Hur länge kan vi människor egentligen fortsätta leva som vi gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Nämnde inte ens Nazi-Tyskland eller Sovjetunionen i mitt inlägg men visst....

Det jag menar med farsot är att vi människor är parasiter och en stor böld som utarmar våran stackars planet totalt, vi tar inte hand om den som vi borde gjort från dag 1.

Ta mig fan allt tar vi för givet, tycker du eller någon annan för den delen att vi har det bra här på jorden?
Nej vi är så jäkla långt ifrån paradiset man kan komma, helvetet är en bättre beskrivning men ganska mild.

Gång på gång har vi visat att vi inte är kapabla till att vårda planeten, skulle det bli som filmen The Day the Earth Stood Still så skulle inte jag stå emot för den makten, jag skulle omfamna och välkomna den och jag skulle gå med flaggan i topp.

Väl medveten om att du inte nämnde Nazi-Tyskland eller Sovjetunionen i ditt inlägg. Utan det som var sagt, är att tänk som du påvisar leder till tyranniska styren, där människor ses som ohyra. Och jag antar att du är ganska bitter på livet då du välkomnar massdöd och förödelse "med flaggan i topp".

Det du kan göra istället är att faktiskt se dig i spegeln och anamma ett ansvar att försöka informera människor om miljöförstöring, gå med i en grupp med likasinnade, stöd stiftelser, skapa en blogg/Youtube-kanal, engagera dig i politiken.

Med andra ord, var förändringen du vill se, var ledstjärnan i mörkret och andra kommer följa dig, istället för att gå djupare i kaos och förstörelse.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stenharl:

Väl medveten om att du inte nämnde Nazi-Tyskland eller Sovjetunionen i ditt inlägg. Utan det som var sagt är att tänk som du påvisar leder till tyranniska styren, där människor ses som ohyra. Och jag antar att du är ganska bitter på livet då du välkomnar massdöd och förödelse "med flaggan i topp".

Det du kan göra istället är att faktiskt se dig i spegeln och anamma ett ansvar att försöka informera människor om miljöförstöring, gå med i en grupp med likasinnade, stöd stiftelser, skapa en blogg/Youtube-kanal, engagera dig i politiken.

Med andra ord, var förändringen du vill se, var ledstjärnan i mörkret och andra kommer följa dig, istället för att gå djupare i kaos och förstörelse.

Tack för ett bra svar!

Du har rätt, jag är bitter, kanske inte trött på livet men helt klart bitter.

Jag är ledsen, det är inte lätt att vakna på morgonen och veta det att för varje dag som går kommer vi närmare det oundvikliga slutet.
För varje dag gör vi människor planeten till en sämre plats att bo på.

Jag försöker verkligen göra allt jag kan för att bidra men när man står på återvinningar och ser folk kasta skit lite hur som helst och en annan står och sorterar till förbannelse så känns det hopplöst.

Jag äter inget kött längre, bor billigt och energisnålt, kör moped till och från jobbet och använder bil ytterst sällan och försöker verkligen lämna ett så litet avtryck som möjligt men det känns hopplöst ändå.

Jag känner varken hopp eller framtidstro längre, den dog någon gång i slutet av -00-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag är ledsen, det är inte lätt att vakna på morgonen och veta det att för varje dag som går kommer vi närmare det oundvikliga slutet.
För varje dag gör vi människor planeten till en sämre plats att bo på.

Fast det gör du ju oavsett hur bra moder jord mår

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv

Jag tror för min egna del att jag sagt det som jag skulle vilja säga här i den här tråden.

Vi har helt klart olika synsätt på saker och ting här i livet och ni har allesammans bidragit med jättebra svar vilket jag tackar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Håller inte med dig, som andra sagt är det kvinnan som föder barn, det är även kvinnan som bestämmer om abort inte mannen. Så i ett läge där preventivmedel inte fungerar så ska mannen alltså få hög böter?

Oj vilken necro på inlägget :S Varför hittar du på saker som jag inte har sagt? Läs igen:

Skrivet av 'LudvigLindell:

Tycker personligen att varje kvinna endast borde få föda 2 barn under sin livstid. Det borde gälla världen över.

