Skämmiga misstag vid datorbygge/elektronikhantering?

Permalänk
Medlem

Bröt helt av en PCI-E ingång. Hade totalt glömt att den var låst och det påverkade mig så jag inte kunde köra nå SLI och det var tiden när man hade 2 GTX 680 och paniken bara vart ett rent helvete. Så det var då jag köpte mig ett GTX 780 Ti.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ändrat 230v-110v brytaren på nätaggregatet i familjedatorn för jag undrade vad den gjorde. Det fick jag reda på rätt snabbt.
Förstörde ett 7600gs genom att tappa en skruv på det eftersom jag tydligen inte orkade stänga av datorn när jag skulle montera fläktar. Blev massa gröna sträck på skärmen jag sedan fungerade inte det kortet igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Monterade moderkortet direkt på chassit utan distanser

Gjrode även en tråd om det, haha. Såhär många år efteråt är det lite roligt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1015674-fractal-design...

#11104171

Permalänk
Medlem

Första gången jag byggde en burk hade jag satt en distans i mitten av moderkortet där det inte skulle sitta någon. Vid start kom den magiska blå röken och det moderkortet samt tillhörande RAM var obrukbart.
Jag har iallafall aldrig gjort om det

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

När jag bytte kylare till min proccessor senaste gången så fick jag hjärnsläpp och tryckte ut hela tuben med kylpasta på proccessorn och satte på kylaren, resulterade i en smärre översvämning av kylpasta.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Rookie misstag för länge sedan. Datorn var igång. Skulle skruva bort nåt ur datorn när den var igång. Slinter o skickar upp mejseln i min Zalman Vf700CU på gpu varpå fläkten går av...

Permalänk
Medlem

Skulle byta kylare på ett sprilans nytt grafikkort för typ femton år sedan. Råkade dra skruvmejseln in i pcb och drog av en lina. Kortet gick igång ändå men gav en del artefakter. Fick hjälp på högskolan att löda det, sedan funkade det fint igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd

På tiden när man fortfarande använde sig av diskettstation så la jag in strömsladden åt fel håll, dock så fanns det inget som tvingande en att lägga in det åt rätt håll. Brännde bara diskettstationen, så ca 200kr fick man betala för en ny.

Byggde en dator åt en vän och på något sätt så satt inte en sladd ordentligt fast i nätagget (bland de första modulära), så han hade massa nerstängningar av datorn. Sa till honom att kontrollera alla sladdar genom att trycka in dem, vilket han aldrig gjorde utan det upptäckte jag själv när jag kom förbi någon månad senare. Som tur är så har inget gått sönder av denna klantighet och vännen idag är en elektriker

Köpte Phenom CPU och kollade aldrig ifall det fungerade med moderkortet.

Inget annars på hur lång tid som helst.
De flesta misstagen har varit att lita på säljare som inte ens kontrollerar ifall t.ex. en hårddisk fungerar innan försäljning. Har även fått moderkort med böjda pinnar i CPU-sockeln, trasiga RAM-moduler och trasiga grafikkort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Höll på med att överklocka mitt ATI 9600 Pro, om jag inte minns fel. Hade sido panelen öppen och satt med en 80mm fläkt i näven för att blåsa på kortet för extra kylning, för att se hur högt jag kunde komma.

Fläkten var av RGB typ så det yttre kring fläkten var ju metall för att förse dioderna med ström.
Medans man blänger på skärmen så märker jag inte att min hand med fläkten i sjunker ner som till slut får kontakt med grafikkortet med metall biten av fläkten.

Grafikkort och moderkort gick bokstavligt talat upp i rök.

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Avstängd

Var kanske elva år och min extremt kunniga kompis skulle hjäpla mig snabba upp familjedatorn. Han börjar radera program och filer och till slut är hela datorn korrupt och får bluescreen.

Permalänk
Medlem

Har ju hållit på med datorer i många år, den första byggdes ihop nån gång i slutet på 80-talet, så det har nog gjorts en hel del misstag genom åren. De jag minns lite snabbt just nu är:

1. Flyttat en CRT skärm utan hölje och satte handen under högspänningsdelen...
2. Skruvat ihop hel dator utan att märka att en skruv hamnat mellan moderkort och chassi, resultat - bränt moderkort.
3. Missat kylpastan! (wtf!!)
4. Beställt moderkort för en sockel, och processor för en annan...
5. Bytt grafikkort till ett som inte längre hade VGA utgång... Gissa vad skärmen endast kunde ta emot...
6. Satt ett alldeles för stort moderkort i ett chassi som inte hade rätt format, vilket resulterade i att moderkortet böjdes vid montering av grafikkort...

