Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Nej den klarar inte av att konvertera sdr till hdr än vet att kodi fått stöd för detta på pc sidan men inte android än...

Tack för svar. Tyvärr klarar inte min Htpc 4k får se hur jag löser detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@LeVvE: Ser inte ut som om Netflix får stöd för ATMOS så får behålla min Xbox One.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

STOR NYHET!

https://forums.geforce.com/default/topic/1054328/shield-tv/pl...

Plex kan nu lagra metainfo på extern, USB-ansluten HDD. I praktiken innebär detta att ni kan koppla stor hårddisk till er Shield och köra servern direkt på Shield TVn. Efterlängtat och något jag aldrig trodde skulle ske!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

STOR NYHET!

https://forums.geforce.com/default/topic/1054328/shield-tv/pl...

Plex kan nu lagra metainfo på extern, USB-ansluten HDD. I praktiken innebär detta att ni kan koppla stor hårddisk till er Shield och köra servern direkt på Shield TVn. Efterlängtat och något jag aldrig trodde skulle ske!

Dock buggig och långsam att använda som server, och ballar ur med pgs subtitles...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

@jimjans: ok, synd. Tack. Då blir det en Apple atV

apple tv kommer behöva transkoda typ alla mkv filer mm
en wetek tv 2 klara alla apparna du efterfrågar + att du kan köra in vanlig antenn i den och den ger Netflix i 4k samt klarar den dts ljud mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: den kör mao inte android tv då? Utan fullt stöd på alla appar i store? Mus o tangentbord då?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

apple tv kommer behöva transkoda typ alla mkv filer mm
en wetek tv 2 klara alla apparna du efterfrågar + att du kan köra in vanlig antenn i den och den ger Netflix i 4k samt klarar den dts ljud mm

Skickades från m.sweclockers.com

Den klarar sig jättebra utan transcoding i tex infuse eller mrmc ..

Kollar man in supportforumet hos wetek verkar det ju även vara en buggig mediaspelare Netflix hackar funkar inte m.m. gissar att det kan bero på att de inte är godkända av Netflix du måste hålla på installera lösa apk filer m.m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

@aragon: den kör mao inte android tv då? Utan fullt stöd på alla appar i store? Mus o tangentbord då?

Du kan sideloada appar men de är gjorda för touch gränssnitt därav får du använda mus.
Plus att vill du ha rätt flyt i bilden måste du ändra till rätt refreshrate manuellt beroende på vad du ska spela upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Den klarar sig jättebra utan transcoding i tex infuse eller mrmc ..

Kollar man in supportforumet hos wetek verkar det ju även vara en buggig mediaspelare Netflix hackar funkar inte m.m. gissar att det kan bero på att de inte är godkända av Netflix du måste hålla på installera lösa apk filer m.m...

dom funkar kanon, (jag har flera) man behöver inte installera lösa apk? jag installerar från aptoide som är standard.

använder man mele f10 delux med dom är dom jäkligt bra..
använder man plex eller emby klara apple tv väldigt få format.
ett av dom största problemen vi har med apple tv,ipad,iphone är att dom vill ha allt transkodat vilket resulterade i att användarna inte kunde spela filmer mm (har meda servrar åt föreningar från tävlingar mm) detta problem finns inte på wetek, mi box, sheild med förbehåll att shild har väldigt svårt med subs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

För en som mig, som inte har något filmbibliotek med egna filmer eller så. Utan är ute efter 100 % stream, Apple tv

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

dom funkar kanon, (jag har flera) man behöver inte installera lösa apk? jag installerar från aptoide som är standard.

använder man mele f10 delux med dom är dom jäkligt bra..
använder man plex eller emby klara apple tv väldigt få format.
ett av dom största problemen vi har med apple tv,ipad,iphone är att dom vill ha allt transkodat vilket resulterade i att användarna inte kunde spela filmer mm (har meda servrar åt föreningar från tävlingar mm) detta problem finns inte på wetek, mi box, sheild med förbehåll att shild har väldigt svårt med subs.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör plex i infuse fungerar kanon utan transcoding...

Aptoide är inte googles egna store blir alltid strul när man skall bråka med enheter som inte har stöd direkt från Google play store det är min erfarenhet, men gillar man att pilla så ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

För en som mig, som inte har något filmbibliotek med egna filmer eller så. Utan är ute efter 100 % stream, Apple tv

Apple TV har bäst stöd och växlar refreshrate automatiskt har som sagt flera android boxar men ATV blir mest använd förutom i biorummet där jag kör egna rippar via zappiti box men streamat material via en ATV även är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Kör plex i infuse fungerar kanon utan transcoding...

Aptoide är inte googles egna store blir alltid strul när man skall bråka med enheter som inte har stöd direkt från Google play store det är min erfarenhet, men gillar man att pilla så ...

vilka format är det du kör via infuse? (ska sätta mig under veckan och köra tester igen) aldrig haft problem med apotoid, jäkligt många olika boxar från mina användere som kör det. tycker reaktionen varit odelat possitiva då man slipper lägga in sin epost för att kunna installera appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vilka format är det du kör via infuse? (ska sätta mig under veckan och köra tester igen) aldrig haft problem med apotoid, jäkligt många olika boxar från mina användere som kör det. tycker reaktionen varit odelat possitiva då man slipper lägga in sin epost för att kunna installera appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan lägga till delningar från plex i infuse det är totalt integrerat nu. Den tar allt som infuse tar det mesta inte stött på något den inte klarar än...

Permalänk
Medlem

@jimjans:

Dock tyvärr inte ISO... annars grymt bra med Plex i infuse!
Infuse själv klirrar ju ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

@jimjans:

Dock tyvärr inte ISO... annars grymt bra med Plex i infuse!
Infuse själv klirrar ju ISO.

Det är ju en begränsning av plex inte infuse kör du en vanlig utdelning klara infuse iso både dvd blueray och uhd..

Sorry var för snabb med att svara såg inte det sista i din kommentar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Det är ju en begränsning av plex inte infuse kör du en vanlig utdelning klara infuse iso både dvd blueray och uhd..

Sorry var för snabb med att svara såg inte det sista i din kommentar..

Men med MakeMkv är det ju ganska snabbt fixat!

Permalänk
Medlem

@Zachtionman: Vad är skillnaden mot innan? Jag har en 4tb disk till min som agerat plexserver i snart 6 månader.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@jimjans: hmm satte mig och läste på lite nu från emby och plex dev, gällande enfuse,
som jag förstår det transkodas materialet i enheten i stället, men det transcodes fortfarande, det är bara att man inte ser det på serven.
sedan är det gjort för en lokal samba/dlna tjänst, vilket gör det lite omständigt om man kunna ta med sig boxen eller om man vill ansluta till vår fjärrserver. (visst allt går att lösa med vpn mm men det är jäkligt omständigt om man har användare som bara vill kunna köpa en box, plugga in den, slå in en https adress och börja streama.
Så visst lokalt eller för enskild användare, gå for it, personligen kommer jag dock hålla mig till android/android tv då jag fortfarande vill ha materialet utan att det behöver kodas om.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Zachtionman: Vad är skillnaden mot innan? Jag har en 4tb disk till min som agerat plexserver i snart 6 månader.

Innan kunde du bara ha metadatan, alltså infon om ditt bibliotek, på Shieldens internminne. För oss som har 16Gb modellen så räckte detta då inte till.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Zachtionman: Jag har iof ganska litet bibliotek men det har funkat för mig med min 16gb modell.
Jag har dock inga andra appar installerade utöver de som kommer standard samt en iptv app.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@jimjans: hmm satte mig och läste på lite nu från emby och plex dev, gällande enfuse,
som jag förstår det transkodas materialet i enheten i stället, men det transcodes fortfarande, det är bara att man inte ser det på serven.
sedan är det gjort för en lokal samba/dlna tjänst, vilket gör det lite omständigt om man kunna ta med sig boxen eller om man vill ansluta till vår fjärrserver. (visst allt går att lösa med vpn mm men det är jäkligt omständigt om man har användare som bara vill kunna köpa en box, plugga in den, slå in en https adress och börja streama.
Så visst lokalt eller för enskild användare, gå for it, personligen kommer jag dock hålla mig till android/android tv då jag fortfarande vill ha materialet utan att det behöver kodas om.

Nej video hårdvaru avkodas direkt i spelaren sen tror jag den stöder remote plex servrar nu också..

Tror du kan blanda ihop det med att de lagt till en funktion att den kan få transcoding från plex servern om du vill spara bandbredd om du befinner dig utanför det interna nätet även nu till infuse.

Permalänk
Medlem

Så för en som är ute efter en ny HTPC som ska klara 4k, HDR samt ljudformaten i HD, DTS-X , DTS-HD osv.

Denna ser ju onekligen intressant ut, går det att installera Libreelec eller Kodi på den direkt och skippa Android interfacet?
Går det bra att streama rippade 4k filmer direkt från en NAS?
Vad skulle ni rekommendera att man investerar i? Har spanat på Minix Neo U9-H , Intel NUC och nu denna.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

@Orio: Det går ju att installera kodi men det ersätter ju inte android utan du får ju starta kodi från android.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Orio: Det går ju att installera kodi men det ersätter ju inte android utan du får ju starta kodi från android.

Ok så ingen möjlighet att ersätta det då och skippa Android? Hade gärna att den bootade direkt upp i Kodi/Libreelec.
Är du nöjd med din Nvidia shield?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

@Orio: Inte vad jag vet men vissa appar kan man göra så dom autostartar men det är bara när enheten startar upp och inte när den varit i sleep mode. Jag älskar min helt klart, provat ett antal enheter innan och denna känns perfekt men jag använder även min som iptv.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Har lite problem att hitta min disk från min windows 10 dator i Kodi på shielden. (Det funkar smärtfritt att få upp alla filmer osv på plex). Ser den alltså inte när jag ska lägga till filer i Kodi. Plex strular med att transcoda när jag kör subs ibland så skulle så gärna få igång Kodi som jag förstått löser det bättre.

Nån som kör en sån setup som vet hur jag ska få det att funka? Har delat disken/mapparna på datorn till nätverket men den hittas ändå inte. Löste nåt om borttaget stöd för smb1 men det verkade inte göra skillnad. Hur lägger man till smb manuellt i kodi? Ingen aning om användarnamn och lösen. Vad jag vet har jag inte valt nåt.

Är det en bättre lösning att bara koppla in en hdd i Shielden och köra via den eller köra typ en NAS? Skulle va grymt snällt om nån som har koll har lust att förklara för en novis som mig.

Permalänk
Medlem

Ett tag sedan detta inlägg och jag har inte fått någon uppdatering. USA only kanske?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ett tag sedan detta inlägg och jag har inte fått någon uppdatering. USA only kanske?

Jag fick den samma dag tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com