Skrivet av Ecfor:

Detta betyder givetvis att män endast får vara fader två gånger i livet. Om de ertappas vara far "en tredje gång" ska det bli höga böter för att de inte tog preventivmedelsansvar tillsammans med modern. DNA test ftw

Det krävs två människor för att på naturlig väg skaffa barn och det är i majoriteten av fall en kvinna och man (hybrider förekommer). Det är helt enkelt bådas ansvar att stå för vad de åstadkommit. Låt oss låtsas att LudvigLindells lag gäller och ett par människor råkar ge upphov till en 3:e unge - då skall eventuella böter tillämpas på moder och fader. Det är inte rätt att lägga spärrar på kvinnor men låta män ta sig ann hur många partners som helst, de kan lätt smita undan utan att bli gravida, därav mitt lilla jubel över DNA test.

Nu är allt detta spekulation. Det finns inte någon sådan lag hos oss, vad jag ville få fram var samma restriktioner och straff för både kvinnor och män vad gäller produktion av barn med Lindells lag som grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Bra svar.

Innan jag gjorde testet var jag övertygad om att huvudansvaret låg hos individen. Om man inte köper rött kött importeras den inte, uppgraderar man inte sin smartphone varje generation tillverkas färre, osv. Men infrastrukturen är redan där, fabrikerna redan byggda, elledningarna redan dragna, lastbilarna redan tillverkade och oljan utvinnen och processad, redo att användas.

Bara något så banalt som att ringa ett samtal berättigar mobilmaster, telefonledningar grävda under marken, grävmaskinernas tillverkning, fabrikerna för att tillverka komponenterna till grävmaskinen, fraktfartygen att frakta dom till andra sidan världen och fabrikerna för att sätta ihop allt, kraftverken för att förse dom med el, maskinerna och lyftkranarna för att tillverka dessa (osv i evigheter).

Nu när jag tänker efter är nog testet ganska rättvis ändå, synd bara att den fokuserar på individen och inte tar chansen att utbilda i samhällsval, i hur vi kan påverka genom hur vi lägger vår röst vart fjärde år. Hur nära gränsen är vi där om vi stänger ner allt och bara lever i hyddor helt koldioxidneutralt är det redan försent? Har vi passerat den redan?

Om vi slutar producera nytt och underhåller och återanvänder det vi redan har borde vi ta ett satans hopp i hur vi som individer kan fortsätta leva som vi gör. Det är väl där största boven är, nyproducerat av finita resurser som metaller, olja osv.

En typ av skördetröska som kör genom soptippar och sorterar allt i sina basformer vore en bra uppfinning om man vill bli rikast i världen. Känns som att tiden är rätt för en sån typ av grej.

Hur nära gränsen vi är beror på vilken gräns vi talar om. Talar vi klimat(p)åverkan så är konsensus att vi redan har passerat den punkt där vi ens som globalt samhälle skulle kunna göra något för att förhindra allvarliga följder för vår civilisation som vi känner den idag, och det finns områden som troligen redan känner av det (även om det krävs en lång tids data för att bekräfta det, men om det är som den data vi har pekar mot hinner vi inte vänta och se innan vi agerar). Givetvis kommer inte planeten att gå under helt, men förändringarna kommer att gå långt snabbare än den takt i vilken långlivade organismer kommer att kunna anpassa sig, människan eventuellt undantaget.
Så på koldioxinfronten behöver vi inte bara bli koldioxidneutrala, vi kommer att behöva ta upp växthusgaser ur atmosfären.

Men ja, de finita resurserna kommer att utgöra problem även de på relativt kort sikt. Olja brukar vara skolexemplet, men det är en resurs vi kan begränsa behovet av tämligen väl bara genom att sluta förbränna den, vilket om inte annat kommer att lösa sig självt genom att det blir allt svårare (läs: dyrare) att utvinna och således för dyrt att använda som energikälla. Mer intressant är då fosfor som vi behöver för att kunna producera föda fortlöpande till dagens knappa 8 miljarder, och än mer de uppskattningsvis 11 miljarder vi kommer att plana ut på.

Den enskilt största tjänst vi som individer kan göra för miljön är dock att inte yngla av oss.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Våldtäkter och skottlossningar är vardagsmat för oss i Sverige och här pratar folk om miljön och en massa dumma lösningar som dyrare plastkassar och bättre LAS.

Problem som krig och barnfamiljer med 8 barn löses inte genom att jag måste betala mer för plastkassarna när jag går och handlar.

Antingen kommer vi på en lösning på problemet eller så bombar något land de övriga länderna tillbaka till stenåldern svårare än så är det ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Våldtäkter och skottlossningar är vardagsmat för oss i Sverige och här pratar folk om miljön och en massa dumma lösningar som dyrare plastkassar och bättre LAS.

Problem som krig och barnfamiljer med 8 barn löses inte genom att jag måste betala mer för plastkassarna när jag går och handlar.

Antingen kommer vi på en lösning på problemet eller så bombar något land de övriga länderna tillbaka till stenåldern svårare än så är det ej.

Måste diskussioner gällande ett problem utesluta andra?

Den här typen av jämförelser och att ställa utvalda saker emot varandra är ett aber i dagens samhällsdebatt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@anon183825:
Det beror helt på hur usla levnadsvillkor vi är beredda att acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag är ledsen, det är inte lätt att vakna på morgonen och veta det att för varje dag som går kommer vi närmare det oundvikliga slutet.

Vi kommer alla dö någon gång.. bara att lära dig leva med det och göra det bästa av den lilla tid vi vandrar omkring

Skrivet av anon183825:

För varje dag gör vi människor planeten till en sämre plats att bo på.

På vilket sätt blir planeten en sämre plats att bo på för varje dag som går?

Skrivet av anon183825:

Jag försöker verkligen göra allt jag kan för att bidra men när man står på återvinningar och ser folk kasta skit lite hur som helst och en annan står och sorterar till förbannelse så känns det hopplöst.

Andas... det finns 7+ miljarder folk... att se folk som inte sorterar sina sopor kommer vara oundvikligt... lär dig leva med det.

Skrivet av anon183825:

Jag äter inget kött längre, bor billigt och energisnålt, kör moped till och från jobbet och använder bil ytterst sällan och försöker verkligen lämna ett så litet avtryck som möjligt men det känns hopplöst ändå.

Du behöver inte hålla tillbaka.... du är 1/jordens befolkning så det kommer inte bli någon skillnad om du slösar/lever behagligt på resurserna.

Skrivet av anon183825:

Jag känner varken hopp eller framtidstro längre, den dog någon gång i slutet av -00-talet

Vad ändrades från -00 till nutid?.. enda jag ser är att mänskligheten är mycket bättre anpassad för att överleva än innan.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Artikel som berör ämnet i tråden: http://klimat.story.aftonbladet.se/chapter/var-civilisation-a...

Jag blir lite konfunderad när jag läser den. Det är oklart vad författaren menar med att civilisationen är dömd. Det börjar med att hon tar upp koldioxidutsläpp och fossila bränslen

--------
Världens energianvändning ökade med 2,1 procent år 2017. Den förnybara energin stod för cirka 30 procent av ökningen – men utklassades av den fossila energin som stod för 70 procent. Detta bidrog till att världens utsläpp av koldioxid ökade med 1,4 procent förra året, efter att ha stått still i tre år.
--------

Ok, men sedan fortsätter det med:

--------
Mardrömsscenariot skulle vara att vi hade en oändlig energikälla, för då kan vi bara fortsätta med en rovdrift som underminerar hela det biologiska systemet.
--------

Det blir väldigt oklart vad hon egentligen ser som det primära problemet.

Med obegränsad tillgång till energi kan vi naturligtvis lösa det första problemet, vi kan helt enkelt avbryta förbränning av fossila bränslen och istället konstruera maskiner som absorberar koldioxid ur atmosfären. Detta är knappast något större företag om förutsättningen "oändlig energi" är uppfylld.

---------
På 40 år har hälften av de vilda djuren försvunnit. Betyder det att resten av de vilda djuren kommer att försvinna under resten av min livstid? Då är det ju något allvarligt fel med vårt samhälle – och hur skulle en ny energikälla som tillåter fortsatt rovdrift förbättra det? Många har låst in sig i tänkandet om optimism, om hopp, och den ständiga tron på ny teknik. Man vill inte inse att den här civilisation kanske redan är död.
---------

Här kanske då? Författaren verkar mena att om vi tillåter andra större däggdjur (artikeln nämner inte andra djurtyper) att dö ut så är också vår civilisation död? Detta känns som ett moraliskt uttalande som man kan tycka vad man vill om, men som inte känns sammankopplat med övriga artikeln.

