Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är klart att 10ms gör skillnad. Inte en stor skillnad, men det är en skillnad som rimligen kommer märkas om två likvärdiga spelare (A och B) med likvärdig utrustning spelar mot varandra. Ponera att A och B kommer runt ett hörn, möter varandra face-to-face och trycker på avtryckaren, ja, okey, musknappen. Vem som skjuter först kommer att avgöras vilket paket som kommer först till servern. Vi pratar om transfer from server till spelarens dator, reaktionstid och transfer tillbaka till servern. Reaktionstiden kommer att dominera, men om vi tar ett slumpvis utfall på reaktionstiden mellan 200 - 400 ms som skall tävla mot 200 - 400 + 2 * 10 ms så kommer den spelaren som har den snabbare linan vinna i fler fall än den som har den långsammare.

Skills är ju viktigare, men tiderna är additiva så även en liten skillnad i ping kommer att märkas i det långa loppet.

Den som har linan med lägst latens inte den snabbaste.

Permalänk
Medlem

Hur gör man en såndär tracert? Behövs någon programvara eller är det kommandotolken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hur gör man en såndär tracert? Behövs någon programvara eller är det kommandotolken?

Skickades från m.sweclockers.com

Kommandotolken
Syntax går att hitta online eller genom att skriva tracert /? i kommandotolken.
Det fungerar att göra en tracert mot IP-adress eller fullständiga namnet (beror på om man har en fungerade DNS )

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Hur gör man en såndär tracert? Behövs någon programvara eller är det kommandotolken?

Skickades från m.sweclockers.com

Du använder kommandotolken och skriver "tracert 8.8.8.8"

Så pingas alla noder på väg till en DNS server som körs av google. Det ger ganska bra uppfattning om var det tar tid.

Pingen du får är "tiden det tar att komma ut från nätet" + "delay till server".

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@ZupLVL40:

Ett tips kan vara att se till att inte ligga på någon operatörs NAT utan att du har en "publik-ip". Jag fick själv ner pingen när jag gjorde den ändringen, då via Bahnhof

Bra tips, CG-NAT f*ckade upp responstider hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@FreddanQ: Nej, visst. Det är inte matchavgörande, det säger jag inte. Men om folk tycker att de blir vassare av att köra på en 144Hz-skärm jämfört med en 60Hz-dito så pratar vi om en bild var 7e ms eller var 17e ms. Här verkar de flesta vara överens om att 10 ms spelar stor roll

Om man räknar med att en normal person har ca 200 till 300 ms reaktionstid så är 10 ms alltså ca 3-5% av denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Om man räknar med att en normal person har ca 200 till 300 ms reaktionstid så är 10 ms alltså ca 3-5% av denna.

Nu tycker jag att 10ms kanske inte är hela världen heller, men det går inte att jämföra så.

Du kan se det som ni är två pers. Ena av er har reaktionstid på 255ms i snitt... andra har 250ms i snitt. 10ms mer tid innan du får "info" om vad som hänt, kan då vara avgörande för vem som vinner eller hur lika det blir. Vi kan prata 50-100% av skillnaden mellan 250+10ms vs 255+0ms eller 250+5ms.

Nu är det extremfallet att man är "så lika" normalt så ovanligt att många inte tänker på det, men nu måste vi ha situationen med som faktor. Det extremfallet sker ju väldigt ofta med CS:GO i tävlingsandan, då de just optimerat bort allt annat som påverkar...

De har möss med låg latens. Skärm med låg latens. Enorm FPS för att få uppdateringar så snabbt det bara går. Och är nästan tränad att bara se minsta pixelrörelse i ett hörn i periferiseendet, bara för att kunna vinna en match. Så... nu plötsligt förstår man lite mer att just 10ms kan göra en enorm skillnad, när man just uteslutit allt annat. 10ms inte sett mot totala tiden, men i relation till en annan person som inte har den nackdelen, med alla andra fördelar.

Med det sagt, har sett rätt många som måste ha 600-800FPS för att kunna spela bra, vilket säger mer hur dåliga spelare de är... när de måste ha alla fördelar de kan för att kunna slå den "vanliga" spelaren. Kan du med 60 FPS och enklare utrustning slå en som spelar 600+FPS, är du markant bättre spelare.

