Hur länge kan vi människor egentligen fortsätta leva som vi gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Här kan man testa hur miljövänligt man lever. För egen del blev resultatet nedslående. Min personliga så kallade "overshoot day" blev 11:e april.

http://www.footprintcalculator.org/#!/

"Do you have electricity in your home?"

Nej ingen el, inget Internet, Ingen dator, ingen telefon.
Jag gör undersökningen på en Etch-a-sketch...

Är inte klar med undersökningen ännu.
Men förutom om man har el så var det någon fråga om hur man bor, där något alternativ var hus utan vatten...
...jag börjar tro att man måste bo i en hydda med stampat jordgolv för att få bra poäng på det testet.

Permalänk
Medlem

Är ingen datasnubbe själv...Börja titta på elektronikbranschen. Ständigt nya socklar, ramminnen är inte bakåtkompatibla, mobiltelefoner utan utbytbart batteri osv. Sätt åtminstone fem- eller tioårscykler på moderkort, ramminnen och all annan skit gällande PC tex.

Lägg ned krigföringen mot vissa diktaturer i arabvärlden och Afghanistan tex. När ska vapenindustrin pynta sin miljö- och klimatnota?

Hur många ton reklam fraktas runt dagligen på klotet? All energislukande marknadsföringen världen över. Fula blinkande lampor/reklamskyltar dygnet runt precis överallt i tättbebyggt område.

Sen har vi mage i väst att peka ut "dom där jävla kineserna" och deras utsläpp från bilar och fabriker. Vi bör rannsaka oss själva istället.

Dubbfritt på Hornsgatan och kemikalieskatt på elektronik i lilla Sverige räddar klimatet!
- säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tänkte återkoppla till tråden lite i dessa dystra dagar.

Vet inte om ni såg på Nyhetsmorgon nu i morse på TV4 om hur "människor" (egentligen besatta demoner) fullkomligt stormade in i butikerna för att konsumera för glatta livet då det nu är Black Friday.

Bilderna var vidriga, jag behöver inte säga mer men allvarligt talat får det vara nog nu med denna hejdlösa fantasikonsumtion som bedrivs.

Lite så här såg det ut faktiskt: https://i.ytimg.com/vi/q63mRR3d7ck/maxresdefault.jpg

Dold text

Man behöver inte ens vara seende för att inse vart allt det här kommer att sluta, planeten pallar inte mer men ingen verkar fatta.

Dystra nyheter varje dag om hur flera klädjättar bränner nytillverkade och oanvända kläder i Sverige, matsvinn för miljoner, bebisfabriker samt fans och hans moster.

Planeten Tellus är inte längre en plats jag vill leva på längre, helvetet är här på jorden det vet jag nu och det finns inga rymdskepp som kan ta mig någon annanstans.

Jag känner mig som en dödsdömd kvävande fånge på den här planeten, om bara ekorrhjulen kunde sluta snurra och resten av världen kunde få upp ögonen någon gång och inse att vi inte längre kan hålla på att konsumera, exploatera och fortplanta oss till förbannelse så kanske vi har en liten liten chans till överlevnad.

Om det inte ändrats på senare år, så i alla fall USA så resas sånt ut som inte sålt slut (vet inte om det är mer miljövänligt att det ligger i lager i flera år, än det köps under en rea).

Sen finns det säkert även i USA nya prylar som reas ut, men ser det som värre problem i Sverige där det måste vara det senaste som reas ut.

Köpte själv under black freday (men inget egentligen onödigt), utan något jag behövde personligen (köper bara om det gamla går söner i flesta fall och då är nytt trevligare än gammalt, speciellt när det gäller hygienartiklar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vi kan leva utan problem ett bra tag till som vi gör om vi håller oss i Sverige, återvinner och ser till att folk inte kan föröka sig okontrollerat(max 1 barn per person). Hur tror Du att svenskarna klarade sig 1986? Problemet heter okontrollerad förökning och längre levnadstid om man befinner sig i väst. När befolkningen sedan minskar så tillåter man max 2 ungar per person.

