Unreal firar 20 år – originalet gratis via Steam och GOG

Permalänk
Cylon

Unreal firar 20 år – originalet gratis via Steam och GOG

Den klassiska förstapersonsskjutaren Unreal är gratis via Steam och GOG under en begränsad tid. Detta för att fira att spelet fyller 20 år.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Stod och köade utanför SIBA när det släpptes. Och som jag minns det var grafiken i princip fotorealistisk med mitt 3dfx Voodoo 2

Permalänk
Medlem

Minns att man knappt kunde tro sina ögon, vilken otrolig grafik!

Permalänk
Medlem

Det såg så realistiskt ut att man tänkte att nu kan väl grafiken inte bli bättre i spel

Permalänk
Medlem

Var banbrytande. Körde igenom med voodoo 1 fast var imponerad av texturer i 2048x2048 pixlar på softare. Testade sen opengl och 2048 på mitt tnt 2. Då vart det riktigt trevligt från voodoo korten max på 256x256 pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Går ej att spela spelet längre. Det går som skit på dagens system och man kan inte sätta högre upplösning än 1920x1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Går ej att spela spelet längre. Det går som skit på dagens system och man kan inte sätta högre upplösning än 1920x1200.

Finns ju moddar för att köra i 4K t ex.

https://www.oldunreal.com/oldunrealpatches.html

Såg en video om Unreal hos LGR häromdagen, tänkte köpa det så detta var ju passande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Stod och köade utanför SIBA när det släpptes. Och som jag minns det var grafiken i princip fotorealistisk med mitt 3dfx Voodoo 2

Precis - Unreal gjorde att Voodoo2 kortet känndes värt varenda krona!
Elden från facklorna som fladdrade realistiskt - den ödsliga stämmningen, Unreal kommer för evigt att vara en milstolpe i min spelkarriär.

Permalänk
Medlem

Unreal och voodoo, vilka barndomsminnen man får upp i huvudet. Brukar emellan varven starta gamla retroburken som jag har dubbla voodoo 2 12mb kort i och köra lite klassiska spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Var banbrytande. Körde igenom med voodoo 1 fast var imponerad av texturer i 2048x2048 pixlar på softare. Testade sen opengl och 2048 på mitt tnt 2. Då vart det riktigt trevligt från voodoo korten max på 256x256 pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

TNT2 var mitt första 3d-kort, måste säga att det såg rätt fräscht ut på sin tid, även om jag var ett Quake-fan.

Permalänk
Medlem

Grymt! Minnen!

Permalänk
Inaktiv

Blev en del Unreal på rasterna unreal har fortfarande det magiska flytet. Min första 3D Accelerator var ettCanopus Voodoo1 med 6MB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fan det plöjde man många timmar på med sitt tnt2 som hade så jävla grym prestanda och spelet vat så jävla grymt för sin tid så måste absolut testa det igen

Edit: testade lite och har inte spelat det sen ett par år efter det var populärt och måste säga det har åldrats riktigt bra ändå och ställer man bara in kontrollen som inverterad mus "sjukt störigt" och fanns faktiskt dom som spelade så och klassiska wasd så känns det helt ok efter 45 min eller så och 1080p känns som lyx med så gamla spel

upplevelsen var helt unreal

Permalänk
Medlem

Ja, Unreal var grejer det. Kommer ihåg hur det hettade till mellan polygoner och sprites (Daggerfall, Doom vs den nya generationen). Unreal var riktigt kul, tycker det ser helt ok ut nu också

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel! Så bra på så många nivåer för sin tid!
Det visuella, musiken, atmosfären, fienderna (bots), de alternativa vapenfunktionerna, level editorn.
Grymt kul än idag med de icke-officiella patchar som finns tillgängliga. -Riktigt kul multiplayer-del.
Tog spelmusiken till en ny nivå med Alexander Brandon & Michiel Van Den Bos m.fl.

https://www.youtube.com/watch?v=ZjS6rLKnU0c

Permalänk
Medlem

För er som inte kan ändra ljusstyrka samt lite andra fixar få fler grafik och ljudstöd mm kan jag rekommendera ver 227i av oldunreal bara ta ner patchen till Unreal gold med Return to Napali.

https://www.oldunreal.com/index.html
https://www.oldunreal.com/oldunrealpatches.html

Permalänk
Avstängd

Häftigt spel. Har skapat maps till CS 1.6 så jag grafiken påminner mig om det. Mycket jobb som gick till att utveckla Unreal kan jag ju se. Fast det måste vara ännu mer till nya spel. Se min cs map, tyvärr är den inte speltestad alls mycket, fast den är max i storlek i yta som Half-Life engine klarar av. Länk: CS 1.6 map: as_cliffsea

Permalänk

Hahaha!

