Internethandlare levererar fel produkt, kräver mig på frakt

Permalänk
Medlem

Internethandlare levererar fel produkt, kräver mig på frakt

Hej!

Långa historien kort:
En Internethandlare levererar fel produkt mot vad jag beställt, vilken jag returnerar.
Nu kräver dom mig på fraktavgiften.

Deras hemsida informerar om att man som kund ska stå för returfrakt vid ånger, vilket även verkar ok:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Men som sagt, detta var inte ånger, det var retur av en felaktigt levererad produkt.
Jag hade inte tid att vänta på hela processen av att returnera och få korrekt produkt skickad, och valde därför att köpa varan från annan leverantör.
Det jag misstänker att dom "fiskar" efter är att dom istället borde ha fått leverera korrekt produkt, och eftersom dom inte fått det så vill dom nu kräva mig på frakten i vilket fall.

Vad gäller?

Extra info:
Pengarna är obetydliga, inga mängder, detta handlar mer om princip. Det enda dom gjort är att orsaka förseningar och strul för mig. Beställa produkt, vänta på produkt, hämta produkt, kontakta kundtjänst, returnera produkt. Om något borde ju jag fakturera kostnader pga deras inkompetens.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:
Håller med om att det känns surt, men de har rätt att göra rätt för sig. Om du avbryter köpet så utnyttjar du ångerrätten, och då ska du egentligen betala returen.
Är egentligen samma sak som att få en trasig produkt

Men jag hade tyckt att good will skulle ha varit aktuellt här dock., dvs att de borde bjuda på frakten trots deras rätt

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Den andra "korrekta" varan, levererades den?
Annars har du avbrutit köpet och ska inte betala retur-avgift.

Du betalar alltså inte returavgift för den felaktiga produkten utan endast om den korrekta levererades.

Permalänk
Medlem

Ingen korrekt produkt levererades.

Då produkten skulle användas "tidskritiskt" vad jag tvungen att köpa den från annat håll, hade inte tid att invänta retur + en korrekt leverans.

Jag gjorde ju alltså "returen" baserat på att dom inte klarar av ett trivialt jobb (att packa rätt sak på lagret), inte för att JAG ångrat köpet av produkten.

Det är därför jag undrar exakt vad som gäller juridiskt, känns magstarkt att kräva mig på frakt när det är dom som orsakat hela fuckupen.
Och även OM jag hade fått en korrekt vara levererad, hade dom ändå fått stå för ytterligare en frakt ut mot mig. Den slapp dom nu.

Utöver allt detta är deras support/kuntjänst/lager under all kritik.
Jag la ordern den 30:onde april.
Får fel vara levererad 7:e maj.
Returnerar felaktiga varan 9:onde maj.
Det tar tills den 31 maj(!) innan dom behandlat returen och nu kräver mig på fraktpengar.
Dvs, hade jag istället valt att få "korrekt" vara levererad så hade den väl ungefär nu varit på väg mot mig. Helt sjukt att det ska ta en månad.

Permalänk
Medlem

Har de levererat fel produkt ska de givetvis stå för returfrakt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

@BasseBaba:
Håller med om att det känns surt, men de har rätt att göra rätt för sig. Om du avbryter köpet så utnyttjar du ångerrätten, och då ska du egentligen betala returen.
Är egentligen samma sak som att få en trasig produkt

Men jag hade tyckt att good will skulle ha varit aktuellt här dock., dvs att de borde bjuda på frakten trots deras rätt

Varför ska TS stå för returkostnaden för felaktig vara? Den korrekta varan har ju aldrig lämnat butiken/lagret och då TS väljer att avbryta köpet innan rätt vara skickats så finns det ingen retur att ta ut en fraktkostnad för.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba
https://www.hallakonsument.se/frageforum/ska-jag-betala-retur...

Utdrag från ovan artikel:
"Nej, om varan du har fått inte stämmer överens med den du beställde ska du inte behöva betala för att skicka tillbaka den. Du ska inte behöva betala något extra på grund av att du har fått en felaktig vara."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@BasseBaba
https://www.hallakonsument.se/frageforum/ska-jag-betala-retur...

Utdrag från ovan artikel:
"Nej, om varan du har fått inte stämmer överens med den du beställde ska du inte behöva betala för att skicka tillbaka den. Du ska inte behöva betala något extra på grund av att du har fått en felaktig vara."

Utmärkt, jag som läst för dåligt på hallåkonsument. Tack!

Men frågan är dock:
Har dom rätt till att fixa en omleverans? Kan man som någon tidigare i tråden ändå hävda att det är jag som hävt köpet?

Står ju såhär på slutet:

Citat:

Du kan alltså inte kräva att du ska få tillbaka dina pengar om företaget erbjuder sig att rätta till felet genom att exempelvis skicka nya jeans.

Problemet var ju att denna produkt skulle användas tidskritiskt.
En retur + nyleverans hade inte fått fram produkten i tid.
Jag blev ju därför tvungen att i fysisk butik köpa en (dyrare) produkt.

I teorin kan man ju då istället vända på det och enligt vad som står på given länk:

Citat:

Om du får extra kostnader på grund av en felaktig leverans har du möjlighet att kräva ersättning för merkostnaderna. I lagen kallas sådan ersättning för skadestånd. Om du ska kräva skadestånd behöver du kunna visa vilka kostnader du haft med hjälp av exempelvis kvitton.

"Merkostnaderna" är allt från drivmedel till bil, tidsåtgång för att handla ersättningsprodukt, och dyrare kostnad för ersättningsprodukt.

Jag är dock inte ute efter nån ersättning.
Jag tycker bara att med allt jävla strul dom orsakat mig, så är det minsta dom kan göra att symboliskt ta på sig fraktkostnaden.
Hade deras inkompetenta lagerarbetare bara skickat rätt produkt hade vi inte haft några problem öht.

Permalänk
Medlem

Enligt distansavtalslagen så har du oavsett* rätt att häva ett köp inom 14 dagar, och har de inte skickat korrekt produkt under denna period så kan de inte kräva dig på någon merkostnad.

Att börja bråka om skadestånd på några kronor kommer kosta mer i tid och energi än vad det är värt. Även om det enbart är av princip.

*Undantagsvis är specialbeställda varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför ska TS stå för returkostnaden för felaktig vara? Den korrekta varan har ju aldrig lämnat butiken/lagret och då TS väljer att avbryta köpet innan rätt vara skickats så finns det ingen retur att ta ut en fraktkostnad för.

Skrivet av Landmark90:

@BasseBaba
https://www.hallakonsument.se/frageforum/ska-jag-betala-retur...

Utdrag från ovan artikel:
"Nej, om varan du har fått inte stämmer överens med den du beställde ska du inte behöva betala för att skicka tillbaka den. Du ska inte behöva betala något extra på grund av att du har fått en felaktig vara."

Ni har rätt, fel av mig.
Min tanke var att det var annorlunda när man också avbryter ordern. Men så verkar det inte vara

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Allt annat vore ju orimligt. Skulle du fått betala returfraken för felaktiga varor skulle ju företag kunna skicka saker hejvilt och kräva folk på fraktkostander.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Jag är som sagt inte intresserad av skadestånd.
Bara trist att dom totalt bortser från basic kundvård.
Har man gjort fel och orsakat strul för kunden är det ju sedan horribelt att kräva denne på fraktkostnader.

@frong: Ja precis, det vore ju riktigt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hej!

Långa historien kort:
En Internethandlare levererar fel produkt mot vad jag beställt, vilken jag returnerar.
Nu kräver dom mig på fraktavgiften.