Intressant kanske också är att endast 30% av maten är sverige är egenproducerad.

Så skulle något oväntat ske som exempelvis ett krig eller akut oljebrist så skulle 7 av 10 blir väldigt hungriga inom kort i sverige.

Sedan kanske vi inte ska blunda för fakta heller, inom några få år kanske den siffran är nere 20% och resten är importerat. Jag har inte läst att sveriges matproduktion har ökat i takt med antalet munnar som ökar i antal.

Till sist det mest ironiska, varken politiker eller gemene HEN ser detta som ett problem.

Permalänk
Inaktiv

Bor granne med ett hyreshus och så här på landet en bit utanför centrum är det vanligt med egna brunnar istället för kommunalt vatten.
Vår fastighet har egen brunn och hyreshuset bredvid har en djupborrad brunn men nu till saken.

En av grannarna där inne hade lånat en högtryckstvätt för att "städa" sin uteplats och utemöbler vilket han också gjorde i över 4 timmar.

4 timmar av så gott som konstant spolande och slösande av vatten, när det är så varmt ute och varit torrt så länge!
Det riktigt stack i ögonen när man vet att det finns människor i världen som inte ens har rent vatten att dricka och så står en idiot och blåser på som om det fanns oändligt med vatten.

Påpekade detta och då hånlog han och sa att jo det finns människor som inte ens har så här mycket att dricka och så visade han med handen hur lite.
Man såg att de andra grannarna reagerade på detta också och tyckte det hela var lite osmakligt att stå och söla med vatten så länge.

Tyvärr är han bara en av många idioter som tillåts husera fritt med moder jords resurser och jag blir inte förvånad om dagen då vi förbrukat jordens resurser kommer tidigare än 2:e Augusti i år.

Jag lider med planeten, vi människor är en farsot som tyvärr måste bort.
Gång på gång missköter vi våran unika gåva vi fått, chansen till liv och en vacker.....eller ja en gång så vacker planet att bo på.

Det är dags att tänka om och ställa om helt nu om våra barn i framtiden ska kunna få ett drägligt liv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Bor granne med ett hyreshus och så här på landet en bit utanför centrum är det vanligt med egna brunnar istället för kommunalt vatten.
Vår fastighet har egen brunn och hyreshuset bredvid har en djupborrad brunn men nu till saken.

En av grannarna där inne hade lånat en högtryckstvätt för att "städa" sin uteplats och utemöbler vilket han också gjorde i över 4 timmar.

4 timmar av så gott som konstant spolande och slösande av vatten, när det är så varmt ute och varit torrt så länge!
Det riktigt stack i ögonen när man vet att det finns människor i världen som inte ens har rent vatten att dricka och så står en idiot och blåser på som om det fanns oändligt med vatten.

Påpekade detta och då hånlog han och sa att jo det finns människor som inte ens har så här mycket att dricka och så visade han med handen hur lite.
Man såg att de andra grannarna reagerade på detta också och tyckte det hela var lite osmakligt att stå och söla med vatten så länge.

Tyvärr är han bara en av många idioter som tillåts husera fritt med moder jords resurser och jag blir inte förvånad om dagen då vi förbrukat jordens resurser kommer tidigare än 2:e Augusti i år.

Gång på gång missköter vi våran unika gåva vi fått, chansen till liv och en vacker.....eller ja en gång så vacker planet att bo på.

Det är dags att tänka om och ställa om helt nu om våra barn i framtiden ska kunna få ett drägligt liv.

Ja det är slöseri på el, fast först kanske man borde ge sig på att gnälla på Gamers och deras strömtörstiga datorer? Om de bara sänkte grafiken till monokrom 640*480 och nöjde sig med 20fps så skulle de klara sig med det interna grafikkortet.

