Permalänk
Medlem

Parsun 4-takt?

Hej allesammans. Att Tohatsu är en Mercury i annan dräkt är ingen hemlighet.
Men jag tänker på Parsun som motdrag. De kostar ju mindre, men hur är kvalitén idag?
Jag hittar bara trådar på google från 2008 och 2012, och allt förändras med tiden.
Det är far min som vill ha en ny utombordare så jag är här i hans ställe och frågar.
Vill helst inte in på marinforum då de flesta där ser Suzuki, Yamaha och Honda som heliga och allt annat är skrot.
Så är det någon här som kör eller nyligen har haft Parsun?

Tacksam för alla svar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig själv våga köpa en Parsun. Hellre betalar jag mera för ett märke som är förknippat med kvalitet. Tänk på livslängen, tillgången på reservdelar och andrahandsvärdet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Livslängden vet jag inget om. Men reservdelar finns det fullt av. Har hittat ett ställe i Sverige som har alla existerande reservdelar i lager. Så känns lungt på den punkten.
Då far kommer ha motorn tills den skall skrotas så är inte andrahandsvärdet avgörande heller.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det beror nog helt på vilken modell, minns att jag läst något test i någon svensk båtttidning där en 10 hästkrafters var typ bäst i test medans en 50 hästkrafters var skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det beror nog helt på vilken modell, minns att jag läst något test i någon svensk båtttidning där en 10 hästkrafters var typ bäst i test medans en 50 hästkrafters var skit.

Ja jag har också fått den bilden av vad jag läst. Parsun 10hk tog samtliga Japaner, med undantag för att den lät en aning mer och drack någon droppe extra.
10 och 15 hk är samma motor vad jag har förstått, där de har strypt 10an elektroniskt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Livslängden vet jag inget om. Men reservdelar finns det fullt av. Har hittat ett ställe i Sverige som har alla existerande reservdelar i lager. Så känns lungt på den punkten.
Då far kommer ha motorn tills den skall skrotas så är inte andrahandsvärdet avgörande heller.

/Lifooz

Även om det finns resrrvdelar till en parsun, skulle du vilja tappa 2-6veckor båttid för att motorn går sönder mitt i säsongen?

Parsun tillverkar båtmotorer på gamla ritningar från typ Mercury och yamaha med sämre delar, så även om det ser likvärdigt ut så har det sämre kvalitet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vad är merkostnaden för en märkes motor då.

Permalänk
Medlem

Att det finns reservdelar nu säger inget om hur det eventuellt blir i framtiden. Skulle nog satsa på ett mer etablerat märke för att sannolikt bli mer nöjd med ägandet på lite längre sikt. Japan är känt för att tillverka förbränningsmotorer av hög kvalitet. Det kan man inte säga om Kina.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Även om det finns resrrvdelar till en parsun, skulle du vilja tappa 2-6veckor båttid för att motorn går sönder mitt i säsongen?
Det jag läste på importörens hemsida är att de har 80% av reservdelarna i lager. Resten får beställas hem och tar 1 till 2 veckor innan man har den i handen. Om det fungerar i praktiken är en annan sak.

Parsun tillverkar båtmotorer på gamla ritningar från typ Mercury och yamaha med sämre delar, så även om det ser likvärdigt ut så har det sämre kvalitet

Fördelen skulle väl vara att det då är beprövad teknik. Nackdelen att de inte har exakt alla nya besparande system som en ny Mercury eller Yamaha har. Att alla delar inte har exakt samma kvalitét är uppenbart. Men frågan är också HUR bra eller dåligt är det?

Skrivet av Fantomen:

Vad är merkostnaden för en märkes motor då.

Honda och Suzuki 15hk kostar 30,000:- medans Parsun ligger på 15,000:-
Tohatsu ligger på 25-27 beroende på vad du vill ha.

Skrivet av fantomsmurfen:

Att det finns reservdelar nu säger inget om hur det eventuellt blir i framtiden. Skulle nog satsa på ett mer etablerat märke för att sannolikt bli mer nöjd med ägandet på lite längre sikt. Japan är känt för att tillverka förbränningsmotorer av hög kvalitet. Det kan man inte säga om Kina.

Det ligger en poäng i det du säger. Dock vill jag inte underskatta kinesernas motorer, de må använda lite sämre material på diverse delar. Men de håller väldigt bra ändå. Har kina motorer på både elverk gräsklippare och snöslunga och de håller lika bra som Briggs&Stratton. Jag har själv inte märkt någon skillnad.
Däremot kan det bli värre med reservdelar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz: mig veterligen är Tohatsu, nissan. fast det kanske är ändrat senaste åren?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Lifooz: mig veterligen är Tohatsu, nissan. fast det kanske är ändrat senaste åren?

Det stämmer alla tiders. Nissan Marine som varumärke lades ner då Tohatsu var fabriken som tillverkade åt dem.
Sedemera så blev även Mercury, Tohatsu.
Så Tohatsu tillverkar Tohatsu och Mercury.
Skillnaden är loggan och smådetaljer som hur man växlar motorn och i vissa fall gasreglage.
Största skillnaden är priset.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag hade sannerligen dragigt örona åt mig. Spendera lite mer och var betydligt mer nöjd
eller köp begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag hade sannerligen dragigt örona åt mig. Spendera lite mer och var betydligt mer nöjd
eller köp begagnat?

Skall se om jag kan övertala farsan att hoppa på Tohatsu, men annars får det väl bli Parsun.
De går säkert de också. Även om kvalitéten inte är densamma.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz:
Då skulle jag köpt parsun. Pajar den efter 10år är det bara köpa en till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Honda och Suzuki 15hk kostar 30,000:- medans Parsun ligger på 15,000:-
Tohatsu ligger på 25-27 beroende på vad du vill ha.
/Lifooz

Enligt vad jag hittar på nästet så kostar en Parsun 15-hästare från 19 900 kr? Om han har råd så köp ett väletablerat märke. Låt inte snålheten bedra visheten. I annat fall överväg begagnat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

@Lifooz:
Då skulle jag köpt parsun. Pajar den efter 10år är det bara köpa en till

Ja det är lite så det känns. Förr eller senare finns det inget mer att göra för den. Men till den punkten kommer alla motorer.

Skrivet av fantomsmurfen:

Enligt vad jag hittar på nästet så kostar en Parsun 15-hästare från 19 900 kr? Om han har råd så köp ett väletablerat märke. Låt inte snålheten bedra visheten. I annat fall överväg begagnat.

Det var jag som var bäng och såg exklusive moms. 18,400 är korrekt pris.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!