Atari lanserar retrokonsolen VCS på Indiegogo

Permalänk
Melding Plague

Atari lanserar retrokonsolen VCS på Indiegogo

Ataris retrokonsol VCS träder nu fram ur skuggorna i och med lanseringen via crowdfunding-plattformen Indiegogo, där såväl pris som tekniska specifikationer tillkännages.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stor nostalgifaktor för min del, då Atari 2600 är min hittills enda konsol jag ägt.
Ska bli kul att se framöver hur den nya presterar.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

En Bulldozer-baserad Linux-PC med 4 GB RAM 32 GB lagring... Har svårt att se någon koppling till Atari bortsett från varumärket.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Leverans i juli 2019 var ju lite av en deal breaker, men jag undrar hur den står sig mot Shield TV som tycks vara den närmaste konkurrenten?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Gammal AMD hårdvara som levereras mitten av 2019 till det priset???

Fattar inte hur de kan göra bort sig så, förutom att man kan spela gamla Atari spel på den kommer den vara förlägen innan man ens fått den.

AMD är precis NU på väg att släppa deras budget cpu Athlon 200GE med VEGA gpu vilket hade varit ett avsevärt bättre val för Atari.

Förutom den första vågen av Atari fans, som blint köper den oavsett hårdvara, kommer den inte genera mycket intresse när den väl kommer i butikerna nästa höst.

Känner inte att det är speciellt intressant för mig i varje fall, som ändå var ett stort Atari fans "back in the day", att betala för förlägen hårdvara bara för några Atarispel.

Permalänk
Medlem

Lite kul att kampanjen var 1000% funded redan efter ungefär en timme.

Jag hade gärna haft en i tv-bänken, tycker den är snygg. Dessvärre säger sambon nej.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Discokungen

Jag tycker det är rätt galet att ett företag så story som Atari kör crowdfunding. Har de inte tillräckligt med pengar redan för att finansiera något sånt här?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Leverans i Juli 2019 kräver en Zen och och minst 8GB RAM för att det ska vara intressant.
Lite för begränsad HTPC för att lägga pengarna på 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag tycker det är rätt galet att ett företag så story som Atari kör crowdfunding. Har de inte tillräckligt med pengar redan för att finansiera något sånt här?

Det blir ju typ som förköp, de vet hur många som är intresserade innan de hunnit producera enheterna och kan på så sätt beställa rätt volymer från tillverkaren när det väl är dags.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Leverans i Juli 2019 kräver en Zen och och minst 8GB RAM för att det ska vara intressant.
Lite för begränsad HTPC för att lägga pengarna på 2019.

Precis, hårdvarumässigt är det totalt ointressant vid den tiden kan jag tycka. Vet att det låter tråkigt men det luktar flopp lång väg imo. Det enda som verkligen attraherar mig med den produkten är utseendet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Sugen, men för dyrt för vad man får, finns bättre alternativ

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte köpa någon men jag måste säga att det var den överlägset snyggaste konsolen på marknaden. Tumme upp för designen.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag tycker det är rätt galet att ett företag så story som Atari kör crowdfunding. Har de inte tillräckligt med pengar redan för att finansiera något sånt här?

Alltså, det är ju inte original-Atari. Från wikipedia:
"Atari is a corporate and brand name owned by several entities since its inception in 1972, currently by Atari Interactive, a subsidiary of the French publisher Atari, SA.[1][2][3]"
[...]
"In 2008, IESA completed its acquisition of Atari, Inc.'s outstanding stock, making it a wholly owned subsidiary.[13] IESA renamed itself Atari, SA in 2009. It sought bankruptcy protection under French law in January 2013."

Så det här skulle jag räkna som ett högrisk-projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Precis, hårdvarumässigt är det totalt ointressant vid den tiden kan jag tycka. Vet att det låter tråkigt men det luktar flopp lång väg imo. Det enda som verkligen attraherar mig med den produkten är utseendet.

Jupp, det fula var att de sa att den skulle ha en "Custom AMD SoC". Vilket betyder nyutvecklad design. Inget custom från AMD idag skulle komma med bulldozerarkitektur, gammal GCN eller 32-28nm tillverkningsprocess. Så med det uttalandet så ledde de en att tro att det skulle vara något på 14nm med Zen-kärnor. Även om det skulle vara något litet slimmat så skulle det vara intressantare.

Permalänk

Jag ser att Bristol Ridge verkar finnas med både två och fyra moduler men om de har valt det sistnämnda och inte klockat ner den jättemycket så är det väl sannolikt att den här konsolen faktiskt kommer att ha den kraftfullaste CPUn av någon konsol på marknaden när den väl lanseras? Och detta trots att den är baserad på en gammal Bulldozer-arkitektur, det säger en del om hur väldigt svaga de Jaguar-baserade CPU:erna i PS4 och Xbox One faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Varför pratar folk hårdvara? Det är en Atarikonsol, inte en ny HTPC. Den kan köra spelen på en miniräknare!

Om ni vill ha en HTPC så köp en sån. Om ni vill lira gamla Atarispel (lagligt) på en modern TV så köp denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför pratar folk hårdvara? Det är en Atarikonsol, inte en ny HTPC. Den kan köra spelen på en miniräknare!

Om ni vill ha en HTPC så köp en sån. Om ni vill lira gamla Atarispel (lagligt) på en modern TV så köp denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför pratar folk hårdvara? Det är en Atarikonsol, inte en ny HTPC. Den kan köra spelen på en miniräknare!

Om ni vill ha en HTPC så köp en sån. Om ni vill lira gamla Atarispel (lagligt) på en modern TV så köp denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade den varit avsedd som emulator så hade den kommit med en billig ARM-SoC och kanske 256MB minne. Den är uttryckligen avsedd att användas till media och mindre krävande moderna spel.

Permalänk
Medlem

Vad vill folk ha?

En relativt billig konsol med okej hårdvara som troligtvis orkar köra Atari spel och div funktioner

En dyrare konsol med överflödig hårdvara som kommer i princip aldrig utnyttjas till max.

Det finns för mycket folk som gillar bränna pengar på saker som verkligen inte gör någon nytta. BR APUerna köptes med ganska stor sannolikhet riktigt billigt och jag ser inga problem med att köra dessa om de verkligen inte blir några problem med värme eller prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Vad vill folk ha?

En relativt billig konsol med okej hårdvara som troligtvis orkar köra Atari spel och div funktioner

En dyrare konsol med överflödig hårdvara som kommer i princip aldrig utnyttjas till max.

Det finns för mycket folk som gillar bränna pengar på saker som verkligen inte gör någon nytta. BR APUerna köptes med ganska stor sannolikhet riktigt billigt och jag ser inga problem med att köra dessa om de verkligen inte blir några problem med värme eller prestanda.

Man vill antingen ha en billig emulator eller någonting som kan göra lite mer. Det vi får här är ett mellanting, för dyr hårdvara för att bli en billig emulator, men för klen för att duga till annat. De sista 1500:- man måste lägga pp maskinen är därmed ganska menlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man vill antingen ha en billig emulator eller någonting som kan göra lite mer. Det vi får här är ett mellanting, för dyr hårdvara för att bli en billig emulator, men för klen för att duga till annat. De sista 1500:- man måste lägga pp maskinen är därmed ganska menlösa.

Vi kanske kan vänta innan vi säger att den är för "klen". Vi har inget som indikerar på att konsolen inte kommer kunna driva spel eller annat så det kanske är bäst med att vänta och se själva.

Sen ser jag inte vart Atari har skrivit att man kan som jag citerar dig "någonting som kan göra lite mer". Vadå för mer? Vill du köra Witcher på konsolen? Konsolen kommer vara till viss del restriktiv likt Switch konsolen så jag ser inte vad mer community vill ha.

Utöver detta så ser det ut som att den trots den "klena" hårdvaran att den redan i dagsläget är 2000% fundad.

Permalänk
Medlem

För ungefär samma pris, 227 € kan man skaffa en MiST som kan emulera Atari 2600 i rekonfigurerbar hårdvara — som inte bara emulerar hur den beter sig utan faktiskt kopplat upp transistorer på samma sätt som elektroniken i orginalet.
Den klarar också av Atari ST, Atari 8-bit dator, Atari 5200 och dessutom, Amiga 500/1200, C64, MSX, ColecoVision, PC Engine/TurboGfx16, Apple II, NES, SEGA Master System etc.

... Men den har förstås inte en lika snygg låda och man får använda en joystick kompatibel med orginalet istället för en med Bluetooth.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Vi kanske kan vänta innan vi säger att den är för "klen". Vi har inget som indikerar på att konsolen inte kommer kunna driva spel eller annat så det kanske är bäst med att vänta och se själva.

Sen ser jag inte vart Atari har skrivit att man kan som jag citerar dig "någonting som kan göra lite mer". Vadå för mer? Vill du köra Witcher på konsolen? Konsolen kommer vara till viss del restriktiv likt Switch konsolen så jag ser inte vad mer community vill ha.

Utöver detta så ser det ut som att den trots den "klena" hårdvaran att den redan i dagsläget är 2000% fundad.

"Inget som indikerar?" Vi vet exakt vilken krets som sitter i den!

Och de har sagt att den ska kunna driva moderna spel och media, om än inte de tyngsta spelen. Läs bara vad de säger på Indiegogo:
"Atari VCS: Game, Stream, Connect Like Never Before
Gaming and Home Entertainment Streaming Device with Open Platform for Creativity and Customization!"

Det är definitivt lite mer än en emulatorbox.
Och om den är finansierad eller inte är irrelevant för mina invändningar. Jag poängterar varför den är ett ovärt köp för mig och andra. Jag diskuterar inte hur bra kampanjen har gått då det inte har med min kritik att göra.

Permalänk
Medlem

Älskade min Atari VCS 2600 när jag fick den och funderar på att köpa denna, men den har ett rätt saftigt pris om man ser till hårdvaran som sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Gammal AMD hårdvara som levereras mitten av 2019 till det priset???

Fattar inte hur de kan göra bort sig så, förutom att man kan spela gamla Atari spel på den kommer den vara förlägen innan man ens fått den.

AMD är precis NU på väg att släppa deras budget cpu Athlon 200GE med VEGA gpu vilket hade varit ett avsevärt bättre val för Atari.

Förutom den första vågen av Atari fans, som blint köper den oavsett hårdvara, kommer den inte genera mycket intresse när den väl kommer i butikerna nästa höst.

Känner inte att det är speciellt intressant för mig i varje fall, som ändå var ett stort Atari fans "back in the day", att betala för förlägen hårdvara bara för några Atarispel.

Skrivet av Aleshi:

Leverans i Juli 2019 kräver en Zen och och minst 8GB RAM för att det ska vara intressant.
Lite för begränsad HTPC för att lägga pengarna på 2019.

Skrivet av elajt_1:

Precis, hårdvarumässigt är det totalt ointressant vid den tiden kan jag tycka. Vet att det låter tråkigt men det luktar flopp lång väg imo. Det enda som verkligen attraherar mig med den produkten är utseendet.

Tror ni behöver ta en titt på dagens spel konsoler och deras CPUer.
Både Sonys PS4 och MS Xbox One har klenare CPuer än denna lär ha... Om jag minns rätt ligger den någonstans i linjen med en Sandy i3a i bästa fall. Nintendo är en liten ARM CPU... Era mobiler lär ha liknande eller bättre CPU prestanda.

Sony har sålt långt över 40 miljoner konsoler, MS 35miljioner+, och Nintendo switch 17 miljoner på bara 1 år.

CPU har INGENTING att göra med hur bra en produkt säljer, när det gäller konsol.
Allt är PR, gimmick och marknad. Och till de spel som ska spelas här, tänk vilken hårdvara som satt i dessa när Atari var "aktuell"... vi pratar inte Ghz... vi pratar Mhz.

Processorn som sitter på era HDD/SSDer är troligen kraftfulla nog att spela dessa spel på. Skulle tro att det är mer krävande att surfa på nätet än att spela.

Jag kan hålla med om att priset är saftigt, men det är också betydligt mindre skala än de andra stora. Så för en som inte orkar pilla med egna emulatorer och inte förväntar sig en high-end HTPC för budgetpris, är det inte så farligt.

Men... som sagt, om PS4/Xbox kunde klara sig på den klena CPUn, och ett 6 år gammalt grafikkort, i så många år, för sina tunga spel, lär det bli enkelt för denna att klarar Atari spelen. Så varför göra en 6000kr+ konsol, för retro spel?

Skrivet av Aleshi:

"Atari VCS: Game, Stream, Connect Like Never Before
Gaming and Home Entertainment Streaming Device with Open Platform for Creativity and Customization!"

Du kanske ska läsa igen?

Den kan säkert orka strömma media från andra källor... Steam Link är inte direkt kraftfull heller.

Permalänk
Medlem

Håll er borta från denna produkt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror ni behöver ta en titt på dagens spel konsoler och deras CPUer.
Både Sonys PS4 och MS Xbox One har klenare CPuer än denna lär ha... Om jag minns rätt ligger den någonstans i linjen med en Sandy i3a i bästa fall. Nintendo är en liten ARM CPU... Era mobiler lär ha liknande eller bättre CPU prestanda.

Sony har sålt långt över 40 miljoner konsoler, MS 35miljioner+, och Nintendo switch 17 miljoner på bara 1 år.

CPU har INGENTING att göra med hur bra en produkt säljer, när det gäller konsol.
Allt är PR, gimmick och marknad. Och till de spel som ska spelas här, tänk vilken hårdvara som satt i dessa när Atari var "aktuell"... vi pratar inte Ghz... vi pratar Mhz.

Processorn som sitter på era HDD/SSDer är troligen kraftfulla nog att spela dessa spel på. Skulle tro att det är mer krävande att surfa på nätet än att spela.

Jag kan hålla med om att priset är saftigt, men det är också betydligt mindre skala än de andra stora. Så för en som inte orkar pilla med egna emulatorer och inte förväntar sig en high-end HTPC för budgetpris, är det inte så farligt.

Men... som sagt, om PS4/Xbox kunde klara sig på den klena CPUn, och ett 6 år gammalt grafikkort, i så många år, för sina tunga spel, lär det bli enkelt för denna att klarar Atari spelen. Så varför göra en 6000kr+ konsol, för retro spel?

Du kanske ska läsa igen?

Den kan säkert orka strömma media från andra källor... Steam Link är inte direkt kraftfull heller.

Det säger ALLT om spelprestanda ifall den råkar vara en APU, och när APUn dessutom är flaskhalsen. När CPU-valet även dikterar GPU så är CPU-valet relevant. Och grafikprestandan, det du så bekvämt missade, är långt under stationära konsolers prestanda. Du vet nog mycket väl att det är grafikprestandan som är relevant. Försök inte avleda med irrelevanta jämförelser med CPU:er.

Och de har inte pratat om strömma spel. De pratar om att den ska klara spel, och de pratar utöver det att den ska kunna strömma "home entertainment". Du kan försöka hänga upp dig vid en krystad tolkning av en formulering. Men de har pratat om spel ett flertal gånger innan, och då har de pratat om prestandan på maskinen och inte strömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det säger ALLT om spelprestanda ifall den råkar vara en APU, och när APUn dessutom är flaskhalsen. När CPU-valet även dikterar GPU så är CPU-valet relevant. Och grafikprestandan, det du så bekvämt missade, är långt under stationära konsolers prestanda. Du vet nog mycket väl att det är grafikprestandan som är relevant. Försök inte avleda med irrelevanta jämförelser med CPU:er.

Flaskhals till vad!?
Försök inte komma med argument om flaskhalser till Atari spel... det är som att säga en miniräknare är inte kraftfull nog att räkna matte.

Grafikprestandan är mer än nog även den. Som sagt vi har A8 laptops för enklare bruk på jobb som hanterar 1080 video, enklare lek och kontorsjobb utan problem. De fick en uppgradering i form av SSD bara.

Jag har en gammal bekant som sitter och använder datorn, surfar, läser tidning, editerar bilder och lite enklare saker, samt spelar lite webb-spel... allt på en A8-6500 med en Kingston HyperX 120GB SSD och en enkel HDD. Sakerna är många år gamla nu, men vi satte in 8GB RAM och SSD direkt, så inget har behövts uppgraderas eller bytas för hennes behov. (har klockat upp RAMet bara, men det gjordes för något år sedan, mer för "varför inte").

Jag sitter här och skriver till dig på en sketen gammal I5a (Ivy) med samma 8570 grund, dock dedikerat kort (OEM)... det spelar alla videor, enklare spel (även 3D) och hanterar rubbet utan problem.

Snälla få ett begrepp om verkligheten här, för du verkar totalt bortkopplad från vad för kraft som krävs för att göra enkla saker. Om andra konsoler kan klara sig på klenaste skit prestandan, kan denna också göra det. Och all kraftigare kodning av tex video, görs med dedikerad hårdvara i APUn. Om något klarar en av dessa äldre APUer detta bättre än gamla Ivy CPUers iGPU, som inte orkar med det.

Skrivet av Aleshi:

Och de har inte pratat om strömma spel. De pratar om att den ska klara spel, och de pratar utöver det att den ska kunna strömma "home entertainment". Du kan försöka hänga upp dig vid en krystad tolkning av en formulering. Men de har pratat om spel ett flertal gånger innan, och då har de pratat om prestandan på maskinen och inte strömning.

De pratar om att den ska klara spela deras spel... och tro det eller ej... folk har spelat på APUer förr och idag.

APUernas problem är minne... latens till viss del, men mest bandbredd. Även den gamla A8n hade mycket nytta av dåtidens 1866 (som nu kör i 2133 dock). Dessa som nämns här har ju DDR4, så du kan få minst den prestandanivån hon har i sin.

Säger jag att detta är likt prestandan i en modern PC du köper för 10kkr? Nej...
Säger jag att det är bra värde för 3000kr? Njae... bara om du just som sagt inte vill köra emuleringshanteringen själv, utan ha komplett enhet och tar vad den är gjord för.
Säger jag att den är för klen för att göra något? Nej... det är bara folk som är så pass arroganta att de tror alla måste ha 8700k och 1080Ti prestanda för att spela spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men... som sagt, om PS4/Xbox kunde klara sig på den klena CPUn, och ett 6 år gammalt grafikkort, i så många år, för sina tunga spel, lär det bli enkelt för denna att klarar Atari spelen. Så varför göra en 6000kr+ konsol, för retro spel?

Har helt missat att det bara rör sig om retrospel. Jag tycker mig ha läst att det skulle komma moderna titlar också, annars väl 3000kr också lite mycket för bara retrospel. Nu är det ju iofs inte bara en konsoll, men jag "tror" ändå dom flesta tänker på den i det avseendet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Flaskhals till vad!?
Försök inte komma med argument om flaskhalser till Atari spel... det är som att säga en miniräknare är inte kraftfull nog att räkna matte.

Grafikprestandan är mer än nog även den. Som sagt vi har A8 laptops för enklare bruk på jobb som hanterar 1080 video, enklare lek och kontorsjobb utan problem. De fick en uppgradering i form av SSD bara.

Jag har en gammal bekant som sitter och använder datorn, surfar, läser tidning, editerar bilder och lite enklare saker, samt spelar lite webb-spel... allt på en A8-6500 med en Kingston HyperX 120GB SSD och en enkel HDD. Sakerna är många år gamla nu, men vi satte in 8GB RAM och SSD direkt, så inget har behövts uppgraderas eller bytas för hennes behov. (har klockat upp RAMet bara, men det gjordes för något år sedan, mer för "varför inte").

Jag sitter här och skriver till dig på en sketen gammal I5a (Ivy) med samma 8570 grund, dock dedikerat kort (OEM)... det spelar alla videor, enklare spel (även 3D) och hanterar rubbet utan problem.

Snälla få ett begrepp om verkligheten här, för du verkar totalt bortkopplad från vad för kraft som krävs för att göra enkla saker. Om andra konsoler kan klara sig på klenaste skit prestandan, kan denna också göra det. Och all kraftigare kodning av tex video, görs med dedikerad hårdvara i APUn. Om något klarar en av dessa äldre APUer detta bättre än gamla Ivy CPUers iGPU, som inte orkar med det.

De pratar om att den ska klara spela deras spel... och tro det eller ej... folk har spelat på APUer förr och idag.

APUernas problem är minne... latens till viss del, men mest bandbredd. Även den gamla A8n hade mycket nytta av dåtidens 1866 (som nu kör i 2133 dock). Dessa som nämns här har ju DDR4, så du kan få minst den prestandanivån hon har i sin.

Säger jag att detta är likt prestandan i en modern PC du köper för 10kkr? Nej...
Säger jag att det är bra värde för 3000kr? Njae... bara om du just som sagt inte vill köra emuleringshanteringen själv, utan ha komplett enhet och tar vad den är gjord för.
Säger jag att den är för klen för att göra något? Nej... det är bara folk som är så pass arroganta att de tror alla måste ha 8700k och 1080Ti prestanda för att spela spel...

Du pratar ömsom om emulering och kontorsjobb och ömsom om 1080Ti, beroende på vad som passar argumentet för stunden. Grejen är den att den ligger i en prisklass och prestandaklass där den blir ovärd. Det är inte att man inte kan göra enkla kontorsgrejer på den. De kan man på en billig NUC med. Så dina exempel där är värdelösa. Och när du pratar om spel så pratar du om att den klarar Ataris spel. Ja men gamla Atarispel hade en ARM-baserad emulator också klarat. Till båda sakerna är den för dyr. Det är inte det att den är inkapabel. Det är bara det att den är inkapabel till allt man är beredd att lägga 2000-3000:- på.
För de pengarna hade lite mer grafikprestanda varit önskvärt så att den klarat moderna spel lite bättre.

Så ja, den kan duga till din gamla bekanta du nämnde. Men är han beredd att köpa den för de pengarna?
Den är inklämd där den har onödigt stark och dyr hårdvara för enkla saker, men för klen hårdvara för tyngre saker. Så oavsett vad man vill ha den till så kommer den vara lite för dyr eller lite för klen. Det finns golden spots, denna ligger på motsatsen till en golden spot.
De har försökt göra en "Jack of all trades, master of none". Men de lyckades bara med den sista biten.