...för att inte nämna alla skrämmande (och skämmiga) snedsteg när det kommer till OS-installationer, drivrutinsstrul och annat skoj man gett sig in på genom åren

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

2. Skruvat ihop hel dator utan att märka att en skruv hamnat mellan moderkort och chassi, resultat - bränt moderkort.

Haha, också gjort detta en gång! Dock överlevde mammabrädan, insåg när den gav blanka fan i att boota 3-4 ggr att nånting gått snett.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Första datorbygget. Glömde distanserna o fattade inte varför strömmen gick varje gång jag försökte starta datorn... Jag va ung

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

På 486 tiden hade jag fixat en monster CPU, P83OD ! till mitt moderkort.
Pillrade såklart på alla jumpers utan att riktigt läsa på vad dom gjorde.
Inget brändes men prestandan i datorn hoppade från bra till oanvändbar ungefär var 5'e sekund.
Efter typ 2 månaders frustration så hittar jag att jag tagit bort en "turbo" jumper som ju skulle sitta mellan 2 av 3 pinnar.
Så moderkortet chansade lite då och då vad som gällde med busshastigheten lol.

Men som alla andra så skyllde jag på Windows 95 när någon frågade hur jag löste det hela

Permalänk
Avstängd

Det jag kommer på nu har väl mest att göra med kablage, tex satt bandkablaget en pinne fel på en diskettstation, vilket resulterade i liknande problem som tidigare nämnts med skitskumma fel i flera veckor, men den överlevde.

Annars typ snubblat över kablaget till brorsans svindyra headset två gånger i följd och försökt löda ihop skiten (med supertunn "chinesuim" litztråd... ) igen med min gamla weller (eftersom jag inte hade någonting annat där på den tiden)...
Fungerade väl sisådär, men han sade inget, jag behövde inte betala heller men jag gav honom en leatherman i julklapp för att lätta mitt samvete något...

Bland saker som varit så pinsamma att man förträngt det och inte talat om det över huvud taget var nog tex när jag skulle fixa datorn på biblioteket åt en släkting som jabbade där när en föredetta grannes ungar skulle köra någon barnspel, givetvis hade något dräglande ärkemongo varit där tidigare och förstört alla sladdar, ena högtalaren innehöll batterier som var så ärgade att de var svåra att få ur, ingen visste att de på den tiden gick på batterier men bägge var gjorda i samma form så även den andra hade en batterilucka som var död, den innehöll också en uppsättning batterier som någon satt i... så jag flyttade över dessa, som ju var sprillans nya och oanvända till den rätta batteriplatsen, sedan vetefasen vad jag tänkte på mer än att det inte fungerade och jag insåg att jag glömt att separera jordlinan från signalkabeln inuti ledaren, så jag tog loss tapen jag satt dit och delade på kablarna, nu fungerade det, men på grund av drägelmongot så var jag tvungen att korta av den, sedan fick de inte ha högtalarna på inne på bibblan så jag fick bygga ett headset av en massa trasiga delar från ett par gamla öronpluggar som drägelmongot också haft sönder så de hade typ två decimeter kabel som jag delat så att småjäntorna (en polares lillasyrra och hennes kompis) fick varsin öronpropp kopplad till bordshögtalarna fast de var glada och nöjda ändå över att de fick spela med ljud denna gång... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

När jag var runt 10-12 år hade jag fått ärva en familjedator att ha i mitt rum efter att familjedatorn hade bytts ut till en nyare, satt vid den nästan 24/7. Jag hade inte byggt någon dator ännu vid det laget, men jag visste ganska mycket ändå, nörd som man var.

Jag och en kompis koppla in en hårddisk för att flytta över något till eller från den. Självklart orkade jag inte skruva fast den i chassit utan hade bara kopplat in kablarna och höll i den. Blev trött på att hålla den och tog en stor 1L ölburk som var ifrån utlandet och lade disken på. Hann bara lägga ner den innan hela rubbet lade av.

Efter någon dag undrade mina föräldrar varför jag inte sitter vid datorn något längre, "Tror något är fel med den", och går och slår på den. Men den startade då! Sedan lirade den i runt 1-2 veckor innan den lade av och det luktade bränt. Det hade då brunnit mellan 20-PIN kontakten och moderkortet. Denna gång fick jag den helt nya datorn, en Intel Pentium Prescott Pentium 4 HT 2.8E om jag inte minns fel.

Utöver det har jag endast lyckats böja några pins när jag försökte sätta sockelskyddet under det man spänner fast CPUn med, men moderkortet fungerade efter jag pillat med en nål i någon timme.

Permalänk
Medlem

Året var 2000.

Byggde ny FTP server som skulle ersätta en äldre FTP åt ett företag. Flyttade över disken med företagets data från gamla till nya. Skulle partitionera de nya diskarna och råkade markera den gamla.

"Vad? Ligger det en partition på nya disken redan, skumt. Lika bra att ta bort den, lägga dit en ny och formatera...."

Vips, så var företagets data borta. Kommer aldrig att glömma det ögonblicket...

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta en hårddisk på min gamla Dell Vostro, det skulle ta max en halvtimme. Trodde jag. När jag skulle skruva loss den sista skruven i "hårddiskvaggan" så tappade jag skruvj*veln som trillade ner i ett litet hål där hårddisken var. Det var bara att leta upp en lämplig guide för att skruva isär datorn i jakten på skruven jag hade lös.
Laptopen var utspridd över hela vardagsrummet och till slut hittade jag skruvj*veln inuti datorn. Det som skulle ta max en halvtimme blev istället ett jätteprojekt på i runda slängar 6 timmar. Jag insåg också mitt behov av magnetiska skruvmejslar som jag givetvis inte hade just då.

Det klassiska med plastskyddet i CPU-kylaren man måste ta bort har jag glömt minst två gånger, andra exempel ur mitt "Greatest Hits" är ett finger i en snurrande chassifläkt som raskt blev ett fläktblad mindre ( fingret klarade sej ), bläckskrivaren som matade ut papper men varken jag eller min kollega kunde hitta det mystiska pappersfacket som var längst ner i fronten på skrivaren...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Hjälpsam

En av mina första datorer skulle jag sätta i ett PCI nätverkskort men var så irriterad att chasist var felbyggt då plåten inte alls stämde med hur kortets bläck ville vara så klippte helt enkelt bort en del plåt i bakändan av cassit.

Kortet passade ändå inte. Det var en ISA port jag försökte sätta PCI kortet i...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Förr när man körde LAN med coax-kablar men TP var på ingående trodde jag att min kompis hade en TP-port på sin nya dator fast det var en lucka över som man måste öppna. Denna öppnade jag medans datorn var igång. Tyvärr va det 110/230v switchen på nätagget. Blev ett svart moln och total komponentdöd följd

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Inaktiv

När jag i vintras byggde ihop min dator gjorde jag två pinsamma misstag.

Det första var att jag felmonterade kylaren så den satt vänd 90 grader från den position som den egentligen skulle vara monterad i.
Det andra och mest frustrerande var att jag satt i en halvtimma till en timma att försöka fästa SSD'n i en av monteringsramarna. Det var nära att jag skulle slänga ut SSD'n genom fönstret när jag kollade i manualen för chassit och insåg att jag använde fel skruvar för att fästa den i monteringsramen...
Nästa gång jag bygger ihop en dator kommer jag förmodligen tänka tillbaka till när jag byggde ihop den dator som jag har nu och inte göra om samma misstag.

Permalänk

Det klantigaste jag gjort måste vara när jag en sen kväll under någon överklockningsession hade bytt grafikkort för femtioelfte gången och jag missade detaljen att montera i hop vattenloopen mellan CPU och grafikkort. Resultatet blev att vattnet spruta som en fontän över hela systemet när jag drog igång det och som tur va hade jag en 10 liters balja som reservoar.. ALLT blev genomblött på de sekunderna det tog att slänga sig över nätagget och dra ut sladden men mirakulöst överlevde allt.

Permalänk
Medlem

Rejäla misstag har man väl gjort en hel del... men kan inte direkt komma på något som jag skulle tycka är/var pinsamt precis. Skäms inte för misstagen.

Skulle jag göra om ett misstag så kanske det kunde vara värt o nämna förstås.

Permalänk
Medlem

Glömde sätta dit IO skölden första gången jag byggde en dator så var tvungen att monterar om moderkortet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Köpte 4*4GB DDR4 3200Mhz för att det skulle se maffigare ut än 2*8GB. Visade sig att moderkortet inte hade stöd för 4 av de 4GB stickorna i så sitter nu på bara tre av dom, 12GB. Pinsamt på minst 3 nivåer, dels skulle man läst på, dels inte vara så jävla fåfäng, och som grädde på moset sitter datorn helt instängd i ett skrivbord ändå så hade inte direkt synts även om jag haft rätt.

Erbjudit att byta skärm på vänners iPhone (har nog gjort 30 totalt), och slitit av nån sladd för man var för självsäker.

Skulle entusiastikt visa ett nybygge på fyllan och drog hela burken i golvet från 1.5m...

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Skulle lägga undan ett moderkort och skulle då montera tillbaka plastskyddet(locket) som medföljde. Visade sig att locket ska sitta ovan och inte under ramen. Försökte väl 2-3 gånger tills jag insåg att jag hade böjt majoriteten av pinnarna.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Bytte stationsdator på en OKQ8 automatstation i Stockholm för många år sedan.
Dagen efter ringde det en gubbe från OKQ8 och frågade vad jag ställde för pris på bensin/diesel.

"Det gjorde jag inte" svarade jag ärligt och det hade dom märkt.
Det hade tydligen varit kö för att tanka

Permalänk
Medlem

Har inte gjort några misstag med hårdvara under alla år jag byggt datorer (sen början av -90 talet) men har fått ett och annat kraftigt blödande skärsår.
Alla ni som byggde datorer på -90 och tidiga 2000 talet kommer ihåg att datorlådorna då hade väldigt råa utstansade plåtar för CD och diskett platserna, vilket gav plåtarna knivvassa kanter som man lätt skar sig på.

Annars så har man sett lite udda grejer när man jobbade i datorbutik, som hårddisk upphängd i chassit med silvertejp, dubbla disketter intryckta i diskettstationen, kreditkort!!! i diskettstationen (för man ska tydligen föra in kortet när man köper över nätet).

Det värsta misstaget var nog den person som lyckats plugga in diskettstationens strömkabel till CD-spelarens interna ljudutgång (kopplas mellan CD-spelare och moderkort/ljudkort) vilken fick följden att CD-spelaren saftigt kortsluten och totalt utbränd, all plastisolering på diskettstationens strömkabel hade brunnit upp, totalt förstört nätagg, saftigt kortslutet moderkort. Processorn och grafikkort fungerade fortfarande men gissar att de var rejält chockskadade.

Permalänk
Medlem

När jag var grabb och skulle ge mig på överklockning för första gången. Efter några timmars research satte jag igång att klocka mitt Radeon 9800.

Klockningen gick väl ann men jag var inte helt nöjd med resultaten och antog att det berodde på att kylningen var dålig så jag började klura på en ny kylning. Efter att ha klurat mig frustrerad och inte kommit på någon bra långsiktig lösning så kom jag iallafall på en kortsiktig - allt för lärandet.

Jag sprang till kylen, tog ut ett glasspacket (GB krossad choklad har jag för mig det var) och la den i en plastpåse. Sedan placerade jag min nya kylanordning på grafikkortets baksida.

Fick upp klocken lite grann och hann till och med spela ett tag, sedan blev skärmen svart. Ops!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt komma på ett misstag just nu faktiskt iaf.

Men jag va med om böjda pins på min AMD 965 cpu.
Skulle plocka ur kylaren och rengöra och lägga ny pasta.
Lossade på fästet på kylaren och skulle då bara lyfta kylaren, men den satt åt bra. Den gamla pastan höll ett stadigt grepp om kylaren. Efter lite lirkande och en dragkamp så lossade kylaren, trodde jag. CPUn satt kvar på kylaren, med cpu låset "låst" på moderkortet. Vilket resulterade i flera böjda pins.

Men med ett skarpt öga och ett rakblad, lyckades jag böja tillbaka pinsen någolunda. CPUn gick fortfarande inte på socketen, men gjorde ett försök med att trycka dit den, skruva ihop allt och se om de funkade. Och den tuffar på än idag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2