Efterfrågan på minneskretsar växer snabbare än produktionsökningen

Permalänk
Melding Plague

Efterfrågan på minneskretsar växer snabbare än produktionsökningen

Enligt ordföranden för den taiwanesiska kretstillverkaren Nanya Technology kommer efterfrågan på primärminnen öka snabbare än produktionskapaciteten även under 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så priset på minnen kommer fortsätta stiga med andra ord? Snart kommer väll DDR4 minnen kosta 3x än vad de gjorde när jag köpte dem! Härligt!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Sötast

Ja, varför lägga pengar på att öka volymen bara för att priserna skall dala när man istället kan hålla priserna artificiellt höga utan att göra några större investeringar och tjänar storkovan tillsvidare?

Permalänk
Medlem

Börja bunkra, kanske bättre investering än bitcoin.

Permalänk
Medlem

Får hålla i mina ddr4 minnen ett par år till ser det ut som. Jag minns när jag köpte 16gb ddr3 minne för 500kr, det var tider det 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Jädra högkonjunktur då folk har gott om pengar och köper en massa elektronikprylar, kan det inte komma en rejäl lågkonjunktur snart så att prylar blir billiga? Och jag pratar inte bara om ram utan bostäder som blir dyrare.
Nå poängen med det jag skrev ovanför är att det är svårt att få allt, hög efterfrågan är dock något positivt som driver på utvecklingen.

Annars ram är det som är den största flaskhalsen idag på många bättre datorer, jag vet hur många servrar som helst som borde ha 500GB ram till för att må bra.

*edit*
Angående DDR5 så borde det väl komma snart, men som alla nya minnesstandarder så har det tagit ett år innan det är prisvärt. Så det är att som för mig och många svära över att ram och en bostadsrätt är så fruktansvärt dyr. -En enkel 2a i göteborg går väl på 2 miljoner. (jävla högkonjunktur )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Börja bunkra, kanske bättre investering än bitcoin.

Helt klart

Risken för att bli rånad på mobiltelefonen minskar, nu är det RAM som kriminella vill åt!

Permalänk
Medlem

Dom kan ju alltid sluta producera värdelösa varianter och fokusera produktionen på det som folk vill ha. Istället för att ha en serie med 2-3 minnen så ska det ju förstås finnas 483 olika versioner (i två olika varianter eftersom dom måste ha RGB disco lampor på dom).

Permalänk
Medlem
Citat:

Wu menar på att efterfrågan på primärminnen kommer öka med 22 procent sett till antalet bit – alltså mängden information som kan lagras – medan produktionskapaciteten enbart väntas öka med 21 procent.

Hur genomskinligt är inte den meningen, uppenbart att det håller igen. Lönsamheten är extrem, i en fungerande marknad hade man aldrig kunnat se den lönsamheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur genomskinligt är inte den meningen, uppenbart att det håller igen. Lönsamheten är extrem, i en fungerande marknad hade man aldrig kunnat se den lönsamheten

Måste vara lite motvalls och ställa frågan: På vilket sätt är det uppenbart? Vad är det med marknaden som i ditt tycke inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste vara lite motvalls och ställa frågan: På vilket sätt är det uppenbart? Vad är det med marknaden som i ditt tycke inte fungerar?

Granska Samsungs senaste kvartalsrapport eller titta på minnesmarknaden historiskt. Det har varit en typ av marknad som ständigt brottats med lönsamhetsproblem på grund av tuff konkurrens. Konkurrensen var så tuff och lönsamheten vart dålig att några bolag köptes upp för billiga pengar. Man köpte dem inte för att öka sin kapacitet, man köpte för att lägga ner kapacitet.

Tre bolag äger i princip marknaden, tror de har en bit över 90%. det är Samsung, Hynix och Micron

Permalänk
Medlem

Köpte Kingston Impact 32GB DDR4 2400Mhz CL14 SO-Dimm för 1519kr.
Kanske ska sälja dom nu.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Köpte Kingston Impact 32GB DDR4 2400Mhz CL14 SO-Dimm för 1519kr.
Kanske ska sälja dom nu.

Igår beställde jag 4st "DDR4 32GB PC 2400 CL17 Samsung ECC Reg. 1,2V"..
Det sved till lite i plånboken.

Permalänk
Medlem

Så kan det gå när folk tror sig behöva det senaste hela jävla tiden.

En normal användare behöver inte köpa ny telefon varje/varannat. Inte heller behöver den 528 Gb ram för att lägga patiens. Så innan ni gnäller över det höga priset kanske ni bör kolla er i spegeln först och se om ni är en del av problemet.

(sen tror jag också att tillverkarna är ganska nöjda med hur det är idag...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Granska Samsungs senaste kvartalsrapport eller titta på minnesmarknaden historiskt. Det har varit en typ av marknad som ständigt brottats med lönsamhetsproblem på grund av tuff konkurrens. Konkurrensen var så tuff och lönsamheten vart dålig att några bolag köptes upp för billiga pengar. Man köpte dem inte för att öka sin kapacitet, man köpte för att lägga ner kapacitet.

Tre bolag äger i princip marknaden, tror de har en bit över 90%. det är Samsung, Hynix och Micron

Då finns det såklart ett par följdfrågor

Vet du att kapaciteten lades ner, eller är det en killgissning?

Vilka investeringar krävs för att öka produktionen?

Hur lång tid tar det att öka produktionen, dvs vilken framförhållning måste man ha för att matcha marknaden?

Om du ledde ett företag och man har haft en period med lönsamhetsproblem, hur skulle du lägga upp framtida kapacitetsökningar? Chansa på ökad efterfrågan och sikta på ökad kapacitet, eller sitta still i båten och inte riskera så mycket och köra med en mer konservativ kapacitetsökning?

Därmed inte sagt att det inte finns fulspel när det gäller minnestillverkningen, det är fullt möjligt. Saker brukar dock vara lite mer mer komplexa än: priset har gått upp då inte tillverkning matchat efterfrågan = tillverkarna håller igen för att driva priserna.

Permalänk
Inaktiv

DDR5 kommer nästa år. Detta kommer vara ett icke-problem då.

Permalänk
Medlem

@anon114264:
För DDR5 minnen behöver ju inga minneskretsar

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Så kan det gå när folk tror sig behöva det senaste hela jävla tiden.

En normal användare behöver inte köpa ny telefon varje/varannat. Inte heller behöver den 528 Gb ram för att lägga patiens. Så innan ni gnäller över det höga priset kanske ni bör kolla er i spegeln först och se om ni är en del av problemet.

(sen tror jag också att tillverkarna är ganska nöjda med hur det är idag...)

Så du menar att RAM-minnen bör ransoneras? Man måste bevisa att man verkligen kommer använda det innan man får köpa?
Ett annat alternativ vore ju om tillverkarna anpassade produktionen till efterfrågan...

Skulle själva gärna haft 32 GB. Visst, jag skulle "klara" mig på 8 GB också, bara att ställa ner kvalitén lite i spel, låta bli att multitaska så mycket också o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Moriquende:

@Klappis:
För DDR5 minnen behöver ju inga minneskretsar

Nej dom går på stenkol.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja, varför lägga pengar på att öka volymen bara för att priserna skall dala när man istället kan hålla priserna artificiellt höga utan att göra några större investeringar och tjänar storkovan tillsvidare?

Du inser att det tar flera år från beslut tills att det ny produktion kommer online? Om Samsung beslutar att öka produktionen mer än planerat IDAG så kommer du inte att se något resultat av det förrns tidigast 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

DDR5 kommer nästa år. Detta kommer vara ett icke-problem då.

Helt mystiskt så går elen i två sekunder och whips... Ett år av minnestillverkning borta och DDR5 kostar därefter det femdubbla.

Skrivet av tvelander:

Nej dom går på stenkol.

Hört att de är ångmaskiner i miniformat. Man fyller på med vatten en gång om dagen sedan skyfflar de runt data.

Skrivet av KalBumling:

Du inser att det tar flera år från beslut tills att det ny produktion kommer online? Om Samsung beslutar att öka produktionen mer än planerat IDAG så kommer du inte att se något resultat av det förrns tidigast 2020.

Men samtidigt... dessa siffror är inte direkt förvånande om man har en grundläggande marknadsanalytisk förmåga. Problemet är inte bara att minnestillverkna valt att ignorera den potentiella efterfrågan som kommit emot dem som ett tåg.. problemet är även att under samma tid som efterfrågan ökat så har ett par giganter köpt upp konkurrenter och helt enkelt lagt ned fabriker och deras minnestillverkning. Vilket nu så här på efterhand var rent efterblivet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Det är lätt att förutse framtiden när man sitter med facit i handen. Jag skulle tro att de flesta här sitter med ett vanligt knegarjobb istället för att syssla med aktiehandel och fastigheter.
Fråga vilken 5 åring som helst och den vet att fastigheter och företag som Apple har varit bra att investera i. Men varför gjorde vi ej det istället för att slita på våra jobb?

Nå jag tror inte alls på hypotesen att tillverkare har vetat att det självklart hade varit lönsamt att bygga ut mer, men de gjorde det ej enbart för att hålla uppe priserna. Det är lite för många aktörer inblandade för att sådan strategi ska fungera.
Däremot utnyttjar de nog garanterat situationen så mycket som de kan och driver upp priserna etc.

Sedan köpa ram nu och bunkra är lite som att köpa aktier nu som har stigit mycket, visst de kan stiga ännu mer men de kan rasa. Ram är dessutom en bäst före datum produkt på flera sätt.
-Garantin går ut, det kommer snabbare versioner etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är lätt att förutse framtiden när man sitter med facit i handen. Jag skulle tro att de flesta här sitter med ett vanligt knegarjobb istället för att syssla med aktiehandel och fastigheter.
Fråga vilken 5 åring som helst och den vet att fastigheter och företag som Apple har varit bra att investera i. Men varför gjorde vi ej det istället för att slita på våra jobb?

Nå jag tror inte alls på hypotesen att tillverkare har vetat att det självklart hade varit lönsamt att bygga ut mer, men de gjorde det ej enbart för att hålla uppe priserna. Det är lite för många aktörer inblandade för att sådan strategi ska fungera.
Däremot utnyttjar de nog garanterat situationen så mycket som de kan och driver upp priserna etc.

Sedan köpa ram nu och bunkra är lite som att köpa aktier nu som har stigit mycket, visst de kan stiga ännu mer men de kan rasa. Ram är dessutom en bäst före datum produkt på flera sätt.
-Garantin går ut, det kommer snabbare versioner etc.

"För många aktörer" sedan tittar man på hur många aktörer det egentligen är och ser att det är 3 (Samsung, Hynix och Micron). Färre än antalet som dömdes för artificiellt hålla uppe priserna 2002. Då var det Samsung, Hynix, Micron, Infineon och Epida som dömdes till mångmiljonbelopp i böter samt att VDn för Samsung fick åtta månaders fängelse och över hundrafemtio tusen dollar i böter. Inte för att vara konspiratorisk men tycker du inte att några av de namnen känns igen?

https://en.wikipedia.org/wiki/DRAM_price_fixing

Samsung har så sent som 2014 blivit dömd i EU domstol för att försökt artificiellt hålla uppe priser på SD-kort.

https://www.cnet.com/news/samsung-philips-infineon-fined-mill...

Så låter det verkligen så långsökt att spekulera att de försöker igen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

"För många aktörer" sedan tittar man på hur många aktörer det egentligen är och ser att det är 3 (Samsung, Hynix och Micron). Färre än antalet som dömdes för artificiellt hålla uppe priserna 2002. Då var det Samsung, Hynix, Micron, Infineon och Epida som dömdes till mångmiljonbelopp i böter samt att VDn för Samsung fick åtta månaders fängelse och över hundrafemtio tusen dollar i böter. Inte för att vara konspiratorisk men tycker du inte att några av de namnen känns igen?

https://en.wikipedia.org/wiki/DRAM_price_fixing

Samsung har så sent som 2014 blivit dömd i EU domstol för att försökt artificiellt hålla uppe priser på SD-kort.

https://www.cnet.com/news/samsung-philips-infineon-fined-mill...

Så låter det verkligen så långsökt att spekulera att de försöker igen?

Det är säkert också kartellbildning, men jag tror som sagt inte kartellbildningen kan vara så stark så de medvetet ej väljer att bygga fler fabriker.

Sedan kartellbildning, så kan något liknande ske utan någon överenskommelse. Det handlar om att utnyttja situationen och inte precis prisdumpa.

Jag ser lite samma sak på AMD och Nvidas grafikkort, priserna bara skenade iväg, men att de har gått ihop i en kartell har jag ej hört någon anklaga dem för. -De båda utnyttjar istället situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är säkert också kartellbildning, men jag tror som sagt inte kartellbildningen kan vara så stark så de medvetet ej väljer att bygga fler fabriker.

Sedan kartellbildning, så kan något liknande ske utan någon överenskommelse. Det handlar om att utnyttja situationen och inte precis prisdumpa.

Jag ser lite samma sak på AMD och Nvidas grafikkort, priserna bara skenade iväg, men att de har gått ihop i en kartell har jag ej hört någon anklaga dem för. -De båda utnyttjar istället situationen.

Nu är det ett par skillnader mellan situationen på grafikkortsmarknaden och ram-tillverkningen. Till att börja med så skulle AMD och Nvidia inte ta i varandra ens med en tång. De har inte blivit dömda (vad jag vet) för kartellbildning historiskt sett och inflationen på korten stämmer överens med åtkomsten av kort. Man kunde inte få tag alls i kort där ett tag.

På minnesmarknaden så finns det betydligt mer belägg för en eventuellt kartell. Historiskt sett så har de stora aktörerna blivit dömda för detta tidigare.. varav Samsung bara för ett par år sedan. Ram har gått att få tag i hyfsat enkelt så där är återkomsten inte direkt varit ett problem utan där är det bara ett oskäligt högt pris som ligger i grunden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kan inte stämma då inte varit tomt på hyllorna när man söker efter DDR4 minnen. Allt finns alla modeller och från alla leverantörer.

Så jag vill påstå att det är en stor kartellbildning. (varför ökade man inte kapaciteten i befintliga fabriker redan förra året om det nu är så lätt att öka 21% extra i år.) Men marknaden ökar 22% i år så då betyder det att man väljer hur mycket man ska leverera för att maximera vinsten. Att leverera mer än marknaden behöver gör bara att priset faller vilket de inte vill. Det enda de är rädda för är att de stora som APPEL startar egna anläggningar då marknaden inte funkar eller skriver avtal med en av de små aktörerna så de kan bygga nya fabriker.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kan inte stämma då inte varit tomt på hyllorna när man söker efter DDR4 minnen. Allt finns alla modeller och från alla leverantörer.

Så jag vill påstå att det är en stor kartellbildning. (varför ökade man inte kapaciteten i befintliga fabriker redan förra året om det nu är så lätt att öka 21% extra i år.) Men marknaden ökar 22% i år så då betyder det att man väljer hur mycket man ska leverera för att maximera vinsten. Att leverera mer än marknaden behöver gör bara att priset faller vilket de inte vill. Det enda de är rädda för är att de stora som APPEL startar egna anläggningar då marknaden inte funkar eller skriver avtal med en av de små aktörerna så de kan bygga nya fabriker.

Vem har sagt att det är lätt att öka produktionen med 21%?

Enligt artikeln så jobbar man i Kina på att få igång produktion av minnen men att det är är tveksamt om det kommer att hinna påveraka övriga tillverkare under 2019. Om inte annat tyder på att det inte är helt lätt att smälla upp en fabrik och börja trycka ut minnen...det lär ta ett antal år att få igång nya fabriker och den investeringen lär inte vara något man gör lättvindigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Så du menar att RAM-minnen bör ransoneras? Man måste bevisa att man verkligen kommer använda det innan man får köpa?
Ett annat alternativ vore ju om tillverkarna anpassade produktionen till efterfrågan...

Skulle själva gärna haft 32 GB. Visst, jag skulle "klara" mig på 8 GB också, bara att ställa ner kvalitén lite i spel, låta bli att multitaska så mycket också o.s.v.

Det skrev jag inte, jag antydde det inte ens. Det jag däremot skrev var att många köper för köpandets skull, inte för att de har ett behov av det. Hur många köper inte den senaste mobilen fast den de har fungerar utmärkt och täcker alla behov? Hur många sitter inte med mer RAM än vad de behöver, alternativt köper nya då de uppdaterar sin CPU trots att de inte behöver.

Självklart får man köpa vad man vill men om man hör till en av de personerna jag beskrivit bör man inte klaga på att priset är för högt p.g.a. en för hög efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Så en skillnad på en procentenhet. Jag förutspår minst 30% prisuppgång närmaste året

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vem har sagt att det är lätt att öka produktionen med 21%?

Enligt artikeln så jobbar man i Kina på att få igång produktion av minnen men att det är är tveksamt om det kommer att hinna påveraka övriga tillverkare under 2019. Om inte annat tyder på att det inte är helt lätt att smälla upp en fabrik och börja trycka ut minnen...det lär ta ett antal år att få igång nya fabriker och den investeringen lär inte vara något man gör lättvindigt.

Men tycker du inte det är lite märkligt att det för ett år sedan inte gick att öka produktionen i befintliga fabriker men nu går det att öka inte med 1-5% utan till hela 21% vilket är en extrem skillnad. Så ja det är inget snack om att man anpassar produktionen till vad marknaden behöver och sedan beskriver att det är på grund av kapacitet brist man måste dubbla priset på varje modul.

kunde man lev 1 000 000 000 enheter förra året så kan man nu lev 210 mijoner mer minneskapslar i år. Som du förstår så är det inte rimligt att alla fabriker som gick på max förra året nu kan öka leveranserna med 21% i snitt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090