Externt grafikkort till min macbook pro 2012

Permalänk
Medlem

Externt grafikkort till min macbook pro 2012

Hej!

Jag sitter just nu på min gamla macbook pro 2012 (non-retina, 15").
Vet att folk kommer slänga ut sig "skaffa en PC dööööhh!!" men det är ingen plan i nuläget.

Däremot hade jag gärna kunnat spela lite mer spel på datorn och flaskhalsen är ju grafikkortet (även om min macbook kommer med ett diskret grafikkort).

Jag kör både mac OS och bootcamp windows 10.
Har en thunderbolt 1 port på datorn och undrar om man kan koppla in en extern GPU i denna? Vet att detta går med de nyare thunderbolt portarna men har inte koll gällande thunderbolt 1.

Någon som har erfarenhet? Sålde dessvärre min dator för den var lite otymplig och ångrar väl det lite nu när jag vill spela spel...

Permalänk
Hedersmedlem

Har bara läst på några minuter men vissa säger att det går bra, många andra är väldigt tveksamma över den väldigt begränsade bandbredden och det var min första tanke också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Thunderbolt 1 har väl 10Gb? bandbredd dvs ~75% av vad PCI-e x8 2.0 (16Gb)

pci-e 2.0 x8 brukar vara smärtgränsen för när single gpu kort börjar bli flaskade av bandbredden så kommer väldigt troligt inte kunna fullt utnyttja kortet du sätter i

sen är frågan är det värt det?

bryggan för gpu är inte gratis direkt hittade några och den låg runt 5000+KR på amazon och plus grafikkort kommer troligen kosta lika mycket som en modell skaplig laptop med hyfsat mid/high range grafikkort du kan ha parallellt med din macbook för spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Thunderbolt 1 har väl 10Gb? bandbredd dvs ~75% av vad PCI-e x8 2.0 (16Gb)

pci-e 2.0 x8 brukar vara smärtgränsen för när single gpu kort börjar bli flaskade av bandbredden så kommer väldigt troligt inte kunna fullt utnyttja kortet du sätter i

sen är frågan är det värt det?

bryggan för gpu är inte gratis direkt hittade några och den låg runt 5000+KR på amazon och plus grafikkort kommer troligen kosta lika mycket som en modell skaplig laptop med hyfsat mid/high range grafikkort du kan ha parallellt med din macbook för spel.

Jag hittade en Razer Core V1 billigt på nätet. Funkar den för thunderbolt 1 ? Står ju thunderbolt 3 på deras hemsida men tänkte att det kanske funkar ändå?