Det är självklart beklagligt om djurarter stryker med, men det känns ju också som relativt oundvikligt när människan breder ut sig. I det långa loppet är det ju ändå självklart människan som är fokus för just människan och att andra djurarter finns kvar är ett plus i kanten.

Jag ser inget i hennes artikel som skulle motverka teknikoptimismen som hon vänder sig mot. Bättre teknik kan laga alla problem vi har på jorden, i kombination med politisk vilja.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ok, men sedan fortsätter det med:

--------
Mardrömsscenariot skulle vara att vi hade en oändlig energikälla, för då kan vi bara fortsätta med en rovdrift som underminerar hela det biologiska systemet.
--------

Det blir väldigt oklart vad hon egentligen ser som det primära problemet.

Med obegränsad tillgång till energi kan vi naturligtvis lösa det första problemet, vi kan helt enkelt avbryta förbränning av fossila bränslen och istället konstruera maskiner som absorberar koldioxid ur atmosfären. Detta är knappast något större företag om förutsättningen "oändlig energi" är uppfylld.

Jag vet inte om det är vad hon menar, men som jag ser på det är energianvändningen bara ett av problemen som hotar vår civilisation och kanske inte det största. Vi sitter fortfarande i skiten även om vi övergår till någon hypotetisk oändlig, miljövänlig energikälla. Vi har t.ex. avverkningen av skog, brytandet och smältande av malm, nedskräpningen av haven, försurning från jordbruk och industri o.s.v.

Får vi plötsligt oändligt med billig energi behöver vi t.ex. inte använda oljan till bränsle utan kan då göra ännu mer plast som sedan hamnar i haven. Vi kan avverka ännu mer skog, smälta ännu mer malm o.s.v. Det relativt höga priset på energi idag är en flaskhals som begränsar omfattningen av andra miljöfarliga verksamheter.

Inga av dessa problem är olösliga, men det kräver en enorm omställning av vårt samhälle både i konsumtionsvanor och återvinning och återanvändning av t.ex. plaster och metaller (vilket naturligtvis blir lättare med billig, nästan oändlig energi). Det är främst en politisk fråga snarare än en fråga om teknik.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag vet inte om det är vad hon menar, men som jag ser på det är energianvändningen bara ett av problemen som hotar vår civilisation och kanske inte det största. Vi sitter fortfarande i skiten även om vi övergår till någon hypotetisk oändlig, miljövänlig energikälla. Vi har t.ex. avverkningen av skog, brytandet och smältande av malm, nedskräpningen av haven, försurning från jordbruk och industri o.s.v.

Får vi plötsligt oändligt med billig energi behöver vi t.ex. inte använda oljan till bränsle utan kan då göra ännu mer plast som sedan hamnar i haven. Vi kan avverka ännu mer skog, smälta ännu mer malm o.s.v. Det relativt höga priset på energi idag är en flaskhals som begränsar omfattningen av andra miljöfarliga verksamheter.

Inga av dessa problem är olösliga, men det kräver en enorm omställning av vårt samhälle både i konsumtionsvanor och återvinning och återanvändning av t.ex. plaster och metaller (vilket naturligtvis blir lättare med billig, nästan oändlig energi). Det är främst en politisk fråga snarare än en fråga om teknik.

Ja problem med plast i haven, koldioxid i luften, avverkning av skog osv... löses ju enkelt med teknik och lite politisk vilja om "oändlig energi" är uppfyllt. Jag sätter oändlig energi inom citationstecken för att markera att det handlar om praktiskt taget oändlig energi snarare än verkligt oändlig.

Energin i kombination med AI och nästan 100-procentig automatisering gör ju saker som plast i haven till en icke-fråga. Släpp ut miljarder automatiserade båtar som samlar in och återvinner plasten, helt automatiserat och AI-kontrollerat. Vi behöver inte ens bry oss.