Att låsa tex 120FPS i CS:GO, med en specifik "ping" på tävlingar hade gjort en hel del för att utesluta dessa spelare som egentligen inte är så bra som de tror.

Till @ZupLVL40 kan jag bara säga... beklagar. Nätverk idag är mer komplext än både skatteverkets regler, försäkringskassans system och CSNs blanketter kombinerat. Det kan lätt skita sig i en nod någonstans, och det enda du kan göra är att svära lite tyst för dig själv och gå vidare som du gjort. Det du kan hoppas är att noden pajar helt av överlast/utslitning, då de kommer byta ut utrustningen mot en ny som förhoppningsvis (men inte garanterat) är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZupLVL40:

Har varit i kontakt med ownit och dem bekräftar att det olika ”route” informationen tar (jämfört med svärföräldrdarna) och att det är inget dem kan göra något åt tyvärr. Nätverket är uppbyggd så.

Har accepterat situationen och det är bara se glad ut och vara nöjd med det man har.

Är tyvärr det man får när man väljer billigare operatörer, de kör ofta på billigare märken på utrustningen, typ Aruba.
Telia kör mycket Juniper och även en del Cisco har jag för mig, bra saker.
Ofta så är de lika i vilken throughput de ska klara, men kikar man bps eller latensen på själva switchen/routern, så är de mycket lägre på de dyrare märkena. Även Cisco själv kan ha stor skillnad på olika modeller. De kan skilja på micro och nano, ibland ner till pico. Ska dom då lägga upp 1 miljon paket per sekund på linan så är det klart att 1 nano och 15 nano spelar stor roll.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu tycker jag att 10ms kanske inte är hela världen heller, men det går inte att jämföra så.

Du kan se det som ni är två pers. Ena av er har reaktionstid på 255ms i snitt... andra har 250ms i snitt. 10ms mer tid innan du får "info" om vad som hänt, kan då vara avgörande för vem som vinner eller hur lika det blir. Vi kan prata 50-100% av skillnaden mellan 250+10ms vs 255+0ms eller 250+5ms.

Nu är det extremfallet att man är "så lika" normalt så ovanligt att många inte tänker på det, men nu måste vi ha situationen med som faktor. Det extremfallet sker ju väldigt ofta med CS:GO i tävlingsandan, då de just optimerat bort allt annat som påverkar...

De har möss med låg latens. Skärm med låg latens. Enorm FPS för att få uppdateringar så snabbt det bara går. Och är nästan tränad att bara se minsta pixelrörelse i ett hörn i periferiseendet, bara för att kunna vinna en match. Så... nu plötsligt förstår man lite mer att just 10ms kan göra en enorm skillnad, när man just uteslutit allt annat. 10ms inte sett mot totala tiden, men i relation till en annan person som inte har den nackdelen, med alla andra fördelar.

Med det sagt, har sett rätt många som måste ha 600-800FPS för att kunna spela bra, vilket säger mer hur dåliga spelare de är... när de måste ha alla fördelar de kan för att kunna slå den "vanliga" spelaren. Kan du med 60 FPS och enklare utrustning slå en som spelar 600+FPS, är du markant bättre spelare.

Att låsa tex 120FPS i CS:GO, med en specifik "ping" på tävlingar hade gjort en hel del för att utesluta dessa spelare som egentligen inte är så bra som de tror.

Till @ZupLVL40 kan jag bara säga... beklagar. Nätverk idag är mer komplext än både skatteverkets regler, försäkringskassans system och CSNs blanketter kombinerat. Det kan lätt skita sig i en nod någonstans, och det enda du kan göra är att svära lite tyst för dig själv och gå vidare som du gjort. Det du kan hoppas är att noden pajar helt av överlast/utslitning, då de kommer byta ut utrustningen mot en ny som förhoppningsvis (men inte garanterat) är bättre.

