Internethandlare levererar fel produkt, kräver mig på frakt

Permalänk
Sötast
Skrivet av pigge_85:

Jag är nyfiken, inte konfrontativ: hur i allsin dar tänker du dig att du skulle kunna motivera att företaget ska stå för täckköpet, när det inte finns nåt avtalat om leverans före ett visst datum?

Jag vet inte om detta är applicerbart i detta fallet men:
Att en retur skall ta nära på en hel månad är absurt och knappast något som kallas "skälig tid", att de sedan skall försöka kräva ts på summan är ännu mer absurt, så vare sig det håller eller ej så kanske det åtminstone får affären på andra tankar än att fortsätta försöka kräva en på pengar.

Skrivet av https://lagen.nu/1990:932:

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Permalänk
Medlem

Det är trist att det är så mycket fokus på rättig- & skyldigheter.
Butiken har fuckat up, simple as that.

Det står t ex att leveranstid är 2-5 dagar på lagerförda varor.
Eftersom dom skickade mig fel vara har dom i min mening inte uppnått den leveranstiden.

När jag fick info om att returen var mottagen så stod det i mailet att:
" ....... byten upp til 20 arbetsdagar".
Mao så vill dom ha 4 ggr tiden på en vanlig leverans till att hantera ett byte.

Helt horribla villkor.

Ett exempel på "goodwill" i detta fallet hade ju varit att dom skickat KORREKT produkt OMGEÅNDE vid första kontakt. T ex Dustin gör så, alla gånger jag haft RMA-problem med dom så har dom skickat ut ersättningsvaran direkt just för att kund ska få minimal "downtime".

Men som sagt, när dom vill ha upp till 20 arbetsdagar (!) på att byta ut produkten mot korrekt och leverera den igen, efter att dom levererat fel.... Helt horribelt.

Redan när denna infon når mig så hade det gått 19 dagar sen leverans:

- Beställning 30 april
- Leverans 7 maj (2-5 dar, right)
- Jag returnerar 9 maj
- Postnord levererar returen 11 maj
- Jag får mail att dom "mottagit returen" 18 maj (dom tar alltså EN JÄVLA VECKA på sig att öht scanna/processa returen efter att den nått deras lager)
- Jag får krav på att betala frakten 31 maj (dvs nästan 2 veckor för deras backoffice att processa returen).

Nu var det tur att jag tagit faktura från klarna, hade jag inte gjort det så hade ju dom alltså hållit i mina stålar i över en månad sen beställning, och allt pga att dom själva levererar fel vara.

Så jo, jag får väl be om ursäkt för att jag av princip inte vill betala fraktkostnaden, men det är ju helt orimligt att man som kund ska förväntas stå utan både pengar och vara i över en månad?

Permalänk
Medlem

Det känns som att de tagit för lång tid på sig att lösa felet med varan. Det låter också som att enda lösningen är att skicka tillbaka varan. Det vill säga att det inte är någon del som saknas eller liknande.

Du ska inte behöva betala något. De ska vara glada att du hörde av sig. Kan ju vara fel på ett automatiserat lager eller fel streckkod på en hylla. Då blir det fel nästa gång igen man beställer samma vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ut med företaget, jag vill veta vad där för skitföretag som håller på så här så jag kan undvika handla där i framtiden tacK!

Permalänk
Medlem

Trist för dig,men jag är ganska säker på att detta räknas som en retur och inte en hävning.

2-5 dagars leverans är arbetsdagar som räknas (iaf alla gånger jag kollar), 1 maj är röd och det ingår en helg. Beroede på hur dags på 30 april är det osäkert om den dagen ska räknas, men det är iaf inte mer än fem arbetsdagar.

7-9 maj kontaktar du företaget om felet, 9 väljer du att de inte ska göra en ny leverans, utan att varan ska gå i retur. Gissning från min sida, men då registrerar de det som en return för du har nyttjat ångerrätten istället för att de ska reklamera felet.

Sen tar det ett tag för dem att få in paketet i sitt system, fem dagar arbetsdagar är inte oskäligt (inte exemplariskt), och då är statusen retur, inte reklamation för fel leverans.

Förstår att att det är surt som fan att behöva betala när du enbart returnerade för att de gjorde fel, men hade du fullföljt köpet och låtit dem skicka ut rätt hade du sluppit kostnaden.

Sen kan man argumentera att företaget borde bjuda på det som goodwill, att de suger som gjorde fel, men det förändrar inte deras lagliga rätt.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@during: Problemet är att hade jag valt omleverans så hade dom ju fått ut korrekt order ungefär den 18 som så kanske hade nått mig säg den 23:e.

Jag undrar hur du menar att 30 april - 23:e maj blir 2-5 dagars leveranstid?
Jag menar att så fort dom skickade fel produkt så är allting av vad som kan anses en rimlig leveranstid körd.

Hela skälet till att ”jag” ”valde” retur den 9:e maj var ju för att jag efter att ha fått info från dom insett att som OMÖJLIGEN skulle kunna leverera inom en rimlig tid.

Med minst 2-3 dagars ledtid från posten enkel väg så hade det ju blivit minst en vecka till även om dom magiskt nog hade processat omleverans omgående.

Hade dom bara direkt den 7:e visat lite godwill och lagt korrekt vara i en ny levererans hade varken återköp eller frakt behövt betalas.
I teorin hade det alltså varit SNABBARE för mig att lägga än ny order än att invänta utbytesrutinen.

Vi kan argumentera detta fram och tillbaka för alltid känns det som.
Men jag står fast vid att typ 20+ dagar inte är rimligt att vänta vid en utlovad leverans på 2-5.
Jag förstår inte varför en felaktigt levererad vara ska sätta en rimlig leveranstid ur spel? P.g.a att dom har gjort fel så är det alltså fullt rimligt att jag som kund ska behöva vänta på Posten i 3 vägar plus all ledtid för process däremellan?

Edit:
Jag ser inte hur "jag"/"vi" skulle kunna ha fullgjort köpet med en rimlig leveranstid av korrekt vara.

Men ser nu ut som jag kommer betala ändå. Det är 70:- det handlar om och det är inte värt tiden att fortsätta processa detta.

Permalänk
Medlem

Tycker det är solklart att dom ska stå för returen, dom har ju inte ens lyckats leverera rätt produkt.
Tycker verkligen du har allting på din sida, är också nyfiken på vad detta är för skojbutik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Jag får det till 2-5 dagar med leveransen, tyvärr var det en inkorrekt leverans, och kan liknas med om du fått en DOA vara, och går då över till en dispyt, där en korrekt leverans ska göras.

Företaget kunde hantera situationen bättre, det är ju uppenbart, men frågan är väl ändå vem som har avtal och lag på sin sida.

En sak som är intressant är att om du inte returnerat hade du eventuellt kunnat kräva ersättningen för den sena leveransen, inte relevant nu, men kanske för någon annan som läser tråden i framtiden.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Rekordmedlem

TS har valt att returnera i stället för att reklamera och juridiskt är det solklart att TS ska stå för frakten.
Som lagen ser ut så finns det inte så mycket att diskutera om vem som juridiskt sett ska betala frakten om de fakta som framlagts stämmer.
Om det är bra kundvård eller bra lagtext är en annan fråga men i nuläget så är förutsättningarna som de är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Administrativ avgift

@mrqaffe: Enligt dessa förutsättningar så är det som att han beställt varan och inte fått den levererad DVS företaget har ej skickat ut varan. Detta då de skickat fel vara vilket inte räknas som leverans. Avbokningen räknas som att du lagt en orderbeställning fast den ej är skickad än i detta fall. Därav kan företaget ej kräva fraktkostnad

Bara neka o ta det vidare till ARN och bestrida varenda faktura de skickar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS har valt att returnera i stället för att reklamera och juridiskt är det solklart att TS ska stå för frakten.
Som lagen ser ut så finns det inte så mycket att diskutera om vem som juridiskt sett ska betala frakten om de fakta som framlagts stämmer.
Om det är bra kundvård eller bra lagtext är en annan fråga men i nuläget så är förutsättningarna som de är.

wut?

