Unreal firar 20 år – originalet gratis via Steam och GOG

Permalänk
Melding Plague

Unreal firar 20 år – originalet gratis via Steam och GOG

Den klassiska förstapersonsskjutaren Unreal är gratis via Steam och GOG under en begränsad tid. Detta för att fira att spelet fyller 20 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stod och köade utanför SIBA när det släpptes. Och som jag minns det var grafiken i princip fotorealistisk med mitt 3dfx Voodoo 2

Permalänk
Medlem

Minns att man knappt kunde tro sina ögon, vilken otrolig grafik!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det såg så realistiskt ut att man tänkte att nu kan väl grafiken inte bli bättre i spel

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Var banbrytande. Körde igenom med voodoo 1 fast var imponerad av texturer i 2048x2048 pixlar på softare. Testade sen opengl och 2048 på mitt tnt 2. Då vart det riktigt trevligt från voodoo korten max på 256x256 pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Går ej att spela spelet längre. Det går som skit på dagens system och man kan inte sätta högre upplösning än 1920x1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Går ej att spela spelet längre. Det går som skit på dagens system och man kan inte sätta högre upplösning än 1920x1200.

Finns ju moddar för att köra i 4K t ex.

https://www.oldunreal.com/oldunrealpatches.html

Såg en video om Unreal hos LGR häromdagen, tänkte köpa det så detta var ju passande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Stod och köade utanför SIBA när det släpptes. Och som jag minns det var grafiken i princip fotorealistisk med mitt 3dfx Voodoo 2

Precis - Unreal gjorde att Voodoo2 kortet känndes värt varenda krona!
Elden från facklorna som fladdrade realistiskt - den ödsliga stämmningen, Unreal kommer för evigt att vara en milstolpe i min spelkarriär.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Unreal och voodoo, vilka barndomsminnen man får upp i huvudet. Brukar emellan varven starta gamla retroburken som jag har dubbla voodoo 2 12mb kort i och köra lite klassiska spel

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Var banbrytande. Körde igenom med voodoo 1 fast var imponerad av texturer i 2048x2048 pixlar på softare. Testade sen opengl och 2048 på mitt tnt 2. Då vart det riktigt trevligt från voodoo korten max på 256x256 pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

TNT2 var mitt första 3d-kort, måste säga att det såg rätt fräscht ut på sin tid, även om jag var ett Quake-fan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Grymt! Minnen!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Inaktiv

Blev en del Unreal på rasterna unreal har fortfarande det magiska flytet. Min första 3D Accelerator var ettCanopus Voodoo1 med 6MB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fan det plöjde man många timmar på med sitt tnt2 som hade så jävla grym prestanda och spelet vat så jävla grymt för sin tid så måste absolut testa det igen

Edit: testade lite och har inte spelat det sen ett par år efter det var populärt och måste säga det har åldrats riktigt bra ändå och ställer man bara in kontrollen som inverterad mus "sjukt störigt" och fanns faktiskt dom som spelade så och klassiska wasd så känns det helt ok efter 45 min eller så och 1080p känns som lyx med så gamla spel

upplevelsen var helt unreal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ja, Unreal var grejer det. Kommer ihåg hur det hettade till mellan polygoner och sprites (Daggerfall, Doom vs den nya generationen). Unreal var riktigt kul, tycker det ser helt ok ut nu också

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel! Så bra på så många nivåer för sin tid!
Det visuella, musiken, atmosfären, fienderna (bots), de alternativa vapenfunktionerna, level editorn.
Grymt kul än idag med de icke-officiella patchar som finns tillgängliga. -Riktigt kul multiplayer-del.
Tog spelmusiken till en ny nivå med Alexander Brandon & Michiel Van Den Bos m.fl.

https://www.youtube.com/watch?v=ZjS6rLKnU0c

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

För er som inte kan ändra ljusstyrka samt lite andra fixar få fler grafik och ljudstöd mm kan jag rekommendera ver 227i av oldunreal bara ta ner patchen till Unreal gold med Return to Napali.

https://www.oldunreal.com/index.html
https://www.oldunreal.com/oldunrealpatches.html

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Häftigt spel. Har skapat maps till CS 1.6 så jag grafiken påminner mig om det. Mycket jobb som gick till att utveckla Unreal kan jag ju se. Fast det måste vara ännu mer till nya spel. Se min cs map, tyvärr är den inte speltestad alls mycket, fast den är max i storlek i yta som Half-Life engine klarar av. Länk: CS 1.6 map: as_cliffsea

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Hahaha!