Gud kommer ihåg när pappan satt och nötta denna på sin state of the art dator som han beskrev det haha!

Permalänk
Medlem

Det minne jag har var att i stället för korridorer och instängda rum i tidigare FPS, var att Unreal var öppet man kunde se himmelen och springa runt på stora ytor.

Permalänk
Medlem

Coolt. Ska tanka. Spelade aldrig unreal som ung.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det minne jag har var att i stället för korridorer och instängda rum i tidigare FPS, var att Unreal var öppet man kunde se himmelen och springa runt på stora ytor.

Det fanns väl banor i Quake som var ganska öppna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag spelar fortfarande Unreal i bland.
Jag hostar bland annat en Unreal Co-op server.
Ni får gärna prova om ni vill spela ihop eller så kan ni ju höra av er, vi tänkte köra UT99 i helgen på lördag klockan 20:00 men finns det folk som vill köra Unreal coop så kan vi testa det istället.
Mer info finns här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516179-kom-och-spela-...

EDIT:
Steams och GOG's versioner är inte kompatibla med originalet av Unreal Gold version 226.

Båda är kompilerade Aguisti 2000 14:16:43 och är version 226 men Steam och GOG versionen har uppenbarligen inte samma EXE fil eller Unreal.u eller UnrealShare.u filer då storleken skiljer sig åt.

Dom två senare måste vara av samma version som originalet annars kan man inte ansluta till en server/client som kör "originalet", lite dumt kan man tycka.

Se denna länk.
https://www.gog.com/forum/unreal_series/unreal_gold_multiplay...

Testade att ersätta Unrel.u och UnrealShare.u med dom från originalet till min steam version och då kan jag ansluta till servern med original version 226.

Dom flesta i dag kör 227 men 227 fungerar inte med Windows 98 ur lådan i alla fall så inte direkt lämpad före "retro" datorer.

Så tydligen finns det "två" versioner av Unreal Gold 226.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Det fanns väl banor i Quake som var ganska öppna?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt.
Dock kommer jag inte ihåg att det fanns innan Unreal.
Har spolat fram till wow upplevelsen jag minns.

Permalänk
Medlem

Spelet som var så tomt att det gav någon form av existential kris. Minns problematiken i att få det att flyta bra, alltför många APIs på den tiden.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera LGR video om Unreal som kom ut i dagarna

Permalänk
Medlem

Älskade atmosfären som den fantastiska musiken, och dom öppna utomjordiska landskapen och naalis bidrog till. Just oxå resan att varje gång man klarade en "bana/level" så avlöstes den nya leveln på samma plats, så man fick verkligen känslan av att ha vandrat långt o sett så många "magiska" miljöer - kanske till och med solen gick ner en smula mellan banorna, och det blev natt. I andra spel på den tiden brukade man i princip teleporteras till en helt annan plats när man klarat en level.

Helt klart ett av dom mest atmosfäriska och mysigaste spel jag kört igenom.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig glömma vilken upplevelse Unreal var! Speciellt med Voodoo 2 kortet som satt i datorn. Ett av mina absoluta favoritspel. Spelade faktiskt igenom det och expansionen ännu en gång för något år sedan. UT var också kul men fastnade aldrig för Unreal 2.

Permalänk
Medlem

Första gången var på ett LAN. Piratversion så klart hehe. Vi fick slänga oss i en bil till en snubbe med studentlägenhet och bredband. Installationen (crackningen) var en bitch. Vi fick bara igång spelet på en dator. Dessutom så gick det inte att spara spelet, så när första snubben behövde sova, så tog nästa gubbe över och fortsatte, och nästa. Tills spelet var genomspelat Det var tider det.

Permalänk
Medlem

Där och då, när jag klämde i mitt nyinköpta voodoo då var man såld!! tror nog att unreal blev någon slags referens till allt man köpte efter det,härliga minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av michael123:

Häftigt spel. Har skapat maps till CS 1.6 så jag grafiken påminner mig om det. Mycket jobb som gick till att utveckla Unreal kan jag ju se. Fast det måste vara ännu mer till nya spel. Se min cs map, tyvärr är den inte speltestad alls mycket, fast den är max i storlek i yta som Half-Life engine klarar av. Länk: CS 1.6 map: as_cliffsea

På tal om CS så firar ju det spelet också 20 år 2019

Skickades från m.sweclockers.com