Hen har fått fel vara, returnerat denna men då de har tagit för lång tid på sig att omleverara en korrekt vara så häver alltså TS köp enligt KKL vad jag förstår det som. Så kund har egentligen inte valt något mer än att hen vill returnera en produkt som hen inte har beställt. Hade hen fått korrekt vara och returnerat denna så hade det varit en helt annan sak.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Rekordmedlem

TS verkar inte ha försökt att reklamera och ge säljaren en möjlighet att lösa problemet utan på eget bevåg valt att returnera för att det skall gå fortare utan att på förhand ha ett avtal om detta.
Praxis är dessutom att säljaren får prova att lösa samma problemet 2 ggr och problem med produkten 3 ggr innan det kan bli tal om återköp.
Juridiskt är det enkelt, TS ska betala frakten så som reglerna och praxis ser ut just nu.

Man kan som sagt ha åsikter om det men juridiskt är det enkelt utifrån de fakta som angetts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade snäll erbjudit butiken att fullända utbytet för att sedan använda ångerrätten.
Då åker dom på att betala din första retur frakt och frakt av rätt vara.

En fraktkostnad för dig blir det ändå.
Men dom kanske inser att det är mer lönsamt att ta på sig retur frakten än behöva styra med omleverans och ytterligare en retur.

Permalänk
Skrivet av Lagen:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Skrivet av Blomman90:

Du beställde alltså din vara i god tid innan du var i behov av den, men eftersom de var (i min mening) oskäligt långsamma på att hantera returen, så anser jag att du har rätt att häva köpet med stöd av KKL 28§
Så i min mening så är det du som borde kunna få ersättning för täckningsköp av säljaren. Så som allra minst, så tycker man ju att det går att kvitta denna ersättning mot den (felaktiga) fraktavgift de kräver.

Skrivet av BasseBaba:

Det står t ex att leveranstid är 2-5 dagar på lagerförda varor.
Eftersom dom skickade mig fel vara har dom i min mening inte uppnått den leveranstiden.

Vad som är skälig tid kan man förstås diskutera, men om det står att leverans sker inom 2-5 dagar, skulle man kunna hävda att det inte är skälig tid om det tar längre tid än så att få rätt vara. Alltså antar jag att du har rätt att häva köpet, d.v.s. fråga om butiken vill ha tillbaka den felaktiga varan (och i så fall skicka tillbaka den på butikens bekostnad) och förmodligen även kräva butiken på ersättning för ditt täckningsköp (d.v.s. kräva att butiken betalar mellanskillnaden mellan vad butiken skulle ha inklusive frakt och det du fick betala för varan i den andra butiken).

Skrivet av andra94:

Bara neka o ta det vidare till ARN och bestrida varenda faktura de skickar.

ARN ska man väl bara ta det till om man har betalat pengar som man vill ha tillbaka? Om TS har valt fakturabetalning, ska man väl istället bestrida fakturan? Då får butiken ta TS till tingsrätten om butiken anser att det ska betalas något. Om butiken inte vill betala ersättning för täckningsköpet, skulle dock den saken kunna tas till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS verkar inte ha försökt att reklamera och ge säljaren en möjlighet att lösa problemet utan på eget bevåg valt att returnera för att det skall gå fortare utan att på förhand ha ett avtal om detta.
Praxis är dessutom att säljaren får prova att lösa samma problemet 2 ggr och problem med produkten 3 ggr innan det kan bli tal om återköp.
Juridiskt är det enkelt, TS ska betala frakten så som reglerna och praxis ser ut just nu.

Man kan som sagt ha åsikter om det men juridiskt är det enkelt utifrån de fakta som angetts.

Han fick FEL VARA LEVERERAD........läs tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

@mrqaffe: Enligt dessa förutsättningar så är det som att han beställt varan och inte fått den levererad DVS företaget har ej skickat ut varan. Detta då de skickat fel vara vilket inte räknas som leverans. Avbokningen räknas som att du lagt en orderbeställning fast den ej är skickad än i detta fall. Därav kan företaget ej kräva fraktkostnad

Bara neka o ta det vidare till ARN och bestrida varenda faktura de skickar.

Skrivet av Tickles:

wut?

Hen har fått fel vara, returnerat denna men då de har tagit för lång tid på sig att omleverara en korrekt vara så häver alltså TS köp enligt KKL vad jag förstår det som. Så kund har egentligen inte valt något mer än att hen vill returnera en produkt som hen inte har beställt. Hade hen fått korrekt vara och returnerat denna så hade det varit en helt annan sak.

Skrivet av Masen666:

Han fick FEL VARA LEVERERAD........läs tråden.

Man riktigt bävar för det fria fabulerandet i denna tråd, och tycker synd om kundtjänstpersonal som måste möta dylika nötter (att döma av frekvensen i tråden flera gånger om dan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Man riktigt bävar för det fria fabulerandet i denna tråd, och tycker synd om kundtjänstpersonal som måste möta dylika nötter (att döma av frekvensen i tråden flera gånger om dan)

Ja tankenötter är ju faktiskt bra. Speciellt i situationer där ett företag medvetet gör fel gentemot vad bland annat KKL säger.

Tycker det är kul att du kommer med relevant input till det som TS har problem med och verkligen har läst dig in i ämnet och dessutom kallar "you people" för nötter utan att ta med sig en nötknäckare. Snacka om att ta med sig en tom hink som är full. Full av ingenting alls. Per Gessle är ju inte så tokig ändå. BTW stora bocken Bruse undrar varför trollet har vaknat...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Du började bra med att sammanfatta att de flesta ovan verkar missa att TS sa till företaget att han inte ville ha deras ersättningsvara. Sen kom du in på oskälig tid och slutade i att TS nog kan ha rätt till ersättning ändå (nåt sånt ungefär), men fördröjningen uppstår efter att TS meddelat att hen inte vill ha ersättningsvaran. Ursprungsleveransen tog bara ca. en vecka. Vi är alltså tillbaka till att varan levererades inom skälig tid men att när det var fel vara uppstod tidsbrist för TS som därför inte "ville" att företaget skulle få utnyttja sin rätt enligt köpeavtalet att skicka korrekt vara. TS har dock ingått avtal om att köpa en vara och detta avtal går inte upp i rök bara för att en felleverans sker. Att TS hade tidsbrist är i sammanhanget tyvärr TS problem. Hade TS låẗit företaget leverera den rätta varan hade företaget också stått för alla fraktkostnader plus returfrakten (vi har inga indikationer på motsatsen).

Fast, företaget har inte skickat varan till TS, att de levererat en felaktig vara är i princip som att de inte skickat någonting till TS (den vara han har ett avtal med dem om har varken skickats eller kommit fram). Alltså har inte "varan" kommit fram i skälig tid då den aldrig har skickats.

Skrivet av pigge_85:

Jag är nyfiken, inte konfrontativ: hur i allsin dar tänker du dig att du skulle kunna motivera att företaget ska stå för täckköpet, när det inte finns nåt avtalat om leverans före ett visst datum?

De flesta butiker specificerar leveranstid på sina hemsidor, om TS då köper en produkt som behövs inom en viss tid där den angivna tiden räcker till så ser jag det som tillräckligt för att hävda täcköp
1. köparen beställer utifrån vissa premisser angående leveranstid
2. Fel vara levereras inom utsatt datum
3. köparen meddelar fel, och returnerar varan med meddelandet om att de inte behöver skicka rätt vara då hen inte kan vänta så länge som leveransen tar
4. Köparen måste införskaffa sagda produkt dyrare någon annastans på grund av företagets misstag

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Men ser nu ut som jag kommer betala ändå. Det är 70:- det handlar om och det är inte värt tiden att fortsätta processa detta.

snälla betala inte. bestrid bara fakturan. Dom har ju inte skickat rätt vara så detta är inget som du ska stå för.

Nu vill vi veta vad det är för företag, även om det inte är ett teknikföretag

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Masen666:

Han fick FEL VARA LEVERERAD........läs tråden.

Och på vilket sätt skulle det påverka ? läs lagen ...
Första stycket som det refereras till senare i lagtexten

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Juridisk är det alltså fråga om en felaktig vara och då ska den reklameras för att företaget enligt lagen ska behöva stå för frakten, om den returneras så står köparen för frakten för då gäller i stället avsnittet nedan

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt
13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Av BasseBaba
"Hej!

Långa historien kort:
En Internethandlare levererar fel produkt mot vad jag beställt, vilken jag returnerar.
Nu kräver dom mig på fraktavgiften.

Deras hemsida informerar om att man som kund ska stå för returfrakt vid ånger, vilket även verkar ok:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Men som sagt, detta var inte ånger, det var retur av en felaktigt levererad produkt.
Jag hade inte tid att vänta på hela processen av att returnera och få korrekt produkt skickad, och valde därför att köpa varan från annan leverantör.
Det jag misstänker att dom "fiskar" efter är att dom istället borde ha fått leverera korrekt produkt, och eftersom dom inte fått det så vill dom nu kräva mig på frakten i vilket fall."

Tillägget raderat då det var onödig text

Skrivet av mrqaffe:

Och på vilket sätt skulle det påverka ? läs lagen ...
Första stycket som det refereras till senare i lagtexten

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Juridisk är det alltså fråga om en felaktig vara och då ska den reklameras för att företaget enligt lagen ska behöva stå för frakten, om den returneras så står köparen för frakten för då gäller i stället avsnittet nedan

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt
13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Så svårt var det att läsa ett inlägg.
Då det är klart tydligt att företaget har gjort fel så kommer lagmannen att ta detta i beaktande och företaget ska då förstå att det rör sig om en reklamation av en felaktig levererad vara vilket betyder att det som konsument inte ska spela någon roll hur man väljer att kategorisera returen då det alltså framgår av arten av retur.

Lägg också märke till att TS inte nyttjat någon ångerrätt gällande felaktig levererad vara. Lägg också märke till att TS häver sitt köp då företaget valt att inte göra en omleverans inom skälig tid för behovet av produkten.
TS har dessutom rätt till att göra ett så kallat täckningsköp då företaget gjort bort sig. Allt enligt KKL.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ett företag kan inte gissa sig till och ska inte gissa vad en kund eventuellt menar. Är det retur och att man vill avbryta köpet så gör man klart med företaget om detta innan något skickas tillbaka. Det finns en anledning till att företag oftast vill ge kunden ett reklamationsnummer om det t.ex är reklamation. Att företaget har gjort misstaget att skicka iväg fel produkt är det ju ingen tvekan om. Men lika klart är det att de har gjort ett misstag och har enligt lagen självklart rätt att leverera en korrekt vara. Företaget och TS har ingått ett avtal om leverans av en vara. Företaget har gjort ett misstag och har alltså rätt att korrigera detta misstag. Att sedan TS har bråttom har inte med saken att göra. Har man så pass bråttom så får man handla i butik.

Och 2-5 dagar är inget löfte om att det garanterat ska ske en leverans inom denna tidsperiod. Då får man skriva ett separat avtal med företaget om det är det man vill ha. Det som anges är ju självklart en uppskattade leveranstid. Den tid det oftast brukar ta. Det kan säkert gå på en dag ibland och ibland kan det säkert ta 1½ vecka. Åter igen. 2-5 dagar är ingen garanti för att leverans ska ske inom denna tidsperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Ett företag kan inte gissa sig till och ska inte gissa vad en kund eventuellt menar. Är det retur och att man vill avbryta köpet så gör man klart med företaget om detta innan något skickas tillbaka. Det finns en anledning till att företag oftast vill ge kunden ett reklamationsnummer om det t.ex är reklamation. Att företaget har gjort misstaget att skicka iväg fel produkt är det ju ingen tvekan om. Men lika klart är det att de har gjort ett misstag och har enligt lagen självklart rätt att leverera en korrekt vara. Företaget och TS har ingått ett avtal om leverans av en vara. Företaget har gjort ett misstag och har alltså rätt att korrigera detta misstag. Att sedan TS har bråttom har inte med saken att göra. Har man så pass bråttom så får man handla i butik.

Och 2-5 dagar är inget löfte om att det garanterat ska ske en leverans inom denna tidsperiod. Då får man skriva ett separat avtal med företaget om det är det man vill ha. Det som anges är ju självklart en uppskattade leveranstid. Den tid det oftast brukar ta. Det kan säkert gå på en dag ibland och ibland kan det säkert ta 1½ vecka. Åter igen. 2-5 dagar är ingen garanti för att leverans ska ske inom denna tidsperiod.

När det kommer till att vilja skicka tillbaka fel produkt mot vad man köpt så gör det ju det. Speciellt när kund även påpekar att varan inte är den som man har beställt. Då ska säljaren förstå att man vill returnera den utan att behöva påpeka att det är en reklamation. Spelar ingen roll vad du tycker eller anser.

2-5 dagar är absolut inte någon garanti att en vara levereras inom trots att man skrivit det. Däremot om man skrivit det och sedan sätter i system att inte hålla tiden så begår man ett brott då man systematiskt inte håller det som lovats i avtalet.

Nu var det ju tack och lov inte 2-5 dagar som var problemet utan företagets oförmåga att leverera en produkt som TS faktiskt beställde inom rimlig tid för behovet. Då TS är ute i god tid innan behovet så innebär det alltså att omleverans är orimlig tidsmässig.
Mer om detta finns inom KKL och en hel del finns även här på SweClockers forum.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Ja tankenötter är ju faktiskt bra. Speciellt i situationer där ett företag medvetet gör fel gentemot vad bland annat KKL säger.

Tycker det är kul att du kommer med relevant input till det som TS har problem med och verkligen har läst dig in i ämnet och dessutom kallar "you people" för nötter utan att ta med sig en nötknäckare. Snacka om att ta med sig en tom hink som är full. Full av ingenting alls. Per Gessle är ju inte så tokig ändå. BTW stora bocken Bruse undrar varför trollet har vaknat...

Den relevanta, icke-raljerande inputen har jag givit tidigare i tråden. Finns ingen anledning att upprepa samma sak om och om igen eftersom det är tydligt att vissa inte förstår att ta in den utan är förblindade av sin egen upprördhet ("det är ju fel vara" o.s.v.). Vad förresten är det du menar att företaget "gör medvetet fel"?

Skrivet av Tickles:

Så svårt var det att läsa ett inlägg.

Då det är klart tydligt att företaget har gjort fel...

Lägg också märke till att TS häver sitt köp då företaget valt att inte göra en omleverans inom skälig tid för behovet av produkten.

Min fetstil. Ja, hur enkelt var det nu då att läsa en text? Du verkar i alla fall helt ha fått något om bakfoten eftersom det fetade ovan är helt uppåt väggarna. Oavsett hur man ska kategorisera det så har TS valt att inte låta företaget få skicka korrekt vara och har därigenom hävt/avbrutit/ångrat köpet och ska därmed stå för frakten.

Shit happens! Många i tråden verkar tro att det är en okränkbar rättighet att alltid få rätt vara levererad direkt. På något annat sätt går det inte att tolka den upprördhet med vilken det hela tiden slås fast att företaget gjort fel och minsann levererat fel vara så det är klart att man inte ska betala nåt. Återigen, det är klart man inte ska betala nåt extra för en felleverans, men då får man löpa linan ut och vänta på att företaget skickar rätt vara. Inte lacka ur och gå och köpa varan nån annanstans i stället. Tidsbristen i det här fallet är enkom TS problem, inte företagets. Detta redogjorde jag för i mitt första inlägg.

Är det här vad Facebook och Google gör med folk? Flockbeteende, snabba reaktioner och utan förmåga till att läsa innantill och tänka själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

När det kommer till att vilja skicka tillbaka fel produkt mot vad man köpt så gör det ju det. Speciellt när kund även påpekar att varan inte är den som man har beställt. Då ska säljaren förstå att man vill returnera den utan att behöva påpeka att det är en reklamation. Spelar ingen roll vad du tycker eller anser.

Det enda som ska förstås är att köparen ska få sin korrekta vara vid omleverans. Det spelar ingen roll vad du tycker. Du har fel.

Skrivet av Tickles:

2-5 dagar är absolut inte någon garanti att en vara levereras inom trots att man skrivit det. Däremot om man skrivit det och sedan sätter i system att inte hålla tiden så begår man ett brott då man systematiskt inte håller det som lovats i avtalet.

Återigen fabulerande. Var är det relevant i sammanhanget att något "sätts i system".

Skrivet av Tickles:

Nu var det ju tack och lov inte 2-5 dagar som var problemet utan företagets oförmåga att leverera en produkt som TS faktiskt beställde inom rimlig tid för behovet. Då TS är ute i god tid innan behovet så innebär det alltså att omleverans är orimlig tidsmässig.
Mer om detta finns inom KKL och en hel del finns även här på SweClockers forum.

Återigen det där med att läsa innantill. TS var inte ute i god tid. Han fick tidsbrist när varan som kom efter en vecka visade sig vara fel.

@Moderator kan låsa tråden, TS har fått svar på sina frågor av mig, mrQaffe och ToddTheOdd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pigge_85:

@Moderator kan låsa tråden, TS har fått svar på sina frågor av mig, mrQaffe och ToddTheOdd.

Att någon moderator låser tråden är inget du behöver ge dem tillåtelse att göra. De klarar de nog av helt själva.

Det är nog bäst att anmäla tråden om du tycker att det sprids för mycket felaktig information så kanske det tas upp och tråden rensas och i sin tur låses. Det är inte riktigt något du kan säga till om, såvitt jag vet

Vilken tur att den inte låstes, då hade du ju gått miste om denna viktiga informationen.

Permalänk
Avstängd

@anon81912: Troll. Orkar inte svara mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Det enda som ska förstås är att köparen ska få sin korrekta vara vid omleverans. Det spelar ingen roll vad du tycker. Du har fel.

Återigen fabulerande. Var är det relevant i sammanhanget att något "sätts i system".

Återigen det där med att läsa innantill. TS var inte ute i god tid. Han fick tidsbrist när varan som kom efter en vecka visade sig vara fel.

@Moderator kan låsa tråden, TS har fått svar på sina frågor av mig, mrQaffe och ToddTheOdd.

1. Roligt att du ändrar åsikt. Ja det är det ända viktiga och jag har inte påstått något annat.
2. Nej, inget fabulerade, däremot lite raljerande. Och återigen inget jag påstår att de gör.
3. Det ända som du behöver tänka på är att TS var ute i god tid.
4. Nej ditt och de andras i din uppräkning svar är inte baserat på fakta kopplat till denna tråd. Däremot Blomman90 har gjort det med koppling till KKL.
Att du och andra självutnämnda personer tror att ni förespråkar vad som gäller är ju lite farligt speciellt då när personer som tex Blomman90, som är sjukt mycket mer insatt i ämnet än dig och mig, säger en sak och ni en helt annan.

Jag tror personligen att du har ett egenintresse i din tolkning och därav leder det till att du inte vill koppla det som TS faktiskt skriver kopplat till KKL. Men det är min personliga åsikt.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

@Killbom: Troll. Orkar inte svara mer.

Det är ju snarare du som trollar...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Den relevanta, icke-raljerande inputen har jag givit tidigare i tråden. Finns ingen anledning att upprepa samma sak om och om igen eftersom det är tydligt att vissa inte förstår att ta in den utan är förblindade av sin egen upprördhet ("det är ju fel vara" o.s.v.). Vad förresten är det du menar att företaget "gör medvetet fel"?
Min fetstil. Ja, hur enkelt var det nu då att läsa en text? Du verkar i alla fall helt ha fått något om bakfoten eftersom det fetade ovan är helt uppåt väggarna. Oavsett hur man ska kategorisera det så har TS valt att inte låta företaget få skicka korrekt vara och har därigenom hävt/avbrutit/ångrat köpet och ska därmed stå för frakten.

Shit happens! Många i tråden verkar tro att det är en okränkbar rättighet att alltid få rätt vara levererad direkt. På något annat sätt går det inte att tolka den upprördhet med vilken det hela tiden slås fast att företaget gjort fel och minsann levererat fel vara så det är klart att man inte ska betala nåt. Återigen, det är klart man inte ska betala nåt extra för en felleverans, men då får man löpa linan ut och vänta på att företaget skickar rätt vara. Inte lacka ur och gå och köpa varan nån annanstans i stället. Tidsbristen i det här fallet är enkom TS problem, inte företagets. Detta redogjorde jag för i mitt första inlägg.

Är det här vad Facebook och Google gör med folk? Flockbeteende, snabba reaktioner och utan förmåga till att läsa innantill och tänka själv.

1. Visst kan jag förenkla med vad som menas med att företaget har valt att inte göra en omleverans inom rimlig tid. Så låt mig göra just det. Företaget återkommer med att en omleverans tar 20 dagar. De har valt att inte göra en leverans inom rimlig tid. TS gör då precis som du säger och häver köpet pga detta.

2. Nej.

Gå nu och lek med de andra trollen

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC