Permalänk
Medlem

Grafikkort eller ej?

Hej!
Jag tänkte bygga en dator för att surfa och skriva dokument på. Men jag har en fråga.
Är det nödvändigt att montera ett grafikkort om man ändå bara ska surfa och skriva dokument på den?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandraLA:

Hej!
Jag tänkte bygga en dator för att surfa och skriva dokument på. Men jag har en fråga.
Är det nödvändigt att montera ett grafikkort om man ändå bara ska surfa och skriva dokument på den?
Tack på förhand!

Hej.

Nej, det är inte nödvändigt. Köper du så gott som vilken intel-processor som helst, eller Ryzen 2200g/2400g så finns det inbyggd grafik i dem.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hej Sandra!

Nej, såvida du har en processor som har en inbyggd grafikdel så behövs det inte. För de användningsområdena är det rent av slöseri.

Återkom ifall du behövs tips och hjälp med vilka processorer som har detta stöd.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det behövs definitivt inte.

Både min flickvän och far använder sig av 5år gamla AMD AM1 A4-5350 med inbyggt grafikkort. Processorn kostade 399kr vid införskaffandet tillsammans med ett 320kr AM1-moderkort. Detta fungerar fortfarande utmärk för dem då de ändå enbart sysslar med vanliga kontorsuppgifter samt mediekonsumtion i 1080p. Däremot har de SSD i sina datorer, något jag personligen anser vara ett krav i varje modern kontorsdator. Det i sig gör en himla skillnad för den upplevda prestandan.

Bygger man ett nytt system idag skulle jag dock rekommendera Ryzen 2200G. Även om den är overkill prestandamässigt för de flesta så gissar jag att den kommer hålla sig relevant i många år framöver för de uppgifter du har i åtanke. Det enda som är synd idag är de höga priserna på RAM-minne.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC