iPhone 4 operatörslåst till Telia. Vad gör jag?
Hej! Jag hittade idag min gamla iPhone 4 i väldigt nära nyskick i originallådan och allt. Jag bestämde mig för att fabriksåterställa den för att sedan potentiellt använda den som en reservmobil eller iPod (sedan gillar jag också att ha den rensad från all skit som finns efter några månaders bruk, och man kan ju alltid sälja den i framtiden om man så vill). Dock så gick detta åt skogen när jag insåg att den var operatörslåst till Telia sedan 2010...
Efter jag återställt mobilen och upptäckt detta sökte jag upp Apples support och de berättade att jag behövde kontakta Telia så att de kunde upphäva operatörslåset (och att jag endast skulle behöva ange min IMEI-kod). Detta gick tyvärr inte heller som planerat då jag upptäckte denna sida högst upp på Google när jag sökte efter att upphäva mitt operatörslås.
De påstår alltså att jag måste betala 300kr för att låsa upp en gammal mobil från 2010 som jag troligen inte kommer att använda? Det här måste vara ett skämt. Jag bytte från Telia för flera år sedan, så jag kan inte stoppa in ett nytt SIM-kort för att aktivera den direkt. Finns det inget annat sätt att låsa upp den (gratis)?
Inte för att det är en big-deal egentligen, men det gör mig sur att jag skulle behöva betala mer för att låsa upp den än vad användningen jag skulle få utav den är värd.
Jag har hört talas om att Jailbreak skulle kunna lösa detta problem. Mobilen är på senaste mjukvaran för iPhone 4 (iOS 7.1.2). Hur skulle jag då gå till väga?
All hjälp uppskattas. Tack på förhand!