k borde du relativt enkelt kunna hitta en bil med bra bromsar och koppling. Bromsar är ju en slitdel och en bil med 30t mil kan lika bra ha betydligt bättre bromsar om de nyligt blivit bytta än en bil med 5t mil och slitna bromsar. Kopplingens skick beror på när den blivit bytt sist och före detta ägares körsätt. T.ex. min bil med 35t mil på mätaren har en ok koppling trots att den aldrig blivit bytt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@Johnnymann: hahaha va det sämsta jag hört, har haft 2 helt nya passat, den första bytte vi koppling på 2gånger, tändkablar som skavde sönder och en ac som va på service 3 gånger. Den andra som vi har nu, fullutrustad (som den andra) gick 1500mil sen gick kamremsspännaren o fick byta kamrem, dieselvärmaren har gett upp, och fick lämna in den innan vintern för det kunde samlas vatten i ic:en och spricka om det frös. däremot hade jag en saab 9000 som jag köpte för 3500kr och den gick 3år innan jag sålde den utan ett enda fel. Kan ju tillägga att båda passaterna är leasing bilar så har inte rört en skruv på någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Haha är du på riktigt?

Alla bilar kan strula, spelar ingen roll ifall den är ny eller gammal, skillnaden är väl att försäkringar täcker mer på nya.

Har haft både volvo och bmw sedan nya och dom är inte problemfria, volvon blev det dessutom motorbyte på då det visade sig vara en spricka i blocket.

Då borde du veta att det täcks av garantin, så hej på´re

Men allvarligt talat så är chansen obetydligt att något skall strula med en ny bil tillskillnad från oddset att en gammal bil strular.
Sedan finns det säkert undantag så klart, att just DIN nya bil har strulat betyder inte så mycket med tanke på alla andra tusentals bilar som säljs i Sverige varje år.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Det är alltid billigare att behålla en bil och laga den, än att byta.

Vänta om du kan, spara mer, och köp en betydligt bättre bil.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

tycker du borde köra slut på den du har. om något pajar på vägen så är volvodelar lätta att få tag på i norge och det blir som ett litet äventyr i sig. om hela skiten rasar ihop utan räddning så köp en ny begagnad bruksbil för 5-7k. håller den hem så kan du sälja den för lika mycket.
onödigt att lägga pengar på något du inte tänkt äga särskilt länge.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är alltid billigare att behålla en bil och laga den, än att byta.

Vänta om du kan, spara mer, och köp en betydligt bättre bil.

ho5XhqgoMEs

Mvh

Nu gäller det ju reparationer (ny koppling och nya bromsar runt om) som kostar betydligt mer än själva bilen kostade. Och bägge är nödvändiga om man ska till Norge och köra i bergen. För 30-40t lr kan man och andra sidan hitta en bil som i sig är bättre samt därutöver har bra bromsar och bra koppling.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeig:

Det är alltid billigare att behålla en bil och laga den, än att byta.

Vänta om du kan, spara mer, och köp en betydligt bättre bil.

ho5XhqgoMEs

Mvh

Det beror ju dock lite på hur pass händig man är, hur pass viktig billens "upptid" är för en och vad närmsta verkstad tar för en reparation. Det lär ju inte bli billigt för TS att på kort varsel eventuellt behöva reparera bilen under Norgeresan för norska kronor.

Jag håller med dig och flera andra om att TS förmodligen bör behålla bilen för bruk i Sverige, och fixa med den i lugn och ro i mån av tid. Speciellt eftersom TS kanske tänkte göra dig av med den så tidigt som i höst. Men det är kanske är lite våghalsat att använda den till just den här Norge-resan? Jag skulle fundera på att hyra just för den bara för säkerhets skull.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

tycker du borde köra slut på den du har. om något pajar på vägen så är volvodelar lätta att få tag på i norge och det blir som ett litet äventyr i sig. om hela skiten rasar ihop utan räddning så köp en ny begagnad bruksbil för 5-7k. håller den hem så kan du sälja den för lika mycket.
onödigt att lägga pengar på något du inte tänkt äga särskilt länge.

Inte så smart att åka till Norge med dåliga bromsar och dålig koppling. Där kommer de troligtvis slitas ut totalt med direkt livsfara som följd.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p