21 Oktober. Behövs tydligen 1,2 jordklot att leva som mig, vilket jag har riktigt svårt att tro på. Gå och cykla, ingen bil, aldrig flyg. Köpte gammalt trähus att renovera för hand över tid istället för nyproducerat med maskin (inte specifikt därför jag gjorde det, men poängen är där). 100% grön el. Köper bara nytt vid behov, använder fortfarande min S2 och S4 mini (enda smartphones jag har privat), och underhåller/behandlar saker väl. Syr kläder som spricker, dammsuger inte ens (typ 50cm bred borste, går typ 4x snabbare). Eller jo, dammsuger i hörn osv. Har banne mig ett eget potatisland för typ potatis, olika lök, rabarber osv. Plockar blåbär i skogen ett stenkast härifrån och gör sylt, har bärbuskar jag gör marmelad och saft på, osv osv.
Listan kan göras brutalt lång. Men testet har två "fel" som jag har problem med, först utgår den att alla i världen befinner sig i min sits, dvs bor i norra Sverige som inte direkt är känd för hur mycket vi odlar (ville plantera päronträd för att göra cider men det finns tydligen inga päron som klarar klimatet!), och sen att distanserna mellan allt är extrema (närmsta mataffär är strax över 8km härifrån, närmsta köpcenter som typ IKEA, Jysk, Biltema osv är 60km i valfri riktning). Sen verkar den applicera saker man inte har kontroll som individ över på ens testresultat, som landets militär, vägbyggen, osv. Så jag får minus att jag har långt till allt, och jag får minus för att storstäderna spyr ut avgaser när dom printar asfalt som om deras liv berodde på det.
Är inte bitter, det är bara ett test. Men det känns tvivelaktigt om man inte ens har en chans att "vinna" oavsett hur mycket man sopsorterar och inte slösar på duschens varmvatten (för energin som gick åt vid uppvärmning, inte för att vattnet kan ta slut). Mängden sopor jag slänger varannan vecka är så lite att soptunnan kan närmast användas som en hantel för småbarn.
Hur många dricker närodlat kaffe? Äter närproducerat ris? Varför är kött från Irland och jordgubbar från Holland billigare än vårat egna? Har vi ens råd med såna lyxigheter som vi tar förgivet i vardagen? Testet verkar säga nej, du ska bo i ett träd annars avsiktligen dödar du planeten.
Men det finns saker man kan göra ändå. Halvera mängden tvättmedel nån gång, och bli imponerad hur rent det trots allt blev. Spricka i T-shirten? Gå inte per automatik och köp ny direkt, sy den. Är det fult i ditt tycke, använd när du har en tröja över. Och gällande att "slösa" vatten eller inte, jag tror inte poängen handlar om just om vattnet är en lokal bristvara eller ej, jag tror det handlar om mentaliteten. En person som värnar för resurser rent allmänt spenderar inte 4h med tryckvatten och spolar utemöblerna. Eller låter vattnet rinna när man borstar tänderna. Eller spolar kranen i en minut för att få ett glas kallt vatten på sommaren (ställ in en kanna i kylen eller nåt). Som jag sa, det handlar imo inte om vattnet "tar slut" eller inte, utan om personens mentalitet. Har vi alla rätt mentalitet kan vi sätta bra policies på riksnivå (straffskatt på det som är populärt räknas inte riktigt in), påverka importer genom att köpa "rätt" osv.
Mycket svammel i mitt inlägg, kände mest bara behovet att fokusera på något för stunden. Det blev vad det blev.