Spontana omstarter efter Win 10 april update

Permalänk
Medlem

Spontana omstarter efter Win 10 april update

Hallå

Efter att ha installerat Win 10 2018 april update har min dator lagt sig till med egenheten att starta om sig själv av och till. Inget felmeddelande visas, trots att automatisk omstart vid systemfel är avaktiverat, utan den bootar helt enkelt bara om. Jag kan inte se något mönster i när detta sker. Det kan vara i idle, under belastning, flera ggr under någon timme eller med flera timmars mellanrum. Att rulla tillbaka till en tidigare version verkar inte lösa problemen. Har sett att flera haft liknande problem vid större uppdateringar av windows, men ingen av de lösningar som föreslagits har fungerat. Alla temperaturer är ok och datorn blåses ren från damm någorlunda regelbundet. Dock går inte CPU:n ner till ~1,6Ghz vid idle som den brukat göra. Har provat med senaste drivers till det mesta.

Någon annan som haft liknande erfarenheter?

Nu kan det så klart vara ett hårdvarufel som råkat sammanfalla exakt med när uppdateringen installerades, men timingen känns lite väl perfekt för det.

Är en strax över 7år gammal 1155-rigg

ASUS P8P67 WS Revolution b3
i7-2600K @ 4,3Ghz (har successivt fått klocka ner den med åldern, men när det varit orsaken har jag fått BSOD)
Noctua NH-D14
16GB (4x4GB Corsair Vengeance DDR3
OCZ Z-Series 1000W PSU <-- Misstänkt kandidat
ASUS Strix GTX 970
ASUS Strix Raid Pro ljudkort
2-portars USB3.0 kontrollerkort från okänd tillverkare
1 TB Samsung 840 EVO SSD
Div. mekaniska diskar av varierande ålder på ~6-11år

Är mitt uppe i småbarnsåren så har väldigt lite tid att lägga på felsökning, så ät lat och ber om hjälp.

Permalänk
Medlem

@DerpMcDerp:

Hade också problem med senaste och gjorde en återgång till den förra ( 1709)

Edit: såg att det inte hjälpte dig med just det

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

win10 tjatar på mig just nu, antar att det är den här uppdateringen som det gäller. ska man vänta med den?, verkar vara problemfylld.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Nu har den inte startat om sig på ett tag, så vi får hoppas att pyttemjuk har löst problemet.

Permalänk
Medlem

Såg att jag inte uppdaterade tråden med vad som slutligen löste problemet. Efter att ha bytt ut PSU:n har Datorn skött sig exemplariskt. Utifall att någon i framtiden läser det här.