Angående vatten så är det svårt att försvinna, man måste bryta isär molekylen eller så måste man ha en gigantisk högtryckstvätt som kan skjuta vattnet ut i rymden ut från vår jord. Vattnet har inte på något sätt försvunnit, men det kommer ej längre oss till nytta.
I sverige så är det stora problemet förorening av vatten och det uppstår av att vi skickar med dåliga saker i vattnet som kemikalier, mikroplaster och annat. Men även att populationen är så stor så vårt naturliga avfall skadar den lilla yta som får ta det. (övergödning)

I detta aktuella fall så delar han som jag tolkar dig en gemensam brunn med andra, denna brunn tillförs det sakta vatten i och det skulle kunna inträffa att brunnen sinar, men jag ser det då främst som ett rent lokal brunnproblem. Där de han delar brunnen med skulle kunna bli sura.

Argument att andra har dåligt med vatten och vi då ska vara sparsamma ser jag som ett rent felargument, såvida vi inte ska börja exportera vatten eller något. För som jag skrev vattnet försvinner inte på något sätt för man tvättar sina möbler, miljöfarliga rengöringsmedel är dock en bov.
Jag ser argumentet då lite som att gnälla på de i varma länder som ligger och solar och slösar på solvärmen och säga att de där isfolket i sverige har väldigt få soltimmar och tänk lite på dem.

*edit*
När man tvättar saker åker vattnet ut i backen igen, värre är det när man skickar tillbaka vattnet i avloppet. Då blandas det med annat skit, även om man nu har markbädd och annat som renar innan det går ner i backen igen, då helst många meter från ens brunn. (det är nog lagstiftat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Vi har ju dock ingen vattenbrist i Sverige så det kvittar här uppe. Värre är det med t ex Las Vegas eller Dubai, städer mitt i öknen med oerhört lite vatten som används för att vattna fina gräsmattor.

Edit: Såg att Johan86c redan hade svarat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

@anon159643

Du tycker alltså inte att det är provocerande när någon slösar med rent, dyrbart vatten och det samtidigt finns människor som törstar ihjäl här i världen eller måste dricka otjänligt rentav vidrigt vatten med dödliga bakterier i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

@Johan86c

Du tycker alltså inte att det är provocerande när någon slösar med rent, dyrbart vatten och det samtidigt finns människor som törstar ihjäl här i världen eller måste dricka otjänligt rentav vidrigt vatten med dödliga bakterier i?

Nej, eftersom vattnet jag tvättar mina utemöbler med inte kommer kommer till något u-land ändå.

Ett stort problem vi har är att vattnet inte är jämt distribuerat över jordklotet. Jag tänker inte korta ner tiden jag duschar för det är ingen annan som kan nyttja det vattnet ändå. GIvetvis slösar jag inte med vatten i onödan, men jag sparar inte i onödan heller.

(Har förresten kommunalt vatten i kranen men egen brunn till trägården och min utedusch på sommaren)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

@Johan86c

En högtryckstvätt går det väldigt lite vatten igenom skulle gissa 4 timmar tvätt går nog samma mängd vatten som en halvtimma dusch kanske. Testa fyll en vattenhink med en högtryckstvätt är mest luft.

Permalänk
Medlem

Min enda "lyxkonsumering" är att jag aldrig stänger av varmvattnet när jag badar i några timmar, men annars försöker jag alltid att tänka på miljön och kör en snål bil osv

Självklart skall man inte tillverka några barn utan det finns gott om barn som skulle behöva adopteras istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

@Johan86c

Ungefär lika provocerande som att de kan gå ut och sola och bada nästan året om, ska de sluta med detta för att inte reta oss?
Alltså sverige har ett dåligt klimat för mycket som jordbruk, vi var ett riktigt fattigt uland på 1800talet.
Under svältåren 1867 till 1869 fick vi spä ut brödet med bark:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%...
-Tänk att detta inte är alls många generationer tillbaka, samma klimat skulle kunna uppstå igen och det var inte bilarna 1867 som var miljöboven.

Men som alltid finns det för och nackdelar med att bo på övriga ställen, våra förfäder vandrade nog till sverige för att slippa revirstrider, liksom på de bästa delarna av världen vill alla bo, när människor ökar så blir det att slåss om markerna eller vandra till icke lika bra områden för att slipper alla konflikter.

Nå vi har i sverige väldigt mycket billigt dricksvatten, när man pumpar upp det i brunnen och häller det på backen så kommer det någon dag senare tillbaka till brunnen igen. Visst en del av vattnet går upp mot atmosfären så att andra människor på andra områden kan få vårt vatten som regn.

Så du gnäller på ett kretslopp som inte är ett problem, däremot kanske personen som tvättade skickade med rengöringsmedel och kanske mikroplatser lossnade och det är ett problem. Sedan så är det ett lokalt brunnproblem som jag har sagt.

Angående exportera vatten till andra länder, så känns det för mig vettigare att försöka hitta billiga energikällor så vi kostnadseffektivt kan göra om saltvatten till dricksvatten. Problemet i många delar handlar om att vattnet är förorenat inte att det är brist, jag ser för mycket salt som en slags föroreningen när det handlar om att dricka det. Hade de kostnadseffektivt kunnat göra dricksvatten från saltvatten, så hade det varit så mycket enklare att transportera de stora mängderna vatten in emot landet, kanske hade de kunnat bygga en ny nilen. Ett stort problem är dock miljöförstöring, där de idag i många länder förstör deras dricksvatten för att färga kläder åt oss i de rika länderna-

Så mitt råd är fokusera istället på miljöförstöringarna som vi håller på med än att klaga på någon som pumpar upp vatten från 100m djup upp till backen som sedan rinner tillbaka, även om växter och en del av vattnet går upp emot atmosfären.

Permalänk
Medlem

Det verkliga problemet är inte hur vi lever.
Det är mängden människor. Löser man inte det spelar resten ingen roll. Man kan skjuta problemen på framtiden, men man löser inga problem om inte det verkliga problemet löses.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleepstreameR:

Något jag skulle vilja se är en massiv höjning av skatt på kött, samt flyg-och båtresor.

Bör inskaffas enorma åkerskatter också då plantage och åkermarker är allt annat än bra för miljön.

Bönderna har praktiskt taget utrotat nästan allt amfibieliv nere i Skåne pga alla skördemarker vi har där nere.

Så massiv skatteökning på grönsaker också, för detta förstör miljön lika bra som allt annat.

Elbilar bör också få sin skatt ökad då batteri dödar miljön lika bra som fossila bränsle..och att bryta cellerna (lithium) till batterierna är inte så uppskattat av modernatur då det dödar träd osv.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JD:

Det verkliga problemet är inte hur vi lever.
Det är mängden människor. Löser man inte det spelar resten ingen roll. Man kan skjuta problemen på framtiden, men man löser inga problem om inte det verkliga problemet löses.

Det ironiska med detta är att de som ofta kallar sig för miljövänner med olika namn, samtidigt säger att sveriges pyramidspel pensionssystemet kräver en ökning av populationen och de vitar åtgärder för att detta ska ske. De säger att det föds för få barn i sverige, när befolkningen bara skenar iväg och blir större för varje år.

Sedan är antal individer ett dåligt mått utan det är deras miljöpåverkan, sverige kan lugnt ha 20 miljoner människor och vi per capita har en halv negativ miljöpåverkan än idag. Och minska miljöpåverkan kan man göra på flera sätt, att dra ner på nöjesaktiviteter och bekvämligheter så är det bättre att minska på populationsökningen.
Men miljösatsningar på elbilar etc är en smart strategi.

Skrivet av VadSaDu:

Bör inskaffas enorma åkerskatter också då plantage och åkermarker är allt annat än bra för miljön.

Bönderna har praktiskt taget utrotat nästan allt amfibieliv nere i Skåne pga alla skördemarker vi har där nere.

Så massiv skatteökning på grönsaker också, för detta förstör miljön lika bra som allt annat.

Elbilar bör också få sin skatt ökad då batteri dödar miljön lika bra som fossila bränsle..och att bryta cellerna (lithium) till batterierna är inte så uppskattat av modernatur då det dödad träd osv.

Lokala åkerskatter i sverige leder till att folk köper maten någon annanstans och problem blir där. Sedan har sverige rätt dåliga åkermarker i övriga landet norråt. De kommer aldrig kunna konkurrera med de andra och rätt är kanske att lägga ner produktionen och satsa på skog för många.

Elbilar har sina problem som du säger, men de är väl bättre än bensin/disel-drivna bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Elbilar bör också få sin skatt ökad då batteri dödar miljön lika bra som fossila bränsle..och att bryta cellerna (lithium) till batterierna är inte så uppskattat av modernatur då det dödar träd osv.

Precis som politiker. Lösningen är högre skatter och nya avgifter. Varför inga skattelättnader på sådant som är skonsamt för miljön istället?
Jag citerar en som jobbade i branschen "det handlar enbart om business". Med det inkluderar jag politikers införande/rättfärdigande av nya hittepå-skatter och avgifter med miljö/klimat som argument.

Tack för ordet...

Permalänk
Medlem

Svårt att slösa på rent vatten i Sverige när vi har sån pass hög tillgång på det.
Och det påverkar inte en törstig Afrikan det minsta hur än mycket vi spolar här i Sverige. Ungefär som att säga åt dom att sluta slösa på sand för eskimåer har så lite av det.

Jordens resurser tar inte slut. Dom tar aldrig slut.
Dom kan på sätt och vis ta slut men i så fall i samband med en förintelse av jorden. Vilket vi människor inte kan åstadkomma, vi kan knappt skrapa ytan på denna planet.
Vi människor kommer förmodligen se ett slut så småningom på vår menlöst korta existens på denna planets liv dock.

Allt miljömumbo som får subventioner och som det satsas på är oftast helt fel.
Solpaneler, vindkraft, elbilar, elcyklar, m.m. är inget som är bra för miljön. Till och med sämre än alternativet ibland.
Största problemet med eldrift idag är batterierna och utan en mycket bättre teknik är det idag inte hållbart då det inte ens finns material på jorden för att kunna göra och använda oss av elfordon med dessa batterier.

Något som dock är bra och borde ha satsats på rejält är kärnkraft.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Här kan man testa hur miljövänligt man lever. För egen del blev resultatet nedslående. Min personliga så kallade "overshoot day" blev 11:e april.

1,3 jordklot för mig. Nån gång i oktober var det nog. Inte helt illa. Faller lite på maten (ej vegetarian). Går och cyklar (elcykel) i stort sett alltid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ni kan försöka leva "rätt" i marginalen som individer, privilegierat medelklassigt konsumera er fria och lätta på ert "samvete", men det har ingen som helst bäring på vad folk och ekonomi gör i övrigt, av nödvändighet. Att alla har ett ansvar innebär i praktiken att ingen har det. Miljöfrågan måste avindividualiseras om den ska lyckas och bedrivas på systemnivå. Det är kapitalismen och dess obligata spelregler för alla aktörer som bidrar till förstörelsen. Miljökampen kan inte separeras från antikapitalismen, utan att bli ett kapitalismens alibi för fortsatt miljöförstöring.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

vi människor är en farsot som tyvärr måste bort.

Tycker att sådana här uttalanden är riktigt obehagliga. Har vi tappat tron på människovärdet helt och hållet nu för tiden, eller förstår inte människor att det är mammor, pappor, barn, syskon, morföräldrar, kompisar, fruar osv som försvinner när man anser att "människor är en farsot som tyvärr måste bort".