Brist på grundämnen som Iridium? Med oändlig energi kan du transmutera lägre grundämnen.

Osv ...

Det är ju en lustig inställning tyckte jag främst, att en oändlig energikälla skulle vara någon sorts mardrömsscenario för vår civilisation. En mardröm för vissa andra djurarter möjligen, men dessa är, så vitt jag vet, inte en del av vår civilisation.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ursäkta för meme-time, men den är relevant för diskussionen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja problem med plast i haven, koldioxid i luften, avverkning av skog osv... löses ju enkelt med teknik och lite politisk vilja om "oändlig energi" är uppfyllt. Jag sätter oändlig energi inom citationstecken för att markera att det handlar om praktiskt taget oändlig energi snarare än verkligt oändlig.

Energin i kombination med AI och nästan 100-procentig automatisering gör ju saker som plast i haven till en icke-fråga. Släpp ut miljarder automatiserade båtar som samlar in och återvinner plasten, helt automatiserat och AI-kontrollerat. Vi behöver inte ens bry oss.

Brist på grundämnen som Iridium? Med oändlig energi kan du transmutera lägre grundämnen.

Osv ...

Det är ju en lustig inställning tyckte jag främst, att en oändlig energikälla skulle vara någon sorts mardrömsscenario för vår civilisation. En mardröm för vissa andra djurarter möjligen, men dessa är, så vitt jag vet, inte en del av vår civilisation.

/hulle.

Jag är också relativt optimistisk förutsatt att vi kan lösa problemen kring produktionen av energi (kostnaden och miljöpåverkan). Men jag tror ändå det finns en viss risk för ett "mardrömsscenario" som man bör vara medveten om så man kan minimera risken för det.

Företag bryr sig bara om kortsiktig vinst och kommer inte minska sin miljöpåverkan om de inte antingen tvingas till det eller det helt enkelt blir mer lönsamt så. Mer och billigare energi betyder då bara att de kan fortsätta som idag (samma miljöpåverkan som t.ex. försurning, utsläpp av gaser och kemikalier o.s.v.) men i mycket större skala.

Det finns också en risk att de rikare länderna (som kommer vara de som som får tillgång till denna "fria" energi då den säkert kommer kräva stora initiala investeringar) skiter i hur det ser ut i resten av världen, som blir deras soptipp (precis som idag). I Afrika kanske man smäller upp ett kolkraftverk att driva gruvorna, för det är billigare. Där kan man också transmutera ämnen till de grundämnen man behöver, vilket knappast lär vara helt "rent" även med ren och oändlig energi. Varför ska t.ex. USA skicka "nanobåtar" (eller plastätande bakterier eller vad det nu kan bli) till någon gudsförgäten bukt utanför något fattigt land där det ändå inte påverkar dem? O.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag är också relativt optimistisk förutsatt att vi kan lösa problemen kring produktionen av energi (kostnaden och miljöpåverkan). Men jag tror ändå det finns en viss risk för ett "mardrömsscenario" som man bör vara medveten om så man kan minimera risken för det.

Företag bryr sig bara om kortsiktig vinst och kommer inte minska sin miljöpåverkan om de inte antingen tvingas till det eller det helt enkelt blir mer lönsamt så. Mer och billigare energi betyder då bara att de kan fortsätta som idag (samma miljöpåverkan som t.ex. försurning, utsläpp av gaser och kemikalier o.s.v.) men i mycket större skala.

Det finns också en risk att de rikare länderna (som kommer vara de som som får tillgång till denna "fria" energi då den säkert kommer kräva stora initiala investeringar) skiter i hur det ser ut i resten av världen, som blir deras soptipp (precis som idag). I Afrika kanske man smäller upp ett kolkraftverk att driva gruvorna, för det är billigare. Där kan man också transmutera ämnen till de grundämnen man behöver, vilket knappast lär vara helt "rent" även med ren och oändlig energi. Varför ska t.ex. USA skicka "nanobåtar" (eller plastätande bakterier eller vad det nu kan bli) till någon gudsförgäten bukt utanför något fattigt land där det ändå inte påverkar dem? O.s.v.

Ja jag håller med dig. Tyvärr lär det bli så i början, tills allting har sipprat ner till resten av världen.

Som en viss parallell kom jag att tänka på vad en vän som jobbar inom oljeindustrin berättade. Han var på en rigg utanför Afrika och något var sönder och det sprutade ut olja helt okontrollerat rakt ut i vattnet, i flera dagar... Var cheferna oroade? Nej... De hade budgeterat för det och de lokala myndigheterna var mutade. Men havet och stränder blev förstörda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Personligen bryr jag mig inte om ifall människan "vinner" något på ett förbud.
Som misantrop så skulle jag gärna se ett totalförbud mot att skaffa barn tills mänskligheten är utrotad.

är också misantrop, vi människor tillför inget i naturen vi bara förstör, planeten skulle klara sig bättre om vi inte fanns. men jag tror att planeten eller vi själva kommer fixa till det tids nog.

men nu när vi endå är här så är det bara njuta, solen blir varmare och varmare så inget vi gör kan förhindra att haven en dag kokar bort.

kika på venus det är vår framtid...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

https://nyadagbladet.se/kronikor/minimal-klimateffekt-av-mer-...

Minimal klimateffekt av mer koldioxid

Att mer koldioxid från mänsklig verksamhet skulle farligt värma atmosfären läser och hör vi dagligen. Att både temperaturen och CO2-halten har ökat under 1900-talet antyder ett sådant samband. Men frågan är vad som är orsak och vad som är verkan.

Permalänk
Skrivet av Lafa:

https://nyadagbladet.se/kronikor/minimal-klimateffekt-av-mer-...

Minimal klimateffekt av mer koldioxid

Att mer koldioxid från mänsklig verksamhet skulle farligt värma atmosfären läser och hör vi dagligen. Att både temperaturen och CO2-halten har ökat under 1900-talet antyder ett sådant samband. Men frågan är vad som är orsak och vad som är verkan.

Tror det är flera faktorer som påverkar, t.ex när dom hade flygförbud efter 11 september sjönk temperaturen 2 grader ca (om det var orsaken får var och en avgöra).

Det viktigaste vi ska fokusera på, är sluta fyll haven med plast och gifter (då har vi kommit bit framåt). Sen kan man dividera om resten vems fel det är

Men tro inte människan kan påverka, se på Mississippifloden (försvunnit många dyer vid mynningen mot havet), det på grund av dom satt upp vallar för att skydda mot gigantiska vågor (ironiskt nog skyddar dessa naturliga dyer just från dessa katastrofer, men människan har hindrat dessa kan växa fritt).

Forskare spekulerar i att vi kommer få tidigare sommar och till slut ingen sommar alls (på grund av både värme och blivit ostadigt väder som kommer bli värre). men finns ju flera teorier runt vad som kan hända.

Många i världen förkastar vetenskapen tyvärr, är ju galet att inte logik ska styra (utan drivas av religion, då är vi tillbaka på 1600 talet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skönt att sitta i lugn o ro o glo i gamla trådar...

Skrivet av tung_man:

En högtryckstvätt går det väldigt lite vatten igenom skulle gissa 4 timmar tvätt går nog samma mängd vatten som en halvtimma dusch kanske. Testa fyll en vattenhink med en högtryckstvätt är mest luft.

Väldigt lite är kanske till att ta i. Bättre hemma maskiner förbrukar runt 500L/h. Och någon luft ska där definitivt inte komma ur lansen, då har du något fel som är trasigt. 4 timmar med en sådan motsvarar 2 kubikmeter. Man brukar räkna med att det går ungefär 9 liter i minuten när man duschar, vilket ger 2160liter på 4 timmar. Så, 3 timmar och 45 minuters duschande, förbrukar ungefär samma mängd vatten som 4 timmars högtryckstvättande.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skönt att sitta i lugn o ro o glo i gamla trådar...

Väldigt lite är kanske till att ta i. Bättre hemma maskiner förbrukar runt 500L/h. Och någon luft ska där definitivt inte komma ur lansen, då har du något fel som är trasigt. 4 timmar med en sådan motsvarar 2 kubikmeter. Man brukar räkna med att det går ungefär 9 liter i minuten när man duschar, vilket ger 2160liter på 4 timmar. Så, 3 timmar och 45 minuters duschande, förbrukar ungefär samma mängd vatten som 4 timmars högtryckstvättande.

Dom billigare jag kört med blir det knappt blött så vattenflöde över 300L/h tror jag inte dom ligger på. Däremot industrimodell typ lastbilstvätt den ligger säkert över 1000L/h men det är ju en annan sak.. Ta trädgårdsslangen och spola brukar ju va kring 3000L/h. Min dusch har då ungefär samma flöde som trädgårdsslangen dvs 30min dusch 1500L.. 375L x 4h = 1500L

Permalänk

2018 ranks as fourth-warmest year for globe
https://arstechnica.com/science/2019/02/2018-ranks-as-fourth-...

Svalbard, där blir det varmare och varmare för varje år, premafrosten tinar och gasen där under då... jahapp:
https://www.svt.se/special/gaslackan-som-kan-bli-forodande-fo...
"Kim Holmén säger att uppvärmningen, liksom permafrostens snabba upptining, ännu går att bromsa.
– Det som krävs är att vi inte släpper ut lika mycket klimatpåverkande ämnen, framförallt koldioxid och metangas."
---> som om Globalisterna, kommunisterna och kapitalisterna bryr sig om detta.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

http://humoncomics.com/art/mother-gaia.jpg

2018 ranks as fourth-warmest year for globe
https://arstechnica.com/science/2019/02/2018-ranks-as-fourth-...

Svalbard, där blir det varmare och varmare för varje år, premafrosten tinar och gasen där under då... jahapp:
https://www.svt.se/special/gaslackan-som-kan-bli-forodande-fo...
"Kim Holmén säger att uppvärmningen, liksom permafrostens snabba upptining, ännu går att bromsa.
– Det som krävs är att vi inte släpper ut lika mycket klimatpåverkande ämnen, framförallt koldioxid och metangas."
---> som om Globalisterna, kommunisterna och kapitalisterna bryr sig om detta.

Gillar bilden du hade.
Det är detta de flesta miljöaktivister missar.
Om världen går under och alla människor dör, så kommer naturen ändå leva vidare och nya arter bildas mm.

Titta runt Tjernobyl där det är radioaktivt. Livet frodas där med vissa mutationer.
Om det blir varmare gynnas vissa arter och andra arter missgynnas.

Vi har epoker på gjorden där livet drastiskt ändrat sig tiotalsgånger och mindre epoker med hundratals ändringar.

Jag har ingen aning hur framtiden blir men när alla säger att folk kommer svälta mer mm. Då kan jag säga som en teori kanske inte. Låt säga att gjorden blir 10 grader varmare. Detta innebär till en början mer öken men efter ett tag när haven hunnit värmas upp så dunstar haven och jorden är täckt av ca 71% vatten, vilket innebär mängder med vatten över land och vi kommer får mer växtlighet och mer bördig mark. Hela gjorden kommer att få mer vattenånga och fuktighet. typ som i Thailand.

Har för mig att mycket ånga reflekterar värmen också från solen så efter kanske 200 år blir det kallare igen.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Skrivet av Lafiel:

Gillar bilden du hade.
Det är detta de flesta miljöaktivister missar.
Om världen går under och alla människor dör, så kommer naturen ändå leva vidare och nya arter bildas mm.

Titta runt Tjernobyl där det är radioaktivt. Livet frodas där med vissa mutationer.
Om det blir varmare gynnas vissa arter och andra arter missgynnas.

Vi har epoker på gjorden där livet drastiskt ändrat sig tiotalsgånger och mindre epoker med hundratals ändringar.

Jag har ingen aning hur framtiden blir men när alla säger att folk kommer svälta mer mm. Då kan jag säga som en teori kanske inte. Låt säga att gjorden blir 10 grader varmare. Detta innebär till en början mer öken men efter ett tag när haven hunnit värmas upp så dunstar haven och jorden är täckt av ca 71% vatten, vilket innebär mängder med vatten över land och vi kommer får mer växtlighet och mer bördig mark. Hela gjorden kommer att få mer vattenånga och fuktighet. typ som i Thailand.

Har för mig att mycket ånga reflekterar värmen också från solen så efter kanske 200 år blir det kallare igen.

