Internethandlare levererar fel produkt, kräver mig på frakt

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och på vilket sätt skulle det påverka ? läs lagen ...
Första stycket som det refereras till senare i lagtexten

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Juridisk är det alltså fråga om en felaktig vara och då ska den reklameras för att företaget enligt lagen ska behöva stå för frakten, om den returneras så står köparen för frakten för då gäller i stället avsnittet nedan

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt
13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Hur kan det bli ångerrätt för att köparen vill häva köpet när den inte kan få den vara den betalat för inom den utlovade tiden och beställningen var tidskritisk? Hävning av köp är inte samma sak som jag ångrar mitt köp.

https://www.hallakonsument.se/frageforum/ska-jag-betala-retur...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Sannolikheten är nog ganska stor att han har rätt i sak, men man börjar ju fråga sig om han äger butiken.

Vilken seriös butik som helst skulle ju "göra rätt" för sig i denna situation, om inte annat för att undvika den dåliga publiciteten. Hög tid att vi får veta vem det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och på vilket sätt skulle det påverka ? läs lagen ...
Första stycket som det refereras till senare i lagtexten

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Juridisk är det alltså fråga om en felaktig vara och då ska den reklameras för att företaget enligt lagen ska behöva stå för frakten, om den returneras så står köparen för frakten för då gäller i stället avsnittet nedan

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt
13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Så vad du säger är... Han reklamerar den felaktigt levererade varan.
Detta ska företaget stå frakten för.

Sen använder han ångerrätten... där han ska stå för frakten på den korrekta varan. Var är den frakten om jag får fråga? Var är den korrekta varan levererad? Hade den levererats och sedan returnerats kan jag hålla med dig.

Men då ingen korrekt vara har levererats inom skälig tid, har han rätt att häva köpet. 1mån+ är inte på något sätt acceptabelt på en vara som ska vara levererad inom 5 arbetsdagar. Och då ingen frakt av denna korrekta vara han gjorts (mao han har inte skickat tillbaka en korrekt produkt), kan det omöjligt anses vara ångerrätt-frakt.

Där är mao ingen "ångerrättsfrakt" att betala. Där är ingen frakt som tillgår en korrekt produkt att betala. Och det kan omöjligt anses korrekt att betala för att skicka tillbaka en frakt, för en felaktigt levererad vara.

Om jag så hade behövt dra detta till domstol, hade jag vägrat betala för en vara jag inte fått levererat inom den rimliga tiden jag behövt den.

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt är du skyldig att betala fakturan.
Rent moraliskt så suger det och extrem badwill för företaget. Så kom igen, outa dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Låter ju helt sjukt om TS skulle betala för deras misstag, rent logiskt.

Ser inte lagstöden för att TS ska göra det heller..

Outa företaget så vi slipper riskera hamna i samma sits

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Hur kan det bli ångerrätt för att köparen vill häva köpet när den inte kan få den vara den betalat för inom den utlovade tiden och beställningen var tidskritisk? Hävning av köp är inte samma sak som jag ångrar mitt köp.

https://www.hallakonsument.se/frageforum/ska-jag-betala-retur...

Har köparen påtalat tidsintervallet varan måste levereras inom? Har butiken garanterat en leveranstid som understiger den tid det tog?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

1. Roligt att du ändrar åsikt. Ja det är det ända viktiga och jag har inte påstått något annat.
2. Nej, inget fabulerade, däremot lite raljerande. Och återigen inget jag påstår att de gör.
3. Det ända som du behöver tänka på är att TS var ute i god tid.
4. Nej ditt och de andras i din uppräkning svar är inte baserat på fakta kopplat till denna tråd. Däremot Blomman90 har gjort det med koppling till KKL.
Att du och andra självutnämnda personer tror att ni förespråkar vad som gäller är ju lite farligt speciellt då när personer som tex Blomman90, som är sjukt mycket mer insatt i ämnet än dig och mig, säger en sak och ni en helt annan.

Jag tror personligen att du har ett egenintresse i din tolkning och därav leder det till att du inte vill koppla det som TS faktiskt skriver kopplat till KKL. Men det är min personliga åsikt.

1. Jag har inte ändrat åsikt nånstans. Att du inte förstår det gör egentligen alla övriga kommentarer på punkt 2-4 överflödiga och slöseri med tid.
2. Fast jag kan inte låta bli... Om det inte är nåt du påstår att de gör, varför i hela friden tar du upp det då? Ska vi klistra trollepitet på dig också? Kanske behövs.
3. Fast det var han ju inte. Ledtråd: tidsbrist efter en vecka.
4. Där får du allt lov att specificera vad det är som inte är fakta i det vi baserar våra resonemang på. Du vet, genom att göra som vi: peka på nåt som vi säger och förklara varför det är fel, inte bara att det är fel.

Blomman90 landar i sin slutsats efter en missuppfattning av tidsaspekten. Varan beställdes inte i god tid före och de var inte oskäligt långsamma. Det enda som tog tid var utskicket av fakturan för frakten, men då hade TS redan sagt att han inte ville ha omleverans.

Egenintresse? Vad blir ditt nästa fabulerande? Att jag är GT eller valfritt annat företag med dåligt rykte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Sannolikheten är nog ganska stor att han har rätt i sak, men man börjar ju fråga sig om han äger butiken.

Vilken seriös butik som helst skulle ju "göra rätt" för sig i denna situation, om inte annat för att undvika den dåliga publiciteten. Hög tid att vi får veta vem det rör sig om.

20 dagar för omleverans är inte alls rätt i sak. Kolla in Blomman90 svar. Han med ett fåtal andra som är pålästa inom KKL ger mer korrekta svar än både mig och de självutnämnda 3 som svarat TS.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

3. Fast det var han ju inte. Ledtråd: tidsbrist efter en vecka.

Tidsbristen uppstod inte efter en vecka, tidsbristen var när företaget hävdade att omleverans av korrekt vara skulle ta upp till ytterligare 3 veckor (20 dagar). TS har påtalat att om de skickat korrekt vara när den felaktiga returnerades hade problemet aldrig uppstått.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

20 dagar för omleverans är inte alls rätt i sak. Kolla in Blomman90 svar. Han med ett fåtal andra som är pålästa inom KKL ger mer korrekta svar än både mig och de självutnämnda 3 som svarat TS.

Kan du styrka det där med 20 dagar för omleverans? Vad som framgår av Bassebabas inlägg så gjordes aldrig försök till omleverans för TS ville inte ha nån. Därför faller alla resonemang om oskälig tid för att leverera korrekt vara.

Det är ju helt befängt att i dessa trumpiska och åkessonska tider bli anklagad för att vara företaget när allt man försöker göra är att sålla bort lite av den allmänna förvirringen i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

20 dagar för omleverans är inte alls rätt i sak. Kolla in Blomman90 svar. Han med ett fåtal andra som är pålästa inom KKL ger mer korrekta svar än både mig och de självutnämnda 3 som svarat TS.

Jag ifrågasätter inte hans kompetens inom området, men nyckelordet i hans post, som han återkommer till vill flera tillfällen är ju "i min mening", av allt att döma känner han sig lite osäker och gör en subjektiv bedömning, samtidigt som han också framhäver att säljaren har rätt att avhjälpa felet.

Skrivet av Blomman90:

Huvudregeln när man mottagit en felaktig vara (som båda parter ju är överens om har skett i detta fall) är att säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet (kostnadsfritt för köparen). Om köpet ångras, så får ju säljaren aldrig den möjligheten. Så jag är lite osäker på vad det betyder, rent juridiskt. Det borde nästan vara som att du ångrar köpet innan varan har skickats, vilket kan ge säljaren rätt till skälig ersättning för kostnader som ändå uppkommit (felleveransen bör dock inte kunna räknas dit).

Skrivet av Blomman90:

Har ni avtalat om en specifik leveranstid, till exempel att du behöver ha varan innan ett visst datum, så får man givetvis häva köpet och istället göra ett täckningsköp av motsvarande vara hos annan återförsäljare (och då som du säger, få ersättning för eventuella merkostnader). Nu tolkar jag det inte som att något sådant har avtalats om specifikt. I så fall borde det vara skälig tid som gäller, och att vänta i över 3 veckor på att ens få respons på en returnerad felaktig vara (som alltså inte behöver in till någon slags verkstad för kontroll), är enligt mig inte skäligt.

Skrivet av Blomman90:

Du beställde alltså din vara i god tid innan du var i behov av den, men eftersom de var (i min mening) oskäligt långsamma på att hantera returen, så anser jag att du har rätt att häva köpet med stöd av KKL 28§
i min mening så är det du som borde kunna få ersättning för täckningsköp av säljaren. Så som allra minst, så tycker man ju att det går att kvitta denna ersättning mot den (felaktiga) fraktavgift de kräver.

-----

Är själv långt ifrån expert på området...

Skrivet av Konsumentverket:

Har ni inte kommit överens om en leveranstid ska du leverera varan inom 30 dagar från att konsumenten gjorde sin beställning.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Tidsbristen uppstod inte efter en vecka, tidsbristen var när företaget hävdade att omleverans av korrekt vara skulle ta upp till ytterligare 3 veckor (20 dagar). TS har påtalat att om de skickat korrekt vara när den felaktiga returnerades hade problemet aldrig uppstått.

Jag ser inte att TS har påtalat det. "Jag hade inte tid att vänta på hela processen av att returnera och få korrekt produkt skickad, och valde därför att köpa varan från annan leverantör." Som jag läser det gjordes det klart direkt att han inte ville ha omleverans. Sen spekulerar han utifrån hur lång tid det gick efteråt, men då hade han redan agerat avbrutit köpet då han nekat omleverans.

Kanske @Bassebaba kan upplysa oss om när företaget fick veta att du inte ville ha omleverans? Var det den 9 maj eller vid senare tillfälle som du inte redovisat i tråden. Du har ju skrivit att du köpte varan från annat ställe redan när du valde att returnera varan, inte den 31 maj när du fick fakturan. Eller?

"Dvs, hade jag istället valt att få "korrekt" vara levererad så hade den väl ungefär nu varit på väg mot mig. Helt sjukt att det ska ta en månad." Det där är ren spekulation. Ska jag spekulera också så kanske det finns en rutin för omleverans som går snabbare och en annan för inkrävande vid månadsslut av fraktutlägg och dylikt. Vet inte men inte helt osannolikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Hej!

Långa historien kort:
En Internethandlare levererar fel produkt mot vad jag beställt, vilken jag returnerar.
Nu kräver dom mig på fraktavgiften.

Deras hemsida informerar om att man som kund ska stå för returfrakt vid ånger, vilket även verkar ok:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Men som sagt, detta var inte ånger, det var retur av en felaktigt levererad produkt.
Jag hade inte tid att vänta på hela processen av att returnera och få korrekt produkt skickad, och valde därför att köpa varan från annan leverantör.
Det jag misstänker att dom "fiskar" efter är att dom istället borde ha fått leverera korrekt produkt, och eftersom dom inte fått det så vill dom nu kräva mig på frakten i vilket fall.

Vad gäller?

Extra info:
Pengarna är obetydliga, inga mängder, detta handlar mer om princip. Det enda dom gjort är att orsaka förseningar och strul för mig. Beställa produkt, vänta på produkt, hämta produkt, kontakta kundtjänst, returnera produkt. Om något borde ju jag fakturera kostnader pga deras inkompetens.

Första frågan. Agerar du som privatperson eller som näringsidkare? Det finns saker i det som du har skrivit som får mig att undra om du agerar som privatperson. Nedan resonemang gäller bara för dig som privatperson.

Denna fråga har två delar.

1. Företaget har inte fullföljt det avtal som ni gjort när de skickat fel produkt. De måste själva stå för kostnader för att rätta till det. Dvs betala returfrakt för sin vara om de vill ha tillbaka den.
2. Ångerrätten börjar gälla från det att man tar emot varan, så egentligen måste du vänta tills du har varan i handen innan du kan ångra köpet. Dock finns det utslag i ARN där kund ångrat sig innan varan skickats. I det fallet beslutade ARN att det stred mot god avtalssed att fullfölja leveransen bara för att orsaka motparten kostnader när utgången av ärendet redan var känd. Säljaren dömdes i det fallet att ta tillbaka varan på egen bekostnad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Så vad du säger är... Han reklamerar den felaktigt levererade varan.
Detta ska företaget stå frakten för.

Sen använder han ångerrätten... där han ska stå för frakten på den korrekta varan. Var är den frakten om jag får fråga? Var är den korrekta varan levererad? Hade den levererats och sedan returnerats kan jag hålla med dig.

Men då ingen korrekt vara har levererats inom skälig tid, har han rätt att häva köpet. 1mån+ är inte på något sätt acceptabelt på en vara som ska vara levererad inom 5 arbetsdagar. Och då ingen frakt av denna korrekta vara han gjorts (mao han har inte skickat tillbaka en korrekt produkt), kan det omöjligt anses vara ångerrätt-frakt.

Där är mao ingen "ångerrättsfrakt" att betala. Där är ingen frakt som tillgår en korrekt produkt att betala. Och det kan omöjligt anses korrekt att betala för att skicka tillbaka en frakt, för en felaktigt levererad vara.

Om jag så hade behövt dra detta till domstol, hade jag vägrat betala för en vara jag inte fått levererat inom den rimliga tiden jag behövt den.

Så fort man blandar in ångra, lämna tillbaka osv (ångerrätten) så betalar köparen frakten, det finns inget tvång enligt lagen längre för säljande företag att betala frakten om man inte åberopar reklamation och hävning av köp vilket inte verkar ha skett i det här fallet enligt det som skrivits.
Man får ta upp det med de förtroendevalda som finns i riksdagen om man har åsikter på hur lagarna är utformade för det är de som stiftar lagarna, ibland gör de ett bra jobb, ibland inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Jag ser inte att TS har påtalat det. "Jag hade inte tid att vänta på hela processen av att returnera och få korrekt produkt skickad, och valde därför att köpa varan från annan leverantör." Som jag läser det gjordes det klart direkt att han inte ville ha omleverans. Sen spekulerar han utifrån hur lång tid det gick efteråt, men då hade han redan agerat avbrutit köpet då han nekat omleverans.

Kanske @Bassebaba kan upplysa oss om när företaget fick veta att du inte ville ha omleverans? Var det den 9 maj eller vid senare tillfälle som du inte redovisat i tråden. Du har ju skrivit att du köpte varan från annat ställe redan när du valde att returnera varan, inte den 31 maj när du fick fakturan. Eller?

"Dvs, hade jag istället valt att få "korrekt" vara levererad så hade den väl ungefär nu varit på väg mot mig. Helt sjukt att det ska ta en månad." Det där är ren spekulation. Ska jag spekulera också så kanske det finns en rutin för omleverans som går snabbare och en annan för inkrävande vid månadsslut av fraktutlägg och dylikt. Vet inte men inte helt osannolikt.

#17417702

Citat:

Hela skälet till att ”jag” ”valde” retur den 9:e maj var ju för att jag efter att ha fått info från dom insett att som OMÖJLIGEN skulle kunna leverera inom en rimlig tid.

Med minst 2-3 dagars ledtid från posten enkel väg så hade det ju blivit minst en vecka till även om dom magiskt nog hade processat omleverans omgående.

Hade dom bara direkt den 7:e visat lite godwill och lagt korrekt vara i en ny levererans hade varken återköp eller frakt behövt betalas.

De 20 dagarna kommer från en annan post på sida 2.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Första frågan. Agerar du som privatperson eller som näringsidkare? Det finns saker i det som du har skrivit som får mig att undra om du agerar som privatperson. Nedan resonemang gäller bara för dig som privatperson.

Denna fråga har två delar.

1. Företaget har inte fullföljt det avtal som ni gjort när de skickat fel produkt. De måste själva stå för kostnader för att rätta till det. Dvs betala returfrakt för sin vara om de vill ha tillbaka den.
2. Ångerrätten börjar gälla från det att man tar emot varan, så egentligen måste du vänta tills du har varan i handen innan du kan ångra köpet. Dock finns det utslag i ARN där kund ångrat sig innan varan skickats. I det fallet beslutade ARN att det stred mot god avtalssed att fullfölja leveransen bara för att orsaka motparten kostnader när utgången av ärendet redan var känd. Säljaren dömdes i det fallet att ta tillbaka varan på egen bekostnad.

Du glömde det viktigaste som är av stor betydelse och det är själva förfandet av omleveransen som finns på sidan 2 andra posten uppifrån. Detta är ju betydande ur hänsyn för att få en vara omleverans inom rimlig tid. Annars håller jag med.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Dela upp allt istället så blir det rätt.

TS beställde vara. Fel vara skickades. Han skickar naturligtvis tillbaka fel vara (företag står för kostnaden). Så, klart.

TS beställde vara, INNAN rätt vara levererats väljer TS att utnyttja ångerrätten.

Var någonstans ska TS stå för frakt?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Förlopp:

  1. - Beställning 30 april

  2. - Leverans 7 maj

  3. - Jag returnerar 9 maj

  4. - Postnord levererar returen 11 maj

  5. - Jag får mail att dom "mottagit returen" 18 maj , info om omleverans upp till 20 dagar.

  6. - Jag får krav på att betala frakten 31 maj (dvs nästan 2 veckor för deras backoffice att processa returen).

missat när hävning av köp finns, någon som kan hitta?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så fort man blandar in ångra, lämna tillbaka osv (ångerrätten) så betalar köparen frakten, det finns inget tvång enligt lagen längre för säljande företag att betala frakten om man inte åberopar reklamation och hävning av köp vilket inte verkar ha skett i det här fallet enligt det som skrivits.
Man får ta upp det med de förtroendevalda som finns i riksdagen om man har åsikter på hur lagarna är utformade för det är de som stiftar lagarna, ibland gör de ett bra jobb, ibland inte.

Håller inte med som sagt.

Detta är mer i nivån av att jag gjort en beställning, och innan den varan jag beställt, har skickats, ångrar köpet. Ingen frakt kan då debiteras, då ingen frakt finns.

Att de skickat en annan vara, som jag inte beställt, och inte vill ha, är irrelevant i den sitsen, då både säljare och kund har kommit överens om den biten.

I annat fall kan vi sätta dig i en sits där jag förfalskar en beställning till dig, och du får en vara du inte vill ha, men samtidigt har du beställt en annan produkt från detta företag, som du just ångrat innan det skickats. Du får en vara du inte beställt, och sedan tvingas du betala frakten för den, för att du "ångrade köpet" av en annan produkt? Det kan omöjligt gå ihop.

Ångra ett köp, och frakten för att ångra ett köp, kan ju bara ske inom 14 dagar efter du mottagit varan du beställt. Så står det ffs i lagen... och TS har aldrig mottagit varan han har beställt.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

"Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varan."

Ångerrätten kan aldrig gälla i detta fall, då han aldrig mottagit varan han har beställt. Den är mao inte aktiv än...
Enda han gjort rent tekniskt sett, är att avbeställa en icke skickad produkt, eller hävt köpet.
Ska du bevisa att han ska betala frakten, ska du först bevisa att han mottagit den produkt han har beställt så att ångerrätten börjar gälla.

Permalänk
Medlem

Vad är det för muppar som försvarar företaget som har gjort fel, hur tänker ni ?

Permalänk
Skrivet av Tickles:

När det kommer till att vilja skicka tillbaka fel produkt mot vad man köpt så gör det ju det. Speciellt när kund även påpekar att varan inte är den som man har beställt. Då ska säljaren förstå att man vill returnera den utan att behöva påpeka att det är en reklamation. Spelar ingen roll vad du tycker eller anser.

Jag vet inte om de har lagen på sin sida, men det finns företag som tycker om att märka på ord. Läs till exempel detta i norska Aftenposten: EU:s regelverk (som även omfattar Norge via EES-avtalet) säger att man har rätt till kompensation (norska: kompensasjon), men personen använde felaktigt ordet refusjon, som är nästan samma sak. Flygbolaget valde att märka på ord och utbetalade inget förrän personen fick veta att man istället skulle använda ordet kompensasjon.

Skrivet av Tickles:

Förlopp:

  1. - Beställning 30 april

  2. - Leverans 7 maj

  3. - Jag returnerar 9 maj

  4. - Postnord levererar returen 11 maj

  5. - Jag får mail att dom "mottagit returen" 18 maj , info om omleverans upp till 20 dagar.

  6. - Jag får krav på att betala frakten 31 maj (dvs nästan 2 veckor för deras backoffice att processa returen).

missat när hävning av köp finns, någon som kan hitta?

Om det stod garanterad leverans inom 2-5 dagar, bör man kunna häva köpet efter 5 dagar. Står det att det vanligtvis levereras inom 2-5 dagar, har de eventuellt 30 dagar på sig, men 20 dagar efter den 18 maj är mer än 30 dagar efter den 30 april, så det är för sent i vilket fall som helst. För övrigt hade de kunnat skicka ut rätt vara direkt när kunden påtalade att fel vara skickats utan att först vänta på att den felaktiga skulle komma tillbaka. Den felaktiga varan behöver förstås skickas tillbaka, men det finns inget som säger att den nödvändigtvis behöver komma fram till säljaren innan den riktiga varan skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag vet inte om de har lagen på sin sida, men det finns företag som tycker om att märka på ord. Läs till exempel detta i norska Aftenposten: EU:s regelverk (som även omfattar Norge via EES-avtalet) säger att man har rätt till kompensation (norska: kompensasjon), men personen använde felaktigt ordet refusjon, som är nästan samma sak. Flygbolaget valde att märka på ord och utbetalade inget förrän personen fick veta att man istället skulle använda ordet kompensasjon.Om det stod garanterad leverans inom 2-5 dagar, bör man kunna häva köpet efter 5 dagar. Står det att det vanligtvis levereras inom 2-5 dagar, har de eventuellt 30 dagar på sig, men 20 dagar efter den 18 maj är mer än 30 dagar efter den 30 april, så det är för sent i vilket fall som helst. För övrigt hade de kunnat skicka ut rätt vara direkt när kunden påtalade att fel vara skickats utan att först vänta på att den felaktiga skulle komma tillbaka. Den felaktiga varan behöver förstås skickas tillbaka, men det finns inget som säger att den nödvändigtvis behöver komma fram till säljaren innan den riktiga varan skickas.

1. Intressant. Har dock läst utdrag ur en dom eller vad man säger inom Sverige och KKL som menar att då att det är tydligt vad som egentligen menas så ska företaget också förstå vad som egentligen gäller- eller något i den stilen. Har ingen länk då det var ett bra tag sedan så det får väl kategoriseras som hörsägen tills den dyker upp.

2. Japp, precis min mening att det spelar egentligen ingen roll då förfarandet i sin helhet från företagetssida har i och med detta förverkat inom rimlig tid. Dock så är det just bindande med levtid om avtalet säger ca eller inom osv. Tolkning kan dock vara rimlig tid från angivet datum osv...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Tickles:

1. Intressant. Har dock läst utdrag ur en dom eller vad man säger inom Sverige och KKL som menar att då att det är tydligt vad som egentligen menas så ska företaget också förstå vad som egentligen gäller- eller något i den stilen. Har ingen länk då det var ett bra tag sedan så det får väl kategoriseras som hörsägen tills den dyker upp.

I artkeln är det en norsk jurist som uttalar sig om detta och inte tvivlar på att flygbolaget hade förlorat om det tagits till domstol.

Permalänk
Medlem

Vad var det för typ av vara? Vilken butik köpte du från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jag ifrågasätter inte hans kompetens inom området, men nyckelordet i hans post, som han återkommer till vill flera tillfällen är ju "i min mening", av allt att döma känner han sig lite osäker och gör en subjektiv bedömning, samtidigt som han också framhäver att säljaren har rätt att avhjälpa felet.

-----

Är själv långt ifrån expert på området...

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Anledningen till att jag säger "i min mening", är just för att det är vad det är. Lagstiftning är (på gott och på ont) inte deterministiskt, likt en kompilator, där man kan mata in data och alltid få ut samma resultat. Att vara jurist handlar alltså om att tolka lagar, praxis och förordningar.

Det är ju inte alls ovanligt att Tingsrätten gör en värdering av bevisningen och kommer fram till en sak, medans Hovrätten gör en annan bedömning och kan således komma fram till ett helt annat resultat. Precis som vissa andra användare på detta forum nu gjort.

När det handlar om KKL (och andra lagar), så finns det flertalet paragrafer som måste vägas mot varandra. Å ena sidan har säljaren rätt till A, B och C, men endast om de inte går emot konsuments rättigheter X, Y och Z.

När, som i detta fall, fel vara har levererats till konsumenten, så är varan att anses som felaktig enligt KKL 16§ (precis som @Mrqaffe nämnde tidigare). I lagens mening är det alltså inte här skillnad på om konsumenten råkat få produkt B istället för produkt A, eller om produkten helt enkelt bara är trasig eller dylikt. Kunden har då rätt att få felet avhjälpt kostnadsfritt inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet (KKL 26§). Säljaren har även rätt att försöka avhjälpa felet, genom till exempel reparation eller genom en omleverans (KKL 27§), så länge det inte bryter mot KKL 26§.

Praxis för vad som anses vara en skälig tid för en reklamation (alltså att få felet avhjälpt eller varan omlevererad) är 3 veckor (men kan variera beroende på varans art, etc.). I denna tid räknas då transporter, undersökningar och eventuell reparation in. I detta fall så lär ju knappast någon speciell undersökning eller reparation komma på tal, då båda parter är överens om att det är fel produkt. Om varan då inte är av en väldigt specifik art (kanske något som måste specialtillverkas eller liknande), så borde rimligtvis en omleverans kunna ske tämligen omgående. Så det är ju inte något som ligger säljaren i fatet så att säga.

När det då kommer till vad som kan anses vara "skälig tid" samt "väsentlig olägenhet", så beror det alltså på flera faktorer, som varans art och köparens behov (det räcker till exempel inte med att köparen väldigt gärna vill något, det måste finnas ett större behov kopplat till olägenheten). Så här är det ju väldigt svårt att inte få det att handla om subjektiva bedömningar. Låt mig ta ett exempel.

Låt oss säga att David beställer en studentmössa ifrån Studenthatten.se inför sin stundande examen. När det är ungefär 3 veckor till examen så kommer den special- och måttbeställda mössan på posten. När David hämtar ut mössan, så visar det sig att den är felaktig, till exempel om studentmössan är alldeles för liten. David vänder sig då till säljaren för att reklamera mössan får han till svar att de håller med om att varan är felaktig, och de ska givetvis ge honom en ny. Problemet är bara att de säger att det tar minst 6 veckor att tillverka och transportera mössan till David. Även om det kanske i lagens mening är helt skäligt med 6 veckor för att tillverka en mössa av sådant slag, så blir det för David en väsentlig olägenhet, då mössan är till för att bäras på examensdagen, som bara ligger 3 veckor bort. David kommer således få rätt att häva köpet och vända sig till en annan säljare.

I fallet ovan är det inget snack om saken, men vad som gäller i just TS fall är dock lite svårare att sia om, då vi varken vet vilken typ av vara det gäller, eller vilket behov den var tänkt att fylla ett givet datum. Men baserat på den informationen som finns att tillgå, så tycker jag det är anmärkningsvärt att den interna hanteringstiden, för en uppenbarligen felaktig produkt, uppgår till 3 veckor (förutsatt att vi då pratar om en vanlig lagerartikel). Jag tycker att TS varit ute i god tid och om han anser att han behöver varan vid det specifika datum, så innebär säljarens försummelse en väsentlig olägenhet för köparen och att köpet ska få hävas.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Det är som sagt var mycket vi inte vet och TS verkar inte vara speciellt intresserad av att delge oss den informationen heller. Sedan så är upp till 20 dagar inte samma sak som att det kommer ta 20 dagar. Vi lär aldrig få reda på hur fort TS skulle fått korrekt vara, kanske hade han haft den redan inom 2 dagar. Det är inget som någon av oss kan säga något om. Kanske var den artikel TS fick den sista de hade i lager och deras leverantör kan inte ge närmare datum än just inom 20 dagar till företaget för att de i sin tur måste beställa fler och alltså kommunicerar de detta till TS. Så just 20 dagar är långt ifrån oskäligt. Någon har tagit upp tidigare att 30 dagar mycket väl kan vara skäligt. Allt beror som sagt på vad det är för något, hur situationen ser ut med lagerhållningen på företaget osv osv.

Och jag tror att vi utan problem kan förutsätta att företaget har absolut inget intresse av att dröja med att skicka ut korrekt vara längre än vad de behöver så att de medvetet skulle ta mer tid på sig än vad de behöver är bara konstiga konspirationsidéer. Men som sagt var, TS vill ju inte tala om va det är för vara och då är det väldigt svårt om inte nästa omöjligt säga något om vad som är rimligt.

Lagt till lite och förtydligat. Stavfel.
Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska svara så att det blir kort, svävar ut så mycket.

1) Den 7:e försökte jag få tag på dom. Det tog fram till den 9:onde innan jag ens fick respons från kundtjänst. Redan här kände jag att alarmklockorna börjar ringa rejält när det tar 2,5 dag att öht få första respons från KT. Redan här har dom slarvat bort 2,5 arbetsdagar av ytterligare tid.

2) Den 9:onde så frågar jag vad vi kan göra. Dom upplyser mig om att dom inte kommer skicka den korrekta varan förens den jag har är i retur.
Dom upplyser mig även om att vid "byten" (hur man nu kan kalla utbyte av en felaktigt levererad vara "byte" från kunds sida?), kan ta upp till 20 arbetsdagar.
Återigen, alarmklockor. Deras KT saknar ju helt självinsikt / självkritik och visar ju 0 försök till att hjälpa mig som kund.

Vi har nu alltså den 9:onde och jag behövde varan helgen 12-13. Jag har alltså nu 2 arbetsdagar kvar.
"I min mening", oavsett om det tar "upp till 20 dagar", så vågar jag, subjektivt, påstå att det är helt orimligt att retur+omleverans kommer ske på 2 dagar.

Jag väljer då den 9:onde att kryssa i deras papper som följde med "fel vara har levererats". Jag skrev även en notis om att jag önskar häva köpet.

Sen kan man då diskutera rimlig leveranstid. Jag la ordern 30 april och behövde varan 11 maj. Jag tycker definitivt att två arbetsveckor minus en röd dag absolut inte är en orimlig förväntan på att få en lagerförd produkt inom Sverige levererad.

Jag förstår ändå att mina subjektiva åsikter då inte avspeglar lagen som vissa här menar på, och det är okej. Jag var bara ute efter att ta reda på hur läget låg.

Edit: Återigen för att snacka om "rimlig tid" och "i min mening":
1) Order 30 april
2) leverans 7 maj
3) Kontakt med KT / return 9 maj
4) Postnord levererar retur 11 maj
------ TEORI:
5) Säg att dom nu processar returen OCH får iväg korrekt order den 11 maj
6) Uppskattad leverans är då ungefär tisdag 15 maj (baserat på hur lång tid PN tog på sig förra leveransen)

Då snackar vi alltså att tiden det tog för dom att leverera korrekt order är 15-16 dagar beroende på om man räknar orderdagen.
Med en leveranstid på "2-5 dagar" enligt deras hemsida, så anser jag inte att detta "best case" är bra nog.
Dvs, pga att dom skickade fel produkt så sköt dom ju sig själva i foten och sen när dom vägrade skicka ersättningsprodukt innan returen var mottagen så får vi en total leveranstid som är minst det dubbla mot maximal "utlovad"/"förväntad" leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vet inte hur jag ska svara så att det blir kort, svävar ut så mycket.

1) Den 7:e försökte jag få tag på dom. Det tog fram till den 9:onde innan jag ens fick respons från kundtjänst. Redan här kände jag att alarmklockorna börjar ringa rejält när det tar 2,5 dag att öht få första respons från KT. Redan här har dom slarvat bort 2,5 arbetsdagar av ytterligare tid.

2) Den 9:onde så frågar jag vad vi kan göra. Dom upplyser mig om att dom inte kommer skicka den korrekta varan förens den jag har är i retur.
Dom upplyser mig även om att vid "byten" (hur man nu kan kalla utbyte av en felaktigt levererad vara "byte" från kunds sida?), kan ta upp till 20 arbetsdagar.
Återigen, alarmklockor. Deras KT saknar ju helt självinsikt / självkritik och visar ju 0 försök till att hjälpa mig som kund.

Vi har nu alltså den 9:onde och jag behövde varan helgen 12-13. Jag har alltså nu 2 arbetsdagar kvar.
"I min mening", oavsett om det tar "upp till 20 dagar", så vågar jag, subjektivt, påstå att det är helt orimligt att retur+omleverans kommer ske på 2 dagar.

Jag väljer då den 9:onde att kryssa i deras papper som följde med "fel vara har levererats". Jag skrev även en notis om att jag önskar häva köpet.

Sen kan man då diskutera rimlig leveranstid. Jag la ordern 30 april och behövde varan 11 maj. Jag tycker definitivt att två arbetsveckor minus en röd dag absolut inte är en orimlig förväntan på att få en lagerförd produkt inom Sverige levererad.

Jag förstår ändå att mina subjektiva åsikter då inte avspeglar lagen som vissa här menar på, och det är okej. Jag var bara ute efter att ta reda på hur läget låg.

Det verkar som att du begärt att häva köpet pga. felleverans, om de då gått med på det (vilket de gjort när de valde att inte skicka ut rätt vara utan istället ge tillbaka pengarna) så borde du inte stå för returfrakt. Men det är bara hur jag tolkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det verkar som att du begärt att häva köpet pga. felleverans, om de då gått med på det (vilket de gjort när de valde att inte skicka ut rätt vara utan istället ge tillbaka pengarna) så borde du inte stå för returfrakt. Men det är bara hur jag tolkar det.

Ja det jag är upprörd över är att ingenstans i kedjan så påpekas det att jag ska stå för frakten, varken per mail eller i kontakt med KT.

Jag får ju alltså inte ens information om att faktuan har justerats om till att bara avse frakten, och att jag förväntas betala.
Det första jag hör om att jag ska betala, är att Klarna via appen som jag har installerad, skickar en pushnotis om att fakturan är på väg att förfalla.

Jag kontaktade dom per mail runt 8.30 igår morse (då jag vill ha det hela skriftligt). Klockan är nu 13.48 och dom har ännu inte återkommit. Det brukar ta 2-4 arbetsdagar per mail att få respons. Hela deras organisation verkar kraftigt underbemannad.

Fakturan ska vara betald senast på måndag, så jag ser nu inget annat sätt än att betala den.
Klarna har inte heller återkommit, trots kontakt både per mail och telefon.

@giplet
För att svara på din fråga (2).
Per min egen definition, anser inte jag att jag "Ångrat" köpet, jag köpte ju samma produkt från en konkurrent i fysisk butik.
Köpet blev hävt av en enda anledning, och det var att ÅF inte levererade korrekt vara inom förväntad leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vet inte hur jag ska svara så att det blir kort, svävar ut så mycket.

1) Den 7:e försökte jag få tag på dom. Det tog fram till den 9:onde innan jag ens fick respons från kundtjänst. Redan här kände jag att alarmklockorna börjar ringa rejält när det tar 2,5 dag att öht få första respons från KT. Redan här har dom slarvat bort 2,5 arbetsdagar av ytterligare tid.

2) Den 9:onde så frågar jag vad vi kan göra. Dom upplyser mig om att dom inte kommer skicka den korrekta varan förens den jag har är i retur.
Dom upplyser mig även om att vid "byten" (hur man nu kan kalla utbyte av en felaktigt levererad vara "byte" från kunds sida?), kan ta upp till 20 arbetsdagar.
Återigen, alarmklockor. Deras KT saknar ju helt självinsikt / självkritik och visar ju 0 försök till att hjälpa mig som kund.

Vi har nu alltså den 9:onde och jag behövde varan helgen 12-13. Jag har alltså nu 2 arbetsdagar kvar.
"I min mening", oavsett om det tar "upp till 20 dagar", så vågar jag, subjektivt, påstå att det är helt orimligt att retur+omleverans kommer ske på 2 dagar.

Jag väljer då den 9:onde att kryssa i deras papper som följde med "fel vara har levererats". Jag skrev även en notis om att jag önskar häva köpet.

Sen kan man då diskutera rimlig leveranstid. Jag la ordern 30 april och behövde varan 11 maj. Jag tycker definitivt att två arbetsveckor minus en röd dag absolut inte är en orimlig förväntan på att få en lagerförd produkt inom Sverige levererad.

Jag förstår ändå att mina subjektiva åsikter då inte avspeglar lagen som vissa här menar på, och det är okej. Jag var bara ute efter att ta reda på hur läget låg.

Edit: Återigen för att snacka om "rimlig tid" och "i min mening":
1) Order 30 april
2) leverans 7 maj
3) Kontakt med KT / return 9 maj
4) Postnord levererar retur 11 maj
------ TEORI:
5) Säg att dom nu processar returen OCH får iväg korrekt order den 11 maj
6) Uppskattad leverans är då ungefär tisdag 15 maj (baserat på hur lång tid PN tog på sig förra leveransen)

Då snackar vi alltså att tiden det tog för dom att leverera korrekt order är 15-16 dagar beroende på om man räknar orderdagen.
Med en leveranstid på "2-5 dagar" enligt deras hemsida, så anser jag inte att detta "best case" är bra nog.
Dvs, pga att dom skickade fel produkt så sköt dom ju sig själva i foten och sen när dom vägrade skicka ersättningsprodukt innan returen var mottagen så får vi en total leveranstid som är minst det dubbla mot maximal "utlovad"/"förväntad" leveranstid.

Kan säga att hade jag själv varit i den sitsen, och de vägrar skicka min beställda vara förrän de fått sin fel-levererade vara tillbaka, hade jag också hävt köpet och inte betalt en krona. De har ju trots allt inte uppfyllt din del och du behövde varan inom kort tid efter deras missöde.

Att kräva 20 dagar för att byta tex storlek på en vara man beställt (där jag gjort fel), eller 20 dagar på garantiärende... Okej, det kan jag köpa. Då är det jag som gjort fel, eller en vara som behöver undersökas för fel. Men då hade jag fått varan jag beställt, vilket triggar sk ångerrätten. I det fallet hade @mrqaffe inlägg ovan varit vettig.

Men som beskrivningen är ovan kan ångerrätten inte gälla, då du inte fått varan du beställt.

Du har dessutom tydligt meddelat dem att fel vara har levererats och att du vill häva köpet, och då de inte skickar ut några varor innan de hunnit undersöka den du skickade tillbaka, man man inte heller säga att företaget lagt ut för frakten av din vara, då i deras egna ord, detta inte kan ha skett förrän tidigast 11:e maj (troligen närmare 18:e maj då du tidigare sa det var då deras kundtjänst hunnit behandla den). Detta är minst 2 dagar, men mer troligt 9 dagar efter du har valt att officiellt häva köpet.

Mao, företaget kan inte på något sätt, vad jag kan se med både inläggen från @Blomman90 och @mrqaffe mfl, hållas ansvarig för att företaget valt att ta så lång tid på sig att skicka fel vara och hantera det, eller någon fraktavgift som inte ska finnas.

Frakten från honom måste ju gå på "fel vara är levererad", då han på instruktioner från företaget returnerat den felaktigt levererade varan, och inget annat (som ju är företagets egna ansvar och kostnad).