Jag blir lika bestört varje gång jag läser sådant, tror inte vi vill ha det som i Nazi-Tyskland eller sovjetunionen, för där dog människor som en farsot.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Tycker att sådana här uttalanden är riktigt obehagliga. Har vi tappat tron på människovärdet helt och hållet nu för tiden, eller förstår inte människor att det är mammor, pappor, barn, syskon, morföräldrar, kompisar, fruar osv som försvinner när man anser att "människor är en farsot som tyvärr måste bort".

Jag blir lika bestört varje gång jag läser sådant, tror inte vi vill ha det som i Nazi-Tyskland eller sovjetunionen, för där dog människor som en farsot.

Skriver under på allt fruktansvärt nazityskland och sovietunionen stod för. Kina bör också nämnas. Folkmordet och utrotningen av indianer i nordamerika ignoreras nästan helt och hållet. Likaså aboriginerna i Australien.

Är vi bättre idag menar du? Vi i väst åker runt och kastar bomber och granater på araber och afghaner. Vad är deras liv värda?

Edit: Vi får inte glömma våra egna samer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

21 Oktober. Behövs tydligen 1,2 jordklot att leva som mig, vilket jag har riktigt svårt att tro på. Gå och cykla, ingen bil, aldrig flyg. Köpte gammalt trähus att renovera för hand över tid istället för nyproducerat med maskin (inte specifikt därför jag gjorde det, men poängen är där). 100% grön el. Köper bara nytt vid behov, använder fortfarande min S2 och S4 mini (enda smartphones jag har privat), och underhåller/behandlar saker väl. Syr kläder som spricker, dammsuger inte ens (typ 50cm bred borste, går typ 4x snabbare). Eller jo, dammsuger i hörn osv. Har banne mig ett eget potatisland för typ potatis, olika lök, rabarber osv. Plockar blåbär i skogen ett stenkast härifrån och gör sylt, har bärbuskar jag gör marmelad och saft på, osv osv.

Listan kan göras brutalt lång. Men testet har två "fel" som jag har problem med, först utgår den att alla i världen befinner sig i min sits, dvs bor i norra Sverige som inte direkt är känd för hur mycket vi odlar (ville plantera päronträd för att göra cider men det finns tydligen inga päron som klarar klimatet!), och sen att distanserna mellan allt är extrema (närmsta mataffär är strax över 8km härifrån, närmsta köpcenter som typ IKEA, Jysk, Biltema osv är 60km i valfri riktning). Sen verkar den applicera saker man inte har kontroll som individ över på ens testresultat, som landets militär, vägbyggen, osv. Så jag får minus att jag har långt till allt, och jag får minus för att storstäderna spyr ut avgaser när dom printar asfalt som om deras liv berodde på det.

Är inte bitter, det är bara ett test. Men det känns tvivelaktigt om man inte ens har en chans att "vinna" oavsett hur mycket man sopsorterar och inte slösar på duschens varmvatten (för energin som gick åt vid uppvärmning, inte för att vattnet kan ta slut). Mängden sopor jag slänger varannan vecka är så lite att soptunnan kan närmast användas som en hantel för småbarn.

Hur många dricker närodlat kaffe? Äter närproducerat ris? Varför är kött från Irland och jordgubbar från Holland billigare än vårat egna? Har vi ens råd med såna lyxigheter som vi tar förgivet i vardagen? Testet verkar säga nej, du ska bo i ett träd annars avsiktligen dödar du planeten.

Men det finns saker man kan göra ändå. Halvera mängden tvättmedel nån gång, och bli imponerad hur rent det trots allt blev. Spricka i T-shirten? Gå inte per automatik och köp ny direkt, sy den. Är det fult i ditt tycke, använd när du har en tröja över. Och gällande att "slösa" vatten eller inte, jag tror inte poängen handlar om just om vattnet är en lokal bristvara eller ej, jag tror det handlar om mentaliteten. En person som värnar för resurser rent allmänt spenderar inte 4h med tryckvatten och spolar utemöblerna. Eller låter vattnet rinna när man borstar tänderna. Eller spolar kranen i en minut för att få ett glas kallt vatten på sommaren (ställ in en kanna i kylen eller nåt). Som jag sa, det handlar imo inte om vattnet "tar slut" eller inte, utan om personens mentalitet. Har vi alla rätt mentalitet kan vi sätta bra policies på riksnivå (straffskatt på det som är populärt räknas inte riktigt in), påverka importer genom att köpa "rätt" osv.

Mycket svammel i mitt inlägg, kände mest bara behovet att fokusera på något för stunden. Det blev vad det blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Är vi bättre idag menar du? Vi i väst åker runt och kastar bomber och granater på araber och afghaner. Vad är deras liv värda?

Edit: Vi får inte glömma våra egna samer.

Har ingen aning om hur du kunde dra de slutsatserna från vad jag skrev. Såklart är ingen död bra enligt mig, tog bara upp två av de mer extrema exemplen då sådana tankar får löpa fritt i folks hjärtan. Men jo är det något vi människor är bra på, så är det att skapa lidande.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Har ingen aning om hur du kunde dra de slutsatserna från vad jag skrev. Såklart är ingen död bra enligt mig, tog bara upp två av de mer extrema exemplen då sådana tankar får löpa fritt i folks hjärtan. Men jo är det något vi människor är bra på, så är det att skapa lidande.

Vi är över sju miljarder på klotet nu. Folk med snedvridna tankar finns det gott om. Och visst är människan perfektionist när det kommer till att skapa lidande och misär. Det enda människan lärt sig är, att den som slår hårdast vinner, och segraren skriver historien. Ta lärdom av historien kommer aldrig ske.

Permalänk

Många av dessa problem skulle kunna minskas med en mer justerad version av kapitalismen. Wish är ett exempel på där många beställde onödiga saker från Kina för småpengar som de inte alltid ens hade ett behov av. Mängder med produkter tillverkas av någon fattig person i Kina och skickas sedan med flyg, båt till Europa, Sverige. Men kapitalism, konsumism vill ju ständigt att vi konsumenter ska konsumera och köpa nya saker. Varje släpps det annars massa nya produkter varje år och varför håller inte produkter lika länge som de gjorde tidigare? Många saker idag är billigare att köpa nytt än att laga. Därför slösas det mycket på resurser. Det mesta handlar om pengar. Men allt fler företag försöker börja med hållbar utveckling, där man försöker göra saker av återvunnet material.

Permalänk
Medlem

@anon183825: Inte upp till oss.
Finns mer att lösa tex här: http://humansarefree.com/2014/10/exposing-shadow-forces-behin...

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Är inte bitter, det är bara ett test. Men det känns tvivelaktigt om man inte ens har en chans att "vinna" oavsett hur mycket man sopsorterar och inte slösar på duschens varmvatten (för energin som gick åt vid uppvärmning, inte för att vattnet kan ta slut). Mängden sopor jag slänger varannan vecka är så lite att soptunnan kan närmast användas som en hantel för småbarn.

Det beror på att konsumtion och avtryck inte är bara ligger på individnivå. Exempelvis kör jag inte bil själv, men likväl bor jag i ett samhälle där samhällsfunktioner bidrar till fordonstrafik (polis, brandkår, ambulans, militärt försvar etc.), och oavsett om jag duschar i kallvatten så ska vattnet i ena ändan pumpas till vattentorn och i andra ändan renas. Det är så långt gånget att det i slutänden inte spelar roll hur många som blir heltidsvegetarianer, -cyklister och så vidare, det enda vi kan bidra med är att köpa tid innan korthuset faller samman, vilket är ack så viktigt för att vi på global samhällsnivå hypotetiskt sett skall hinna ställa om till en hållbar framtid.

"Spelet" är riggat, riggat av oss själva över tid sedan den industriella revolutionens start.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det beror på att konsumtion och avtryck inte är bara ligger på individnivå. Exempelvis kör jag inte bil själv, men likväl bor jag i ett samhälle där samhällsfunktioner bidrar till fordonstrafik (polis, brandkår, ambulans, militärt försvar etc.), och oavsett om jag duschar i kallvatten så ska vattnet i ena ändan pumpas till vattentorn och i andra ändan renas. Det är så långt gånget att det i slutänden inte spelar roll hur många som blir heltidsvegetarianer, -cyklister och så vidare, det enda vi kan bidra med är att köpa tid innan korthuset faller samman, vilket är ack så viktigt för att vi på global samhällsnivå hypotetiskt sett skall hinna ställa om till en hållbar framtid.

"Spelet" är riggat, riggat av oss själva över tid sedan den industriella revolutionens start.

Bra svar.

Innan jag gjorde testet var jag övertygad om att huvudansvaret låg hos individen. Om man inte köper rött kött importeras den inte, uppgraderar man inte sin smartphone varje generation tillverkas färre, osv. Men infrastrukturen är redan där, fabrikerna redan byggda, elledningarna redan dragna, lastbilarna redan tillverkade och oljan utvinnen och processad, redo att användas.

Bara något så banalt som att ringa ett samtal berättigar mobilmaster, telefonledningar grävda under marken, grävmaskinernas tillverkning, fabrikerna för att tillverka komponenterna till grävmaskinen, fraktfartygen att frakta dom till andra sidan världen och fabrikerna för att sätta ihop allt, kraftverken för att förse dom med el, maskinerna och lyftkranarna för att tillverka dessa (osv i evigheter).

Nu när jag tänker efter är nog testet ganska rättvis ändå, synd bara att den fokuserar på individen och inte tar chansen att utbilda i samhällsval, i hur vi kan påverka genom hur vi lägger vår röst vart fjärde år. Hur nära gränsen är vi där om vi stänger ner allt och bara lever i hyddor helt koldioxidneutralt är det redan försent? Har vi passerat den redan?

Om vi slutar producera nytt och underhåller och återanvänder det vi redan har borde vi ta ett satans hopp i hur vi som individer kan fortsätta leva som vi gör. Det är väl där största boven är, nyproducerat av finita resurser som metaller, olja osv.

En typ av skördetröska som kör genom soptippar och sorterar allt i sina basformer vore en bra uppfinning om man vill bli rikast i världen. Känns som att tiden är rätt för en sån typ av grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Detta betyder givetvis att män endast får vara fader två gånger i livet. Om de ertappas vara far "en tredje gång" ska det bli höga böter för att de inte tog preventivmedelsansvar tillsammans med modern. DNA test ftw

Håller inte med dig, som andra sagt är det kvinnan som föder barn, det är även kvinnan som bestämmer om abort inte mannen. Så i ett läge där preventivmedel inte fungerar så ska mannen alltså få hög böter?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stenharl:

Nämnde inte ens Nazi-Tyskland eller Sovjetunionen i mitt inlägg men visst....

Det jag menar med farsot är att vi människor är parasiter och en stor böld som utarmar våran stackars planet totalt, vi tar inte hand om den som vi borde gjort från dag 1.

Ta mig fan allt tar vi för givet, tycker du eller någon annan för den delen att vi har det bra här på jorden?
Nej vi är så jäkla långt ifrån paradiset man kan komma, helvetet är en bättre beskrivning men ganska mild.

Gång på gång har vi visat att vi inte är kapabla till att vårda planeten, skulle det bli som filmen The Day the Earth Stood Still så skulle inte jag stå emot för den makten, jag skulle omfamna och välkomna den och jag skulle gå med flaggan i topp.