Gud kommer ihåg när pappan satt och nötta denna på sin state of the art dator som han beskrev det haha!

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Det minne jag har var att i stället för korridorer och instängda rum i tidigare FPS, var att Unreal var öppet man kunde se himmelen och springa runt på stora ytor.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Coolt. Ska tanka. Spelade aldrig unreal som ung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det minne jag har var att i stället för korridorer och instängda rum i tidigare FPS, var att Unreal var öppet man kunde se himmelen och springa runt på stora ytor.

Det fanns väl banor i Quake som var ganska öppna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Jag spelar fortfarande Unreal i bland.
Jag hostar bland annat en Unreal Co-op server.
Ni får gärna prova om ni vill spela ihop eller så kan ni ju höra av er, vi tänkte köra UT99 i helgen på lördag klockan 20:00 men finns det folk som vill köra Unreal coop så kan vi testa det istället.
Mer info finns här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516179-kom-och-spela-...

EDIT:
Steams och GOG's versioner är inte kompatibla med originalet av Unreal Gold version 226.

Båda är kompilerade Aguisti 2000 14:16:43 och är version 226 men Steam och GOG versionen har uppenbarligen inte samma EXE fil eller Unreal.u eller UnrealShare.u filer då storleken skiljer sig åt.

Dom två senare måste vara av samma version som originalet annars kan man inte ansluta till en server/client som kör "originalet", lite dumt kan man tycka.

Se denna länk.
https://www.gog.com/forum/unreal_series/unreal_gold_multiplay...

Testade att ersätta Unrel.u och UnrealShare.u med dom från originalet till min steam version och då kan jag ansluta till servern med original version 226.

Dom flesta i dag kör 227 men 227 fungerar inte med Windows 98 ur lådan i alla fall så inte direkt lämpad före "retro" datorer.

Så tydligen finns det "två" versioner av Unreal Gold 226.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Det fanns väl banor i Quake som var ganska öppna?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt.
Dock kommer jag inte ihåg att det fanns innan Unreal.
Har spolat fram till wow upplevelsen jag minns.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Spelet som var så tomt att det gav någon form av existential kris. Minns problematiken i att få det att flyta bra, alltför många APIs på den tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Permalänk

Älskade atmosfären som den fantastiska musiken, och dom öppna utomjordiska landskapen och naalis bidrog till. Just oxå resan att varje gång man klarade en "bana/level" så avlöstes den nya leveln på samma plats, så man fick verkligen känslan av att ha vandrat långt o sett så många "magiska" miljöer - kanske till och med solen gick ner en smula mellan banorna, och det blev natt. I andra spel på den tiden brukade man i princip teleporteras till en helt annan plats när man klarat en level.

Helt klart ett av dom mest atmosfäriska och mysigaste spel jag kört igenom.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig glömma vilken upplevelse Unreal var! Speciellt med Voodoo 2 kortet som satt i datorn. Ett av mina absoluta favoritspel. Spelade faktiskt igenom det och expansionen ännu en gång för något år sedan. UT var också kul men fastnade aldrig för Unreal 2.

Permalänk

Första gången var på ett LAN. Piratversion så klart hehe. Vi fick slänga oss i en bil till en snubbe med studentlägenhet och bredband. Installationen (crackningen) var en bitch. Vi fick bara igång spelet på en dator. Dessutom så gick det inte att spara spelet, så när första snubben behövde sova, så tog nästa gubbe över och fortsatte, och nästa. Tills spelet var genomspelat Det var tider det.

Permalänk
Medlem

Där och då, när jag klämde i mitt nyinköpta voodoo då var man såld!! tror nog att unreal blev någon slags referens till allt man köpte efter det,härliga minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av michael123:

Häftigt spel. Har skapat maps till CS 1.6 så jag grafiken påminner mig om det. Mycket jobb som gick till att utveckla Unreal kan jag ju se. Fast det måste vara ännu mer till nya spel. Se min cs map, tyvärr är den inte speltestad alls mycket, fast den är max i storlek i yta som Half-Life engine klarar av. Länk: CS 1.6 map: as_cliffsea

På tal om CS så firar ju det spelet också 20 år 2019

Skickades från m.sweclockers.com