Ett stort problem är ju lite att vi lever dag för dag nuförtiden. Det som var aktuellt förra året är helt ute nu.
För 100 år sedan fungerade en lie lika bra att slå hö med som året innan, idag så matas vi med nya redskap och effektiviseringar som ska göra allt enklare för oss. Sen om det fraktas över hela jordklotet gjort av barn i Kina det är ju inte så noga.
Sen säger vi att vi värnar om miljön när det kommer post dagligen till var och varannan person.

Människor lever ju oftast inte i en epok utan i en bråkdel av en epok, ganska lätt att vara självisk och leva livet och utnyttja allt för man kommer ändå dö innan nästa istid.
Så problemet är nog mer hur vi hanterar råvarorna på planeten, så att det hanteras så långsiktigt som möjligt, vilket inte är fallet idag. Det bästa man kan göra är väl att, stänga av elen, vattnet och försöka bli så självförsörjande som möjligt och se hur länge man klarar sig, när det gäller svält och dylikt. Då blir det nog lättare att hantera kriser som privatperson.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Ett stort problem är ju lite att vi lever dag för dag nuförtiden. Det som var aktuellt förra året är helt ute nu.
För 100 år sedan fungerade en lie lika bra att slå hö med som året innan, idag så matas vi med nya redskap och effektiviseringar som ska göra allt enklare för oss. Sen om det fraktas över hela jordklotet gjort av barn i Kina det är ju inte så noga.
Sen säger vi att vi värnar om miljön när det kommer post dagligen till var och varannan person.

Människor lever ju oftast inte i en epok utan i en bråkdel av en epok, ganska lätt att vara självisk och leva livet och utnyttja allt för man kommer ändå dö innan nästa istid.
Så problemet är nog mer hur vi hanterar råvarorna på planeten, så att det hanteras så långsiktigt som möjligt, vilket inte är fallet idag. Det bästa man kan göra är väl att, stänga av elen, vattnet och försöka bli så självförsörjande som möjligt och se hur länge man klarar sig, när det gäller svält och dylikt. Då blir det nog lättare att hantera kriser som privatperson.

Survival of the fitest.

Man kan antingen vara en riktig urmänniska och klara sig utan el etc eller så ordnar man så man har riktigt gott om pengar så man kan köpa renat luft, renat vatten och leva i överflöd.

Kommer alltid finnas de 2 typerna som jag skrev om ovan. Sedan finns säkert fler sätt att klara sig på bra.

Men det kommer alltid finnas de som lever på överflöd! Även om vi blir 20 miljarder människor och vi använt upp mer och mer av jorden.

Jag oroar mig inte speciellt. Att jag kör runt med en Tesla, återvinner, spar på resor kommer inte göra ett smack. Inte ens om hela världen gör det. Då undrar man vadå hela världen. Ja, alla kan inte köpa och köra runt med en tesla. Dels skulle man få gräva ut halva Afrika på mineraler som behövs och dels så kommer det alltid finnas en vis pris på saker och ting som alla inte har råd med.

Så det är bara att konsumera på som man känner för. Jag ser inte med arga blickar på de som flyger privat jet etc. Förutom då när de ska Virtue signaling och visa sig wook. (Tex leonardo dicaprio).

Får vi mindre resurser av något så blir det enbart färre som kan köpa p.g.a. priset höjs. Efterfråga/pris.

Några kommer säkert läsa ovan och känna det som står är dystert och elakt det jag skrev.
Men så har världen alltid varit och kommer alltid att vara. Någon kommer alltid att leda och någon kommer att följa. De som leder kommer alltid att ha av något mer om det är materiella saker, kvinnor, barn, makt eller något annat låter jag vara osagt. Men det kommer aldrig bli exakt lika i exakt alla aspekt.

Möjligtvis när AI tar över, då är mänskligheten kört.

Det roliga är att alla flummar runt när jorden ska gå under. AI kommer vara tillräckligt smart allt från 10-30 år och vi människor kommer på ett eller annat sätt släppa lös någon form av AI och då är det game over.

Med allt detta sagt, de som vill spara på energi, sluta använda plast, sluta flyga och se nya platser etc, go for it! Visa mår bra av detta då får de göra det.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^