Jag håller med dig i sak, men tror du får ta fram matteböckerna från högstadiet igen. 260 vs 255 blir fortfarande bara en skillnad på ett par procent. Eftersom en normal persons reaktionstid i sig varierar mellan 200-300 ms så är de 10 ms inom den naturliga variationen. Sedan är det klart att man alltid vill ha det så lite som möjligt, men att säga att det är skillnad på 50-100% stämmer inte.
För att hårddra det lite: Det är som att säga att man ska förkorta bromssträckan på en bil genom att ha tunnare gummi i bromspedalen eftersom 1 mm är hälften av 2 mm gummi. I den totala stoppsträckan som är reaktionssträckan + bromssträckan har alltså millimetern gummi med 50% skillnad mot tidigare ingen stor påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Jag håller med dig i sak, men tror du får ta fram matteböckerna från högstadiet igen. 260 vs 255 blir fortfarande bara en skillnad på ett par procent. Eftersom en normal persons reaktionstid i sig varierar mellan 200-300 ms så är de 10 ms inom den naturliga variationen. Sedan är det klart att man alltid vill ha det så lite som möjligt, men att säga att det är skillnad på 50-100% stämmer inte.

Min poäng var att om du har en "händelse" och ena tar snitt 255ms andra 260ms, kommer den med 255ms vinna närmare 50-100% av gångerna (beror ju så klart på fördelning osv). Så åter, du kan inte räkna 5-10ms vs 250... utan du måste räkna snabbast vinner. För den som reagerar först, skjuter först och vinner först.

Mao, det finns ingen "andra plats"... och den 10ms påverkar ju inte "en gång" utan är ju ett snitt som försämrar den ena personens chanser. Så det är inte en skillnad om få% mer vinster... utan en skillnad mellan dominans/vinst eller inte. Vi pratar trots allt om vad på en 120hz skärm är ca en frame... en bildruta med info som ena får före den andra och kan reagera på före den andra. Och det är bevisat att det kan avgöra matcher om det är så lika mellan dem.

Skrivet av joalin:

För att hårddra det lite: Det är som att säga att man ska förkorta bromssträckan på en bil genom att ha tunnare gummi i bromspedalen eftersom 1 mm är hälften av 2 mm gummi. I den totala stoppsträckan som är reaktionssträckan + bromssträckan har alltså millimetern gummi med 50% skillnad mot tidigare ingen stor påverkan.

Nej, men det är som skillnaden mellan LED och vanliga glödlampor i bromsljusen, och de har man visat kan göra skilland. Nu är det i en faktor av 10x till det vi jämför, men vi pratar ändå om en... vinna eller inte situation. Det handlar mao inte om stora marginaler, för att vara inom toleransen.

Krävs inte många ms feltänk på en match, oavsett fotboll, hockey, F1 eller CS:GO för att göra skillnaden mellan förlust och vinst. Och du kan se att i F1, är det bråkdelar av sekunder som till slut gör skillnaden mellan 50%+ vinster eller inte.
Mao... panikbromsa du 100k gånger, så ska du se att även den 1mm gummi, kan kanske göra skillnad, om du kan lyckas hålla alla andra variabler relativt konstanta.

Kan tillägga... vi märker skillnaden mellan en HDDs latens på 15-20ms vs en SSD på <1ms... varför skulle vi inte märka 10ms, om du jämför mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Jag håller med dig i sak, men tror du får ta fram matteböckerna från högstadiet igen. 260 vs 255 blir fortfarande bara en skillnad på ett par procent. Eftersom en normal persons reaktionstid i sig varierar mellan 200-300 ms så är de 10 ms inom den naturliga variationen. Sedan är det klart att man alltid vill ha det så lite som möjligt, men att säga att det är skillnad på 50-100% stämmer inte.
För att hårddra det lite: Det är som att säga att man ska förkorta bromssträckan på en bil genom att ha tunnare gummi i bromspedalen eftersom 1 mm är hälften av 2 mm gummi. I den totala stoppsträckan som är reaktionssträckan + bromssträckan har alltså millimetern gummi med 50% skillnad mot tidigare ingen stor påverkan.

Snälla sluta med ditt uråldriga tänk, det gör mer än mig förbannad.
För att göra allt lite mer svart och vitt; Om jag skjuter dig i huvudet 10 ms i verkligheten innan du hunnit trycka på avtryckaren så kommer du att dö och jag överleva. Detta kommer ske 100% av fallen hur många gånger du än testar det. Så om du i ett onlinespel alltid har 10ms "försprång" och du har samma reaktionstid som din motståndare kommer du i väldigt många fall vinna denna duell, antagligen över 75% av gångerna.

Det du försöker argumentera är som att säga att 30fps räcker för spel för ögat ser ändå inte mer bilder per sekund. Helvete lägg ner bara.

Önskar er alla en trevlig dag

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min poäng var att om du har en "händelse" och ena tar snitt 255ms andra 260ms, kommer den med 255ms vinna närmare 50-100% av gångerna (beror ju så klart på fördelning osv). Så åter, du kan inte räkna 5-10ms vs 250... utan du måste räkna snabbast vinner. För den som reagerar först, skjuter först och vinner först.

Mao, det finns ingen "andra plats"... och den 10ms påverkar ju inte "en gång" utan är ju ett snitt som försämrar den ena personens chanser. Så det är inte en skillnad om få% mer vinster... utan en skillnad mellan dominans/vinst eller inte. Vi pratar trots allt om vad på en 120hz skärm är ca en frame... en bildruta med info som ena får före den andra och kan reagera på före den andra. Och det är bevisat att det kan avgöra matcher om det är så lika mellan dem.

Nej, men det är som skillnaden mellan LED och vanliga glödlampor i bromsljusen, och de har man visat kan göra skilland. Nu är det i en faktor av 10x till det vi jämför, men vi pratar ändå om en... vinna eller inte situation. Det handlar mao inte om stora marginaler, för att vara inom toleransen.

Krävs inte många ms feltänk på en match, oavsett fotboll, hockey, F1 eller CS:GO för att göra skillnaden mellan förlust och vinst. Och du kan se att i F1, är det bråkdelar av sekunder som till slut gör skillnaden mellan 50%+ vinster eller inte.
Mao... panikbromsa du 100k gånger, så ska du se att även den 1mm gummi, kan kanske göra skillnad, om du kan lyckas hålla alla andra variabler relativt konstanta.

Kan tillägga... vi märker skillnaden mellan en HDDs latens på 15-20ms vs en SSD på <1ms... varför skulle vi inte märka 10ms, om du jämför mellan dem?

Ja iofs, Gunde Svan slipade ju ner stålspetsarna i sina stavar för att tjäna ett gram per stavtag under fem-milen på skidor också, så varför inte. Om inte annat psykologiskt vill man väl veta att man har ghort vad man kan.

Permalänk
Skrivet av joalin:

Jag håller med dig i sak, men tror du får ta fram matteböckerna från högstadiet igen. 260 vs 255 blir fortfarande bara en skillnad på ett par procent. Eftersom en normal persons reaktionstid i sig varierar mellan 200-300 ms så är de 10 ms inom den naturliga variationen.

Att dessa 10ms faller inom den naturliga variationen spelar ingen roll. Det är summan av latensen plus reaktionstiden som är det viktiga.

Om spelare A med reaktionstid 200 - 300 ms ställs mot spelare B som har reaktionstid på 210 - 310 ms tror jag att A kommer vinna oftare än B. Håller du med?

Om spelare A med reaktionstid 200 - 300 ms ställs mot spelare C som har reaktionstid + latens på 210 - 310 ms tror jag att A kommer vinna oftare än C. Håller du med? Om inte så kan du förklara varför vi skulle få olika utfall.

Permalänk
Medlem

Dom som säger att några MS hit och dit inte spelar roll är nog folk som har riktigt dåliga reaktioner.
Kanske samma folk som inte känner skillnad på 60/120+ hz lul.

Alla pro spelare (inom flera olika spel) har sagt det i flera år, spela på LAN med 0 ms och online är 2 HELT olika saker. Du kan göra flick shots eller reagera betydligt snabbare då det inte finns någon delay helt enkelt.

Sen är såklart inte reaktionstid allt som avgör hur bra en spelare är, men det hör inte till direkt.

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn:
Ja, detta är inget jag ifrågasätter. Jag säger bara att det rent matematiskt inte gör en jättestor skillnad på större delen av befolkningen. En del verkar ha svårt att förstå att man kan ha flera tankar samtidigt i det huvudet man kan bli skjuten i. Det är inte en försumbar skillnad, men den finns där. På samma sätt som ni räknar på kan man tex påstå att om två kvinnliga 100-meterslöpare som alltid springer exakt lika snabbt, så vinner den med den pushupbh mot den med sportbh. Detta eftersom man tjänar en millisekund vid målsnöret. En del kan då hävda att tex dagsform och reaktionstid gör en större skillnad.
Märk väl att detta är forumet för Nätverk, och inte för inbitna gamers

Läs tex denna tråden. Delade meningar även här men det var viss debatt då med:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1031794-vad-ar-dalig-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@ZupLVL40:

Ett tips kan vara att se till att inte ligga på någon operatörs NAT utan att du har en "publik-ip". Jag fick själv ner pingen när jag gjorde den ändringen, då via Bahnhof

Samma här, har ca. 4-5 ms nu inklusive min egen router, tidigare med "låtsas-IP" ca. 8.
Det blir såklart ett extra steg när allt ska NAT:as en extra gång, förutom att det även stället till problem om man försöker öppna vissa portar utåt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av joalin:

@Ingetledigtnamn:
En del kan då hävda att tex dagsform och reaktionstid gör en större skillnad.

Jag håller med om att både reaktionstid och dagsform är viktigare, men bara för att ett av värdena i en addition är litet jämfört med det andra värdet så innebär det inte att man kan strunta i det. När du är jämspelt med din motståndare kommer dessa 10ms att ge dig en liten men märkbar fördel, precis som att hon med pushup kommer vinna i ett jämnt lopp.

Och nej, jag är inte hardcore gamer, jag är ingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Ja iofs, Gunde Svan slipade ju ner stålspetsarna i sina stavar för att tjäna ett gram per stavtag under fem-milen på skidor också, så varför inte. Om inte annat psykologiskt vill man väl veta att man har ghort vad man kan.

Visst är det mycket psykologi. Och skulle nog våga säga att 75-80% av det är upptränat. Föreslår du tittar på en CS:GO turnering, iaf slutmatcherna med duktiga spelare. Många gånger hinner du och jag inte ens blinka/tänka på tiden det tag för dem att få en headshot på oss. Det är för dem instinkt, där reaktionen nästan sitter i ryggmärgen.

I det fallet kommer inga 10ms hjälpa mig, så klart. Men folk går ju till bättre möss, snabbare skärmar, högre fps osv för att ha så bra odds som möjligt att kunna vara minst lika snabb (eller snabbare) än sina motståndare, så när man är i mer normala skalan, är ju internet latens en viktig del i skalan. Är ju vad spelet mer eller mindre går ut på... för CS:GO är ju inte direkt prisbelönt för sina texturer, detaljerade rök eller innovativa spelstil (just another FPS), så det är reaktionsförmåga som nästan är spelets... syfte

Permalänk

Ressar den här tråden då jag har exakt samma problem med Ownit, routas genom en seg telenor nod i Örebro när jag bor norr om Stockholm och har testat med tracert till Sunet och Valves servrar.

Hade tidigare bredbandsbolaget (telenor) på en annan adress innan jag flyttade i närheten och hade 1 ms ping på Valves servar och har nu 6.

Kan tillägga att speedtest.net tror att min närmsta server är i GBG, och det har aldrig hänt mig även när jag hade Ownit för 12 år sedan, dock i en förort till Stockholm.

Redigering:
Ownit ska också höja avgiften med en hutlös summa, så blir att jag uppgraderar till Telia som har ett erbjudande på 250/250 just nu.

Lite extra info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Då reaktionstiden för en människa ligger på 200-300ms så gör nog inte 10ms extra i delay på nätet något vidare!

Skulle nog kolla över annat som eventuellt kan förbättra responstiden under spel etc.

Förslag här (ej sorterad lista):
* snabbare skärm (lägre input och process lag)
* kablad mus/tangentbord
* tweaka Windows (network tweaks och quota handling)
* kablat nätverk
* DPC handling
* stänga onödiga saker

För det första så är reaktionstid inte så enkelt som en siffra, vår hjärna fungerar inte som en dator, vi är analoga och ser inte bilder/s. 10ms högre latency betyder just det, allt blir fördröjt 10ms. Huruvida det märks eller inte kan jag inte svara på men jag vet att de bästa i världen på fighting-spel räknar frames i animationer i 60 fps. Dvs man kan träna upp sin egen hastighet om man bara tolkar samma typ av information.

Sedan är det mycket individuellt, jag kan med nöd och näppe skilja på 30Hz och 60Hz, högre än 72Hz får jag inte ett smack märkbar förbättring. Det betyder ju inte att det inte har betydelse eftersom jag defacto får information tidigare.