Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Hej,
Har någon stött på att sheilden slocknar ner bara för att vakna till när man trycker på remoten ?
Jag har uppdaterat med nya mjukvaran och den funkade i går...

Men nu är den jätte konstig...

Händer också att bilden svartnar men sheilden lyser forfarande...

Edit, ser på sheild forummet att det är en hel del som har olika typer av problem..

https://forums.geforce.com/default/topic/1056259/shield-tv/sh...

Permalänk
Medlem

Min gamla tv har gjort sitt efter 10 efter år gammal, skall köpa en 4k tv nu och tänkte köpa nvidia shield 2018.
Skall man köpa den fjärr & spelkontrol?

Varianten med hårddisk är onödigt dyr. men det går väl använda USB disk vanliga modellen.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Min gamla tv har gjort sitt efter 10 efter år gammal, skall köpa en 4k tv nu och tänkte köpa nvidia shield 2018.
Skall man köpa den fjärr & spelkontrol?

Varianten med hårddisk är onödigt dyr. men det går väl använda USB disk vanliga modellen.

För det första är det nog Shield 2017 du är ute efter, finns mig veterligen ingen 2018-modell

Jag tycker handkontrollen är ett måste, men då är jag typen som inte kan ge fan i att pilla med min hårdvara. Den ger möjlighet att kallboota till bootloadern (håll in A+B, tryck i strömkontakten), utan att behöva ha ett fungerande ADB-interface. Det blir alltså i princip omöjligt sätta sig helt i skiten om man fipplat sönder mjukvaran såpass att Android inte längre bootar. Handkontrollen funkar också utmärkt som fjärr i Kodi, och hade man tänkt spela på Shielden antar jag att den har sina poänger också.

Fjärren är lite lätt dum i huvudet, många som haft problem med den, men den tycks ha blivit bättre med senaste firmwareuppdateringarna. Min fjärr har aldrig stökat nåt att tala om, det enda jag kan störa mig på är att den stängs av när man inte använder den, och att det tar en sekund eller två från att man lyft den tills den kommer igång.

Jupp, går utmärkt att köra med USB-hårddisk. Pro-modellen har dock fördelen att den är större (exakt lika stor som 2015-modellen) och kan husera en hårddisk internt. Men håller med dig, de tar svinigt betalt för de där 500 GB. Lider man inte av att det blir mindre prydligt, så finns väl egentligen inga större skäl att köpa Pro-modellen. Tror dessutom systemet ligger på HDD på Pro-modellen, läst att uppdateringar tar timtals. Gissar att detta också innebär långsammare boot, men kan inte svära på det. Den vanliga modellen kör definitivt systemet från flashminne i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Är det någon annan som har problem med att Netflix flimmrar på Shield? Har haft problem med detta länge nu och jag vet inte hur man ska lösa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det någon annan som har problem med att Netflix flimmrar på Shield? Har haft problem med detta länge nu och jag vet inte hur man ska lösa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem med min, har du provat göra en full reset?
Kan börja med att ta bort cache/data på Netflix appen och se om det funkar.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Inga problem med min, har du provat göra en full reset?
Kan börja med att ta bort cache/data på Netflix appen och se om det funkar.

Hur rensar jag cache/data? Är det som på mobilen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur rensar jag cache/data? Är det som på mobilen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska det vara, där kan du även stänga av appar du inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Fråga ännu en gång. Bara jag som inte får HDR på Netflix?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

"PLEX Media Server Expands Storage Options
Your server’s app data (metadata, background art, and more) can now be moved to USB storage devices. From the PLEX app, go to Settings > Plex Media Server > Storage Location."

Så najs, nu kan jag köra min shield som plex server med fet meta data

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Jag har väl inte så mycket att komma med eftersom jag fortfarande sitter med en plasma som nu har några år på nacken, men har du möjligtvis kollat på andra forum ifall fler upplever samma problem?
Jag såg själv inget på Swedroid eller Geforces forum men då kollade jag inte längre bak än ett par sidor och sökte på frasen "hdr".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Var bara Netflix där HDR inte fungerade. Nu fungerar det igen även på Netflix. Kan vara 18Gps HDMI kabeln från Monster och uppräckt att Kjelles Nikabe HDMI-kabel High Speed löste mitt problem från PC så kanske ska byta ut. Fast de är rätt dyra men ärliga då specifikationen sänks ju längre kabel man köper.

Skrivet av kjell.com:
  • Längder upp t.o.m. 3 m kan överföra upp till 21 Gb/s felfritt

  • Längder upp t.o.m. 5 m kan överföra upp till 18 Gb/s.

  • Längder upp t.o.m. 10 m kan överföra mellan 10,2 Gb/s och 18 Gb/s

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Ja, det där med kablar är inte riktigt min grej men någon som "kanske" har lite mer koll är ju @Laxpudding.

Dessutom undrar jag lite ifall @Laxpudding har några planer på att "grilla" just Shield TV, jag har för mig att det har snuddats vid detta ämne tidigare?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@yrfhar: Ja, det där med kablar är inte riktigt min grej men någon som "kanske" har lite mer koll är ju @Laxpudding.

Dessutom undrar jag lite ifall @Laxpudding har några planer på att "grilla" just Shield TV, jag har för mig att det har snuddats vid detta ämne tidigare?

Ja det vore kul att höra vad @Laxpudding tycker.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺

@blue eyed devil: Jag ska vid tillfälle titta mer noga på Nvidia Shield TV, dock inte för Sweclockers räkning. Men Nvidia Shield är också en väldigt komplex produkt och vad jag kallar "konvergensprodukt". Det intressanta är kanske inte Shield TV i sig själv utan hur den fungerar ihop med andra tjänster, likt Netflix.

Permalänk
Medlem

Tjena

Funderar på att antingen köpa en Shield 4k eller en Vero 4k för att koppla in direkt till min LG Oled B7V via HDMI kabeln för att spela upp 4k filmer/serier.

Klarar de av det och vilken rekommenderas isåfall?
Och, kan jag få acces till den från min dator genom nätverket?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tjena

Funderar på att antingen köpa en Shield 4k eller en Vero 4k för att koppla in direkt till min LG Oled B7V via HDMI kabeln för att spela upp 4k filmer/serier.

Klarar de av det och vilken rekommenderas isåfall?
Och, kan jag få acces till den från min dator genom nätverket?

Shielden klarar 4K galant, Vero har jag aldrig testat. Vad menar du med access från datorn? Smidigast är om du kör en Plex-server på datorn och även har all media där. Sen streamar du till Shielden från datorn.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Den här verkar ju intressant. Har en BoxeeBox nu. Dock undrar jag lite över:
Hur stora externa hårddiskar klarar Shielden av? Och då den har två usb-uttag, funkar den med en usbhub så att jag kan ha ett usb-minne, en extern hårddisk samt en usb-dongel till mitt blåtandstangentbord samtidigt?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Inaktiv

@Slinger:
Ja den fungerar med en USB hub. För mig har allt fungerat via hub som fungerar direkt i shielden. Jag kör med en strömförsörjd USBhub så den orkar driva en extern SSD 500gb i ett kabinett. Fungerar helt OK.

Permalänk
Medlem

@anon76929: Nästan så att man kan plocka ner sin Unraid server i garderoben och köra all media från externa diskar. Men mitt problem är att hårdiskar låter och tysta SSD fortfarande är mycket dyrare. Sedan kör jag också virtuella datorer på min server som tex Ubuntu server för att Plexa Kodi och en Windows 10 licens.

PS - Kunde ju byta ut nätverkskabeln till serven mot en lång USB-sladd men det är lite svårare att få igenom ett runt hål och sedan montera ihop kontakten igen. Vill inte ha glipor möss kan ta sig igenom.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zachtionman:

Shielden klarar 4K galant, Vero har jag aldrig testat. Vad menar du med access från datorn? Smidigast är om du kör en Plex-server på datorn och även har all media där. Sen streamar du till Shielden från datorn.

Smidigast och smidigast... Vill man ha det så okomplicerat som möjligt så är det ju lättare med Kodi på Shielden. Så slipper du ha Plex Servern på en vanlig dator.

Jag kör Plex själv, men det passar ju egentligen bara bättre om du har en specifik server för Plex eller behöver funktionerna Plex ger dig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Inga problem att koppla en WD Mybook som drivs av en separat nätdel till denna med andra ord?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Inaktiv

@Slinger: Nu har jag inte kört just den konfigurationen man fungerar inte det så beror det nog mer på prioritära funktioner hos ditt val.

Permalänk
Medlem

tjena!

Har sedan 1 år tillbaka använt mig utav shield v2 och är supernöjd. Men jag har en fråga. fjärrkontrollen, inte spelkontrollen utan fjärr. Har ni haft problem med den meda att batteriet slukas? Jag har inte använt dig sedan första veckan då den slukade mitt nyköpta batteri till den. Har inte sedan dess orkat lägga stor energi på det då jag såklart inte hittade kvittot för att lämna tillbaka det. Men som sagt, är det någon där ute som haft liknande problem och vet en lösning till varför det slukas? Typ ett sätt för att göra så fjärrkontrollen stänger av sig efter inaktiv i 1min eller så, går detta att göra?

för er som då undrar vad sjutton jag haft för fjärrkontroll. Det är då min LG-magic remote, men den tryter när de är att man ska söka efter något i playstore butiken osv då ett annat gränsnitt dyker upp som tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

tjena!

Har sedan 1 år tillbaka använt mig utav shield v2 och är supernöjd. Men jag har en fråga. fjärrkontrollen, inte spelkontrollen utan fjärr. Har ni haft problem med den meda att batteriet slukas? Jag har inte använt dig sedan första veckan då den slukade mitt nyköpta batteri till den. Har inte sedan dess orkat lägga stor energi på det då jag såklart inte hittade kvittot för att lämna tillbaka det. Men som sagt, är det någon där ute som haft liknande problem och vet en lösning till varför det slukas? Typ ett sätt för att göra så fjärrkontrollen stänger av sig efter inaktiv i 1min eller så, går detta att göra?

för er som då undrar vad sjutton jag haft för fjärrkontroll. Det är då min LG-magic remote, men den tryter när de är att man ska söka efter något i playstore butiken osv då ett annat gränsnitt dyker upp som tangentbord.

Välkänt problem du är inte ensam tror de har släppt ett gäng uppdateringar i fjärren som skall fixa detta vet dock inte om det blivit någon förbättring.

Vet att min uppladdningsbara snittar en vecka max två efter varje laddning till min atv4 går det väl något halvår mellan laddningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

tjena!

Har sedan 1 år tillbaka använt mig utav shield v2 och är supernöjd. Men jag har en fråga. fjärrkontrollen, inte spelkontrollen utan fjärr. Har ni haft problem med den meda att batteriet slukas? Jag har inte använt dig sedan första veckan då den slukade mitt nyköpta batteri till den. Har inte sedan dess orkat lägga stor energi på det då jag såklart inte hittade kvittot för att lämna tillbaka det. Men som sagt, är det någon där ute som haft liknande problem och vet en lösning till varför det slukas? Typ ett sätt för att göra så fjärrkontrollen stänger av sig efter inaktiv i 1min eller så, går detta att göra?

för er som då undrar vad sjutton jag haft för fjärrkontroll. Det är då min LG-magic remote, men den tryter när de är att man ska söka efter något i playstore butiken osv då ett annat gränsnitt dyker upp som tangentbord.

Jodå, batteritiden är usel på remoten. Hur långt batteriet räcker verkar vara lite slumpmässigt. Tycker nog att det kanske har blivit lite bättre efter diverse uppdateringar iofs. Har inte superkoll på tiden men kan variera mellan en vecka och upp till tre veckor, vilket troligtvis beror på hur mycket man använder fjärren. Använder även jag (vilket sammanträffande ) min "LG Magic Remote" till Shielden så kan tyvärr inte ge nån närmare uppgift, kan bara hålla med om att den är dålig.

Men brukar ha som vana att ladda den emellan varven så det funkar hyfsat i alla fall. Har egentligen bara det att klaga på när det gäller shielden i övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tjena

Funderar på att antingen köpa en Shield 4k eller en Vero 4k för att koppla in direkt till min LG Oled B7V via HDMI kabeln för att spela upp 4k filmer/serier.

Klarar de av det och vilken rekommenderas isåfall?
Och, kan jag få acces till den från min dator genom nätverket?

om du bara ska spela upp filmer/serier så behöver du inget annat än TVn, installera appen XPlay och kör en Plex server på din PC. så kör jag med min OLED C7, spelar upp 4K osv utan problem.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Har precis fått en Nvidia Shield. Jag har tidigare läst om att den har haft problem med "color space switching".

Är det något som har blivit löst med en senare uppdatering?

1. Vilken color space inställning ska jag ställa in Shielden med? Det finns en hel drös med val som man kan välja.

2. Vilken uppläsning ska jag välja? Shielden säger att den bästa är 4K 59.940 Hz.

Permalänk
Avstängd

@Saliciouscrumbs: Det är fixat med uppdateringen till Oreo, så kör de inställningarna den föreslår.

Upplösningen där är rätt, det är en frekvens som är lättare att köra pulldown på till 23.976Hz

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Sitter med min nya shield och labbar lite. Har fått det mesta att funka men får inte kodi att vilja visa film i 4K. Är det någon som har några bra förslag förutom en plex server?

Samt så undrar jag om det finns något sätt att streama spelen i 4K när man har en dator monitor som inte kan leverera?

Permalänk
Medlem

Kommer inte in på min Shield V2 från PC över SMB fast jag matar in mitt google konto och lösenord. Är jag helt fel ute, ska det vara något annat.

Ominstallerade Windows 10 med usb-sticka efter att lämnat Insider (enda sättet att lämna) och kryssat för smb v1.

EDIT - Löste det själv

Så jädrans barnsligt. Får gå in i menyerna och i nätverksdelning så står ett lösenord. Gick stänga av lösenordsskydd i tidigare versioner men inte längre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]