Deras hemsida informerar om att man som kund ska stå för returfrakt vid ånger, vilket även verkar ok:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Men som sagt, detta var inte ånger, det var retur av en felaktigt levererad produkt.
Jag hade inte tid att vänta på hela processen av att returnera och få korrekt produkt skickad, och valde därför att köpa varan från annan leverantör.
Det jag misstänker att dom "fiskar" efter är att dom istället borde ha fått leverera korrekt produkt, och eftersom dom inte fått det så vill dom nu kräva mig på frakten i vilket fall.

Vad gäller?

Extra info:
Pengarna är obetydliga, inga mängder, detta handlar mer om princip. Det enda dom gjort är att orsaka förseningar och strul för mig. Beställa produkt, vänta på produkt, hämta produkt, kontakta kundtjänst, returnera produkt. Om något borde ju jag fakturera kostnader pga deras inkompetens.

Andra har svarat men nu är jag sjukt nyfiken på vem du handlat ifrån. Ur ren konsumentupplysnings-synpunkt så skulle jag vilja veta vem det är så att man kan undvika att handla hos dem...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv

Är det så att du har beställt en viss vara och nästan fått en helt identisk vara men det någon liten skillnad. Och det är mer en gråzon om produkten är fel?
Eller är det så att du beställde t.ex. en tv men fick en tvättmaskin, nu kräver de dig på returfrakt för tvättmaskinen?

Nå i de båda fall borde du ej betala någon returfrakt, men något säger det handlar om att de ansåg varan vara likvärdig och följa specifikationen, men du ansåg det inte. För allt annat vore helknasigt att de ens skulle försöka kunna kräva dig på frakt.

Permalänk
Medlem

Outa dem så ska jag aldrig beställa därifrån igen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@anon159643: både jag och säljaren är överens om att det är helt fel vara som levererats.

Även om det nu hade varit en ”ersättningsprodukt” så måste dom väl kolla av det med mig? Dom kan ju inte bara utgå från att jag ska acceptera en annan produkt än beställd?

Men i detta fall rör det sig alltså om fel. Det var inte ens samma vara i kartongen som det stod på packsedeln & orderbekräftelsen
Dom vägrade komma med någon förklaring men det enda jag kan se är human error, någon har råkat packa fel produkt mot order.

Gäller ej elektronik så ser ingen mening med att outa ÅF.

Det osköna är att jag bara har 5 dagar kvar på fakturan. Klarna med sitt ”köparskydd” är helt ointresserade och hänvisar mig bara till butiken.
Lutar mot att betala, horribelt att hamna på inkasso/påminnelseavgift/betalningsanmärkning för en fraktavgift. Rejält kalkylerande från ÅF’s sida...

Edit: utöver allt detta, så var levererad produkt mer än dubbelt så dyr mot det jag beställt. Så det är rätt sjukt hur man blir behandlad när man som kund är ärlig och försöker hjälpa ÅF...
Fraktavgiften borde vara deras minsta problem i denna soppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Johan86c: både jag och säljaren är överens om att det är helt fel vara som levererats.

Även om det nu hade varit en ”ersättningsprodukt” så måste dom väl kolla av det med mig? Dom kan ju inte bara utgå från att jag ska acceptera en annan produkt än beställd?

Men i detta fall rör det sig alltså om fel. Det var inte ens samma vara i kartongen som det stod på packsedeln & orderbekräftelsen
Dom vägrade komma med någon förklaring men det enda jag kan se är human error, någon har råkat packa fel produkt mot order.

Gäller ej elektronik så ser ingen mening med att outa ÅF.

Det osköna är att jag bara har 5 dagar kvar på fakturan. Klarna med sitt ”köparskydd” är helt ointresserade och hänvisar mig bara till butiken.
Lutar mot att betala, horribelt att hamna på inkasso/påminnelseavgift/betalningsanmärkning för en fraktavgift. Rejält kalkylerande från ÅF’s sida...

Edit: utöver allt detta, så var levererad produkt mer än dubbelt så dyr mot det jag beställt. Så det är rätt sjukt hur man blir behandlad när man som kund är ärlig och försöker hjälpa ÅF...
Fraktavgiften borde vara deras minsta problem i denna soppan.

Bestrid skriftligt fakturan med hänvisning till det du skrivit här så kommer du inte behöva betala den.
Men notera tydligt och spara även kopia på mail etc. Men bestrid fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Johan86c: både jag och säljaren är överens om att det är helt fel vara som levererats.

Även om det nu hade varit en ”ersättningsprodukt” så måste dom väl kolla av det med mig? Dom kan ju inte bara utgå från att jag ska acceptera en annan produkt än beställd?

Men i detta fall rör det sig alltså om fel. Det var inte ens samma vara i kartongen som det stod på packsedeln & orderbekräftelsen
Dom vägrade komma med någon förklaring men det enda jag kan se är human error, någon har råkat packa fel produkt mot order.

Gäller ej elektronik så ser ingen mening med att outa ÅF.

Det osköna är att jag bara har 5 dagar kvar på fakturan. Klarna med sitt ”köparskydd” är helt ointresserade och hänvisar mig bara till butiken.
Lutar mot att betala, horribelt att hamna på inkasso/påminnelseavgift/betalningsanmärkning för en fraktavgift. Rejält kalkylerande från ÅF’s sida...

Edit: utöver allt detta, så var levererad produkt mer än dubbelt så dyr mot det jag beställt. Så det är rätt sjukt hur man blir behandlad när man som kund är ärlig och försöker hjälpa ÅF...
Fraktavgiften borde vara deras minsta problem i denna soppan.

Vad i helskotta håller detta företag på med?

Meddela klarna, du har ej fått varan du beställt och bestrid betalningen, officiellt. (Skrivet)
Kontakta butiken och säg att om de kan levererar exakt den vara du beställ, gör det, annars uppfylls inte köpkontraktet och köpet hävs. Vill de ha tillbaka sina varor de skickat felaktigt är det deras utgift. Du ska inte ansvara för deras slarv.

Vet att det känns tufft att ibland sätta hårt mot hårt i dessa situationer, och Klarna som alla tror är så bra, är bara rövhål 9/10 gånger. De skiter i vad för problem de orsakar dig, så man måste ta dem lite mer "tjuren vid hornen" och vara tydlig med dem. Du har som köpare i detta land rätt otroliga rättigheter.

Enda saken du kan och ska fundera på är om du vill ha deras ersättningsprodukt istället... vill du inte, ska du inte. Det är som sagt inte varan du beställt. Om det nu är en "variant" av den du köpte, okej, det kan räknas som godtagbart, men då ska det också vara till det priset du gick med på vid köpet. Om denna varan kostar mer än den du beställde, är det per butikens eget pris, inte samma vara.

Sen kan naturligtvis du och företaget komma överens om att du får behålla den dyrare varan till det pris du beställt ursprungliga varan för, men det är ju då något ni båda måste godkänna, då det är inte i ert köpkontrakt.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Ledsen att råden blivit rörig.

Jag har alltså redan den 7/9:onde maj meddelat företaget att fel produkt blivit levererad, att jag den 9:onde valt att returnera denna felaktiga produkt och inte vill att dom ska leverera korrekt produkt då jag inte hade tid att vänta på den karusellen.

Jag trodde allt var bra fram tills idag 31:a maj då dom valt att fakturera mig för frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Paddanx:
Ledsen att råden blivit rörig.

Jag har alltså redan den 7/9:onde maj meddelat företaget att fel produkt blivit levererad, att jag den 9:onde valt att returnera denna felaktiga produkt och inte vill att dom ska leverera korrekt produkt då jag inte hade tid att vänta på den karusellen.

Jag trodde allt var bra fram tills idag 31:a maj då dom valt att fakturera mig för frakten.

Okej.

Men poängen kvarstår.
Om du har bevis på att korrekt vara uteblivit, är det allt klarna ska behöva för att neka frakt-ersättningen.

Om de börjar dra in ångerrätt osv när de pratar med dig, påpeka att det inte är ångerrätt, utan köpet är hävt pga det du beställt inte levererades. Gäller att använda tydliga termer med dessa, som har direkta länkar till köpavtal och regler. Då är det svårare för dem att slingra sig ur det.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Japp, får försöka med det en vända till.

Permalänk
Avstängd

Om du loggar in med bankid hos klarna kan du rapportera problem med en faktura, då ska den frysas tills problemet är löst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Även jag är nyfiken på vad det är för ruttet företag du handlat ifrån.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Utmärkt, jag som läst för dåligt på hallåkonsument. Tack!

Men frågan är dock:
Har dom rätt till att fixa en omleverans? Kan man som någon tidigare i tråden ändå hävda att det är jag som hävt köpet?

Står ju såhär på slutet:
Problemet var ju att denna produkt skulle användas tidskritiskt.
En retur + nyleverans hade inte fått fram produkten i tid.
Jag blev ju därför tvungen att i fysisk butik köpa en (dyrare) produkt.

I teorin kan man ju då istället vända på det och enligt vad som står på given länk:
"Merkostnaderna" är allt från drivmedel till bil, tidsåtgång för att handla ersättningsprodukt, och dyrare kostnad för ersättningsprodukt.

Jag är dock inte ute efter nån ersättning.
Jag tycker bara att med allt jävla strul dom orsakat mig, så är det minsta dom kan göra att symboliskt ta på sig fraktkostnaden.
Hade deras inkompetenta lagerarbetare bara skickat rätt produkt hade vi inte haft några problem öht.

Jag tror inte riktigt det är så enkelt som vissa här vill göra gällande.

Huvudregeln när man mottagit en felaktig vara (som båda parter ju är överens om har skett i detta fall) är att säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet (kostnadsfritt för köparen). Om köpet ångras, så får ju säljaren aldrig den möjligheten. Så jag är lite osäker på vad det betyder, rent juridiskt. Det borde nästan vara som att du ångrar köpet innan varan har skickats, vilket kan ge säljaren rätt till skälig ersättning för kostnader som ändå uppkommit (felleveransen bör dock inte kunna räknas dit).

Har ni avtalat om en specifik leveranstid, till exempel att du behöver ha varan innan ett visst datum, så får man givetvis häva köpet och istället göra ett täckningsköp av motsvarande vara hos annan återförsäljare (och då som du säger, få ersättning för eventuella merkostnader). Nu tolkar jag det inte som att något sådant har avtalats om specifikt. I så fall borde det vara skälig tid som gäller, och att vänta i över 3 veckor på att ens få respons på en returnerad felaktig vara (som alltså inte behöver in till någon slags verkstad för kontroll), är enligt mig inte skäligt.

Du beställde alltså din vara i god tid innan du var i behov av den, men eftersom de var (i min mening) oskäligt långsamma på att hantera returen, så anser jag att du har rätt att häva köpet med stöd av KKL 28§

Citat:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Så i min mening så är det du som borde kunna få ersättning för täckningsköp av säljaren. Så som allra minst, så tycker man ju att det går att kvitta denna ersättning mot den (felaktiga) fraktavgift de kräver.

Permalänk
Medlem

1. De har levererat fel vara och därmed så ska de stå för retur och eventuella kostnader för att du ska ta dig till inlämningsstället. Enligt KKL
2. Du har rätt att häva köpet enligt vad Blomman har skrivit ovan.
3. Bestrid fakturan enligt hur man går tillväga för att bestrida en felaktig faktura. Finns på nätet.
4. Anmäl till den instans som svartlistar företag.
5. Häng ut företag då de är sjukt oseriösa så andra inte råkar ut för dem. Detta då de inte uppvisat intresse av att göra rätt för sig trots påtalan

En möjlighet finns att göra ett så kallat täckningsköp. Men osäker på vad som gäller.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Vilket företag är det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Outa dem så ska jag aldrig beställa därifrån igen.

Sett till tidigare trådar på forumet om liknande problem så går mina tankar direkt till G.........

@TS Sett till informationen i första inlägget så skulle jag säga att du inte har någon skyldighet att betala för deras misstag och att du har rätt att häva köpet utan extra kostnader. Detta under förutsättning att det inte finns några andra sakförhållanden som inte redovisats och som avviker från vad som är normalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jag tror inte riktigt det är så enkelt som vissa här vill göra gällande.

Huvudregeln när man mottagit en felaktig vara (som båda parter ju är överens om har skett i detta fall) är att säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet (kostnadsfritt för köparen). Om köpet ångras, så får ju säljaren aldrig den möjligheten. Så jag är lite osäker på vad det betyder, rent juridiskt. Det borde nästan vara som att du ångrar köpet innan varan har skickats, vilket kan ge säljaren rätt till skälig ersättning för kostnader som ändå uppkommit (felleveransen bör dock inte kunna räknas dit).

Har ni avtalat om en specifik leveranstid, till exempel att du behöver ha varan innan ett visst datum, så får man givetvis häva köpet och istället göra ett täckningsköp av motsvarande vara hos annan återförsäljare (och då som du säger, få ersättning för eventuella merkostnader). Nu tolkar jag det inte som att något sådant har avtalats om specifikt. I så fall borde det vara skälig tid som gäller, och att vänta i över 3 veckor på att ens få respons på en returnerad felaktig vara (som alltså inte behöver in till någon slags verkstad för kontroll), är enligt mig inte skäligt.

Du beställde alltså din vara i god tid innan du var i behov av den, men eftersom de var (i min mening) oskäligt långsamma på att hantera returen, så anser jag att du har rätt att häva köpet med stöd av KKL 28§
Så i min mening så är det du som borde kunna få ersättning för täckningsköp av säljaren. Så som allra minst, så tycker man ju att det går att kvitta denna ersättning mot den (felaktiga) fraktavgift de kräver.

Du började bra med att sammanfatta att de flesta ovan verkar missa att TS sa till företaget att han inte ville ha deras ersättningsvara. Sen kom du in på oskälig tid och slutade i att TS nog kan ha rätt till ersättning ändå (nåt sånt ungefär), men fördröjningen uppstår efter att TS meddelat att hen inte vill ha ersättningsvaran. Ursprungsleveransen tog bara ca. en vecka. Vi är alltså tillbaka till att varan levererades inom skälig tid men att när det var fel vara uppstod tidsbrist för TS som därför inte "ville" att företaget skulle få utnyttja sin rätt enligt köpeavtalet att skicka korrekt vara. TS har dock ingått avtal om att köpa en vara och detta avtal går inte upp i rök bara för att en felleverans sker. Att TS hade tidsbrist är i sammanhanget tyvärr TS problem. Hade TS låẗit företaget leverera den rätta varan hade företaget också stått för alla fraktkostnader plus returfrakten (vi har inga indikationer på motsatsen).

Permalänk
Sötast

Aldrig hört något liknande.

Det finns ingen logik eller mening i att du skulle betala frakten för en fellevererad vara.

Ponera att de skulle skicka den till person A men råkat skicka till B, ska B då betala frakten till företaget också?

Nej.

Har gjort returer och liknande med klarna innan och aldrig stött på problem, de har alltid varit hjälpsamma.

Meddela att företaget ej levererat den vara som står i ditt köpkontrakt och att de nu vill att du ska betala för deras misstag, fakturan kommer att strykas.

Nu är jag som jag är men hade även meddelat företaget direkt att om de fortsätter driva ärendet så kan de se framemot att få betala för täckköp på varan du köpt i butik också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Nu är jag som jag är men hade även meddelat företaget direkt att om de fortsätter driva ärendet så kan de se framemot att få betala för täckköp på varan du köpt i butik också.

Jag är nyfiken, inte konfrontativ: hur i allsin dar tänker du dig att du skulle kunna motivera att företaget ska stå för täckköpet, när det inte finns nåt avtalat om leverans före ett visst datum?