Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Grafikbuggar (Artifacts)

Hej!

Jag har stött på ett problem med min inte speciellt gamla dator (strax över ett år gammal) där jag har väldigt många grafiska buggar som vad jag har förstått kallas för artifacts. Dessa och andra grafikbuggar uppstår så fort jag försöker göra någonting på datorn, vid mer grafisk belastning visar sig problemen starkare.

Nedan har jag bifogat några exempel på problemet för att ge er lite förståelse av problemet.

Skärm jitter
Problem i webbläsaren
Liknande problem i webbläsaren

När jag testade GTA V så kraschade spelet efter att jag hade försökt komma in på story mode, jag valde då att testa minecraft som jag tänkte inte var så grafikkrävande, även minecraft kraschade och jag kunde inte komma in. Jag kunde komma in i Goat Simulator av någon anledning men det var inte direkt en vacker historia...

Goat Simulator

Jag tror detta hände efter en hård omstart jag behövde göra efter att datorn hade fryst. Jag har testat att av och ominstallera drivrutiner utan framgång och startat i felsäkert läge. Jag kunde inte märka några svårigheter just då men jag kunde inte heller belasta grafikkortet eftersom jag körde i felsäkert läge. Det är inte ett fel på monitorn, jag har 3 stycken och samma fel uppstår på alla 3.

SPECS

GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080

CPU: Intel Core i7-7700k @ 4.20GHz

MODERKORT: Z270-Gaming K3

16GB RAM

LAGRINGSMINNE: 240GB SSD och en 2TB HDD

Jag är tacksam för hjälp

//Wille

Permalänk
Medlem

Har du överklockat grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Använde du olika skärmkablar när du provade med dina andra skärmar?
Det går även att testa en av de andra PCI-E-portarna, men de körs bara i x4.

Men om du testat olika drivrutiner och det är så förekommande, så har förmodligen grafikkortet tyvärr blivit defekt. Om du bara haft kortet i ett år är det ju dock möjligt att det fortfarande är inom garantiperioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har du överklockat grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det har jag inte.

Permalänk
Medlem

Lättaste sättet att utesluta alla andra faktorer är att köra grafikkortet i en annan dator. Jag gissar att ditt kort är trasigt men det är knepigt att dra slutsatser när det gäller artefakter. Du kan också testa att klocka ner GPUn eller minnet i t.ex MSI afterburner, har hänt mig att ett kort plötsligt inte går stabilt vid fabriksinställningar men fungerar om man klockar ner det en aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Lättaste sättet att utesluta alla andra faktorer är att köra grafikkortet i en annan dator. Jag gissar att ditt kort är trasigt men det är knepigt att dra slutsatser när det gäller artefakter. Du kan också testa att klocka ner GPUn eller minnet i t.ex MSI afterburner, har hänt mig att ett kort plötsligt inte går stabilt vid fabriksinställningar men fungerar om man klockar ner det en aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tyvärr inte möjlighet just nu att köra grafikkortet i en annan dator men jag har möjligheten att testa ett 970 i min nuvarande, detta är bara för att säkerställa att det är grafikkortet.

Jag testade att klocka ned minnet förut, tyvärr utan framgång.