iPhone 4 operatörslåst till Telia. Vad gör jag?

Permalänk

iPhone 4 operatörslåst till Telia. Vad gör jag?

Hej! Jag hittade idag min gamla iPhone 4 i väldigt nära nyskick i originallådan och allt. Jag bestämde mig för att fabriksåterställa den för att sedan potentiellt använda den som en reservmobil eller iPod (sedan gillar jag också att ha den rensad från all skit som finns efter några månaders bruk, och man kan ju alltid sälja den i framtiden om man så vill). Dock så gick detta åt skogen när jag insåg att den var operatörslåst till Telia sedan 2010...

Efter jag återställt mobilen och upptäckt detta sökte jag upp Apples support och de berättade att jag behövde kontakta Telia så att de kunde upphäva operatörslåset (och att jag endast skulle behöva ange min IMEI-kod). Detta gick tyvärr inte heller som planerat då jag upptäckte denna sida högst upp på Google när jag sökte efter att upphäva mitt operatörslås.

De påstår alltså att jag måste betala 300kr för att låsa upp en gammal mobil från 2010 som jag troligen inte kommer att använda? Det här måste vara ett skämt. Jag bytte från Telia för flera år sedan, så jag kan inte stoppa in ett nytt SIM-kort för att aktivera den direkt. Finns det inget annat sätt att låsa upp den (gratis)?

Inte för att det är en big-deal egentligen, men det gör mig sur att jag skulle behöva betala mer för att låsa upp den än vad användningen jag skulle få utav den är värd.

Jag har hört talas om att Jailbreak skulle kunna lösa detta problem. Mobilen är på senaste mjukvaran för iPhone 4 (iOS 7.1.2). Hur skulle jag då gå till väga?

All hjälp uppskattas. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jailbreak eller möjligen om det går att köpa någon tveksam kod online. Jag hade en 3g sticka från tre som kostade 79kr och dom ville ha 300kr för att låsa upp, betalade 50kr på typ ebay..

Permalänk

@Skrotnisse92: Jailbreak låter intressant isf, försöker det!

Permalänk
Medlem

Fixa ett gratis telia sim-kort så går den att använda.

Lägga 300 kronor på att ta bort operatörlåset på en iPhone 4? Inte många hundralappar till för att köpa en beg iPhone 5s olåst. Köpte själv en för 370 kr inkl frakt förra året.

Permalänk
Medlem

"Om du fick en operatörslåst telefon när du skaffade ditt abonnemang är mobiloperatören skyldig att kostnadsfritt låsa upp den när avtalstiden har löpt ut."
https://xn--mobiloperatrer-5pb.se/regler-for-abonnemang/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

"Om du fick en operatörslåst telefon när du skaffade ditt abonnemang är mobiloperatören skyldig att kostnadsfritt låsa upp den när avtalstiden har löpt ut."
https://xn--mobiloperatrer-5pb.se/regler-for-abonnemang/

Du missade denna rad...
Du får emellertid betala den avgift som står angiven i ditt avtal.

För övrigt är din länk sönder

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Du missade denna rad...
Du får emellertid betala den avgift som står angiven i ditt avtal.

För övrigt är din länk sönder

"15 c § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.

Med operatörslås avses sådana begränsningar när det gäller användningen av terminalutrustning som en tjänsteleverantör har infört eller låtit införa för att hindra att utrustningen används för nyttjande av andra leverantörers elektroniska kommunikationstjänster.

Tjänsteleverantören ska omedelbart efter den inledande bindningstidens utgång på ett tydligt sätt underrätta konsumenten om dennes rätt enligt första stycket. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om på vilket sätt underrättelsen ska lämnas. Lag (2014:146)."

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Vill minnas att detta bara gäller efter 2014 och inte innan

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

"15 c § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.

Med operatörslås avses sådana begränsningar när det gäller användningen av terminalutrustning som en tjänsteleverantör har infört eller låtit införa för att hindra att utrustningen används för nyttjande av andra leverantörers elektroniska kommunikationstjänster.

Tjänsteleverantören ska omedelbart efter den inledande bindningstidens utgång på ett tydligt sätt underrätta konsumenten om dennes rätt enligt första stycket. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om på vilket sätt underrättelsen ska lämnas. Lag (2014:146)."

Du är duktig, du som hittar en massa lagtexter och annat trams, men försök läsa på hur det fungerar. Tecknades avtalet innan 1maj 2014 så gäller det som står i avtalet.

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/nytt-riksdagsbeslut-det-s...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Fast den lagen gäller ju avtal ingångna efter 2014, telefonen köptes 2010...

https://lawline.se/answers/ingangna-avtal-och-lagandring

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Hade en iPhone 5 som var operatörslås till Telia, men då jag hade köpt den kontant och det inte fanns något avtal på att den var operatörslåst så bad jag dom bestämt låsa upp den och då inte kunde visa något avtal på att de hade rätt att ta ut en avgift så låstes den upp utan kostnad.

Permalänk
Medlem

@henrikthegreat kostnaden för denna upplåsning har tagits bort, skickar ett PM till dig så ordnar vi de på måndag! Mvh Telia anställd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

@henrikthegreat kostnaden för denna upplåsning har tagits bort, skickar ett PM till dig så ordnar vi de på måndag! Mvh Telia anställd

Jobbar sent idag?

Bra gjort, dock!

2014 är alltså ingen gräns för när telefonen måste vara köpt för att kunna låsas upp utan kostnader? Kanske är goodwill iofs.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: 2014 är fortfarande gränsen men det finns vissa bolag som tagit bort den helt för att slippa strul antar jag, men vet att Tre fortfarande tar 300kr för att låsa upp gamla mobiler som är köpta innan 2014

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddglutt:

@PlogarN97: 2014 är fortfarande gränsen men det finns vissa bolag som tagit bort den helt för att slippa strul antar jag, men vet att Tre fortfarande tar 300kr för att låsa upp gamla mobiler som är köpta innan 2014

Tre spelar väl i en egen liga när det kommer till viljan att tillmötesgå kunder.
Det här ser ut som ett upplägg från Tre, ja

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tre spelar väl i en egen liga när det kommer till viljan att tillmötesgå kunder.
Det här ser ut som ett upplägg från Tre, ja

Jupp, tre är speciella. Jag menar vad vinner dom på att ta betalt för tjänsten på betald 5/6år gammal mobil (man lär ju inte lockas av att köpa ny mobil eller abb hos dom)?

Lyckades få en mobil upplåst gratis (av tre, men var bara för jag inte visste köpdatum), som var köpt innan 2014.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar