Permalänk
Medlem

Köpte precis fonder för 200.000kr.
Tog lite olika från top 30 på nordnet. Bara hoppas det ger något.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Köpte bostadsrätt för hela sparkontot, hoppas den växer i värde utan att jag behöver lägga massvis av pengar på den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att köpa fonder / aktier inom det man har någon sorts kunskap inom. Exempelvis IT, Spelbolag, etc

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Har en högriskare med mycket potential, ny fullskalig anläggning i Höganäs håller på att installeras och driftsättas precis nu invigning om ett par veckor https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/7022/cortus-energ...
Ser vi fina värden från anläggningen så är vi över kronan i höst är mitt heta tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

@zarkov: Tack för förslagen, båda fonderna ser intressanta ut. Jag kan tillägga att jag redan har ett buffertkonto med ett belopp som motsvarar ca 5 månaders utgifter, därför placerar jag hellre pengarna i fonder där de kan växa något när det handlar om såpass lång sparhorisont. Tänker jag knasigt?

Då ser jag ingen anledning att inte knuffa in dem i fonder. Jag hade satt dem i lite mer småbolag och teknik.

Skrivet av htbtoma:

portföljen du satt upp är bra, men jag tycker också att du ska skippa räntefonderna och plocka in Swedbank Robur Technology samt möjligen nån japanfond.

http://www.swedbankrobur.se/fonder/technology/index.htm

de 4 störa innehaven, Google, Facebook, Apple, Microsoft står för ca 30% av fonden.

Han har ju redan Robur Ny Teknik som gått lika bra eller bättre på både kort och lång sikt de senaste fem åren.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Han har ju redan Robur Ny Teknik som gått lika bra eller bättre på både kort och lång sikt de senaste fem åren.

ja och so what? de fonderna investerar i helt olika bolag, Robur ny teknik är nästan enbart svenska bolag medan Robur technology fokuserar på USA. Ungefär som att säga vadå varför ska han ha en globalfond när han har en Sverigefond? handlar om riskspridning givetvis.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

....Dåligt. Har investerat ett par tusen i choklad fram tills nu men roi'n bara smälter iväg....

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att investera en klump summa som ska passivt växa i kanske 5-10 år, de portföljerna jag har kikat på är Nybörjar- och Rikatillsammans portföljerna.
Såg även att nu 2018 rekommenderades minst 200k i Rikatillsammans, jag hade tänkt att gå in med kanske 50k men kan sträcka mig till 100k.
Vill inte ta för stor risk och behöva oroa mig över att förlora för mycket pengar.
Några tips/åsikter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Lite sugen på att investera en klump summa som ska passivt växa i kanske 5-10 år, de portföljerna jag har kikat på är Nybörjar- och Rikatillsammans portföljerna.
Såg även att nu 2018 rekommenderades minst 200k i Rikatillsammans, jag hade tänkt att gå in med kanske 50k men kan sträcka mig till 100k.
Vill inte ta för stor risk och behöva oroa mig över att förlora för mycket pengar.
Några tips/åsikter?

Skickades från m.sweclockers.com

Gå inte in med allt direkt bara, gör det hellre under en 3-6mån period, speciellt idag när jag kurserna redan står såpass högt, dessutom hade jag nog legat med en summa likvid för att kliva in om något ras skulle inträffa.

Är det långsiktigt är det egentligen bättre man sparar med autogiro med automatiska köp varje löning, samt skjuter in vid sidan av eller lägger likvid beroende på vad man tror om marknaden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Gå inte in med allt direkt bara, gör det hellre under en 3-6mån period, speciellt idag när jag kurserna redan står såpass högt, dessutom hade jag nog legat med en summa likvid för att kliva in om något ras skulle inträffa.

Är det långsiktigt är det egentligen bättre man sparar med autogiro med automatiska köp varje löning, samt skjuter in vid sidan av eller lägger likvid beroende på vad man tror om marknaden.

Tack för tipset, jag har idag ett månadssparande på 1000kr i Avanza auto 6, skulle det vara en bra idé att höja det till en summa under de 6 mån kanske att de ~50k går in där istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Tack för tipset, jag har idag ett månadssparande på 1000kr i Avanza auto 6, skulle det vara en bra idé att höja det till en summa under de 6 mån kanske att de ~50k går in där istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade iallafall passat mig för att skicka in en större summa över en kort period såvida jag inte visste att det definitivt var starkt köpläge. En marknad kan sjunka under en 6mån period, t.om en 12mån period om det är illa. Att då lägga in allt in i t.ex. en lågkonjunktur när marknaden fallit 15% med motiveringen "det är billigt" är inte smart, såvida inte marknaden vänder just då. Det kan dock lika gärna falla 25% till och du har bränt krutet.

Köper du månadsvis över flera ekonomiska cykler behöver du iprincip aldrig sälja. Du har köpt över flera toppar och dalar. Ibland styckar du av en del eller sparar likvid vid sidan, när risken blir hög.

"its not the thinking that makes the money, its the sitting"- livermore

Avanza auto 6 ser ut som en bra riskspridning, hade dock tittat lite över svenska småbolag också, samt kanske ännu mer tillväxtmarknad/asien.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Lite sugen på att investera en klump summa som ska passivt växa i kanske 5-10 år, de portföljerna jag har kikat på är Nybörjar- och Rikatillsammans portföljerna.
Såg även att nu 2018 rekommenderades minst 200k i Rikatillsammans, jag hade tänkt att gå in med kanske 50k men kan sträcka mig till 100k.
Vill inte ta för stor risk och behöva oroa mig över att förlora för mycket pengar.
Några tips/åsikter?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du investerar 200k eller 50k spelar ingen roll för den procentuella avkastningen.
Förstår inte varför man rekommenderar att ett visst belopp ska investeras i detta fall när det rör sig om fonder med procentuella avgifter.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag vill rekommendera http://www.smaspararguiden.se/ som en väldigt bra resurs för enkelt och bra sparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Om du investerar 200k eller 50k spelar ingen roll för den procentuella avkastningen.
Förstår inte varför man rekommenderar att ett visst belopp ska investeras i detta fall när det rör sig om fonder med procentuella avgifter.

Har du lust att förklara varför det rekommenderas isåfall? Läste någon om att avgifter äter upp om man har ett mindre belopp. (Pratar om Rikatillsammans portföljen)
Tack för ditt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Har du lust att förklara varför det rekommenderas isåfall? Läste någon om att avgifter äter upp om man har ett mindre belopp. (Pratar om Rikatillsammans portföljen)
Tack för ditt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Avgifter på fonder är procentuella så det kvittar vad du handlar för. Köper du däremot aktier så är små poster oftast kostsamma.

Så du får visa där det rekommenderas så vi har något att bemöta.

Edit:
Hitta inlägget
https://rikatillsammans.se/ombalansering-rtportfoljen-2018/

Problemet med hans val är börshandlare fonder. Dessa handlas som aktier och har därför courtage.
Mitt råd hade varit att strunta i hans portfölj då den faktiskt inte är super imponerade trots att den är super omständig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Avgifter på fonder är procentuella så det kvittar vad du handlar för. Köper du däremot aktier så är små poster oftast kostsamma.

Så du får visa där det rekommenderas så vi har något att bemöta.

Edit:
Hitta inlägget
https://rikatillsammans.se/ombalansering-rtportfoljen-2018/

Problemet med hans val är börshandlare fonder. Dessa handlas som aktier och har därför courtage.
Mitt råd hade varit att strunta i hans portfölj då den faktiskt inte är super imponerade trots att den är super omständig.

Okey då är jag med!
Vad hade du rekommenderat istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Okey då är jag med!
Vad hade du rekommenderat istället?

Skickades från m.sweclockers.com

10% tillväxt, här kan du välja en aktiefond bara den har ett bra resultat över tid. Kolla bara så den kontinuerligt går bättre än index så den inte bara träffat en jackpot en gång.

30% Sverige, förslag 2-3 fonder, ex AMF småbolag eller spiltan investmentbolag och en indexfond ex spp Sverige.

60% global, valfri billig indexfond. Vill du chansa dela hälften på en aktiefond med bra historik.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

10% tillväxt, här kan du välja en aktiefond bara den har ett bra resultat över tid. Kolla bara så den kontinuerligt går bättre än index så den inte bara träffat en jackpot en gång.

30% Sverige, förslag 2-3 fonder, ex AMF småbolag eller spiltan investmentbolag och en indexfond ex spp Sverige.

60% global, valfri billig indexfond. Vill du chansa dela hälften på en aktiefond med bra historik.

Tack så mycket för dina råd.

Har valt följande

Är det bara att köra på det efter dina %? Sedan ska jag sluta tjata på dig

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Ny teknik, gått upp en hel del de senaste året/åren, en riktigt klirr i kassan där. Sen lite blandade fonder och lite blandade aktier (både svenska och amerikanska framförallt). Inte så mycket pengar investerade i aktier dock, kan för lite och blir för stor risk

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Tack så mycket för dina råd.

Har valt följande

https://i.imgur.com/3JfPic1.jpg

Är det bara att köra på det efter dina %? Sedan ska jag sluta tjata på dig

Ser bra ut.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mixe:

Tack så mycket för dina råd.

Har valt följande

https://i.imgur.com/3JfPic1.jpg

Är det bara att köra på det efter dina %? Sedan ska jag sluta tjata på dig

Nordeas globalfond följer samma index som Länsförsäkringar-fondens men till dubbla avgiften.. jag hade skippat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nordeas globalfond följer samma index som Länsförsäkringar-fondens men till dubbla avgiften.. jag hade skippat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset!
Bytt ut eller skippat helt?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mixe:

Tack för tipset!
Bytt ut eller skippat helt?

Som du vill, det gör inte så stor skillnad.
Ett alternativ om du vill ha två olika, kunde vara spp aktiefond global som följer ett lite annat index med större andel asien/tillväxtmarknad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Att förvänta sig 7-8% på kort tid är inte rimligt, tänkte bara hojta till med tanke på att du skriver att du är ny inom området. 7-8% är vad du kommer snitta per år med t.ex. indexfonder eller liknande.

Skrivet av iller:

Är det pengar du är redo att förlora?

Det här var ju rätt kul nu när man är lite mer insatt, blir att titta till ett par gånger om dagen på telefon

Sitter på aktier i ett mindre antal företag med stadig uppgång samt ett riktigt wildcard som förväntas nå riktigt högt i år, möjligen en dubblering inom kort och upp till tio gånger större inom ett år eller två. Hade betydligt mer spridning initialt men valde senare att satsa på färre men stabilare under en kortare period. Skulle gärna utöka fördelningen lite om man hade kosingen, det finns tre företag till där jag gärna vill inneha aktier för minst 100k vardera.

Ligger totalt på 15.83%+ (33 424 kr) sedan februari. Det gick åt en hel del till MC och MC-kort men efter sommaren så blir det mer över för lite småhandel, i början på nästa år handlar det om betydligt större summor och då ska jag försöka vara redo att pricka in någon dipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Sitter på aktier i ett mindre antal företag med stadig uppgång samt ett riktigt wildcard som förväntas nå riktigt högt i år, möjligen en dubblering inom kort och upp till tio gånger större inom ett år eller två.

Vem är det som förväntar sig det? Övriga småsparare som snackar upp aktien som världens bästa invsteringscase? Eller sitter du på information som marknaden inte känner till?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det här var ju rätt kul nu när man är lite mer insatt, blir att titta till ett par gånger om dagen på telefon

Sitter på aktier i ett mindre antal företag med stadig uppgång samt ett riktigt wildcard som förväntas nå riktigt högt i år, möjligen en dubblering inom kort och upp till tio gånger större inom ett år eller två. Hade betydligt mer spridning initialt men valde senare att satsa på färre men stabilare under en kortare period. Skulle gärna utöka fördelningen lite om man hade kosingen, det finns tre företag till där jag gärna vill inneha aktier för minst 100k vardera.

Ligger totalt på 15.83%+ (33 424 kr) sedan februari. Det gick åt en hel del till MC och MC-kort men efter sommaren så blir det mer över för lite småhandel, i början på nästa år handlar det om betydligt större summor och då ska jag försöka vara redo att pricka in någon dipp.

Kom ihåg!

Aktier är inte din kompis.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vem är det som förväntar sig det? Övriga småsparare som snackar upp aktien som världens bästa invsteringscase? Eller sitter du på information som marknaden inte känner till?

Jag förväntar mig det och förmodligen många andra som följer utvecklingen, jag sitter inte på insider information men jag har bra koll på vissa branscher. Jobbar inom/nästintill många av brancherna så det är inte helt svårt att se vart vi är på väg. Sedan att det kan gå åt andra hållet är ju fullt möjligt, men chansen i mina ögon är betydligt mindre.

För tillfället håller kurvorna med mig, detta är mestadels aktier från de stabilare företagen där chansen att det totalt skiter sig är väldigt liten. Mitt wildcard har nog gått upp med ca 20% sedan feb, skulle det dippa så vore det inte hela världen, om inte de andra dippar samtidigt (annat land, annan bransch) så täcker vinsten upp förlusten, däremot om den drar iväg uppåt...

Skrivet av iller:

Kom ihåg!

Aktier är inte din kompis.

Detsamma!

Permalänk
Medlem

Månadsskiftets köp och sälj är klara och resultatet blev väll sisådär med en snittavkastning på 2,29%. Men jämfört med SIXRX som ligger runt 0% för de senaste 12 månaderna är det ett godkänt resultat.
Novotek gör ett återbesök efter att ha blivit ratad förra månaden det tråkiga är att den köps in dyrare än den såldes (30,24 vs. 28,35).

Citat:

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

DHI Group, Inc.

2,45

Unisys Corporation New

13,3

Andersen & Martini B A/S

66,5

Concentric AB

153,2

G4S plc

22,13

NOVOTEK AB ser. B

30,24

Marimekko Corporation

10,4

14,3

0,43

41,63%

Dedicare AB ser. B

129,68

63,47

5

-47,20%

HiQ International AB

59

60,78

3,2965

8,60%

Tieto

27,17

27,64

1,19

6,11%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

För tillfället håller kurvorna med mig

3-4 månaders historik... Det går självklart att få hög avkastning på kort sikt om man tar stora risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Detsamma!

Om jag ändå fått det rådet 2012

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller